Beantwoord

Werking van hybride warmtepomp

  • 21 November 2023
  • 6 reacties
  • 188 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Wij hebben sinds kort een Altherma Daikin hybride warmtepomp (feitelijk een combinatie van CV ketel en warmtepomp in 1 apparaat). We hadden gedacht zo een constante temperatuur te kunnen realiseren. Het verschil tussen instelling voor nacht en overdag is maximaal 1 graad. In de praktijk blijkt het zo te werken dat als ik 19 graden als gewenste temperatuur inschakel de pomp pas aanspringt bij 18,6 graden en dan opwarmt naar 19,5 graden. Vervolgens springt hij dus pas opnieuw aan als de temperatuur opnieuw is gezakt naar 18,6 graden. We ervaren dat niet als een constante temperatuur. Is dit normaal voor de werking van een warmtepomp? Is dat door een andere instelling te voorkomen?

icon

Beste antwoord door T.E.O.T 22 November 2023, 12:16

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge

Lijkt mij niet echt ongebruikelijk

Ik neem aan dat er één ruimtethermostaat is.

Het is wel belangrijk waar de thermostaat is geplaatst en en hoe de ventilatie (luchtbewegingen) verloopt tov  thermostaat en de leefruimte.

Reputatie 4

Alleen als het tot comfort problemen leidt kan het een reden zijn om de zgn hysteresisband voor de kamertemperatuurhysteresis kleiner te maken. Dat zou in theorie tot kleinere T-schommelingen leiden. In de de technisch info worden aanpassingen afgeraden. Het kan ook zijn dat hun elektronica niet heel veel beter kan dan dit. Betere regelaars zijn nl (veel) duurder… 

Lijkt me echt vakmanschap werk om er überhaupt aan te beginnen, dat afstellen komt nogal precies en de kans is dan groot dat alles ontregeld raakt als men het zelf wilt doen. 

Het zijn vaak zgn proportionele regelingen, PID-regelingen.

Bron: https://www.daikin.nl/content/dam/document-library/Installer-reference-guide/heat/EVLQ05-08CAV3+EHYHB,X-AAV3,AAV2_4PNL355634-1C_2018_04_Installer%20reference%20guide_Dutch.pdf

pagina 68 rechtsonder.

 

Reputatie 4

PMM,

Ik heb een Intergas Xtreme CV en Itho Daalderop hybride warmtepomp. Alles aangestuurd met een Honeywell aan/uit thermostaat (zonder programma). Ik heb de WP zo ingesteld dat hij alles alleen doet. Als het echter langdurig erg koud wordt en de temperatuur echt niet meer aangenaam is, dan wijzig ik de instellingen van de WP zodanig dat de CV bij kan springen (en weer uitgaat) zolang dat nodig is.

Op dit moment laat ik de WP overdag aan zolang de als nodig is. Meestal zet ik de thermostaat om 20.00 uur zo laag dat de WP de hele nacht stil is (monoblock op zolder, max 38db). De volgende morgen is de temperatuur dan minder dan 1 graad lager dan toen ik de WP uitzette. Er is op dit moment dan ook (nog) geen reden om langer te verwarmen dan alleen overdag. Voor zover de uitleg hoe mijn situatie is en waarom ik dit doe.

Ik heb dus een Honeywell round aan/uit thermostaat. Stel, 's morgens staat hij op 19,5 als gemeten kamertemperatuur. Ik heb daarnaast ook een digitale thermometer en die geeft iets lager aan. Daar zit dus al een afrondingsverschil in.
Als ik dan de thermostaat hoger zet (zeg op 21 graden) dan gaat de temperatuur op de thermostaat binnen de kortste keren naar 20 graden. Dit alleen maar omdat ik de vraagtemperatuur verhoog. Dit omgekeerde gebeurd er als ik 's avonds de thermostaat ver terugdraai om de WP af te laten slaan. Dan zakt de temperatuur op de thermostaat meteen met 0,5 graad.

Wat de themostaat dus aangeeft is altijd ongeveer.
Zou de WP (bij jou) meteen weer aan en uitgaan als er maar een heel klein verschil zit tussen vraag en werkelijke temperatuur, dan gaat de WP vaker aan en weer uit. Dat kan je beter niet hebben. Want aan en uit kan je beter niet te vaak hebben met een warmtepomp. Daar slijten ze bovenmatig van. 

Dus goed of niet goed: lijkt me beter voor de warmtepomp zoals hij het nu doet.

Ik heb hetzelfde systeem en hetzelfde probleem. De hele installateurshandleiding uitgeplozen:

De minimale hystereseband is 1 graad en kan niet kleiner. Daardoor is bij mij de verwarming vaak uren achtereen uit. Ik heb voorlopig een programma ingesteld, waarbij ik de temperatuur in stapjes van een halve graad verhoog. Dat scheelt iets, maar is natuurlijk niet de ideale oplossing. Ik ben nu op zoek naar een 230V thermostaat van derden die iets fijner regelt. Die zou aan te sluiten moeten zijn op op contacten X2M 1 en 4. Als ik die gevonden heb en er ervaring mee op gedaan, meld ik me weer.

Met het zelfde systeem heb ik nog een ander probleem. Misschien heeft iemand anders daar een oplossing voor gevonden?

Als de buitentemperatuur onder de 5-10 °C zakt en de gasketel schakelt bij, dan doet die dat op vol vermogen, waardoor de aanvoerwatertemperatuur gaat schommelen tussen 25 en 52 gr. Dat voelt niet lekker en gaat ten koste van het rendement van de CV-ketel.

Ik hoop dat daar nog iets aan bij te regelen valt. Anders heb ik spijt van de aanschaf.

Nog wel een waarschuwing: de draden naar de thermostaat zijn meestal te dun voor 230V en het moet echt een 230V thermostaat zijn. De draden 3x1,5 mm².

De juiste aansluitschema's en instellingen zijn te vinden op:
https://www.daikin.nl/nl_nl/installers/support/aansluitschemas.html

Reputatie 2

Bijzonder, ik dacht altijd dat die dingen op 24V uit de cv ketel bestuurd werden en soms met batterij.

230V naar een thermostaat lijkt mij zelfs onwenselijk.
De laagspanningsdraden zullen wel niet te dun zijn, zou niet best zijn als er zoveel stroom zou lopen.
Het heeft meer te maken dat isolatie van die draden niet geschikt is voor 230V.

Maar om op het probleem van de topicstarter terug te komen, mijn warmtepomp begint wel op 19,5 graden maar omdat de vloerverwarming tijd nodig heeft om op temperatuur te komen duurt het wel even  voor het effect merkbaar is.
Als ik hem 's nachts uit zet dan is het 's ochtends 19 graden als het buiten rond het vriespunt is.
Het duurt dan erg lang voor het weer op 19,5 is, maar hij stopt dan niet, gaat vrolijk door tot 20 graden.
Nu het buiten rond de 8 à 10 graden is schommelt het tussen 19,5 en 19,8.
Het maakt dus ook nog uit hoe koud het buiten is en hoeveel warmte het huis verliest.
 

 

 

Reageer