Het klimaat is een urgent probleem, vooral voldoende snel, CO2 reduceren is het probleem
- De huidige uitstoot die nu nog stijgt,
- moet tegen 2030 halveren en netto op nul komen in 2050, wereldwijd
- Daarvoor zal ook negatieve CO2 uitstoot nodig zijn
- Huishoudens doen maar 20%, maar hebben hoge kosten om te veranderen.
Moeten we daarom, via de politiek bedrijven niet veel hogere eisen opleggen?
Omdat dat over de hele samenleving heen goedkoper is.
Ik was laatst bij een lezing van een IPCC wetenschapper, iemand die het IPCC SR15 rapport heeft geredigeerd. https://www.ipcc.ch/sr15/
En ik heb grote delen van dat rapport zelf gereviewed.
Het rapport geeft 4 belangrijke conclusies
- we kunnen de opwarming onder de 1,5 graad houden, maar dan moet wereldwijd CCS worden toegepast. Daar is een soort oorlogseconomie voor nodig, om dat op tijd te realiseren
- Omdat dat waarschijnlijk niet snel genoeg gaat gebeuren, is heel veel nieuwe biomassa nodig, en nieuwe bossen en andere CO2 onttrekkingsacties, om het groeiende CO2 overschot weer uit de lucht te halen. Wie gaat die produceren? En waar?
- Naarmate we hier later mee beginnen, kost het meer, en moet er meer CO2 uit de lucht gehaald worden. Met extra bedrijvigheid, die we samen moeten betalen.
- Wie ziet welke schade 2 graden opwarming gaat opleveren, wil onder de 1, 5 graad blijven.
Het PBL heeft voor het klimaatakkoord uitgerekend hoeveel de verschillende vormen van CO2 reductie kosten. Voor bedrijven is het een factor 5 tot 10 goedkoper dan voor huishoudens.
Bij onze huizen zit dat vooral in de verbouwing om het huis klimaat neutraal te verwarmen.
Dat is overigens nog wat anders dan duurzaam verwarmen.
Let op, het gaat me hier niet om die verwarming, maar om de manier waarom we die klimaat reddende oorlogseconomie op gang krijgen?
Daarom zou het verstandig zijn als we, de leden en Eigen huis, meer druk ontwikkelen, om vooral bedrijven te dwingen sneller CO2 te reduceren, om ons klimaat te redden, en dat we met ons huis meer tijd nemen.
Maar omdat CO2 reductie bij huizen veel duurder is, huishoudens meer voordeel te gunnen. Zoals salderen van alle zelf opgewekte duurzame stroom, van eigen zonnepanelen en kavels windpark en zonneweide, waar dan ook op het Nederlandse elektriciteitsnet.
Daarvoor ben ik een petitie begonnen, maar dat terzijde, https://salderenvanstroom.petities.nl/
Het gaat om het verschil in CO2 reductie kosten, tussen huishoudens en bedrijven.
Hoe kunnen we daar het bete mee omgaan, en hoe organiseren we die klimaat reddende oorlogseconomie voor bedrijven, waar ze natuurlijk ook aan moeten kunnen verdienen? Maar niet aan huishoudens., want wij hebben al toren hoge CO2 reductiekosten.
Zie deze PBL prijslijst. Let op de laatste kolom
We kunnen thuis veel goedkoper CO2 reduceren met een kavel windpark of zonneweide, dan met de ingrepen uit het onderste deel van de prijslijst....