Beantwoord

Verduurzamen: gebruik maken van verhoogde inschrijving hypotheek?

  • 11 April 2021
  • 2 reacties
  • 227 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties

Ik ben wat duurzaamheidsmaatregelen aan het uitzoeken. Het gaat o.a. om HR++ glas, vloerisolatie, bodemisolatie, het installeren van vloerverwarming op de eerste verdieping en een grond-water warmtepomp inclusief verticale diepteboring. Mijn inschatting is dat het tussen de 30 en 35.000 euro totaal gaat kosten. Daar komt zeker nog een flink bedrag bovenop om de vloeren af te werken, het schilderwerk van de kozijnen te herstellen na plaatsen HR++ glas etc. Al met al gauw een totaalplaatje van rond de 50K.

Verhoogde inschrijving
Als ik naar mijn hypotheekakte kijk, zie ik dat de verhoogde inschrijving is vastgesteld op ongeveer 30K. Daarvoor zou ik technisch gezien niet naar de notaris hoeven en is slechts een inkomenstoets en taxatie benodigd om de waarde na de maatregelen vast te stellen.

106% van woningwaarde bij Duurzaamheid
Nu is er zoiets als de 106% van de woningwaarde regeling. Stel dat de taxateur je woning taxeert op het maximale bedrag van de verhoogde inschrijving. Mag je daar dan nog 6% boven uit stijgen vanwege je duurzaamheidsmaatregelen? 

Een voorbeeld:
Je hebt €50.000 nodig, waarvan €35.000 duurzaamheid en €15.000 voor afwerkingszaken zoals vloeren, wanden, schilderwerk etc. Voor het gemak heb je nu een hypotheek van €300.000 met een verhoogde inschrijving van 10% tot €330.000. De waarde van je woning is gestegen en de taxatie wijst uit dat je woning na aanpassingen in elk geval €330.000+ waard zal zijn. Mag je dan op je maximale verhoogde inschrijving nog eens 6% overschrijden tot €349800? 

 

icon

Beste antwoord door Anne 12 April 2021, 02:37

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Nee, volgens mij mag je het bedrag niet overschrijden.

Het bedrag dat in de hypotheekakte staat vermeld is het maximum hypotheek bedrag dat je kunt lenen zonder dat je opnieuw naar de notaris moet voor een nieuwe hypotheekakte.

Dat bedrag verandert niet, wordt ook niet geïndexeerd of zo.
 

Je kunt het beste het nog even bij je hypotheekverstrekker checken.
Mss dat zij nog creatieve manier hebben om de kosten toch nog enigszins te drukken.
Bijvoorbeeld als je een groot deel van het voorwerk zelf doet.

Wat je ook kunt bekijken is of het mogelijk is om nog een flink stuk extra hypotheek af te sluiten tegen goede voorwaarden.
Zo heb ik vorig jaar een stuk hypotheek verhoogd waarmee ik binnen alle marges (zonder boete etc) een deel van een andere hypotheek (ik heb nu 5 hypotheken/delen) met een hoger rente percentage heb kunnen aflossen. 

Via de VEH kun je mogelijk wel aan een ‘goedkope notaris’ komen (of even online zoeken).
Voor een simpele hypotheekakte maakt het denk ik niet zo heel veel uit bij wie je het laat doen.
Zodra het wat ingewikkelder wordt wil je mogelijk een notaris waar je van weet dat die ook terzake deskundig is en zeer accuraat werkt (wat naar mijn ervaring niet alle notarissen zijn).

Zodra je hypotheek € 1,= uit komt boven het maximum dat genoemd is in de hypotheekakte,
zul je volgens mij toch echt een (nieuwe) hypotheekakte moeten laten maken.
Persoonlijk zou ik ook daar weer een zo hoog mogelijke inschrijving in laten zetten.
Dat kost nu even wat meer, maar maakt het aanpassen van je hypotheek ook wat makkelijker.
 

Anne.
- Geen hypotheek expert, wel vrij ruime ervaring :)

Hypotheek met een verhoogde inschrijving: de voor- en nadelen | bijBouwe

Dank voor je reactie! Ik zal eens polsen wat hun ideeën zijn. Mijn doel is voor zo’n beetje 30K investeren in duurzaamheid en de overige 20K in comfort (badkamer en nieuwe vloer boven). Verhoogde inschrijving is maar 42K, dus moet even kijken wat een slimme zet is ;)

Over het algemeen heb ik wel het idee dat banken mee willen denken als het om duurzaamheid gaat. Maar ja, dat is puur op basis van wat ik lees :-)

Reageer