Beantwoord

Wat zijn de voor- en nadelen van zonneboilers?

  • 11 March 2019
  • 7 reacties
  • 4340 Bekeken

Ik verhuis binnenkort naar een huis met een plat dak waar volgens de huidige eigenaren 12 zonnepanelen op passen. De eigenaar adviseerde mij deze te plaatsen in combinatie met een zonne-boiler. Ik heb op dit forum nog geen informatie kunnen vinden over de werking van zonneboilers, en over eventuele voor- en nadelen. Kan iemand mij die informatie verschaffen?
icon

Beste antwoord door Photoncatcher 11 March 2019, 22:29

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Ik heb zelf sinds 2003 een zonneboiler. Op het dak van m'n huis ligt de collector, dat is in feite een ondiepe bak met een glasplaat erop. Op de bodem van de bak ligt een plaat roetzwart koper. Zodra de zon schijnt wordt deze plaat bloedheet (auto-geparkeerd-in-de-zon effect). Achterop de plaat zitten dunne koperen busijes gesoldeerd waardoor water met antivries stroomt de warmtetransportvloeistof). Deze wordt door een pompje naar binnen getransporteerd. Onder het dak staat een goed geisoleerd vat, het voorraadvat. De warmtetransportvloeistof loopt via een spiraalvormige buis door het vat en staat de warmte af aan het water in het voorraadvat.
De aansluitjngen van het voorraadvat zijn: koud tapwater aanvoer, heet tapwater afvoer. Dat hete tapwater gaat via de cv ketel voor naverwarming naar de tappunten (als dat hete tapwater niet heet genoeg is, bijvoorbeeld in de winter).

Het werkt als een tierelier. Er is sinds 2003 ongeveer 5.000 m3 gas bespaard. tegenwqoordig kan je ipv een collector ook heat-pipes op je dak leggen. deze heatpipes zijn nog effectiever dan een traditionele collector zoals de mijne. Een zonneboiler is heel rendabel voor gezinnen (4 personen). In mijn geval 92 personen) wordt op jaarbasis 2/3 van het hete badwater door de zonnevboiler verzorgd. Scheelt ongeveer 150 m3 gas per jaar.

zie ook https://www.zonnepanelen-weetjes.nl/zonneboiler/werking-zonneboiler/

enne...... succes!
Beste Photoncatcher, veel dank voor de uitvoerige en informatieve reactie. Het klinkt allemaal heel goed. Blijft bij mij de vraag of en in hoeverre gewone zonnepanelen (voor opwekken electriciteit) en zonnecollectoren (voor verwarmen water), communicerende vaten zijn. M.a.w.: hoe moet ik bepalen in welke verhouding ik beide soorten panelen op het dak zou moeten leggen? Welke verhouding levert uiteindelijk de grootste besparing op? Misschien relevant in dat verband: het huis dat ik heb gekocht is een groot (300 m2) huis uit 1911, dat volgens mij op dit moment matig is geïsoleerd. En wij gaan er ook met vier personen wonen.
Reputatie 4
beste Matthijs,

Toen ik in 2003 mijn zonneboiler kocht was de situatie heel anders dan vandaag de dag. Zonnepanelen waren peperduur (8 euro per wattpiek). Intussen is een zonneboiler even duur gebleven terwijl zonnepanelen een factor 8 in prijs zijn gedaald (zeg 1 euro per wattpiek).

Voordelen van een zonneboiler:
1. Behoorlijke besparing op gas. Voor een gezin van 4 personen, zeker als er opgroeiende kinderen zijn, kan je rekenen op vermindering van gasconsumptie met minimaal 150 kubieke meter per jaar. Zorg in dat geval voor een groot voorraadvat (150 liter).
2. Efficiency: Zonnecollectoren hebben een omzeteffciency van 80%. Zonnepanelen hooguit 20%. Met een kleine collector heb je dus een relatief hoge opbrengst. De footprint op het dak van een zonnecollector is bescheiden.
3. 100% achter de meter. Al het warme water is voor jou en jou alleen. Niemand die je dat afpikt. Zonnestroom die je teruglevert wordt als de snode plannetjes van Rutte/Wiebes doorgaan na 2021 matig, slecht of helemaal niet meer vergoed, daar heb je weinig invloed op. Reken in 2021 en daarna niet op een mooie teriuglever subsidieregeling. Dat wordt een fiasco. Hier is zelfs gezegd dat het de bedoeling is om 'af te bouwen'. Hoe snel hangt af van de hebzucht van de minister.

Nadelen van een zonneboiler:
1. Het is een behoorlijke installatie met bewegende delen: collector, circulatiepomp, meet-en regelelektronica. Dat vereist een onderhoudsabonnement. Het ding verbruikt stroom (bij mij 1 kWh per week).
2. Je kan niet terugleveren. Als je op vakantie bent in de zomer komt het water in het opslagvat op maximale temperatuur en dat is het dan. Mijn zonnepanelen daarentegen gaan de hele vakantie zonder limiet door met terugleveren. Dat is veel slimmer.

Als je mij op de man af zou vragen of ik vandaag de dag nog steeds een zonneboiler zou aanschaffen, wordt het moeilijk. Ik heb altijd mijn zonneboiler gekoesterd als een 'Assepoester': lief en nuttig, maar door de gemeenschap in het verdomhoekje geduwd. Nu mijn Asspoestertje oud wordt ben ik geneigd haar te vervangen door..... zonnepanelen. Dit vanwege kosten, onderhoud, terugleveren, schaalbaarheid en het gegeven dat ik straks een warmtepomp aanschaf die veel stroom nodig heeft. Bovendein zijn de kindertjes groiot geworden en de deur uit en zit ik met een groot voorraadvat. Ik kan een extra warmtepompboiler kopen voor warm tapwater, of het grote voorraadvat straks gebruiken om overdag water elektrisch met zonnestroom te verwarmen (gewoon de ouderwetse elektrische boier in retrovorm, dankzij Wiebes als die het salderen afschaft - ik houd mijn zonenstroom dan achter de meter). Zonnepanelen bieden meer flexibiliteit dat een zonneboiler. Arm Assepoestertje.

Het advies derhalve: leg zoveel mogelijk zonnepanelen op het dak en geniet ervan: onderhoudsarm, lange levensduur, als er iets stuk gaat is het de omvormer - zorg dat de monteur er gemakkelijk bij kan, en verder verwarm water met de cv als gebruikelijk, of als de Wiebes vervelend doet, elektrisch.
Reputatie 7
Badge +3
Denk ook aan het gewicht. Het dak moet dat wel kunnen dragen. Dan zijn heat pipes i.t.t. zonnecollectoren in het voordeel.

Er bestaan ook PVT-panelen. Dus PV-panelen met een glasplaat er op (om de zonnewarmte vast te houden) en een afvoersysteem voor die warmte (meestal water met een anti-vriesmiddel) af te voeren. Of je dan die warmte dan ook perse moet benutten weet ik niet. Want PVT panelen zijn ook zo ontworpen dat je de PV panelen kunt afkoelen zodat op hete dagen de kWh opbrengst minder terug loopt. Niet alleen de prijs speelt hierbij een rol. Maar ook het gewicht. PVT panelen zijn naar mijn weten ook zeldzaam. Ze worden wel aanbevolen om ze te combineren met een warmtepomp in de winter.

Een leverancier zegt natuurlijk "zoveel opbrengst". Maar het gaat er natuurlijk om hoeveel je van dat warme water in de zomer efficiënt kan gebruiken. Als je elke avond in bad gaat ja dan bespaar je natuurlijk (meer) met een zonneboiler.

De omvormer voor de PV-panelen heeft natuurlijk een energieverlies. Zo'n 5 % van de kWh productie. Zou je die warmte niet kunnen benutten i.p.v. dat je er op heter dagen alleen maar last van hebt vroeg ik me af. Zelf heb ik dus voor proef een platte 1½ liter waterfles op de omvormer gelegd met de hoop dat mijn zolder iets minder warm wordt op hete zomerdagen (dat werd die zolder al voordat ik mijn 9 panelen op het dak had liggen. Volgens mij wordt het dankzij die panelen op het dak minder warm dat even terzijde). Die fles werd zo'n 45 graden terwijl het rendement natuurlijk belabberd laag is want de omvormer is zo ontworpen dat hij zijn warmte aan de achterzijde tegen de muur afvoert. Derhalve heb ik solaredge gemaild ofdat ze geen omvormer kunnen ontwikkelen die zijn warmte afgeeft aan water waarmee een boiler mee voorverwarmd kan worden.
Reputatie 5
Badge +1
Beste Mathijs,
Naast de PV panelen en de bodemwarmtepomp hebben we 50 Kingspan heatpipes. We hebben die aangeschat om het aantal draaiuren van de 8 K Nibé warmtepomp structureel te reduceren. De Nibé warmtepomp consumeert ca. 2 kWh per draaiuur. Over 2018 draaide de pomp 1480 uur voor de vloerverwarming (max. 42 graden) en 196 uur voor het tapwater van 50 graden. Bij een verschil van 12 graden tussen de temperatuur in het buffervat en de temperatuur van de vloeistof in het heatpipe systeem wordt er warmte overgedragen aan het buffervat. Het voorverwarmde water uit het buffervat is beschikbaar voor de warmtepomp en voor de vaatwasser en de wasmachine. Al met al leverden de heatpipes over 2018 ca. 1500 kWh besparing op. Het gewicht van het heatpipe systeem is ca. 700 kilogram en we hebben inderdaad het platte dak van de houten garage moeten laten verstevigen.

Reputatie 7
Badge +3
@geertn . Draait uw warmtepomp dan ook in de zomer om warm water in de bodemopslag te krijgen? Mijn PV-panelen worden in de zomer op windstille zonnige dagen al 80 graden (gemeten met een goedkope IR-meter). Laat staan wat een geïsoleerde heatpipe doet. Met de alcohol in dampvorm die daarin ontstaat kunt u dan toch met een gewone warmtewisselaar het water naar de bodemopslag warm krijgen?
Reputatie 5
Badge +1
Beste Driepinter,
Indertijd hebben we niet gekozen voor koeling en dus draait de warmtepomp niet in de zomer voor het transport van verwarmd water terug de bodem in. Uw vraag over een gewone warmtewisselaar gaat mijn niet technische pet te boven.

Reageer