Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning, waar een (lucht) warmtepomp in komt voor vloerverwarming en tapwater. Nu wordt deze aangeboden met een buffervat van 180 liter, wat ons wat krap lijkt voor een gezin van in totaal 6 personen. De aannemer biedt als optie een buffervat aan van 270 liter. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe groot moet je buffervat zijn? Bij ons douchen meestal de helft van de gezinsleden in de ochtend.
Ik ben benieuwd!
Beantwoord
Welk volume moet het buffervat van de warmtepomp hebben?
Beste antwoord door HenkDaalder
Er worden in deze discussie 2 dingen door elkaar heen gebruikt die wezenlijk verschillend zijn.
Hoe vaak de warmtepomp gaat aan slaan, en hoe lang die dan draait, bij een bepaalde bron of buiten temperatuur.
Maar ik kan me ook voorstellen dat er ontwerpen zijn waarbij de CV water temperatuur altijd gelijk is aan de maximale boiler temperatuur, zodat er met een enkel vat, de boiler, kan worden volstaan.
Dan gebruikt de CV installatie die dat warme tapwater als bron van warmte voor CV water.
Bekijk origineel- Met een warmtepomp heb je een boiler nodig voor warm tapwater. Omdat een warmtepomp meestal niet boven de 55 graden komt, is het water in de boiler ook ongeveer zo warm. Dus heb je bij het douchen en baden meer water nodig, dus een groter boiler vat dan wanneer die elektrisch is
- een warmtepomp werkt energiezuiniger als die wat langer kan doordraaien, dan elke 2 min 1 minuten draait. Daarom heeft een warmtepomp CV installatie een eigen buffervat nodig, zodat de warmtepomp wat langer kan doorwerken om dat buffervat op temperatuur te brengen, waarna de CV installatie het warm water van het buffervat door het huis pompt voor de ruimte verwarming. Dat kost dan enige tijd om af te koelen, waarna de warmte pomp weer aan slaat, om het buffervat en de rest van het CV water weer op temperatuur te brengen.
- de optimale verwarmings water temperatuur kan heel anders zijn dan de gewenste boiler temperatuur. Dus er kan vaak sprake zijn van 2 vaten, het buffervat en de boiler.
Hoe vaak de warmtepomp gaat aan slaan, en hoe lang die dan draait, bij een bepaalde bron of buiten temperatuur.
Maar ik kan me ook voorstellen dat er ontwerpen zijn waarbij de CV water temperatuur altijd gelijk is aan de maximale boiler temperatuur, zodat er met een enkel vat, de boiler, kan worden volstaan.
Dan gebruikt de CV installatie die dat warme tapwater als bron van warmte voor CV water.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.