Skip to main content

Wij hebben een Alpha Innotec warmtepomp SWCV 92K3 die in het weekend helemaal uitgevallen is. De warmtepomp is 3 jaar oud. Nu kunnen we geen bedrijf vinden om deze storing op te lossen. Het installatiebedrijf dat de warmtepomp heeft geplaatst (Kruit BV) wil niets doen want de garanties is na 2 jaar verlopen. We hebben al veel bedrijven gebeld of gemaild maar die willen of kunnen niet helpen. Heeft iemand nog suggesties voor bedrijven die we kunnen benaderen.?

Over welke regio gaat het?

Wel vreemd dat de installateur helemaal niet wil helpen.
Het feit dat de garantie voorbij is zou hoogstens moeten zeggen dat ze niet gratis willen helpen.

Je zou ook via Alpha Innotec kunnen proberen een andere installateur in te schakelen
Op de pagina over storingen verhelpen staat een email adres en telefoonnummer van wat zo te zien Nathan.nl is
alpha innotec · Hulp bij storingen (alpha-innotec.nl)

Anne.


Heeft u deze tips van de fabrikant al opgevolgd?
https://www.alpha-innotec.nl/service/hulp-bij-storingen.html

In welke regio woont u, het lijkt me niet handig als u in Groningen woont en er wordt een installateur uit Maastricht aanbevolen (als ze al voor zo’n grote afstand willen komen ...).

U heeft al gezocht en zelfs gebeld, maar ik kan niet inschatten hoe u gezocht heeft.

Of deze tip helpt?  Voeg uw provincie  en of postcode doe in deze zoekactie:

https://www.google.com/search?client=opera&q=alpha+innotec+installateur+in+uw+buurt

Heeft u Alpha Innotec  zelf al gebeld of zij u een installateurslijst kunnen/willen geven?

https://www.alpha-innotec.nl/service/hulp-bij-storingen.html 
Daar staat een telefoonnummer. Via het contact formulier mogen alleen bedrijven reageren.

Sterkte er mee.

 

Edit: Ik zie net na het posten dat @Anne sneller kan typen….  ik wilde eerst nog een aantal zaken checken. Ik laat het maar staan.

 


Dank voor jullie reacties. Alpha Innotec c.q. Nathan doet helemaal niets voor je. Daar klagen veel mensen over. De installateur (Kruit BV in mijn geval) biedt alleen garantie en geen onderhoud. Veel installatiebedrijven die wel onderhoud bieden doen dat vaak niet voor Alpha Innotec en al helemaal niet als het  grondgebonden warmtepompen zijn. Er zijn ook bedrijven waar je een onderhoudscontract kan afsluiten maar die je pas helpen na een 0-meting en daar moet je 3 maanden op wachten omdat ze te weinig personeel hebben, zoals Breman. Via, via, via vandaag iemand gevonden die er naar wil kijken dus dat is al een hele opluchting. Nu nog hopen dat hij het probleem kan oplossen.

Bottom line is wel dat dit onderhoudsprobleem groter wordt naarmate er meer warmtepompen komen. M.i. wordt het tijd voor een onderhoudsplicht voor installateurs want die komen er nu makkelijk van af. Op die manier moeten ze hun personeel evenwichtiger inzetten, niet alleen productie maar ook onderhoud. Iets voor de VEH om op in te zetten?

 

 


tuurlijk kiezen de fabrikanten en verkopers voor de Europese garantie bepaling. Deze komt hen het gunstigst uit en zijn dan na 2 jaar van je af. Echter wonen wij in nederland en kan dan ook kiezen voor het nederlandse garantie recht. Deze bepaald dat je net zo lang garantie hebt als de normaal gesproken levensverwachting van het apparaat zonder problemen.  Bij een warmtepomp is deze vastgelegd op 15 jaar. De fabrikanten en verkoper hebben het altijd over europees recht maar hier hoef je geen gebruik van te maken. Je mag je ook beroepen op het nederlands recht en hebt dan recht op 15 jaar garantie. 
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

of

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. In sommige Europese landen is de wettelijke garantie beperkt tot 2 jaar. Maar in Nederland is dat niet zo. In Nederland is de termijn in ieder geval minimaal 2 jaar.

Bij verkopersgarantie en fabrieksgarantie kiest de verkoper of fabrikant zelf de voorwaarden. En dus ook hoe lang de garantie duurt. Soms is dat korter dan uw wettelijke garantie. Uw wettelijke garantie gaat dan voor. Want als uw product eerder kapot gaat dan u mocht verwachten, hebt u volgens de wet nog recht op reparatie of vervanging. Ook al is uw verkopersgarantie of fabrieksgarantie verlopen.

 

graag gedaan!


hNO56 heeft u inmiddels iemand gevonden die uw warmtepomp gemaakt heeft, hoe? En heeft u inmiddels een onderhoudscontract kunnen afsluiten voor uw warmtepomp.  Bij wie? Ik zit nl in dezelfde situatie.


Ik heb uiteindelijk via Kruit een naam gekregen van een installateur die veel met ze samenwerkt. Deze heeft een monteur gestuurd zonder kennis en ervaring met de warmtepomp. Al snel bleek dat hij er niets mee kon en is er, in afstemming met Kruit, contact geweest met de importeur. Die hebben vervolgens iemand gestuurd. De volledige printplaat moest vervangen worden. Geen verdere kosten want dit viel onder de garantie. 

Inmiddels een basis onderhoudscontract afgesloten bij Breman voor 14,45 per maand. Hiervoor komen ze 1x per 2 jaar langs voor een onderhoudsbeurt. Voor een Alpha Innotec rekenen ze 6 euro extra t.o.v. andere warmtepompen. Kosten voor 1 onderhoudsbeurt dus bijna 350 euro. Ter vergelijking voor een cv ketel rekenen ze 8 euro per maand en komen ze 1x per jaar. Volgens deskundigen is het onderhoud aan een warmtepomp veel eenvoudiger!
 

Van Nathan (importeur) na 2x vragen een lijst gekregen van bedrijven die ik zou kunnen benaderen. Alleen bij Breman kon ik een onderhoudscontract afsluiten. Voor de rest waren het allemaal grote utiliteits installatiebedrijven die dus niet voor particulieren werken.

Ik hoop dat nu de markt voor warmtepompen wat ingezakt is dat er meer bedrijven onderhoudscontracten gaan aanbieden en er wat meer concurrentie komt en dus lagere prijzen.


Reageer