Hallo,
Ik heb het Solarfreezer systeem. Bij dat systeem wordt de warmte van de zon opgeslagen in een 12 m3 water buffer die onder mijn huis ligt. Zie de andere artikelen die ik er over geschreven heb. In de loop van het jaar varieert de temperatuur van mijn bron van 24,5 graden maximaal in de zomer naar minimaal 2 graden in de winter. Op dat moment is de buffer aan het bevriezen en krijg ik dus de energie uit de fase verandering. Als de zon wat schijn in de winter zal een gedeelte van het gevormde ijs ontdooien. Op die manier wordt dus zelfs in de winter wat zonnewarmte in de buffer opgeslagen.
Ook bij een grondput zal de temperatuur over het jaar variëren. Hoe veel dat is is dus mijn vraag. ie heeft iemand een profiel van de temperatuur van hun grondput over het jaar. Ik geloof namelijk niet dat die het hele jaar constant is. Hij zal in de winter ook afkoelen omdat de toestroming van warmte uit de grond minder is dan de warmte die er aan onttrokken wordt. Dus hoe koud wordt de put aan het einde van het stook seizoen?
Door deze 2 temperatuur reeksen te vergelijken kan ik beter inschatten hoe effectief mijn water buffer is tov een grond bron.
Hartelijk bedankt voor uw data. Stuur deze naar wellingrwf@yahoo.com.
Ruud Welling, Assen