Beantwoord
Wie gebruikt een airco ook als verwarming ?
De meeste airco's zijn ook te gebruiken als verwarming. Er is zelfs een apparaat dat een COP van 5,6 beloofd bij een buitentemperatuur van 7 graden. Door op het menu op de verwarmingsmode te switchen gaat er in het apparaat immers een klepje om zodat de verdamper als condensor en de condensor als verdamper gaat werken. Er is dan ook veel minder kans op ziektekiemen aangezien er dan binnen (aan de warme condensorzijde) geen condensatie van waterdamp plaats vindt. De airco wordt dan een lucht/luchtwarmtepomp. Op warmtepompen wordt subsidie verleent maar dus niet op de -omkeerbare- airco.
Ik zie echter precies nergens in de winter een airco draaien. Heeft er iemand ervaring mee ? Wordt in de verwarmingsmode bijvoorbeeld de luchtstroom als hinderlijk ervaren ?
Ik zie echter precies nergens in de winter een airco draaien. Heeft er iemand ervaring mee ? Wordt in de verwarmingsmode bijvoorbeeld de luchtstroom als hinderlijk ervaren ?
Beste antwoord door PC
Driepinter schreef:
De meeste airco's zijn ook te gebruiken als verwarming. Er is zelfs een apparaat dat een COP van 5,6 beloofd bij een buitentemperatuur van 7 graden.
--Snip--
--Snip--
Ik heb vorig jaar Airco laten installeren in heel het huis via een multi-split systeem, 1 buiten unit en 4 binnen units.
Voor koelen werkt het perfect, de buiten unit moduleerd mooi terug en werkt zowel binnen als buiten vrijwel geruisloos en met maximaal rendement.
Van de winter op verschillende dagen eens lopen experimenteren met verwarmen om te kijken of ik zo het gas verbruik terug kan brengen.
Ik vind het tegen vallen, en vooral op de volgende comfort punten:
Het minimum vermogen waarop het systeem kan verwarmen ligt veel hoger dan koelen (schijnt met multi-split systeem te maken te hebben en de hoeveelheid koelleiding die hier nodig was, single split units hebben hier veel minder last van) het gevolg hiervan is dat de binnen units ook hard moeten blazen om de aangeleverde warmte (Ik meet dan uitblaas temperaturen van 50C) kwijt te kunnen waardoor het buiten wel redelijk stil is, maar binnen totaal niet.
De ruimte temperatuur neemt snel toe terwijl er relatief weinig warmte energie wordt afgegeven, de lucht wordt immers direct verwarmt. Dat betekend dat ondanks dat de lucht temperatuur ok is, het toch onaangenaam aanvoelt van wege de koude straling van muren, vloeren en plafonds.
Dit kan je een beetje compenseren door de ruimte temperatuur 2a3 graden warmer te maken dan je normaal zou doen met de CV met vloerverwarming, hierdoor wordt er meer warmte van de lucht opgenomen door je meubels, wanden, vloeren en plafond. Maar persoonlijk vind ik dat dan een beetje te warm (Vriendin vind dat overigens niet)
Van alle positieve verhalen die ik gehoord/gelezen heb met verwarmen met Airco's betrof het altijd single split systemen in relatief kleinere huizen met weinig warmte verlies zodat er modellen kunnen worden gebruikt met laag vermogen die dan ook indien nodig flink terug kunnen moduleren bij het verwarmen zodat boven genoemde comfort issues niet optreden en het rendement ook prima blijft.
Toon eerste bericht
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.