Beantwoord

Warmte meter voor PVT panelen

  • 22 February 2023
  • 5 reacties
  • 145 Bekeken

Reputatie 3

Hallo,

Ik heb al 2 jaar een solarfreezer systeem (zie andere artikelen). Ik vond dat ik te weinig energie uit mijn 12 (kleine) PVT panelen haalde. Er zijn er 8 bij geplaatst. Deze zijn echter verkeerd aangesloten waardoor de koelvloeistof er niet doorheen stroomt en ik dus geen extra warmte uit de panelen haal. 

Ik heb nu de mogelijkheid gekregen om direct via de PVT panelen de Nibe warmtepomp te voeden door 1 van de circulatie kleppen mat de hand om te zetten. Dus ik bypass dan de 12 m3 water bufferzak. De bufferzak koelt namelijk de warmte van de PVT panelen af waardoor de warmtepomp een lagere toevoer temperatuur krijgt. Natuurlijk kun je dit niet altijd doen anders sla je nooit warmte op in de (ijs) buffer en heb je, als het buiten koud is, niet genoeg warmte tot je beschikking.

Als ik over schakel naar alleen warmte uit de PVT panelen dan gaat dat goed bij buiten temperaturen boven de 12 graden. Dan loopt de koelvloeistof temperatuur langzaam op waardoor de warmtepomp minder hoeft te werken om de berekende (=stooklijn) afgifte temperatuur te halen. Echter als er te weinig energie uit het dak gehaald kan worden dan houdt dit feest snel op en zak het geheel in elkaar, ie de koelvloeistof temperatuur daalt.

Dus wat ik zoek is een meet systeem om te meten hoeveel warmte ik van de PVT panelen binnen haal. Dit moet dan hoger zijn dan de berekende hoeveelheid (=stook lijn) die de warmtepomp nodig heeft.  Komt er te weinig warmte direct van de PVT panelen dan kan de klep worden omgezet en stroomt de koelvloeistof weer door de buffer zak en haalt daar de extra energie op. Je kunt je voorstellen dat dit in een systeem logica kan worden ingebouwd. 

 

Dus wie heeft advies/ ervaring met een warmte meter die je in een glycol loop kan plaatsen en liefst op afstand kan aflezen?

Bedankt

Ruud Welling

icon

Beste antwoord door Driepinter 22 February 2023, 14:17

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

mijn eerste gedachte is tot welke temperatuur de glycol(oplossing) die door PVT panelen moet stromen vorstbestendig is zodat uw dure PVT panelen niet kapot vriezen. Kan het nooit mis gaan ?

Reputatie 7
Badge +2

Geen ervaring.

Ik denk dat je mss eens zou kunnen kijken naar hoe dit gedaan wordt bij zonneboilers.
En dan vooral die met een terugloop vat in het systeem.
Daar wordt ook op de 1 of andere manier bepaald of het buiten te koud worden om de vloeistof rond te pompen en loopt het vervolgens terug in het terugloop vat dat binnen hangt.

Dat wordt volgens mij gedaan puur op basis van de gemeten temperatuur in/op/rond het paneel dat buiten staat, niet zozeer op basis van de warmte die in de vloeistof zit.

Anne.

Reputatie 3

Het glycol circuit is goed tot -20 graden. De warmtepomp werkt tot -12 graden maar schakelt terug bij -10 graden. Dus er is beveiliging. Echter als het vriest buiten bij -20 heb ik een probleem. Of het dan kapot vriest weet ik niet.

Reputatie 3

Ik heb ook een zonneboiler en die schakelt inderdaad met een temperatuur sensor. Dat zal ook wel werken met de pvt panelen. Ik ben nu met de hand de schakel punten aan het zoeken. Dus de warmte meting is niet strikt nodig. De pompsnelheid varieert echter en die weet ik niet. Wel of de pomp 100% of minder draait maar die percentage is van druk en volume afhankelijk. Bij het omschakelen zakt hij tegelijk naar 80%. Dat zal wel vanwege de druk verlaging zijn. Maar of hij zijn volume gelijk houdt is de vraag.  De warmte meter is een nice to have zodat ik ook kan zien of ik meer energie krijg met extra pvt panelen en niet hoef te wachten tot ik rijp zie op de werkende panelen. (Zie mijn laatste artikel bij solarfreezer thread) Ik heb wel de opbrengst van de panelen uitgerekend gebaseerd op de temperaturen en de pomp grafiek. De variatie in de resultaten zijn echter te groot omdat de metingen te onnauwkeurig zijn. Dus mijn getallen zijn meet statistisch bepaald.

Reputatie 7
Badge +2

Voor de waterzijde van mijn zonneboiler gebruik ik een kamstrup 302
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz - Duurzame energie en installaties - GoT (tweakers.net)
Of dat ook geschikt te maken is voor de glycol kant zou ik zo niet kunnen zeggen.

Ik heb zelf ook temperatuur sensoren op de koperen leidingen die van het paneel van de zonneboiler naar het terugloopvat loopt.

 

Inkomende temperatuur zonneboilerpaneel


Anne.

Reageer