Stap naar Consuwijzer als u bent opgelicht met uw 'gas/CO2 vrije' elektrische cv-ketel!

  • 21 March 2019
  • 2 reacties
  • 665 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Zojuist gehoord van iemand in een appartement. "Mijn buren hebben hun gevelkachel op gas vervangen door radiatoren en een elektrische ketel want we moeten van het gas af". Het gaat hier dus niet over een warmtepomp (anders had die persoon wel geklaagd over het geluid van de verdamper in dat appartementencomplex). Ik zei dat zijn buren dan wel goed gek zijn want:

1. Dat kost hem klauwen vol geld (in het complex hebben ze immers geen zonnepanelen en al was dat het geval na afschaffing van de salderingsregeling ben je alsnog de klos)
2. Hij had dan net zo goed losse elektrische kacheltjes kunnen kopen.
3. Als iedereen dat zou doen moet het transportnet (extra) verzwaard worden.
4. Het is juist helemaal geen besparing aan CO2-uitstoot want de kWh's voor die kachel moeten immers in gewone fossiele elektriciteitscentrales met hun warmteverlies van 60 % geproduceerd worden.

Na een kwartier was het mij dan toch gelukt om uit te leggen wat het verschil is tussen een warmtepomp en een elektrische ketel en waarom de aanschaf van een warmtepomp wel gestimuleerd moet worden en een elektrische kachel juist niet.

Maar hieruit blijkt dus dat mensen wel degelijk opgelicht worden met het verhaal van "we moeten vanwege de CO2 van het gas af dus koop maar een elektrische ketel".

Het enige (financiële) voordeel zou zijn dat men in dat appartement kan besparen op de vaste lasten van de nu overbodige gasaansluiting. Maar dat had je natuurlijk ook als je een warmtepomp aan zou schaffen.

2 reacties

Reputatie 4
Waar had je zelf in gedachten om de buiten unit te plaatsen in een apartenmenten complex ?
neem aan dat je dat niet doet op je balkonnetje of je slaapkamer. Een grondbron lijkt me ook wat lastig in je berging.
En hoezo geen besparing op CO2 uitstoot ? Ik denk dat je juist met een elektrische ketel de bal terug speelt naar onze regering, het is hun taak om in plaats van fossiele brandstoffen groene stroom te gaan produceren.
Daarbij hebben ze nu als voordeel dat ze het warme water via de CV kunnen laten lopen i.p.v.een aparte boiler of een geiser waar ook veel problemen mee zijn zoals bijvoorbeeld koolmonoxide vergiftiging.
Ik heb een beetje het idee dat je zelf een ideaal beeld heb, maar dat dat niet overal gerealiseerd kan worden.
Daarbij word het ideaalbeeld wat je schets over een warmtepomp ook niet door iedereen gedeeld, er zijn er zat die zeggen nog even te wachten.
Reputatie 7
Badge +3
Waar had je zelf in gedachten om de buiten unit te plaatsen in een apartenmenten complex ?
Het gebouw bestaat uit 6 appartementen met drie lagen. Elk appartement heeft dus een buitenmuur. Dit probleem speelt natuurlijk al met de gewone airco's. Het reglement van de vereniging van eigenaren bepaalt of er wel of geen buitenunit geplaatst mag worden. Het lijkt mij dat de geluidsoverlast in de winter minder is aangezien er dan niemand van de benedenwoningen in zijn tuin zit.

Ik denk dat je juist met een elektrische ketel de bal terug speelt naar onze regering, het is hun taak om in plaats van fossiele brandstoffen groene stroom te gaan produceren.

Volledig mee oneens. Ten eerste wordt onze regering democratisch gekozen en is een regering dus niets verplicht (de uitspraak in de Urgenda zaak ten spijt. Niet alleen omdat ik democraat ben maar ik zou ook niet weten aan welk "slachtoffer" de regering die schadevergoeding zou moeten betalen). Ten tweede kan een pro-klimaat regering ook volledig incapabel zijn zoals de huidige. Mee praten met de buhne maar zelf nergens verstand van hebben. Zo is 6 miljard aan 'duurzame energie beleid' verdwenen aan de subsidiëring van hybriede (en derhalve extra zware) SUV's die nu als tweedehandsje naar het buitenland gaan en geen kilometer, laat staan op groene stroom, hebben gereden. Zonnepanelen bevorderen maar totale onzekerheid hoe na 1 januari 2021 deze vervangen wordt. Miljarden uitgeven aan de sluiting van kolencentrales maar vervolgens de stroom uit kolencentrales uit het buitenland halen. Het waait immers niet altijd en dat geldt ook voor de zon. De bevolking en dus de kiezer voor de gek houden met nieuwe 'groene' stroom uit fossiele centrales die 'groen' worden dankzij de handel in certificaten van waterkrachtcentrales in Noorwegen en Zweden die al honderd jaar bestaan. Biomassacentrales met houtpellets uit de VS geperst en vervoerd met fossiele brandstof. Terwijl je 30 jaar nodig hebt eer de CO2 weer door de groei van nieuwe bomen is terug gevangen. We moeten ons niets wijs laten maken en dus zelf onze verantwoordelijkheid nemen. Slechts 5 procent van de stroom is echt groen. Laat staan de stroom die extra geproduceerd moet worden voor personen auto's, warmtepompen én elektrische cv-ketels.

Reageer