Vraag

Waterzijdig inregelen vloerverwarming

  • 17 October 2020
  • 5 reacties
  • 920 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Alle artikelen en vragen over waterzijdig inregelen van de verwarming van over radiatoren. Mijn vraag is of voor hetwaterzijde inregelen van de vloerverwarming (met warmtepomp) ook geldt dat de retour temperatuur van het water 20% lager dient te zijn dan de aanvoer temperatuur?

Groeten,
Jan


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@JAP Wat denk je zelf? - En waar heb je die wijsheid vandaan dat de retourtemperatuur 20% lager zou moeten zijn dan de aanvoertemperatuur?

Maar kort en bondig op je vraag:  Nee - en bij een warmtepomp sowieso niet.

@darkfiber die 20% kom ik tegen op fora, maar dan voor radiatoren. Maar bij warmtepompen, met de bijbehorende lage temperaturen, lijkt me dat veel. Vandaar ook de vraag.

Misschien is de vraag verkeerd gesteld. Maar hoe regel je de vloerverwarming waterzijdig in, waarbij er 3 verdelers zijn en waarbij voor elke streng op de verdelers de flow ingesteld kan worden?

Reputatie 7
Badge +1

@JAP Welke instelelementen zitten op de (gesloten) verdelers? - Meestal kan je de flow in liter/min per lus aan de flowmeters aflezen. Hoe groot die moet zijn hangt o.a. af van de lengte van de lus, de diameter van de slangen en h.o.h. afstand in de vloer.  (Google kan je zeker verder helpen)

Op de afgaande verdelers (in totaal 3 stuks parallel, op begane grond, 1e en 2e verdieping) kan de flow ingesteld worden. Op de daaronder zittende retour verdelers zitten afsluiters.

Wat ik via Google (met name voor radiatoren, bijna niet voor vloerverwarming) tegenkom is dat de retour temperatuur overal gelijk zou moeten zijn.

Wat mij niet duidelijk is hoeveel lager moet die retour temperatuur dan zijn, terwijl ook de aanvoer temperatuur variabel is i.v.m. warmtepomp waarvan der temperatuur regeling ook afhankelijk is van de buiten temperatuur.

Reputatie 7
Badge +1

@JAP  Langzaam komt de informatie binnen . . . Nieuwbouw, bouwjaar?,  h.o.h. afstand vloerverwarming?, . . .

Als je overal vloerverwarming met gesloten verdelers (zonder vloerverwarmingspomp) i.c.m. een all-electric warmtepomp hebt is het heel simpel: Probeer alle retourtemperaturen op dezelfde temperatuur te krijgen en maximaliseer tegelijkertijd de totale flow.  De retourtemperatuur van de vloerverwarmingsverdelers is dan de retourtemperatuur van de warmtepomp. Een warmtepomp wil een mogelijkst hoge flow en een kleine deltaT voor de beste warmteafgifte en het hoogste rendement, bijvoorbeeld op dit moment aanvoer 28°C & retour 25°C o.i.d.. - In principe bepaalt de warmtepomp zelf de globale deltaT over de vloerverwarming. Je stookt met een WAR eventueel met ruimtecompensatie? Bij lage buitentemperaturen  gaat de aanvoertemperatuur misschien naar 35°C bij een retour van 31°C - allemaal prima voor een moderne vloerverwarming.

Reageer