Ik heb een Itho Daalderop HP M25i warmtepomp. Daar heb ik ook in een apart stuk ervaringen mee gedeeld.
Ik heb echter een vraag over iets wat ik zie maar niet begrijp. Ik hoop dat iemand me daar iets over kan vertellen. Het gaat om het volgende. Superheat oftewel oververhitting.
Ik de handleing kan ik het volgende vinden:
De berekende oververhitting van het koudemiddel; ook wel "superheat" genoemd. De oververhitting is de gastemperatuur na de verdamper min de verdampingstemperatuur van het koudemiddel.
De warmtepomp geeft gewoon warm water voor de vloerverwarming. Sinds een paar dagen zie ik echter op de monitor dat de superheat negatief is. Slechts -1 tot -3, maar wel negatief.
Tot een paar dagen geleden was de superheat, bij volle opstook tot +9, en verder +2 tot +3.
Dit zijn ongeveer waarden!
Nu is mijn vraag, moet ik er wat mee dat de superheat negatief is? En zo ja, wat kan ik daar zelf aan doen?
De stooklijn is ingesteld op 25-40 en de ketel mag pas bijspringen als het onder 0 wordt, en dan alleen nog maar met een lange wachttijd.
Zoals hiervoor geschreven, hij doet het goed en geeft gewoon warm water voor de vloerverwarming en daar houdt hij de kamertemperatuur mee op 19,5 graden. Voor ons aangenaam.
Wie kan mij hier iets over zeggen?