Beantwoord

Welke lucht water warmtepompen zijn 'stil'?

  • 11 March 2019
  • 36 reacties
  • 80608 Bekeken

Een vraag over een luchtwater warmtepomp. Wij staan dicht bij het besluit een warmtepomp aan te schaffen. Echter, het lawaai van zo'n ding? Zijn er "stillere" merken en zo ja, welke zijn dat dan?
icon

Beste antwoord door Pieter Veen 30 April 2019, 14:29

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 1
Ronald

Het nadeel van zo een systeem lijkt me dat je het hele jaar door een laag rendement heb, Ik weet dat Viessmann zo een systeem op de markt heeft, maar zoals je zelf noemt zal het SCOP hier wel het hekelpunt zijn. Overigens is bufferen altijd lastig. Er lijkt nog geen systeem te zijn waar je PCM kunt gebruiken voor langdurige energieopslag - of jij moet iets weten. Met PCM is energie-opslag bij hogere temperaturen wel mogelijk
Reputatie 1
Hendrik,

Voor PCM weet ik alleen dat er zoutoplossing in een kunststofbehuizing wordt toegepast (kantoor en datacenter). Het zou al wel moeten werken maar wordt, voor zover mij bekend, nog niet veel toegepast. Als er meer onderzoek gedaan wordt, zullen er waarschijnlijk meer alternatieven bekend worden.
Waarschijnlijk zal dit nu voor de meeste mensen nog wel een stapje te ver zijn.

Bij Solar Freezer doen ze, o.a. samen met TNO, onderzoek om de SCOP van een ijsbuffersysteem (kunststof zak die b.v. in de kruipruimte geplaatst kan worden) te bepalen. Dit wordt bemoeilijkt doordat de warmtepomp 2 mogelijkheden heeft om warmte aan te onttrekken (buitenlucht/opgewarmde vlst.door pv-paneel versus de inhoud van de bufferzak). Als men dit kan bepalen zal er duidelijkheid zijn over de SCOP en zal dit systeem goed vergelijkbaar zijn met de huidige al meer ingeburgerde warmtebronnen.

Mvg, Ronald
Reputatie 1
Ronald

Klinkt belovend, we wachten de resultaten af. Ik denk dat het nu te vroeg is om over te gaan op een warmtepomp, we gaan de komende jaren nog heel wat nieuwe technische ontwikkelingen meemaken.
Reputatie 1

Er zijn meer nadelen aan een lucht-warmtepomp dan het lawaai
.
Een warmtepomp op bodemwater (grondwater of koelvloeistof) heeft een vaste temperatuur aan de koude kant, omdat bodemwater zomer en winter een constante temperatuur heeft van ca. 11 oC. Alles speelt zich onder een putdekseltje af. Voor vloerverwarming bedraagt de COP 6 (rendement 600%), voor het opwarmen van tapwater is de COP 3 (rendement 300%). Ofwel, vloerverwarming kost per opgenomen elektrische kWh 2× minder dan een warmwater boiler. Dit is seizoensonafhankelijk door de constante waarde van de bodemtemperatuur.

Bij de luchtwarmtepomp wordt de koude kant ondergebracht in een buitenventilator die er lucht langs blaast. De COP hangt hier dus wél af van het seizoen. Bekijken we eerst de voornaamste functie - vloerverwarming - dan is COP in het voor- en naseizoen, zeg bij 11 oC, gelijk is aan 6, net als bij de bodemwarmtepomp. Maar als het er 's winters op aankomt, zeg bij -5 oC, dan daalt de COP naar 4. Dat betekent allereerst dat de geleverde warmte 1½ (6/4) keer duurder wordt in € 's maar ook dat de maximaal te leveren warmtestroom 1½ keer minder is. Bij extreme koude wordt dit effect nog sterker. Bekijken we de tweede functie - het maken van warm tapwater - dan zien we dat dat evenredig duurder wordt en ook evenredig langzamer gaat.

Het enige verschil in aanlegkosten tussen bodem- en luchtwarmtepomp zit in de ca. € 2.500 duurdere bodembron. Maar dat is snel terugverdiend. Bovendien biedt een bodembron ook vrijwel gratis vloerkoeling 's zomers. Lees meer op mijn webstek www.nautilus-educatief.nl

@JWD, mooi verhaal en waar! Maar er is een vergunning nodig voor een grondboring en er zijn gebieden waar het verboden is om te boren, oftewel je krijgt er geen vergunning voor. Dan is een L/W warmtepomp, die stil is, een prima alternatief!

Reputatie 7
Badge +1

@RobB Wat op dit moment waarschijnlijk ook niet meer klopt is de prijs voor een grondboring, de genoemde € 2500,- was iets van ongeveer 15 jaar geleden.
Vandaag begint het boren rond de € 5000,- en € 10.000 is zeker geen uitzondering.

Reputatie 5
Badge

@RobBWat op dit moment waarschijnlijk ook niet meer klopt is de prijs voor een grondboring, de genoemde € 2500,- was iets van ongeveer 15 jaar geleden.
Vandaag begint het boren rond de € 5000,- en € 10.000 is zeker geen uitzondering.

We hebben een appartement in aanbouw gekocht dat wordt opgeleverd met vloerverwarming en een gas-cv. Ik probeer nu een bedrijf te vinden dat voor ongeveer de kosten van 15 jaar geleden een grondwaterbron aan kan leggen. Wat @darkfiber schrijft, klopt inderdaad. Daarbovenop komen de kosten van de provinciale vergunning en de jaarlijkse rapportagekosten. Het is vooral de overheid die de beste oplossing voor warmtepompen vrijwel onmogelijk maakt. 

Reputatie 1

Ik heb sinds juli 2019 een lucht/water monoblock Nibe F2120 12KW warmtepomp met een VVM320 binnen unit draaien. Het cv afgifte systeem in de gehele woning bestaat uit lage temperatuur radiatoren van Jaga. In de woonkamer zijn deze voorzien van een zelf ontwikkelde booster ventilatoren systeem incl regeling, welke absoluut niet hoorbaar zijn als ze draaien! De koop versies zijn duurder en zijn duidelijk hoorbaar (door toepassing van minder goede ventilatoren). De warmtepomp staat op twee betonnen balkjes op het platte dak van de garage. Het dak van de garage is vanuit de nieuwbouw (2003) voorzien van een dikke laag piekschuim als isolatie, dus de warmtepomp op extra dempers te zetten heeft geen meerwaarde! Waarom een Nibe monoblock F2120 genomen? Ten eerste kan deze bij voldoende technische kennis zelf geïnstalleerd worden, hetgeen ik ook gedaan heb. Ten tweede Nibe is een gerenommeerd Zweed merk welke reeds vele jaren (30 jaar) top producten heeft ontwikkeld (heeft in NL ook een vestiging). Zweden staat al jaren lang vol met Nibe warmtepompen, ondanks het koude klimaat! Ten derde de F2120 is een kwalitatief hoogwaardig product met mooie specificaties en gebouwd voor een zeer lang gebruik (20-30 jaar). Ten vierde de F2120 heeft een modulerende compressor (stiller, langere levensduur en zuiniger). Ten vijfde de F2120 kan ook koelen, slecht 1x kunnen testen, wellicht de komende zomer meer, vindt dat overigens van iets minder belang gezien het extra elektra verbruik voor het koelen, zal wellicht bij vloerverwarming effectiever zijn! Als zesde de F2120 is echt muis stil, ik moet echt op het dak van de garage klimmen om staande naast de machine te horen of die wel draait, slechts zeer zacht gezoem bij het verwarmen van de woning, bij vollast (slechts enkele keren per dag, bijv. bij warmwater aanmaken) maakt hij wel iets meer geluid maar dan nog moet je je best doen om hem te horen draaien! Na 11 maanden in gebruik geconstateerd dat de specificaties exact kloppen ook wat betreft het elektra verbruik, het huis is perfect te verwarmen incl. de warmwater voorziening (ik zal alle resultaten en specificaties hier niet benoemen want dan wordt het weer een lang verhaal). Er is toch een nadeel hij is gemiddeld genomen iets duurder dan andere merken. Maar kwaliteit heeft zijn prijs! En dat laatste is het echt meer dan waard! Ik ben een uiterst tevreden Nibe lucht/water warmtepomp gebruiker, het gas is bij mij voor 100% de deur uit! 

Reputatie 7
Badge +1

@RobB   Vanaf volgend jaar gelden ook duidelijk strengere eisen wat geluid betreft (zie o.a. bij de consumentenbond), verschillende belangenclubs van de installatiebranche zijn al aan het klagen dat 40dBA  op de erfgrens (gemeten!) moeilijk haalbaar is en tot “individuele klachten” en langslepende claims zal leiden.

Wat je over je eigen L/W-warmtepomp schrijft (de Mercedes onder de L/W-warmtepompen volgens sommigen) is ja bijna een reclameboodschap. - Maar als ik de genoemde Monobloc met diverse andere merken vergelijk - en niet alleen op prijs en geluid, kies ik toch eerder voor de Panasonic’s, Mitsubishis's, LG's, Daikin's, Toshiba's etc.. Deze zijn iig een heel stuk goedkoper, bijvoorbeeld de Panasonic 5 kW H monobloc atm. in DE € 2.200 en dan gaan er nog € 1700 subsidie van af = netto € 500. (voor de tweakers onder ons)

Just my 2 cts

Reputatie 1

@darkfiber Ben ook benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen met de geluid restricties. Mooi ik hoef me sowieso geen zorgen te maken, op mijn erfgrens meet ik minder dan 20 db in vollast!

Begrijp ik uit de voetnoot met de getoonde URL dat u meneer Braun bent? Ik heb het verhaal gelezen, goed bezig! Heeft u inmiddels al een warmtepomp?

€. 500,- voor een 5KW l/w warmtepomp gekocht over de grens is een koopje daar komt natuurlijk nog wel het nodig bij! Overigens per 2021 vervalt de subsidie. Het vergelijk (als dat de bedoeling is) gaat natuurlijk niet op voor diegene die ik heb draaien te weten een exemplaar van 12KW. Bij de genoemde Nibe zit al het nodige inbegrepen; flexibele slangen, buiten thermostaat en een filter. Het verschil is ca €. 1000,- tov een gekocht exemplaar in NL.

Tweakers is me volop bekend, ik heb daar erg veel informatie gevonden. Ik heb de nodige monitoren draaien; Kampstrum warmtemeter, Smappee, Cemm Plus, Uplink Nibe, SolarEdge en Domoticz op een Pi. Genoeg gereedschap voor de nodige analyze ;-).

Ik maak geen reclame voor een merk, maar deel wel erg graag mijn bevindingen over dit top apparaat en ja daar hoort een merknaam bij.
Deze Topic ging over geluid van L/W warmtepompen en uit feitelijke ervaring weet ik dat de F2120-12 echt heel stil is!      
 

Reputatie 7
Badge +1

@RobB  Goed gezien! Mijn naam is idd. Braun en ik heb (helaas) nog steeds de, nu 20 jaar oude, HR-ketel hangen. Dit hangt o.a. samen met mogelijke (warmte)plannen van de gemeente in mijn wijk, waar ik trouwens als energiecoach, hopelijk weer binnenkort, mensen kan helpen hun energieverbruik te verlagen zonder merkbaar op comfort in te boeten.

Maar een stille (goedkope, zuinige, etc.) L/W-wp is zeker niet uit het zicht verdwenen! ik heb hier al  twee Kamstrup M302 voor de (s)COP’s van wp en wp-boiler en 2 raspi's met interfaces voor M-Bus, Mod-bus (kWh-meters) liggen.

De gemeente wil de website uit mijn sig helaas stopzetten, mijn onderdeel ga ik dan waar anders onderbrengen.

Wij hebben sinds 2010 een Ventilatie Warmtepomp. Dan is geluid geen issue omdat er geen buitenunit is. Binnen is er wel geluid, maar minder dan de combiketel die er naast hangt. Het gaat dus om een hybride warmtepomp, omdat

  1. Tapwater tot 50C wordt verwarmd in een relatief kleine boiler (50 liter). Moet dus worden naverwarmd, wat overigens ook elektrisch zou kunnen
  2. Vermogen te laag om huis helemaal op temperatuur te houden als het kouder is dan 5C

Voor verwarming alleen had ik dit jaar (okt 2020 - okt 2021) nog 68 kuub gas nodig (met koken en tapwater erbij totaal 150 kuub). Het verbruik van de warmtepomp is een schatting plm 1100 khw op jaarbasis. Ecolution Combi 50. Comtinue vermogen is 300 Watt. Maar het topic was natuurlijk geluid, en dat is minimaal.

Tussenwoning uiit 1986, extra isolatie, 110 m2, vloerverwarming, 3 volwassenen (die thuis werken/studeren)

Reageer