Vraag

Wat wordt onze energierekening nou precies met de nieuwe salderingsregeling?

  • 7 December 2020
  • 12 reacties
  • 386 Bekeken

Reputatie 1

De aangekondigde verandering in de salderingsregeling lijkt wel duidelijk. Maar heel practisch: hoe ziet onze energierekening er dan uit? Dit is voor mensen die zonnestroom opwekken voor het laten draaien van een warmtepomp (en dus meestal gaan gas meer hebben) niet een heel ander verhaal dan voor mensen die zonnepanelen bij hebben om gewoon (extra) stroom op te wekken?

Stel het totale verbuik per jaar is 5500 kWh.
En de teruglevering totaal 5000 kWh

Betalen we dan 5500 maal zeg 25 ct en krijgen we 5000 x zeg 7 ct terug

dus kost het 5500 x 18 = € 900 plus Energiebelasting en Netbeheerkosten ?

Of hoe zit het met toeslagen, verrekeningen?
Er staan zoveel dingen op de nota, en ik weet niet precies waarop die saldering nu wel of niet invloed gaat hebben.
 

En dan algemeen: voor mensen die zonneënergie hebben voor de warmtepomp en niet om ‘te besparen/verdienen’ lijkt me de nieuwe regeling bepaald oneerlijk. Of niet??

 

 

 


12 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Jouw berekening klopt niet geheel.

Met jouw getallen reken je je deels rijk en deels arm. Als de salderingsregeling is afgelopen ontvang je echt geen 7 cent voor een kWh. Dat kan zo onder de 4 cent zakken.

Waar jij je arm mee rekent is dat je niet zo'n klein percentage eigen verbruik van je zonnepanelen hebt. Dat kan gewoon hoger. Al zal dat niet zo gemakkelijk zijn voor de stroom die de warmtepomp gebruikt.

De laatste zin kan ik geen chocola van maken. Moet er verschil komen tussen mensen die wel of niet zonnepanelen hebben, als ze ook een warmtepomp hebben. Ze doen het beide voor het milieu en voor de portemonnee.

Reputatie 1

Dag Rakker,

 

Dank voor de reactie.

 

Met jouw getallen reken je je deels rijk en deels arm. Als de salderingsregeling is afgelopen ontvang je echt geen 7 cent voor een kWh. Dat kan zo onder de 4 cent zakken.

 

Dat is slecht nieuws..

 

Waar jij je arm mee rekent is dat je niet zo'n klein percentage eigen verbruik van je zonnepanelen hebt. Dat kan gewoon hoger. Al zal dat niet zo gemakkelijk zijn voor de stroom die de warmtepomp gebruikt.

Dit zijn wel ongeveer onze cijfers van anderhalf jaar geleden, meen ik.

Los daarvan: een duidelijk rekenvoorbeeld helpt wel om een goed beeld te krijgen van wat ons te wachten staat. En dat is - juist vanwege het volgende - zeer relevant:

 

De laatste zin kan ik geen chocola van maken. Moet er verschil komen tussen mensen die wel of niet zonnepanelen hebben, als ze ook een warmtepomp hebben. Ze doen het beide voor het milieu en voor de portemonnee.

Als je alleen zonnepanelen hebt en minder terugkrijgt, duurt het langer voor de kosten van de zonnepanelen terugverdiend zijn.

Als je zonnestroom opwekt om een warmtepomp te voeden, en je krijgt heel weinig vergoed en moet duur (ook nog met belasting zus en zo) inkopen, betaal je dan elk jaar 1000, 1500… of weet ik hoeveel Euro? De bedoeling was natuurlijk dat je quite speelt: kosten voor aanschaf van de hele santekraam verdien je terug doordat je (bijna) geen kosten bij de energieleverancier maakt.

Is dat zo duidelijker?

(Excuses voor de taalfouten in mijn oorsp. bericht. Was moe zo te zien; corrigeer het even.)

 

Reputatie 6
Badge

Ik heb geen reken voorbeeldje voor je, maar wel een grafiekje dat ik ooit gemaakt heb. Ik wek per jaar zo’n 16000 kWh op.

In het grafiekje zie je voor een aantal verschillende jaar verbruiken wat de variable stroom kosten (bruto stroom kosten in de grafiek) zouden zijn zonder panelen en ook wat het variable deel van de jaar rekening zou zijn met mijn opwek en in welk jaar ik de PV installatie dan terug heb verdient.

Helemaal rechts zie je wat de rekening zou zijn als salderen compleet is afgebouwd onder de aanname dat de stroom prijzen gelijk zijn aan vandaag.

2 punten

  1. Als je direct stroom verbruikt uit je panelen, gaat deze niet langs de meter en betaal je er dus ook niets voor.
  2. Juist als je meer opwekt dan je verbruikt heb je tijdens de afbouw fase van de saldering een periode dat je nog steeds 100% van je verbruik saldeerd omdat je maximaal een percentage van wat je terugleverd mag salderen en dat percentage bouwt af.

 

Reputatie 6
Badge +1

@Gerlinde en Cor

Ik denk dat het een beetje onduidelijk is wat je eigen gebruik is van stroom van je zonnepanelen.

Je hebt drie meterstanden: meterstand slimme meter gebruikt, meterstand teruggeleverd en opbrengst zonnepanelen. Dus je eigen verbruik zal groter zijn dan de 10 % in jouw voorbeeld.

Wat betreft zonnepanelen en warmtepomp: dat moet je zien als 2 zaken. Zonnepanelen leveren veel stroom in de zomer en warmtepompen gebruiken het in de winter.

De stroom gebruikt door je warmtepomp zul je dus moeten uitrekenen met een energieprijs van rond de 21 eurocent. Berekeningen op internet van gebruikers tonen aan dat het gewoon lonend is. In de toekomst zal aardgas nog duurder worden en stroom door verlaging van de belastingen goedkoper.

De zonnepanelen verdien je zeker terug binnen de 7 a 9 jaar maximaal.

Dat je de zonnepanelen installatie zo groot gemaakt hebt dat ook het verbruik van de warmtepomp gedekt wordt is voor jou met de huidige regeling helemaal een verdienmodel. Waar je nog vele jaren van kunt profiteren.

Ik verwacht trouwens dat tegen de tijd dat de salderingsregeling bijna geheel afgelopen is er nog wel een andersoortige subsidieregeling komt. Belastingregelingen en subsidieregelingen zijn nooit eeuwigdurend. Vaak zijn er overgangsregelingen naar de nieuwe inzichten. Als voorbeeld de hypotheekaftrek. Die wordt in 20 jaar ook bijna afgebouwd. Iedere 5 jaar is er wel een aanpassing. En met de huidige rente is het ook helemaal niet zo nodig meer.

Reputatie 1

@Gerlinde en Cor

Wat betreft zonnepanelen en warmtepomp: dat moet je zien als 2 zaken. Zonnepanelen leveren veel stroom in de zomer en warmtepompen gebruiken het in de winter.

Klopt.

De stroom gebruikt door je warmtepomp zul je dus moeten uitrekenen met een energieprijs van rond de 21 eurocent.

En de stroom opgewekt door de zonnepanelen levert 7, 6, 5, 4, .. eurocent op per kWh, toch?

Berekeningen op internet van gebruikers tonen aan dat het gewoon lonend is.

Dat gaat over de aanschaf van zonnepanelen? Ja, klopt als je geen stroom opwekt om het verbruik van een warmtepomp te dekken.

Dat je de zonnepanelen installatie zo groot gemaakt hebt dat ook het verbruik van de warmtepomp gedekt wordt is voor jou met de huidige regeling helemaal een verdienmodel. Waar je nog vele jaren van kunt profiteren.

Dat snap ik niet. De investering is ergens tussen de 25 en 30 k. Dat verdien je dus terug als je per jaar niet 12 keer zeg 200 Euro aan energie betaalt, maar bijv. 12 keer 25 Euro. Dus dan verdien je van de investering per jaar 2100 terug en ben je na een jaar of 15 op nul; onderhoud en afschrijving even niet meegerekend. Kun je me vertellen hoe het verdienmodel er volgens jou uitziet?

 

 

Reputatie 6
Badge +1

@Gerlinde en Cor 

Op internet zijn voldoende berekeningen dat ook warmtepompen die met stroom van 21 eurocent rekenen lonend zijn. Je geeft wel geld uit aan stroom maar niet aan gas. Met een COP van 3,5 (gemiddeld) mag je uitgaan dat een kWh 3,5 keer effectief is. Je hebt ongeveer 9 kWh nodig voor 1 kuub gas. Dus 9/3,5 = 2,6 kWh tov 1 kuub gas. Dus 55 cent aan stroom staat tegenover 72 cent gas. Mooi verdienmodel toch. Geen gasaansluiting van € 250 nodig.

En het laatste punt: Je kunt nu rekenen met kWh van 6 cent (ongeveer ook de kostprijs van stroom uit je panelen.) Dat is tijdelijk omdat de salderingsregeling nooit bedoelt was voor eeuwig. Omdat jij ook het verbruik van je warmtepomp kunt dekken uit je zonnepanelen, kun je extra verdienen. De eerste aanschafkosten en vooral de installatiekosten kun je daar binnen de 10 jaar mee terug verdienen. Later als er een vervangende warmtepomp nodig is, zal dat goedkoper zijn. Dan ligt jouw installatie er al en is het meer een kwestie van alleen een warmtepomp vervangen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt nu rekenen met kWh van 6 cent (ongeveer ook de kostprijs van stroom uit je panelen.) 

Kostprijs voor stroom uit je zonnepanelen is volgens mij hoger dan 6 cent per kWh. 

10 panelen van 300 Watt  inclusief installatie kosten € 3.500,-    (na btw teruggave).1

10 panelen van 300 Watt leveren in een normaal jaar 2.700 kWh.

Levensduur 12 jaar (i.v.m. de omvormer) zijn dat dus 32.400 kWh.

Kostprijs per kWh is dus  € 3500 / 32.400 = € 0,108 per kWh.

 

Het percentage eigen verbruik is afhankelijk van o.a.

  1. Werksituatie en in hoeverre je je er op aanpast. Werk je in ploegen of helemaal niet verbruik je (uiteraard alleen van toepassing op zonnige dagen) overdag meer eigen opgewekte stroom áls je rond het middaguur bijvoorbeeld ook elektrisch kookt. En na een avonddienst niet eerst uren televisie kijkt.
  2. Wel of geen vloerverwarming met warmtepomp die dag en nacht op dezelfde temperatuur staat.
  3. Ligging van de zonnepanelen. In de winter (wanneer vooral bij een elektrische verwarming het stroomverbruik hoger is) heb je relatief minder aan zonnepanelen die in een lage hoek liggen en of verder van het zuiden gericht liggen.

Na volledig afbouwen salderingsregeling (in 2031) krijg je (met het voorstel van Wiebes) over elke op het net teruggeleverde kWh 80 % terug van de netto inkoopprijs. Huidig prijspeil 80 % van € 0.08 = € 0.058 . Over elke (nuttig) direct verbruikte  kWh (stel 20 %) bespaar je de volle € 0.23 .

32.400 x 80 % x € 0,058 = € 1452,-

32.400 x 20 % x € 0,23    = € 1490,-   +


                                                € 2942,-

                                                € 3600, -   -


                                            -  € 658 ,-

 

Zonder salderingsregeling kom je met 10 panelen over 12 jaar dus € 658,-  tekort.

Zonnepanelen gaan in de regel langer mee maar daar staat tegenover dat na 12 jaar de omvormer vervangen moet worden, kans op stukken en kans op schade door hagelstenen ect.

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik ben in geen enkele reactie tegen gekomen dat de afbouw van de salderingsregeling pas ingaat vanaf 1 januari 2023 ((in dat overgangsjaar zal de energierekening er dus wel heel erg ingewikkeld uitzien)).

vanaf 1 januari 2023 kan men per jaar 9% minder salderen.

In uw geval houdt dat dus in dat u dan geen 3000 kWh maar slechts (3000 x 0,91 = 2730) kWh kan salderen.

Over 270 kWh extra krijgt u dus slechts de terugleververgoeding. In het voorstel van Wiebes is dat 80 % van de netto leveringskosten. Dus 0,8 x € 0,07 = € 0,056 

Het eerste jaar afbouw salderingsregeling u dus  270 x  ( € 0.23 - - € 0,056) = € 46,98 kosten.

Het tweede jaar  2 x € 46,98

Het derde jaar 3 x € 46.98

ect.

Reputatie 6
Badge

Je kunt nu rekenen met kWh van 6 cent (ongeveer ook de kostprijs van stroom uit je panelen.) 

Kostprijs voor stroom uit je zonnepanelen is volgens mij hoger dan 6 cent per kWh. 

10 panelen van 300 Watt  inclusief installatie kosten € 3.500,-    (na btw teruggave).1

10 panelen van 300 Watt leveren in een normaal jaar 2.700 kWh.

Levensduur 12 jaar (i.v.m. de omvormer) zijn dat dus 32.400 kWh.

Kostprijs per kWh is dus  € 3500 / 32.400 = € 0,108 per kWh.

 

 

Ahem, eerste beste webshop voor 12 panelen + bevestigings materiaal + omvormer + installatie met alle benodigdheden:

 

Panelen gaan meer dan 30 jaar mee, maargoed, laten we dat stellen op 30 jaar, en de omvormer op 15, dan ben je nog eens extra 639,- kwijt voor de 2de omvormer over een periode van 30 jaar.

 

Dan levert het geheel zo’n 3600 kWh per jaar op dat is dan in 30 jaar 108000 kWh, kostprijs incl BTW is dan 4139 euro, dat is dan naar boven afgerond 3.9 cent per kWh.

 

En het kan nog beter, hoe groter je installatie is, hoe minder zwaar de installatie kosten drukken op het geheel en hoe lager de kostprijs per kWh.

 

 

 

Reputatie 6
Badge +1

2 mooie berekeningen. Deze berekening heb ik dus ook gedaan met mijn eigen panelen. 15 stuks met optimizers en een klein beetje schaduw. Ik ben van een kleine 25 jaar uitgegaan en een extra omvormer en nog wat reserve kosten. Toen kwam ik precies op de 6 cent uit. Ongeveer tussen jullie getallen in. Het lijkt mij reëel voor veel  installaties.

Voor mij is de conclusie dat het ongeveer de prijs is van wat de energiemaatschappijen rekenen. Dus leg je dak maar vol met panelen. De prijs per opgebrachte kWh daalt door de grotere installatie en als de salderingsregeling is afgelopen hoef je minder kWh van de energiemaatschappij af te rekenen a 23 cent. Vooral in voor- najaar en winter krijg je het voordeel van meer direct verbruik.

Reputatie 1

@Gerlinde en Cor

Op internet zijn voldoende berekeningen dat ook warmtepompen die met stroom van 21 eurocent rekenen lonend zijn. Je geeft wel geld uit aan stroom maar niet aan gas. Met een COP van 3,5 (gemiddeld) mag je uitgaan dat een kWh 3,5 keer effectief is. Je hebt ongeveer 9 kWh nodig voor 1 kuub gas. Dus 9/3,5 = 2,6 kWh tov 1 kuub gas. Dus 55 cent aan stroom staat tegenover 72 cent gas. Mooi verdienmodel toch. Geen gasaansluiting van € 250 nodig.

Dank nog voor deze reactie.

Volgens mij is het bij ons niet zo gunstig.. maar ik ga er nog eens aan rekenen en laat het dan weten :)

 

vr. groeten

Cor

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat de kale leveringsprijs in 2021 betreft:

Op de meest recente offerte van BudgetEnergie € 0,02869/kWh,
in 2020 was dit nog € 0,051/kWh (excl. btw).
Dit is dus 44% lager en de terugleververgoeding beweegt vermoedelijk mee.

Dit heeft natuurlijk geen voorspellende waarde.

Reageer