Skip to main content

Het blijkt dat je huis een lager energielabel krijgt als je een airco hebt in je huiskamer. En dat terwijl een airco ook een warmtepomp is (maar dan lucht-lucht) waarmee je kan verwarmen. Dat omdat de overheid een airco alleen nog maar ziet als een energieverbruiker omdat je er in de zomer ook mee kan koelen. Ik ben van mening dat als je je airco ook gebruikt om je huis te verwarmen het energielabel juist omhoog moet.

De vraag is: hoe bewijs je dat?

Ik verwarm voor een belangrijk deel mijn huis met de airco’s en heb ze dit jaar zo goed als niet gebruikt voor koeling, maar  het zal lastig zijn dat de kwantificeren op een manier die meetelt voor een energie label dat 10 jaar geldig is?

Anne.

Een airco is per definitie geen apparaat waarmee je je huis duurzaam kan verwarmen. Ik ben het er volledig mee eens dat hieraan ook geen verbeterd energielabel gegeven wordt.

Airco’s worden op de markt gebracht door de “snelle jongens “ in de installatiebranche om snel geld te verdienen.

Een airco is per definitie geen apparaat waarmee je je huis duurzaam kan verwarmen. Ik ben het er volledig mee eens dat hieraan ook geen verbeterd energielabel gegeven wordt.

Airco’s worden op de markt gebracht door de “snelle jongens “ in de installatiebranche om snel geld te verdienen.

Het 400 % rendement ( C.O.P. van 4) van een airco voor verwarmen klopt niet?

Er zitten een hoop haken en ogen aan een airco.
Een airco koelt of verwarmt in principe maar 1 ruimte, een cv of warmtepomp een heel huis alleen daarom al niet vergelijkbaar.
Wil je alle ruimtes verwarmen hebben die allemaal een airco nodig en zijn dan met zijn allen alles behalve zuinig en alle airco's samen maken een hoop lawaai, zowel binnen als buiten.
Hij komt bij lage temperaturen niet verder dan een hybride warmtepomp, beneden de 4 graden doet hij niks meer en heb je net als bij een hybride nog een andere verwarming nodig.
Ook heb je geen warm tapwater, voor de douche en warmwater kraan heb je nog weer een aparte boiler of geiser nodig.

De vraag is of je dan wel beter c.q. goedkoper uit bent, zowel qua energie verbruik als aanschafkosten.
En koelen kost inderdaad ook bakken energie, in mijn ogen terecht dat die niet als alternatief verwarmingstoestel wordt gezien.

Een COP van 4 is ook niet bijzonder hoog en bovendien afhankelijk van de buiten temperatuur.
Die zul je echt niet meer halen bij temperaturen beneden de 5 graden.

@Polvo55 Ook bij 4 graden haalt een airco een COP van 3 en wat voor een airco (lucht lucht warmtepomp) geldt, geldt ook voor een lucht waterwarmtepomp.

Mijn andere ruimtes worden ook niet met de cv verwarmd. Anders zijn mijn radiatoren in mijn huiskamer ook niet meer waterzijdig ingeregeld. In een badkamer volstaat infrarood prima, eigenlijk nog veel beter. Want met een radiator in je badkamer zal je 's morgens ook de rest van je huis moeten verwarmen. 

Tapwater opwarmen (tot 60 graden dus) met een warmtepomp heeft een laag rendement.

@Driepinter Als ik jou dus goed begrijp verwarm je dus maar één ruimte met een airco.
Je heb er dan ook nog extra verwarming in de badkamer en warmwater bij.
Het klopt dat tapwater met een warmtepomp een laag rendement heeft, maar een elektrische boiler is nog slechter, die heeft een COP van 1 en mijn warmtepomp schommelt tussen de 3 en 4, altijd nog net zo goed als jou airco.
Er een gas aansluiting voor aan houden en een verwarmingstoestel zoals een geiser is nog veel duurder.
Het tapwater wordt verwarmt tot 50 graden en eens per week tot 65 graden om legionella te voorkomen.
De warmtepomp voor de vloerverwarming haalt een COP van 8 tot 10 bij de huidige buiten temperaturen.
Afgelopen week was het een dag tussen de 4 en 5 graden, de COP schommelde rond de 7

Ik weet niet of je kunt inschatten hoeveel aan elektriciteit jij per jaar kwijt bent, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar. 
Ik ben over de afgelopen 2 jaar gemiddeld 3150 kWh p/j kwijt voor de warmte pomp incl warmwater.
Het eerste jaar 100 meer, het 2e jaar 100 minder, deels door betere afstelling.
Die is nu opnieuw verder geoptimaliseerd met de nieuwste software, als we een vergelijkbare winter krijgen dan duik ik onder de 3000 kWh.
De hele woning wordt er mee verwarmt en dat is wel een vrijstaande woning met een woon oppervlak van 220 m2.
Dat zou met losse airco's niet te doen zijn.

U vergelijkt een airco met een lucht water warmtepomp met vloerverwarming. Nu worden er ook lucht water warmtepompen beloont met een hoger energielabel die niet zijn aangesloten op een vloerverwarming (laat staan dan niet op de radiatoren bovenverdieping). Dus vloerwarming gebruiken als argument tegen een airco als verwarming gaat mank.

En naar mijn weten verwarmen alle lucht water warmtepompen niet het tapwater.

Het ging jou om het energie label van het huis, daarom was ik nieuwsgierig naar jou elektriciteitsverbruik, als dat in verhouding staat tot een gewone warmte pomp heb je een punt.
Dagen als deze schommel ik rond de 10 tot 12  kWh per dag, dat is incl warmwater.

De warmtepomp verwarmt ook gewoon het water voor de boiler, hij stopt dan tijdelijk met de huisverwarming, brengt de boiler op temperatuur en gaat daarna weer over op huisverwarming.
Eigenlijk net als een cv, met dit verschil dat die alleen warm water maakt als je de kraan open draait.
Dat is efficiënter dan een boiler. 

Ik laat een airco installeren. Uw vraag naar mijn kWh verbruik doet er ook niet toe. COP is namelijk gelijk aan een lucht water warmtepomp die radiatoren verwarmt. Daarnaast stookt iemand op 22 graden. Een ander op 18 graden.

Het energie verbruik voor verwarming in verhouding tot de grootte van de woning is bepalend voor het energie label.
Het doet er m.i. uitsluitend toe.

Reageer