Beantwoord

Verhoog ik mijn CW waarde van mijn CV door een warmtepompboiler

  • 5 October 2019
  • 6 reacties
  • 768 Bekeken

Mijn huidige HR Combiketel (CW5) uit 2000 moet vervangen worden en ik zoek naar iets duurzamers. Nu dacht ik aan de combinatie van een CV ketel en een warmtepompboiler ipv van de boiler van de Combiketel. Met als voordeel dat de warmtepompboiler ook zomers kan koelen.

De vraag die ik nu heb is of ik dan een gelijke CW waarde moet kopen of dat ik vanwege de warmtepompboiler een CW waarde lager kan kopen?

Heeft iemand hier ervaring mee?
icon

Beste antwoord door Jaapioo 13 November 2019, 16:28

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hi @Jaapioo welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum 'duurzaam verwarmen’. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat je een paar dingen uit elkaar moet houden.

De CW waarde zegt iets over hoeveel en hoe snel er warm tap water geleverd kan worden.
CW 5 is volgens mij dat je 2 kranen tegelijkertijd open kunt zetten en er warm water uit komt.

Een warmtepomp boiler is naar ik begrijp een systeem waarbij een warmtepomp zijn warmte direct afgeeft aan een boiler, waarin water wordt opgewarmd en opgeslagen. 
Het zal voor een groot deel afhangen van de capaciteit van de boiler (150l, 300l) wat voor CW waarde die heeft.

Waar je op moet letten bij een boiler die enkel en alleen door een warmtepomp wordt opgewarmd, is dat een warmtepomp normaal gezien met een lagere temperatuur werkt dan een CV en er daardoor ook langer over doet om eenzelfde hoeveelheid water op te warmen.
Als de warmteboiler dus leeg is kan het een aantal uren duren voordat die weer ‘warm’ water heeft.
Dat is van nog wel wat factoren afhankelijk (oa hoe warm je het water wilt hebben dat uit de kranen/douche komt), maar dat is wel iets wat je moet checken als je aan zo’n systeem denkt.

Heb je toevallig een link van het soort warmtepompboiler waar je aan zit te denken en diens CW waarde?


Je opmerking over koelen volg ik niet helemaal.
Ik volg niet hoe een warmtepomp die enkel een boiler op temperatuur houdt iets kan bijdragen aan koeling.

Een warmtepomp die op een CV-systeem is aangesloten, al dat niet in ene hybride opstelling, waarvan het water via een vloerverwarming loopt, kan optioneel in de zomer ‘koel’ water door de vloerverwarming pompen en op die manier voor koeling zorgen.

Maar dat is volgens mij een ander verhaal en ook een ander systeem:
de warm tap water voorziening en CV voorziening zijn volgens mij vaak/altijd 2 gescheiden systemen?

Ik kan me voorstellen dat er hybride systemen zijn waarbij de warmtepomp ook kan helpen bij het opwarmen van de boiler en dat als snelheid nodig is de CV bijspringt.

Ik heb zelf daar geen ervaring mee. Ik heb juist een enigszins omgekeerde situatie: een ‘klassiek’ CW 6 systeem met gas ketel en grote boiler, die geholpen wordt door een zonneboiler in het warm tap water circuit en een warmtepomp in he CV circuit.

Anne.

Reputatie 4
Badge +3

Bekijk ook eens dit artikel van vereniging eigen huis, @Jaapioo

 

 

Reputatie 6
Badge

Geen ervaring, maar om op je kernvraag in te gaan.

 

Dat hangt ervanaf :

  • hoe groot de warmte pomp boiler is
  • op welke temperatuur je het water in de boiler houd
  • of je de warmwater uit van de boiler als koudwater in op je CV ketel aansluit
  • hoeveel extra energie de CV ketel dan nog moet toevoegen aan je al warme water
  • met hoeveel koud water je vervolgens bij het tappunt terug mengt naar de gewenste temperatuur.

Of te wel daar is zo maar niet iets zinnigs over te zeggen, anders dan dat als de boiler groot genoeg is voor je behoefte, dan kan de CV ketel met een lagere CW af, mits je de temperatuur in de ketel voor je warm water hoog genoeg zet, want er zal met een lagere CW waarschijnlijk wel minder water doorheen stromen vanwege de flow restricties die ketelbouwers typisch inbouwen.

 

Koelen met de warmte pomp boiler kan je doen door de koude ventilatie lucht in de zomer niet naar buiten te blazen, maar binnen te houden, ik zou me er niet al te veel van voor stellen, als de boiler warm is, dan houd het koelen ook op.

 

Een warmtepompboiler vervangt normaliter de complete warmwaterfunctie van een CV combiketel. Je kunt dus in plaats van een combi een solo CV ketel aanschaffen wanneer je een warmtepompboiler aanschaft. 

De inhoud van de boiler bepaalt de duur van de hoeveelheid warm water die aan een stuk geleverd kan worden. Een CW waarde (die bepaalt hoeveel water gelijktijdig opgewarmd kan worden) is niet van toepassing, want het water zit al opgewarmd en wel in het vat. Dus inderdaad hoe meer kranen open hoe eerder koud water. Dus kies een grootte die bij je watergebruik past. Wij hebben een 200 liter staan en hebben nog nooit zonder warm water gezeten, maar zijn ook geen grootverbruikers (hebben wel een bad). Een goede warmtepompboiler is zelflerend en past de verwarming aan op het verwachte praktijkgebruik (oftewel die houdt de temperatuur van het vat zo laag mogelijk).

Let op dat een warmtepompboiler geluid maakt, dus installeer op een plek waar dat geen probleem is (bijv. garage of op zolder achter een deur). Voordeel van installatie op zolder is een stuk koelere zolder in de zomer wanneer je afblaast in dezelfde ruimte.

Bedankt voor de reacties en ik begrijp nu dat de CW waarde meer te maken heeft met de doorstrooming.

Ook interessant om te lezen is dat de koeling van de warmtepompboiler beperkt is aangezien hij enkel koelt als er wordt opgewarmd. Nu zullen we in de zomer minder warm of zelfs koud douchen en dan hebben we juist de koeling nodig.

Mijn keuze zal nu richting een CV ketel gaan zonder boiler met een gelijke CW waarde. 

Nogmaal bedankt voor de reacties

Reageer