Vraag

Welke verwarming bij bestaande bouw. Advies en tips gevraagd

  • 13 August 2023
  • 18 reacties
  • 109 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties

Wij hebben een andere woning gekocht en staan ook voor de keuze wat te doen met de verwarming. Advies welkom.

 

huidig beneden: vloerverwarming als bijverwarming met radiatoren 

huidig boven 1e verdieping: radiatoren 

huis is uit 1997 en vloerverwarming is van die datum.

Cv is uit 2012 v Vaillant 

op dak 15 zonnepanelen 

vloer en dak 2,5R

 

Omdat er een tegelvloer ligt die niet onze smaak is willen we gelijk naar de vloerverwarming kijken. Tegelvloer: er zijn wat tegels los.

 

wat te doen:

tegelvloer eruit of nieuwe tegels erop?
Vloerwarming als hoofdverwarming en radiatoren weg? Dan in tegels bv frezen of tegels eruit?

Vloerverwarming behouden en radiatoren weg en airco erbij? 
Hybride waterpomp met huidige cv ernaast

Andere opties?

Hoop vragen en hopelijk heeft iemand advies wat te doen. Alvast heel erg bedankt.


18 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Niet  Ik zou zeggen - wacht tot maandag en laat jouw overtollige topics door de moderatoren verwijderen. Misschien kan je dan de informatie ook nog wat consolideren en aanvullen.

Heb idd al een pb gestuurd omdat ik een foutmelding kreeg bij plaatsen en er toen 10 had. Maar de inhoud van deze klopt wel:)

Reputatie 7
Badge +1

@Niet Misschien nog een extra optie bekijken: all-electric d.w.z. geen gas meer?

Warm water gaat dan via de warmtepomp of via een aparte warmtepompboiler (extra subsidie).
Belangrijk is dat je aanvoertemperatuur voor cv laag genoeg is/wordt,
ik zou op max. ca. 35°C continu in hartje winter mikken.

Hoe ziet het met het budget uit? Ik neem aan dat je jouw duurste optie hierboven kan financieren.
De extra kosten voor all-electric zijn volgens mij te overzien.

Er zijn diverse subsidies en speciale leningen beschikbaar, vaak kan, met een gunstiger nieuw energielabel de hypotheekrente omlaag. Info is via het lokale energieloket verkrijgbaar.

Als het gas de deur uit kan bespaar je iig additioneel op de netbeheer- en administratiekosten - actueel iets van ca. € 241 + ca. € 72 = ca. € 313,- per jaar  - plus het wegvallende onderhoud aan de gastketel = totaal ca. € 420-450,- per jaar.

Reputatie 4

heb je zelf al een idee? wat ga je bv op de vloer doen? is best wel bepalend voor je vraag. Je noemt geld niet als beperking, dus de sky is de limit. 

Je moet echt even wat meer richting geven, nu krijg je alle antwoorden die mogelijk zijn.

Geld is uiteraard niet onbeperkt. 
 

maar wat is handig en verstandig in mijn situatie. Zoals gezegd vloerverwarming handhaven en er iets naast? Of nieuwe vloerverwarming als hoofdverwarming? Eerst cv en later hybride hoor ik ook dat mensen doen.

We willen ieder geval een nieuwe tegelvloer en de radiatoren weg.

 

dus wat is wijsheid en ik kan me voorstellen dat meer mensen dit dilemma hebben gehad. Dus hoop op ervaringen in gemaakte keuzes

Reputatie 7
Badge +1

@Niet Wat bedoel je met iets naast de vloerverwarming? Als de radiatoren weg zijn vermoedelijk, of niet? - Als je in de zomer ook wilt koelen kan je een airco overwegen die zeker in het voor- en najaar prima alleen kan verwarmen en de vloerverwarming kan aanvullen (er zitten natuurlijk ook nadelen aan).

Reputatie 4

Mijn insteek zou zijn, als je toch gaat slopen, doe het dan direct goed. Dus oude vloer eruit, nieuwe vloerverwarming, nieuwe dekvloer, nieuwe tegelvoer. Vervolgens een warmtepomp met evt een cv voor warm water en/of aanvullend voor de warmtepomp. Hierbij is het van belang hoe de warmteafgifte eruit ziet voor de rest van je woning, de radiatoren op de bovenverdieping moeten wel geschikt zijn voor een warmtepomp met 20-30gr water toevoer van de wp. 

Als je dit overweegt is het slim om een warmteverliesberekening van je woning te laten maken, wat is de staat van de woning qua isolatie? Kan een WP wel? Moet je niet eerst isoleren (uiteraard, indien dit niet op orde is). 

Ja bedoel iets naast de vloerverwarming als we de huidige behouden eventueel. De oude is als bijverwarming momenteel 

Reputatie 6
Badge +1

Veel vragen en ook veel mogelijkheden.

Je hebt het over losse tegels. Dan zullen alle oude tegels er uit moeten voordat er gefreesd kan worden. Zeker als er weer een tegelvloer of pvc op komt.

Ik weet zo niet hoe diep de huidige vloerverwarming zit. Dan hoeft nieuw frezen (en dan minder diep) geen probleem te zijn.

Reputatie 4

Ja bedoel iets naast de vloerverwarming als we de huidige behouden eventueel. De oude is als bijverwarming momenteel 

als ik jou was zou ik gewoon een paar goede bedrijven om advies vragen, je hebt nog veel te veel vragen en veel te veel onzeker/onduidelijkheden om een simpel antwoord op te geven.

Reputatie 4

Als je dit overweegt is het slim om een warmteverliesberekening van je woning te laten maken, wat is de staat van de woning qua isolatie? Kan een WP wel? Moet je niet eerst isoleren (uiteraard, indien dit niet op orde is). 

Di moet je eerst weten: Dan weet je wat je warmtevraag is en of die door je huidige systeem geleverd kan worden. Kom je (net) wat tekort, dan zou je een grotere radiator kunnen plaatsen ipv de huidige (of 1 erbij?) , maar ook uitzoeken of je  wat @EmielS  ook al schreef, eerst meer isoleren. 
Je zou via infra-rood foto’s ook uit kunnen (laten) zoeken of er warmte weglekt via  tocht  of dat je toch een koudebrug hebt op een plaats die je niet had verwacht.

Heb je het meeste op de rit dan kan het ook zo zijn dat er ruimte is om je thermostaat verder naar beneden te zetten, dat verlaagt je warmtevraag nog verder.

Reputatie 7
Badge +1

@EmielS  Als! de aanvoertemperaturen het hele stookseizoen lager dan 35 °C blijven ligt een all-electric oplossing eigenlijk voor de hand, of niet?
@Niet  Ik zou dan een hybride oplossing niet meer aanbevelen.

Een warmteverliesberekening geeft je ook een indicatie van het maximaal benodigde vermogen van een warmte-opwekker - hier een warmtepomp. Je hebt dan wel het passende afgiftesysteem per vertrek voor lage temperaturen (LTV) nodig. Voor eventueel grotere convectoren/radiatoren kan ik boosters=ventilatoren aanbevelen.

Zoals hierboven aangegeven: Een grondige renovatie (ook van je verwarming) doe je meestal maar een keer.

Reputatie 4

@EmielS  Als! de aanvoertemperaturen het hele stookseizoen lager dan 35 °C blijven ligt een all-electric oplossing eigenlijk voor de hand, of niet?

die temperatuur noemde ik als gevolg van een warmtepomp, dus ja, full elektrisch als het kan vanuit de warmteverliesberekening en anders nog een beetje cv/gas erbij.

Reputatie 2

@Niet Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. De Community dient als dialoog tussen leden over verduurzamen. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Zoals ook in onze richtlijnen aangegeven, dit is niet het kanaal om dubbele vragen te posten. We zien dat je dezelfde vraag onder 10 andere topics hebt gepost. Dat is niet de bedoeling. We houden deze topic aan en sluiten de andere topics. Fijn dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht al hebben gedeeld. Wellicht dat er nog meer reacties komen van leden. Heb je vragen over het posten in de community laat het dan gerust weten. Groet, Stephanie

@Niet Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. De Community dient als dialoog tussen leden over verduurzamen. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Zoals ook in onze richtlijnen aangegeven, dit is niet het kanaal om dubbele vragen te posten. We zien dat je dezelfde vraag onder 10 andere topics hebt gepost. Dat is niet de bedoeling. We houden deze topic aan en sluiten de andere topics. Fijn dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht al hebben gedeeld. Wellicht dat er nog meer reacties komen van leden. Heb je vragen over het posten in de community laat het dan gerust weten Groet, Stephanie

Beste SEM bij het aanmaken kreeg ik een foutmelding vandaar dat er meer zijn. Had ook een pb gestuurd hierover. Dank voor het sluiten vd andere:)

Reputatie 2

@Niet Graag gedaan 🙂

Reputatie 3

@Niet Ik heb het ergens op een forum gelezen maar dat forum schijnt weg te zijn. Iemand legde het toen netjes uit en heb ik het genoteerd voor mezelf. Maar het komt hier op neer dat als je iets verandert aan het systeem voor de verwarming van een woning dan moet je voldoen aan de energieprestatie eis die de overheid stelt. Het staat hier netjes beschreven door de Rijksoverheid.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/wetten-en-regels-gebouwen/epbd-iii/systeemeisen-technische-bouwsystemen

Als je dit even goed doorleest vind je het antwoord op je vragen. Het is weliswaar uit 2018, maar bijgewerkt in 2023. Let wel, het is geen norm maar een eis van de wet. 

De correcte weg is uiteraard altijd eerst de voorschriften opzoeken, wat zijn de minimumeisen waar je aan moet voldoen, en daarna ga je pas plannen maken. Dus niet andersom en dan boos worden als de wet anders zegt.

Je bent dan helemaal vrij wat voor installatie je neemt, gas, warmtepomp, hybride, all electric, waterstof, kernenergie enz.

Uit de warmteverliesberekening vloeit voort hoe groot de warmteopwekking in elke ruimte moet zijn. Hieruit vloeit weer voort de "ketel"-capaciteit. Het woord "ketel" is hier dan ouderwets geworden, het wordt nu WP-capaciteit. Aan de hand van de COP wordt dan de capaciteit berekend.

De eis voor die capaciteit is wel dat je binnen zoveel tijd, ik dacht een uur, maar dat kan misschien al weer aangepast zijn, de woning op temperatuur moet kunnen krijgen. Dat is voor situaties als je b.v. van een wintersportvakantie thuiskomt en de cv een paar weken heeft uitgestaan. Daarom is de capaciteit zo hoog, bij rijtjeshuizen al gauw 21 of 28kW, 2-o-e kap 28 of 32kW, vrijstaand 38 of 42kW. Maar om die woning daarna op temperatuur te houden kun je volstaan met 2 tot 6 kW. Als je de hele installatie wil gaan veranderen is het handig dit in gedachten te houden. De radiatoren in de diverse ruimtes zijn zo groot om het opwarmen van de ruimte binnen dat uur te halen, daarna kan je de knop op een lagere stand draaien.

Reputatie 7
Badge +1

@Niet  Ik zou bij de dimensionering van een warmteopwekker (=”ketel”) i.c.m. passende warmteafgifte (radiatoren, convectoren, voerverwarming, etc.) van de warmteverliesberekening (wvb) uitgaan.


Er is idd een zgn. opwarmtoeslag gebruikelijk en deze wordt in een serieuze wvb ook berekent,
maar die is geen factor 2 hoger.

De hierboven genoemde zeer grote vermogens uit het cv(-combi)-ketel tijdperk houden voornamelijk rekening met de zeer hoge warmtebehoefte voor warm water (="regendouche”) via de “doorstromer”.

Warmtepompen met een dusdanig hoog thermisch vermogen worden bij particulieren niet geïnstalleerd. Meestal ligt het vermogen tussen de 5 kW en 12 kW. Vaak is het maximale vermogen kleiner dan 10 kW. 

Voor warm water heb je dan natuurlijk een voorraadvat (=boiler) van vaak 150 l -300 l nodig.
Hiervoor draait de warmtepomp ca. 1-2 uur per dag om de inhoud van het vat bij te verwarmen.

Reageer