Warmte voor Warmtepompen

  • 5 April 2019
  • 66 reacties
  • 68288 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 2
'Een aansluiting naar een thermometer aan de noord - gevel, buiten de woning'

Dat is dus de weer afhankelijke regeling, als je 2x keer thermostaat noemt breng je misschien mensen in verwarring.

Op de slaapkamers heb ik ook convectoren (zonder ventilator) omdat destijds de installateur volgens hem de vloerverwarming niet kwijt kon met alle elektra en waterleiding buizen.
(nooit een huis laten bouwen als je voor je werk door de week in het buitenland zit)

Ik denk dat met de vloerverwarming op 35 graden word bedoeld de aanvoer temp. van de warmtepomp naar het verdeelblok.
Zelf heb ik hem momenteel ook op 32 gr. , enkele weken terug nog op 37 gr.
Met de retour op 24 gr. doen bij mij de 2 zonne collectoren een mooie voorverwarming, in het buffervat waardoor de warmtepomp 's morgen vroeg pas maar één keer draait.

Uit jou verhaal blijkt dus dat het wel goed kan, de meeste fouten worden door instalateurs gemaakt doordat ze in hun eigen paket zitten te denken, en niet in de individuele situatie van de klant.
en dat er niet goed ingeregeld wordt.

groet,
Henk T.

Ter verduidelijking Henk T.:
M.b.t. de twee thermometers (binnen en buiten)
In ons geval (door instelling) een halve weers afhankelijke instelling):
Op de Warmtepomp kan je de invloed van beide temperaturen (binnen & buiten) instellen. Van 0 tot 200 in stapjes van 1). 0 wil zeggen: hou alleen rekening met de buiten temperatuur, 200 wil zeggen hou alleen rekening met de binnen temperatuur. Er is dus een combinatie mogelijk... wij hebben hem ingesteld op 100; dus fifty-fifty.
M.b.t. de water temperatuur:
Het klopt natuurlijk dat de aanvoer warmer is dan de retour, echter wij hebben de aanvoer nog nooit boven de 30 graden gezien (dan had de retour zijn ingestelde waarde al bereikt); en dat was in een zeer koude januari maand.
M.b.t. fouten installateur:
Wij hebben een warmtepomp sinds 2006. Ik heb mijn informatie toen voornamelijk uit Duitsland en Zweden gehaald, Nederland liep toen ver achter. Veel installateurs die ik destijds benaderd heb wilden er niet eens aan beginnen. We hebben toen 4 fabrikanten aangeschreven en gevraagd naar een ervaren installateur... 3 kwamen terug met dezelfde naam en zij hebben het mogen doen... maar dat wilde dus niet zeggen dat de monteurs ervaring hadden. Onze warmtepomp is in bedrijf gesteld door de leverancier/fabrikant ... maar van nazorg was geen sprake. Na al deze jaren ervaring kan ik mij voorstellen dat er ook geen zelfde recept is voor alle woningen. Dat wil zeggen dat je jezelf moet inlezen (gebruiksaanwijzingen) en proefondervindelijk er achter moet komen wat "jouw" beste binnenklimaat is OF nazorg moet krijgen na een volledig stookseizoen om e.e.a. bij te stellen indien nodig. Hiervoor zal nodig zijn dat de installateur weet welke wijziging er gedaan moet worden n.a.v. de feedback van de klant...
Groetjes, GJ
Reputatie 3
Wat betreft de ervaring van de installateurs, in 2002 was dat helemaal een probleem.
Onze warmtepomp maakte na installatie teveel lawaai, de installateur zag geen mogelijk heden meer.
Vervolgens iemand van de importeur uit Brabant naar Friesland laten komen, nou die stond nog in de hal achter de voordeur en kijkt zo door de keuken in de bijkeuken op de warmtepomp en zegt ik zie het al ! Was de transport beveiliging (6 bouten) niet los gemaakt door de installateur.

En als je dan na een aantal maanden een aantal ligt lekkende leidingen los maakt en ziet dat dit veroorzaakt word doordat de knelring op de rand van de buis zit, dat is natuurlijk slordigheid of desinteresse in het werk.
Nazorg was inderdaad nihil, heb me door inlezen en proefondervindelijk de materie eigen moeten maken.
Reputatie 2
Wat betreft de ervaring van de installateurs, in 2002 was dat helemaal een probleem.
Onze warmtepomp maakte na installatie teveel lawaai, de installateur zag geen mogelijk heden meer.
Vervolgens iemand van de importeur uit Brabant naar Friesland laten komen, nou die stond nog in de hal achter de voordeur en kijkt zo door de keuken in de bijkeuken op de warmtepomp en zegt ik zie het al ! Was de transport beveiliging (6 bouten) niet los gemaakt door de installateur.

En als je dan na een aantal maanden een aantal ligt lekkende leidingen los maakt en ziet dat dit veroorzaakt word doordat de knelring op de rand van de buis zit, dat is natuurlijk slordigheid of desinteresse in het werk.
Nazorg was inderdaad nihil, heb me door inlezen en proefondervindelijk de materie eigen moeten maken.

Ik voel je en hoor je Henk, misschien zijn wij wel de pioneers en Nederland; respect !
In jouw geval slechte koppelingen, in ons geval niet de juiste dimensionering van de aanvoer leidingen; ik kwam daar achter door de gebruiksaanwijzing te lezen... daar stond de geadviseerde dimensionering in... de installateur had een 1/4 van de leiding diameter gebruikt t.o.v. advies. Gelukkig werd onze installatie in Mei opgeleverd, had ik de fout in Juni ontdekt en kon het voor de winter hersteld worden (anders hadden we het die winter nooit warm gekregen)
  • JWD
  • Verduurzamer
  • 38 reacties
Er is veel onduidelijkheid over de werking van warmtepompen en welke keuzes er gemaakt kunnen worden. In het bijgaande stukje heb ik naast de werking ook de voor- en nadelen van de verschillende types warmtepomp besproken.

Ik lees met grote belangstelling de info van JWD gelezen. Ik heb zelf een nieuwe woning met intergas CV. Ik overweeg een Inventum Warmtepomp op mijn luchtkanaal te installeren.
Ik zie daar nergens informatie over.
Dit systeem vervangt de meganische ventilatie en de bron is binnenlucht, waardoor het temperatuurverschil veel geringer is dat buitenlucht als bron.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Reputatie 7
Badge +3
Ik overweeg een Inventum Warmtepomp op mijn luchtkanaal te installeren.
Ik zie daar nergens informatie over.
Dit systeem vervangt de mechanische ventilatie en de bron is binnenlucht, waardoor het temperatuurverschil veel geringer is dan buitenlucht als bron.
Heeft iemand hier ervaring mee?


Als u de ventilatie warmtepomp aanzet is de binnenlucht nog warm en heeft u, op dat moment, dus een hoog rendement. Alleen pakt de ventilatiewarmtepomp natuurlijk een enorm debiet aan binnenlucht die hij (in afgekoelde vorm) via een buis naar buiten blaast. Derhalve trekt hij ook (koude) buitenlucht naar binnen aangezien uw huis natuurlijk niet vaccuüm wordt gezogen. De ruimte waaruit de ventilatiewarmtepomp zijn lucht(en warmte) pakt, zal dus snel afkoelen.

Verder had ik bij introductie van de Daalderop ventilatiepomp nog een schema gezien waarin het opgewarmde water vóór de hr-ketel werd toegevoerd. Derhalve zou de ventilatiewarmtepomp dus direct leiden tot een lager rendement van de hr-ketel (die immers alleen goed werkt met koud retour water). Maar bij nieuwe schema's staat de aansluiting van het warmte water van de warmtepomp ná de hr-ketel.
Reputatie 5
Badge
Leuk geschreven artikel alleen kloppen er 2 dingen niet de prijs vergelijk die gemaakt word in aanschaf van de installatie is veels te gunstig voor een bodem installatie vs lucht/water die prijzen die jij noemt van spreek uit ervaring dat een lucht/water warmtepomp voor 7700 geplaatst kan worden dus de warmtepomp plus al het aansluit materiaal en installatie werk. Het zou dus verstandig zijn als je voor prijzen misschien wat offerte opvraagt voor beide systemen dan kun de prijzen ook echt onderbouwen.

Verwarming met een warmtepomp van het lucht/water of van het water/water type gaat op volkomen identieke manier, op de warmtebron (lucht of bodem) na. Je hebt dus een buitenunit met ventilator of een bodembron en beide kosten geld. De kosten van een bodembron zitten in het boren van de benodigde (meestal) twee gaten en het aanbrengen van een circulatiepompje. De techniek van de ventilator is eigenlijk ingewikkelder, maar eenvoudiger te monteren. Andere verschillen in werking of vereisten zijn er niet.
De prijzen voor de aanleg van een bodembron variëren nogal, er wordt €3000 genoemd maar ook €10.000. Bovendien heffen sommige provincies (welke?) een flinke leges op een boring.
Reden voor Geert Nap .@GeertN en mij .@JWD om een kleine enquête te beginnen over deze kosten. Daarover openen we zeer binnenkort een topic.
Reputatie 5
Badge
Dan over de temperaturen je noemt bij zowel bodem als lucht zijn goed alleen in de tekst probeer je de illusie te weken dat het Nederland toch wel heel vaak en lang vriest maar ik kan mij niet meer herinneren wanneer de laatste de elfsteden tocht gereden is. Dus misschien zo het netter en objectiever zijn als bij de bodem een gemiddelde temperatuur vermeld dat je dat ook voor de lucht doet inplaats van 2 seizoenen te noemen. De jaarlijkse gemiddelde buitentemperaturen kun je gewoon van het CBS afhalen en voor 2017 was die in Nederland gemiddeld over het hele jaar 10,93 graden dat is dus 0,7 graden verschil met de bodem die 11,0 graden is volgens jou artikel. Dus qua COP gemiddeld over het jaar zouden bijna gelijk.

De energievraag van een warmtepomp wordt grotendeels bepaald door de cv-functie en maar 'kleinendeels' door het maken van warm tapwater. Daarom is het zinvol om alleen naar de koude maanden te kijken, zoals .@Driepinter al schreef.

De gemiddelde temperatuur bepaalt dan de totale verwarmingsvraag van een huis over het seizoen, maar ALLEEN bij een warmtepomp op bodemwarmte. Die heeft immers een vrijwel constante COP waardoor alle processen lineair verlopen, de warmtevraag is evenredig met het temperatuurverschil binnen-buiten. Bij een lucht/water warmtepomp daalt de COP met de buitenluchttemperatuur, waardoor de benodigde elektriciteitsverbruik extra stijgt ten opzichte van een bodemsysteem. De warmtevraag is dus MEER dan evenredig met de buitentemperatuur.

Waarom ik de nadruk leg op die soms voorkomende koudegolf is het volgende. Een woonwijk met lucht/water warmtepompen gaat dan bijvoorbeeld massaal van een COP van ca. 5 naar een COP van ca. 2. En bovendien gaan sommige systemen automatisch elektrisch bijverwarmen met een COP van 1. Of vanwege de kou worden er massaal elektrische kacheltjes (COP = 1) van stal gehaald. De elektravraag kan dan meer dan verdubbelen met een grote kans op uitval van het lokale elektriciteitsnet. Helaas pindakaas.
Reputatie 5
Badge
Het zou ook interessant zijn als er een bron vermelding bij staat waar je alle informatie als cijfers en grafieken vandaan hebt, dat zou het al een stukje objectiever kunnen maken. Ik kan natuurlijk ook gewoon een heel mooi stukje schrijven en daar wat getallen bij vermelden die visie versterken.

In de laatste versie van mijn stukje 'Warmte voor Warmtepompen' (daar binnen te halen) gebruik ik als (COP - temperatuur) diagram een grafiek die direct is ontleend aan de industrie (een Nibe F2120-12). Mijn verhaal volgt helemaal uit dat diagram, dat overigens erg overeenkomt met mijn eerder gebruikte grafiek. Verder geef ik enkele keren in een voetnoot aan waar een uitspraak vandaan komt. Ik hoor graag welke informatie er van betere documentatie moet worden voorzien.
Reputatie 7
Badge +3
De energievraag van een warmtepomp wordt grotendeels bepaald door de cv-functie en maar 'kleinendeels' door het maken van warm tapwater. Daarom is het zinvol om alleen naar de koude maanden te kijken, zoals .@Driepinter al schreef.


Inderdaad. De fabrikanten zelf spreken dan ook over een 'SCOP' (season coëfficiënt of performance) en geen 'year COP'.
Reputatie 5
Badge +1
Beste mensen,
In de door de provincie Overijssel vereiste jaarrapportage over de prestaties van ons bodemwarmtesysteem is er sprake van SPF (seasonal performance figure). Dit getal zou dus slaan op de prestaties gedurende het hele rapportage jaar. De term COP zou volgens de deskundigen een momentopname kunnen betekenen. Ter info: we hebben een Nibé F 1245 - 8 warmtepomp.
Reputatie 5
Badge
Beste mensen,
In de door de provincie Overijssel vereiste jaarrapportage over de prestaties van ons bodemwarmtesysteem is er sprake van SPF (seasonal performance figure). Dit getal zou dus slaan op de prestaties gedurende het hele rapportage jaar. De term COP zou volgens de deskundigen een momentopname kunnen betekenen. Ter info: we hebben een Nibé F 1245 - 8 warmtepomp.


Zoals de SPF door de provincie wordt gedefinieerd, hangt die nauw samen met de SCOP:
SCOP = SPF + 1. De S slaat steeds op de gemiddelde waarde. Een en ander wordt uitgelegd in appendix I van mijn stukje, binnen te halen in deze topic 'Warmte voor Warmtepompen'.
Reputatie 1
Hallo JWD,

In je stukje mis ik de ijsbuffer i.c.m. een water/water warmtepomp.
Hierbij wordt de verwarmingswarmte uit de buitenlucht of uit de ijsbuffer gehaald.

Een nadeel van een open bron kan zijn dat diverse gescheiden waterlagen doorboord worden en zich zo kunnen mengen. Dit kan een risico geven voor de drinkwatervoorziening. Ook is er nog niet overal veel aandacht voor het goed inregelen (energie neutrale werking, uit bodem gehaalde warmte moet ook weer teruggebracht worden) van bodembronnen. Bij gebruik van een ijsbuffer i.c.m. een water/water warmtepomp is dit niet het geval.

Het voordeel van een ijsbuffersysteem is, dat als de benodigde warmte uit de lucht gehaald wordt, tegelijkertijd ook de PV-panelen gekoeld worden. Gekoelde PV-panelen geven meer opbrengst t.o.v. niet gekoelde panelen. In de zomer wordt de ijsbuffer verwarmd, zodat als de buitentemperatuur lager is dan de temperatuur van de ijsbuffer, de ijsbuffer als warmtebron gebruikt wordt. Hierdoor zou dit systeem een nog beter rendement halen dan een bronsysteem.

Zijn er hier al mensen die praktijkervaringen hebben met een ijsbuffersysteem?

Mvg, Ronald
Reputatie 5
Badge
Hallo JWD,

In je stukje mis ik de ijsbuffer i.c.m. een water/water warmtepomp.
Hierbij wordt de verwarmingswarmte uit de buitenlucht of uit de ijsbuffer gehaald.

Een nadeel van een open bron kan zijn dat diverse gescheiden waterlagen doorboord worden en zich zo kunnen mengen. Dit kan een risico geven voor de drinkwatervoorziening. Ook is er nog niet overal veel aandacht voor het goed inregelen (energie neutrale werking, uit bodem gehaalde warmte moet ook weer teruggebracht worden) van bodembronnen. Bij gebruik van een ijsbuffer i.c.m. een water/water warmtepomp is dit niet het geval.

Het voordeel van een ijsbuffersysteem is, dat als de benodigde warmte uit de lucht gehaald wordt, tegelijkertijd ook de PV-panelen gekoeld worden. Gekoelde PV-panelen geven meer opbrengst t.o.v. niet gekoelde panelen. In de zomer wordt de ijsbuffer verwarmd, zodat als de buitentemperatuur lager is dan de temperatuur van de ijsbuffer, de ijsbuffer als warmtebron gebruikt wordt. Hierdoor zou dit systeem een nog beter rendement halen dan een bronsysteem.

Zijn er hier al mensen die praktijkervaringen hebben met een ijsbuffersysteem?

Mvg, Ronald


Eerlijk gezegd had ik nog niet gehoord dat een ijsbuffersysteem al in de praktijk wordt toegepast. Kortweg, een warmtepomp haalt 's winters zijn warmte uit een stuk ijs van 10 m3 dat in de tuin begraven ligt. Het ijs - halverwege de winter halverwege ontdooid - heeft altijd een temperatuur van 0 gr C. Daarmee heeft dit systeem een structureel nadeel ten opzichte van een bodembron met een 10 gr C hogere temperatuur, met negatieve consequenties voor de COP van de warmtepomp.
Reputatie 1
Hallo JW,

Het systeem is er op gebaseerd dat een buffervoorraad water (ca. 10m3) in de zomer verwarmd wordt.
In een koudere periode kan het water uit de buffervoorraad gebruikt worden om warmte aan te onttrekken.
De buffer koelt dan steeds verder af. Bij de faseovergang van vloeibaar naar vast (water naar ijs) komt een zeer grote hoeveelheid aan energie/warmte vrij (Om water van 0°C te bevriezen tot ijs van 0°C komt evenveel energie vrij als bijvoorbeeld voor het afkoelen van water van ongeveer 80°C tot 0°C). Deze grote hoeveelheid energie kan dan in de winter gebruikt worden als warmtebron. Als in de winter de zon schijnt, warmen de pv-panelen ook op, zodat die warmte indien nodig gebruikt wordt om het ijs te laten dooien. Het ijs kan evt. ook gebruikt worden voor koeling.

Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er nu 2 mogelijkheden voor een ijsbuffer, nl. een betonnen bak in de tuin ingegraven, of een kunststof bufferzak in b.v. de kruipruimte plaatsen.

In Duitsland wordt het ijsbufferprincipe al meer toegepast, maar ook in Nederland is het al toegepast in kantoren en woningen.

Doordat de warmtepomp steeds kan schakelen tussen buitenlucht en (ijs)buffer (welke bron levert op dat moment de meeste warmte) is het (tot op heden) nog niet mogelijk om een SCOP voor dit systeem aan te geven. Hier loopt o.a. bij TNO een onderzoek naar. Tevens zijn de nadelen t.o.v. bronsysteem (ondergrondse waterhuishouding) bij een ijsbuffersysteem niet aanwezig.

Mvg, Ronald
Reputatie 7
Badge +3
@Ronald Het rendement van een warmtepomp is afhankelijk van het temperatuursverschil dat overbrugd wordt. Hoe lager het temperatuursverschil hoe hoger het rendement. Ik zou niet weten waarom deze natuurkundige wet in eens zou veranderen als bodemwarmte van 10 graden Celsius vervangen wordt door de temperatuur van nul graden van smeltend ijs.
Reputatie 1
Hallo Driepinter,

Doordat de voeding bij een bronsysteem bijna altijd constante temperatuur heeft is de SCOP niet van belang en kijk je daarbij alleen naar de COP.

Bij een luchtgevoed systeem en ook ijsbuffersysteem is de SCOP wel van belang. Afhankelijk van de buitentemperaturen gedurende een jaar/seizoen, zal de COP bij die systemen veranderen. Daarom is het voor dit soort systemen vooral belangrijk om naar de SCOP te kijken. Deze waarde zegt iets over de gemiddelde COP gedurende een jaar/seizoen.

Als de luchttemperatuur hoger (ca. >12 graden) is dan de watertemperatuur van een bronsysteem (ca. 10-12 graden continue), zal op dat moment het bronsysteem een mindere COP hebben dan het luchtsysteem.
Bij een lagere temperatuur is dat uiteraard omgekeerd.

Bij een ijsbuffersysteem zal de COP bij hogere luchttemperaturen t.o.v. watertemperatuur dus beter zijn dan bij een bronsysteem..
Bij een ijsbuffersysteem zal de COP bij een hogere temperatuur van de ijsbuffer t.o.v. de buitenluchttemperatuur ook hoger zijn. Ook zullen als de zon schijnt de pv-panelen opwarmen en deze (extra) warmte, t.o.v. de buitentemperatuur, wordt ook nog eens benut door de warmtepomp van een ijsbuffersysteem.

Het verschil tussen goede luchtsystemen en bronsystemen qua (S)COP wordt steeds kleiner.
Als een ijsbuffersysteem, theoretisch bekeken, een betere SCOP kan halen dan een luchtsysteem, is het dus niet onmogelijk (misschien zelfs wel waarschijnlijk) dat een ijsbuffersysteem gedurende een jaar/seizoen een hogere (S)COP behaalt dan een bronsysteem.

Daarbij zullen door de koeling van de pv-panelen bij een ijsbuffersysteem, die panelen tot wel 10 procent meer elektriciteit kunnen leveren wat ook weer mooi meegenomen is.

Vandaar mijn vraag of er hier al mensen zijn die praktijkervaringen hebben met een ijsbuffersysteem.
Praktijk en theorie komen nl. niet altijd overeen.

Mvg, Ronald
Reputatie 7
Badge +3
Bij een luchtgevoed systeem en ook ijsbuffersysteem is de SCOP wel van belang. Afhankelijk van de buitentemperaturen gedurende een jaar/seizoen, zal de COP bij die systemen veranderen.
Lijkt mij niet bij een ijsbuffersysteem aangezien de temperatuur van het (smeltend) ijs bij elke buitentemperatuur immers het zelfde is, namelijk 0 graden. Of zelfs nog lager, want als dit systeem om de een voor mij onbegrijpelijke reden, gekoppeld worden met PVT-panelen zal in dat water immers ook antivries moeten zitten.

Een ijsbuffersysteem heeft misschien een ander voordeel zoals geen buitenventilator nodig maar het rendement zal het nooit ten goede komen.

Verder heeft u het over panelen die warmte opnemen. Ik begrijp niet wat dat met het ijsbuffersysteem met de schijnbaar gewenste brontemperatuur van nul graden te maken heeft. PVT-panelen leveren in de zomer als ze door water gekoeld worden inderdaad een hoger rendement op maar 1. Op een PVT panelen zit een glazen isolatielaag die in de winter dan wel warmte kunnen leveren maar door minder lichtinval (vooral bij een lage hoek) ook een lagere opbrengst hebben. PVT panelen hebben bij warm weer dan wel een hoger rendement maar als u voor dat zelfde bedrag nu eens extra gewone panelen weglegt heeft u die (extra) opbrengst, vooral in de winter, ook.

Ook zijn PVT panelen zwaarder en zal het dak er dus voor geschikt moeten zijn.
Reputatie 1
Hallo Driepinter,

Wellicht dat de volgende links een beter beeld kunnen geven over de werking van een ijsbuffersysteem:
https://www.viessmann.nl/nl/Eengezinswoning/warmtepompen/eis-energiespeicher/ijsbuffersysteem.html, https://www.solareis.nl/zo_werkt_het.html,https://aliusenergy.nl/solarp/volthera, https://www.solarenergybooster.nl/, https://www.solarfreezer.nl/hoe-werkt-het/ en https://solarmagazine.nl/u/magazine/sm3-2018.pdf#page=20. Dit zijn een aantal willekeurig genomen sites met informatie. Dit om niet blind te varen op de informatie van 1 partij.

Niet iedereen heeft de ruimte om een heel groot aantal pv-panelen te plaatsen, dus uw opmerking hierover zal niet overal realiseerbaar zijn.

Theoretisch lijkt mij, bij een voldoende geïsoleerd pand met een niet heel groot dakoppervlak, een ijsbuffersysteem een zeer goede oplossing voor een gasloos pand te kunnen zijn.

Mvg, Ronald
Reputatie 7
Badge +3
Dit zijn een aantal willekeurig genomen sites met informatie. Dit om niet blind te varen op de informatie van 1 partij
Er staat niets wat de uitleg van community-lid JWD weerlegt.


Niet iedereen heeft de ruimte om een heel groot aantal pv-panelen te plaatsen, dus uw opmerking hierover zal niet overal realiseerbaar zijn.

Dat verandert nog niets aan de natuurkundige wet dat de COP hoger is als het verschil in bron -en condensor temperatuur lager is. Een temperatuur van nul graden (bevriezend water) is altijd lager dan de gemiddelde temperatuur van grondwater en meestal ook van de buitenlucht. Alleen als de buitentemperatuur lager is dan nul en je huis op permafrost in Siberië staat is een nog niet bevroren waterreservoir als warmtebron voor een warmtepomp interessant.
Er is veel onduidelijkheid over de werking van warmtepompen en welke keuzes er gemaakt kunnen worden. In het bijgaande stukje heb ik naast de werking ook de voor- en nadelen van de verschillende types warmtepomp besproken.
Goed stuk. Het laatste deel over de eenheden en het omrekenen maakte mij wat onzeker. Ik heb altijd begrepen dat je mag zeggen dat 1000 kWh overeenkomt met 100 m3 aardgas. Maar klopt dat wel?
Reputatie 1

Dit zijn een aantal willekeurig genomen sites met informatie. Dit om niet blind te varen op de informatie van 1 partijEr staat niets wat de uitleg van community-lid JWD weerlegt.


Blijkbaar heb je mijn opmerking verkeerd begrepen. Mijn bedoeling is niet om iemand af te branden, maar om niet partijdig (dus niet door maar 1 leverancier aan te halen) over te komen.

Niet iedereen heeft de ruimte om een heel groot aantal pv-panelen te plaatsen, dus uw opmerking hierover zal niet overal realiseerbaar zijn.
Dat verandert nog niets aan de natuurkundige wet dat de COP hoger is als het verschil in bron -en condensor temperatuur lager is. Een temperatuur van nul graden (bevriezend water) is altijd lager dan de gemiddelde temperatuur van grondwater en meestal ook van de buitenlucht. Alleen als de buitentemperatuur lager is dan nul en je huis op permafrost in Siberië staat is een nog niet bevroren waterreservoir als warmtebron voor een warmtepomp interessant.



Deze opmerking bestrijdt ik niet, vraag me wel af of 1 van de links die ik vermeld heb bekeken is.

Zolang de buitentemperatuur niet lager dan 12 graden is, zal een bronsysteem een lagere COP hebben t.o.v. lucht. Als dit niet het geval is heeft de ijsbuffer (door opwarming in de zomer van het water in de buffer, waarbij tevens de pv-panelen gekoeld worden zodat die optimaal presteren) nog de mogelijkheid om warmte uit het water in de buffer te halen. Zolang de watertemperatuur in de buffer boven de 12 graden blijft, heeft dit systeem nog steeds een betere COP dan het bronsysteem.
Ook in de winter zal, door opwarming van de pv-panelen door de zon, warmte beschikbaar zijn voor verwarming van de woning of verwarming van de buffer. Als dit er voor zorgt dat de temperatuur niet onder de 12 graden komt blijft de COP hoger dan een bronsysteem.

Een onderbouwde reactie m.b.t. een ijsbuffersysteem op basis van de theorie, zoals door diverse leveranciers aangegeven, zie ik graag verschijnen. Nog liever praktijkervaringen met zo'n systeem. Theorie en praktijk hoeven nl. niet altijd overeen te komen.

Mvg, Ronald
Het valt me op dat wanneer er gesproken wordt over lucht/water en/of hybride warmtepompen altijd wordt uitgegaan van BUITENlucht en systemen met binnen- en buitenunits.
Mijn huis in Gaasperdam (Amsterdam Zuidoost) is opgeleverd in 1987. Veel huizen uit die tijd zijn voorzien van mechanische ventilatie die permanent aanstaat. Het gaat om die typische Nederlandse rijtjeshuizen, zo'n 70 tot 110 m2 met luchtafvoer in WC, keuken en badkamer die centraal wordt afgezogen.
Dit is de lucht die gebruikt wordt door de VentilatieWarmtepomp (VWP).
Toen ik het huis kocht in 2010 heb ik zo'n VWP laten installeren voor € 4800,- (waarna ik € 2000 subsidie terug ontving). Een lage temperatuurverwarming is wel noodzakelijk, dus op de benedenverdieping vloerverwarming aangelegd. Ik weet natuurlijk niet hoe het verbruik was vóór ik het huis kocht, maar naar schatting verbruikt de VWP zo'n 1100 kwh per jaar en schommelt het gasverbruik rond 250 kuub. Koken gaat ook (nog) op gas. Naast water voor verwarming wordt door deze Inventum Ecolution ook het tapwater in een 50 ltr boiler tot 50 C voorverwarmd en moet dus ivm legionella beveiliging voor die laatste 10 graden nog altijd via de combiketel.
Even voor de volledigheid: een huis van 110 m2, 3 personen, bij aankoop energielabel C, maar door eigen aanpassingen (oa meer isolatie nu wel rond A. Het geluid is vergelijkbaar met een combiketel die aan staat, dus naast of in een slaapkamer misschien net iets te rumoerig. Omdat het om LTV gaat staat in de winter de pomp dag en nacht aan.
Reputatie 7
Badge +3
Deze opmerking bestrijdt ik niet, vraag me wel af of 1 van de links die ik vermeld heb bekeken is.

Ik heb de eerste link bekeken. Ik wil hierbij opmerken dat PV panelen geschikt maken als PVT panelen ook een behoorlijke investering is. Zonder isolerende glas laag boven de bestaande lagen van het PV paneel e.d. treedt er namelijk nagenoeg geen verwarming op. Alleen op hete zomerse zonnige dagen met weinig wind (eigen ervaring), het PV-rendement loopt dan wel terug maar als je voor dat zelfde geld (ergens anders) extra panelen legt heb je die extra opbrengst ook. Met die PVT panelen heb je dan dus een warmtebuffer in de "ijsbuffer". Dan geldt weer de natuurkundige wet dat afkoeling van water (4,2 joule per graad) in geen verhouding staat met de door de fabrikant beloofde stollingswarmte van 334 joule en derhalve de berekende besparing aan 300 m3 gas.
Reputatie 5
Badge

Er is veel onduidelijkheid over de werking van warmtepompen en welke keuzes er gemaakt kunnen worden. In het bijgaande stukje heb ik naast de werking ook de voor- en nadelen van de verschillende types warmtepomp besproken.Goed stuk. Het laatste deel over de eenheden en het omrekenen maakte mij wat onzeker. Ik heb altijd begrepen dat je mag zeggen dat 1000 kWh overeenkomt met 100 m3 aardgas. Maar klopt dat wel?


Het laatste deel over de eenheden* eindigt met:
"Dan levert 1000 m3 aardgasequivalent = 9,3 MWh aan warmte op. (Ietsje naar boven afgerond komt dus 1000 m3 aardgas overeen met 10.000 kWh warmte.) Een warmtepomp met een COP van 5 heeft daarvoor 9,3/5 = 1,86 MWh nodig (bij een COP van 5).
Wil je dus omrekenen van gasverbruik naar elektra, dan is als vuistregel te gebruiken:
1000 m3 aardgas komt overeen met 2000 kWh elektriciteit voor een warmtepomp."

Dus jouw opmerking klopt wanneer 'gewone' elektrische verwarming (COP = 1) wordt gebruikt. Bij toepassing van een warmtepomp wordt het elektraverbruik een factor 5 lager (bij een COP = 5). Dan komt dus 200 kWh overeen met 100 m3 aardgas.

* Laatste versie, zie mijn webstek www.nautilus-educatief.nl
Reputatie 4

Vloerkoeling
Bij de (helaas) warmer wordende zomers heeft een warmtepomp op bodemwater een belangrijk aanvullend voordeel boven een luchtwarmtepomp. De koelte van het bodemwater kan - zonder dat de warmtepomp hoeft te werken - aan de vloerverwarming worden doorgegeven, waardoor vrijwel gratis airco van het hele huis mogelijk is. Een luchtwarmtepomp kan in omgekeerde stand worden gezet en werkt dan ook als airco. Maar iedereen weet hoeveel elektriciteit een airco kost en hoeveel geluid die in de omgeving produceert.
Dat lijkt mij inderdaad ook wel een heel groot voordeel. Met een grondwater (bodem)temperatuur van 11 graden hoeft er voor koeling in de zomer inderdaad helemaal geen warmtepomp te draaien. Alleen maar de circulatiepomp in het circuit buiten en de circulatiepomp van het watercircuit met onder andere de leidingen onder de vloer.

Is een nevenvoordeel hiervan ook niet dat daardoor in de zomer de bodemtemperatuur iets opgewarmd kan worden waardoor in de winter de warmtepomp een iets hogere COP heeft ?


Inderdaad Driepinter, alleen enkele pompen die draaien. Impact op temperatuur in huis is wel beperkt, in ons geval gevoelsmatig 1-2 graden lager.
Ook stop je weer wat warmte in de grond in de zomer, wat je 's winters weer kan benutten. Al is dat laatste erg theoretisch, aangezien een bodem zich zelf ook wel 'hersteld' na de winter.

Reageer