wie kan mij meer informatie verstrekken over het zelf maken van waterstof en de kosten hiervan?
Ik heb een over capaciteit aan zonne-energie. en met de gemaakte waterstof kan ik een buffervat vullen zodat ik in de winterperiode mijn cv zou kunnen stoken.
Ik moet dan wel mijn cv vervangen door een op waterstof.
Ben benieuwd naar reacties of mogelijke linken naar sites die hierover berechten.
Groet,
Hans
Beantwoord
Waterstof opwekken met normale zonnepanelen
Beste antwoord door Driepinter
Er zijn geen ervaringen van zonnepaneelbezitters met het maken (én opslaan) van waterstof. Onderzoekers van de universiteit van Leuven presenteerden dit voorjaar een zonnepaneel dat waterdamp uit de lucht en zonlicht rechtstreeks omzetten in waterstof maar geven weinig info.
https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/zonnepanelen-die-waterstof-maken-en-opslaan-217.
Daarnaast levert het omzetten van stroom in waterstof ook al een verlies van circa 30 %. En dan moet de waterstof in de winter nog omgezet worden naar warmte. Bij de verbranding van waterstof ontstaat waterdamp. Bij aardgas geeft dat een verlies van 11 %. Bij de verbranding van waterstof ontstaat verhoudingsgewijs nog meer waterdamp en komt het verlies aan condensatiewarmte op 18 %. Dat zou minder zijn als de cv temperatuur en daarmee de temperatuur van het retourwater naar de hr ketel laag zou zijn.
Hoe hoog staat de cv temperatuur ingesteld van uw hr-ketel? Een hoger rendement van een hr-ketel lijkt mij de eerste stap in een, theorestisch, gebruik van waterstofgas.
Praten over waterstof als brandstof is een hype. Elektriciteit moet eerst omgezet worden tot waterstof wat bij zeer efficiënte en dure elektrolyseapparaten nog steeds 25 % verlies geeft. Dat terwijl als die zelfde elektriciteit wordt gebruikt voor een warmtepomp het rendement 400 % bedraagt. Seizoensopslag van zonnestroom is geen oplossing. Het is veel efficiënter om dat geld uit te geven aan windmolens op zee, want die geven in de winter juist extraopbrengst. (In de winter waait het immers harder).
Dan is er ook nog de veiligheid. Ik moet nog zien dat er één gemeente is, die toestemming geeft om waterstofgas op te slaan.
Bekijk origineelhttps://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/zonnepanelen-die-waterstof-maken-en-opslaan-217.
Daarnaast levert het omzetten van stroom in waterstof ook al een verlies van circa 30 %. En dan moet de waterstof in de winter nog omgezet worden naar warmte. Bij de verbranding van waterstof ontstaat waterdamp. Bij aardgas geeft dat een verlies van 11 %. Bij de verbranding van waterstof ontstaat verhoudingsgewijs nog meer waterdamp en komt het verlies aan condensatiewarmte op 18 %. Dat zou minder zijn als de cv temperatuur en daarmee de temperatuur van het retourwater naar de hr ketel laag zou zijn.
Hoe hoog staat de cv temperatuur ingesteld van uw hr-ketel? Een hoger rendement van een hr-ketel lijkt mij de eerste stap in een, theorestisch, gebruik van waterstofgas.
Praten over waterstof als brandstof is een hype. Elektriciteit moet eerst omgezet worden tot waterstof wat bij zeer efficiënte en dure elektrolyseapparaten nog steeds 25 % verlies geeft. Dat terwijl als die zelfde elektriciteit wordt gebruikt voor een warmtepomp het rendement 400 % bedraagt. Seizoensopslag van zonnestroom is geen oplossing. Het is veel efficiënter om dat geld uit te geven aan windmolens op zee, want die geven in de winter juist extraopbrengst. (In de winter waait het immers harder).
Dan is er ook nog de veiligheid. Ik moet nog zien dat er één gemeente is, die toestemming geeft om waterstofgas op te slaan.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.