Beantwoord

Wie gebruikt een airco ook als verwarming ?

  • 2 March 2019
  • 77 reacties
  • 199553 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
De meeste airco's zijn ook te gebruiken als verwarming. Er is zelfs een apparaat dat een COP van 5,6 beloofd bij een buitentemperatuur van 7 graden. Door op het menu op de verwarmingsmode te switchen gaat er in het apparaat immers een klepje om zodat de verdamper als condensor en de condensor als verdamper gaat werken. Er is dan ook veel minder kans op ziektekiemen aangezien er dan binnen (aan de warme condensorzijde) geen condensatie van waterdamp plaats vindt. De airco wordt dan een lucht/luchtwarmtepomp. Op warmtepompen wordt subsidie verleent maar dus niet op de -omkeerbare- airco.
Ik zie echter precies nergens in de winter een airco draaien. Heeft er iemand ervaring mee ? Wordt in de verwarmingsmode bijvoorbeeld de luchtstroom als hinderlijk ervaren ?
icon

Beste antwoord door PC 26 April 2019, 11:08

Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 1

Mijn energie verbruik is 's avonds na zonsondergang met normale verlichting, TV, modems en 2 permanente buitenlampen aan 0.28 tot 0.30 Kwh gemeten door mijn energiemanager. Dan is de CV koud en draait de airco heel zachtjes. Dit zijn cijfers van de afgelopen maand.

De fabrieksspecs van de Mitsubishi splitairco zijn voor de compressor: Verw.cap.=4500Watt.(1300-6300)  SEER-COP=6.4/5.0 . Verwarming bij -10 gr.C = 3300 Watt.

hallo,

door filmpjes op te zoeken op internet kwam ik informatie tegen dat een airco dus inderdaad heel zuinig kan verwarmen. na wat onderzoek ben ik van plan om ook mijn huis te gaan verwarmen.

aangezien wij 16 zonnepanelen hebben met een vermogen van 4600WP en daarbij een elektrische boiler die verwarmd word door zonnestroom wil ik mijn gas nog gaan reduceren of misschien wel helemaal afsluiten als dit kan.

in eerste instatie reduceren en kijken wat er met ik met hoge SCOP airco's kan.

wat dus echt belangrijk is om te weten! is dat je airco een hoge SCOP waarde moet hebben
SEER waarde = koel efficienty
SCOP waarde = verwarmings efficienty

na een aantal dagen zoeken kwam ik op deze website uit en kreeg advies voor de volgende 2 units:

1. https://www.climamarket.eu/nl/mitsubishi-electric-wandmodel-msz-ln25vgw
2. https://www.climamarket.eu/nl/wandmodel-mitsubishi-electric-msz-bt25vgk-muz-bt25vg
eventueel
deze nog: SCOP 5.1
3. https://www.climamarket.eu/nl/nordic-wandmodel-airconditioning-gree-30-gwh09yd-s6dba1 

de ene unit (iets goedkoper) heeft een SCOP van 5,7
die iets duurdere versie heeft zelfs een SCOP van 6,6!!!

dus 100w stroom geeft 660w warmte!!!

dat is wel heel erg hoog.

mij werd geadviseerd om 2 split units te nemen inplaats van meerdere aircos op een multi unit. omdat je dan gewoon meer efficientie hebt.

Groetjes, Dennis:sunglasses:

mijn woonkamer/keuken 1 grote ruimte.

Airco info uit mijn gedeelde links:

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb sinds deze zomer ook een lucht-lucht warmte pomp in de woonkamer hangen voor verwarming. En dat werkt tot nu toe prima. Nog beter werkt de unit in de studeerkamer, waardoor ik overdag de lucht-water-hybride-verwarming uit kan laten maar wel een lekker warme studeerkamer heb.

Dat zijn ook Mitsubishis, maar wel een andere tak, de ZS en SCM combinatie (op advies van @Dekker-Lochem een ZSX in de woonkamer)..

Waar je wel even aan moet denken:
Als de saldering is afgeschaft in 2031 (duurt nog 11 jaar) kun je je eigen zomer zonnepaneel stroom niet gebruiken voor de verwarming in de winter.
Een radiator onder het raam maakt een warmtedeken voor dat raam. Een L/L warmtepomp unit zal vaak aan een andere kant hangen en dat dus niet doen.

Maar idd, lucht - lucht warmte pompen kunnen erg efficiënt zijn. 
En ze zijn ook best logisch omdat ze daarnaast ook nog eens de water verwarmen → lucht verwarmen stap overslaan.

Enige nadeel zal zijn dat veel mensen geneigd zullen zijn ze in de zomer ook voor koeling te gebruiken waardoor het totaal stroomverbruik wel zal stijgen. Dat is vanuit een verduurzamingsperspectief natuurlijk niet helemaal optimaal :)

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

IDat zijn ook Mitsubishis, maar wel een andere tak, de ZS en SCM combinatie (op advies van @Dekker-Lochem een ZSX in de woonkamer)..
Anne.

Inmiddels ruim een jaar verder kan ik enige conclusies delen met de inhoud van dit topic.

Allereerst, warme lucht stijgt, koude lucht zakt omlaag. Waarom deze ‘inkopper’?

Zo'n 80 % van de L/L warmtepomp installateurs zijn geënt op het plaatsen van Airco's, juist voor het koelen van een ruimte. Koelen is eigenlijke een simpel klusje voor de binnenunit. Hij pakt de warmelucht vanaf het plafond (vandaar de montage hoogte !) en na afkoeling door de warmte wisselaar, zakt de afgekoelde lucht vanzelf omlaag. Dit heet ‘Thermosyphon’, het circuleren van een luchtstroom, welke alleen door temperatuur verschil ontstaat.

Als airco (dus om te koelen) zal de ventilator van de binnenunit dus nauwelijks in werking komen. En een zacht, koel briesje in de nek zal dus als aangenaam ervaren worden ervaren. Sla maar een paar folders open (WWW mag ook) en grote kans dat de binnenunit letterlijk boven de zitbank, eethoek of werkplek staat afgebeeld !

De wereld veranderd, als we de L/L warmtepomp als (bij) verwarming gaan benutten. Dan moet de ventilator van de binnenunit stevig zijn best doen (meer blazen dus !) om tegen de Thermosyphon-wetten in, de warmtestroom omlaag te krijgen. De meest binnenunit zijn hier niet specifiek op ontworpen, zodat de warm lucht stroom amper de vloer bereikt of dat alleen op vol vermogen van de ventilator bereiken. En laten we wel wezen, warmte is lekker, maar windkracht 3 bij 35 á 40 graden voelt zelfs hartje winter niet aangenaam.

Enkele fabrikanten, o.a. Mitsubishi met de ZSX binnenunit serie, zijn specifiek ontwikkeld om als verwarming te functioneren.  Met een 2 tal bewegende lucht geleiders, wordt de warme luchtstroom gedwongen richting vloer (mits je deze juist instelt !)

Kortom, verwarmen is niet hetzelfde als koelen, ook al kan de L/L warmtepomp beide ! !

Komen we bij de 'hamvraag'; Wat is de ideale plaats om de binnenunit te plaatsen?

Ook onze installateur ging automatisch voor “Boven de zithoek". Door ervaring (hebben al sinds 1998 een L/L Warmtepomp in onze vakantiewoning)  hebben wij gekozen voor een centrale plek. Waarvandaan een warme luchtstroom optimaal door de ruimte (Kamer + openkeuken = 55 m2) kan 'waaien’, zonder dat je ergens in de luchtstroom zit. Bijkomend voordeel, de luchtstroom kan zich ongehinderd door de ruimte verspreiden.

Met de L/L verwarmen wij de gebruiksruimtes naar rond de 21 á 22 graden. Met de tussendeur open (totaal 90 m2) komt zelfs mijn werkkamer op de 1e verdieping op 19 graden. Is inmiddels (bijna) gepromoveerd tot hoofdverwarming.

De L/L warmtepomp verbruikt per dag (meestal van 11h00 - 24h00) tussen de 2 en 3 kWh (heb een kWh meter gemonteerd voor gebruiksmeting). Oké, geef toe, als we (zoals afgelopen zomer een paar dagen) de L/L gebruiken als Airco, is deze opstelling minder effectief. Verbruik van 3,7 tot 4,8 kWh bij 35 graden buiten en 23 binnen per dag. Keuze ! ! 

Central plaatsing, optimaal bij verwarmen.
Mitsubishi ZSX binnenunit in de verwarmingsstand.

Ook de installateur was verbaast over mijn locatie keuze. Inmiddels is hij overtuigd van de plaatsing. En neemt hij het tegenwoordig ook mee in zijn offertegesprek; “Wilt u alleen koelen, of ook mee verwarmen ?".  ( En soms komt hij met een potentiele klant even ‘buurten' )

Reputatie 7
Badge +3


Als de saldering is afgeschaft in 2031 (duurt nog 11 jaar) kun je je eigen zomer zonnepaneel stroom niet gebruiken voor de verwarming in de winter.
 

Zonder saldering is elektriciteit is drie tot 2 ½ keer zo duur als aardgas. Dus met een COP boven de 3 bespaar je. Vooral als door deze bijverwarming de cv-temperatuur omlaag en dus het rendement omhoog kan.

Reputatie 7
Badge +3

Enige nadeel zal zijn dat veel mensen geneigd zullen zijn ze in de zomer ook voor koeling te gebruiken waardoor het totaal stroomverbruik wel zal stijgen. Dat is vanuit een verduurzamingsperspectief natuurlijk niet helemaal optimaal :)

Door (wan)beleid gaat de hoeveelheid PV in 2030 naar 30 GW (huidig stroomverbruik maximaal 17 GW). Ook op hete (zonnige) dagen, met dus een iets lager rendement van zonnepanelen, zal er dus zomers overdag vaak een overschot zijn. Goede momenten om dan, indien noodzakelijk, de airco te laten draaien. Het is alleen de vraag of elke airco bezitter daar het gebruik op stuurt. Vooral omdat wisselende stroomprijzen nog totaal geen overheidsbeleid is.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is ook zeker een overweging die ik heb gemaakt.

Liever de energie van mijn zonnepanelen gebruiken voor het op aangename temperatuur houden van mijn woonkamer, dan het net iets onder de kostprijs verkopen aan mijn netbeheerder.

Doordat airco’s niet als warmtepompen worden gezien is er geen subsidie op dus daarom zal het mogelijk wat minder storm lopen.

Maar ik heb hier in de buurt al menig unit zien verschijnen, wrs helaas wel alleen als koeling bedoeld als ik zie waar ze worden geinstalleerd.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne   En nu nog de vraag: Ligt dit aan de toenemende hittegolven of misschien ook aan de afnemende prijs van airco's (uit China)?

- Als er (in toekomst?) evenveel subsidie voor airco's met verwarmingsfunctie zou zijn als voor warmtepompen (wie weet?) worden waarschijnlijk veel minder L/W-wp's verkocht en geïnstalleerd.
Ik zie de lobby-machinerie al “warm draaien”.

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt hier veel uitbouw met platte dagen waar de slaapkamers zijn.
Ik gok dat het daar de laatste jaren soms erg warm blijft ‘s nachts.

Of de airco’s goedkoper zijn geworden weet ik niet :)

Anne.
 

@JWD Bij Brink staat de wisselaar elders in de woning en heb je te maken met kleine roosters, daarom kan de uitblaastemp niet zo laag want dan gaat het tochten of wordt de woning niet warm.
Bij een "airco” staat de wisselaar in de woonkamer, je kan prima op 35c uitblaastemperatuur verwarmen, op 30c ook nog wel als er weinig warmtevraag is.

De  COP verschilt niks in vergelijking met een lucht/water warmtepomp en vloerverwarming.


Hier verwarm ik de complete benedenverdieping met een lucht/lucht warmtepomp, jaarverbruik 677kwh, en ja de woonkamer stook ik gerust op 21/22c.
Het is een lucht/lucht warmtepomp, maar dat begrijpen meeste mensen niet, in volksmond heet dat een airco inderdaad.

Luchtverwarming kent vele variabelen waardoor het oncomfortabel kan zijn(te lage luchtvochtigheid), stookgedrag bewoners, luchtvochtigheid en roosters/ramen open(kouval trek), of juist te kleine roosters waar lucht uit komt.


@darkfiber Subsidie op een lucht/lucht warmtepomp oftewel "airco” gaat niet gebeuren dan wordt er grof misbruik van gemaakt en gaat half Nederland 1 aanschaffen en dan alleen gebruiken om mee te koelen en daarmee ga je het doel voorbij.

Reputatie 5
Badge +1

Hallo topic volgers !

Het eerste volledige jaar met verwarmen zit erop.  Even een paar stapjes terug op dit topic, kun je de woon / verwarm situatie van onze woning lezen. 

Met de Intergas Xtreme 30 verwarmen we in de ochtend de woning, incl. de vloer. De Mitsubishi SRK 35 ZSX, een L/L warmtepomp, neemt tussen 11h00 en 16h00 (afhankelijk van de zon instraling) de verwarmingstaak over tot rond 23h30.

Gas verbruik VOOR de installatie van de L/L Warmtepomp = 1150 M3 per jaar (Gem. van 4 jaar)

Gas verbruik NA installatie L/L warmtepomp = 722 m3 (dec 2019 - nov 2020)

Electra verbruik L/L warmtepomp VERWARMEN = 493,7 kWh 

Electra verbruik L/L warmtepomp KOELEN = 45,9 kWh.

Minus de opbrengst van de PV-panelen (ong. 2600 kWh over 2020), komen we op een jaarafrekening elektra van 351 kWh (dec 2019 - nov 2020)

Conclusie: zeker gezien de verbruiks kosten is deze investering (wat ons betreft) lonend. Meeste gas besparing mag ik toeschrijven aan het voor en najaar. Met de CV stoken we een vrij groot vloeroppervlakte, wat in voor en najaar niet altijd noodzakelijk is. En de ‘snelle’ respons van de L/L is een aangename ervaring op een ‘kille'-avond.

Rob uut Lochem.

Reputatie 7
Badge +3

Luchtverwarming kent vele variabelen waardoor het oncomfortabel kan zijn(te lage luchtvochtigheid), …

Die te lage luchtvochtigheid begrijp ik niet.

Bij een lucht/lucht warmtepomp (two split) wordt er géén lucht van buiten aangezogen (tot twee jaar terug maakte ik in elk geval die denkfout en zat derhalve, onterecht, in over de houtstookrook van de buren).

In de verwarmingsmode zit de verdamper buiten. Het is de verdamper waar waterdamp condenseert. Vandaar dat er in de koelingsmode condenswater naar buiten moet kunnen lekken en in de verwarmingsmode, bij lage buitentemperaturen, de verdamper geregeld aan kan vriezen.

Reputatie 5
Badge +1

 

Sbijker schreef:

Luchtverwarming kent vele variabelen waardoor het oncomfortabel kan zijn(te lage luchtvochtigheid), …

Die te lage luchtvochtigheid begrijp ik niet.

 

Droge lucht met een L/L Warmtepomp tijdens het verwarmen is enerzijds verklaarbaar. Bij verwarmen van lucht zal de relatieve vochtigheid afnemen. Komt door het uitzetten van de lucht. Door de lucht in de warmtewisselaar (geen verdamper) in de binnenunit, wordt de lucht tot 30 á 40 graden opgewarmd. De deze ‘warme' luchtstroom voelt inderdaad droog aan.

Maar hetzelfde gebeurt ook bij een CV installatie in een gesloten ruimte ! !

Om het vocht aan te vullen, zal je dus wat water moeten laten verdampen. Aan de CV had je vroeger van die bakjes (Bacteriën hotels) . Voor een L/L warmtepomp zal je dus andere wegen moeten zoeken. En dat is gewoon (!) ventileren.

( Wij hebben tevens vloerverwarming met tegels, welke in de ochtend uren opwarmt. Dweilen één maal perweek ivm huisdieren en laten de vloer gewoon vanzelf opdrogen )

Reputatie 7
Badge +3

Hallo topic volgers !

Het eerste volledige jaar met verwarmen zit erop.  Even een paar stapjes terug op dit topic, kun je de woon / verwarm situatie van onze woning lezen. 

Waarom gebruikt u de lucht/lucht warmtepomp niet 's nachts i.p.v. gasstook? Vaak dat in de winter de temperatuur ook relatief hoog is. Bovendien is er in de winter 's nachts een groeiend overschot aan stroom (windenergie en minder stroomvraag). Is dat vanwege het geluid. In dat geval als volgende test: Raak je daaraan gewend?

Reputatie 6
Badge +1

@Dekker-Lochem

En dat is gewoon (!) ventileren.

En hier maak je een denkfout.

Ventileren moet, maar extra ventileren geeft alleen maar een meer drogere lucht. De droge buitenlucht wordt opgewarmde lucht met een heel lage relatieve vochtigheid. Beter zou dan minder ventileren zijn, want planten, mensen ed stoten vocht uit.

Ventileren moet dus daar kun je niets mee. Vroeger waren die waterbakjes voor het vocht slim bedacht. Momenteel zijn er betere bevochtigingssystemen te koop.

Luchtverwarming kent vele variabelen waardoor het oncomfortabel kan zijn(te lage luchtvochtigheid), …

Die te lage luchtvochtigheid begrijp ik niet.

Bij een lucht/lucht warmtepomp (two split) wordt er géén lucht van buiten aangezogen (tot twee jaar terug maakte ik in elk geval die denkfout en zat derhalve, onterecht, in over de houtstookrook van de buren).

In de verwarmingsmode zit de verdamper buiten. Het is de verdamper waar waterdamp condenseert. Vandaar dat er in de koelingsmode condenswater naar buiten moet kunnen lekken en in de verwarmingsmode, bij lage buitentemperaturen, de verdamper geregeld aan kan vriezen.


Luchtverwarming doet meer met convectie dan straling, convectie “isolleerd” en “luchtvochtigheid” ook en daarom staan ze in verband met elkaar, als de luchtvochtigheid onder de 40% daalt wat helemaal niet onrealistisch is in de winter en bij moderne huizen zeker vaak het geval dan wordt het al snel als onconfortabel ervaren en voelt de mens het aan als “tocht”, omdat  luchtverwarming met een hogere luchtstroom in de ruimte werkt dan bij vloer/radiatoren verwarming.

Een “airco” zuigt zeker wel meer buitenlucht aan via de ventilatieroosters, probeer maar eens uit zet alle roosters dicht en 1 open en controleer het verschil tussen airco aan en uit, je zal zeker groot verschil voelen als je dit controlleerd met de buitenkant van de hand.

Als de buitentemp richting vriespunt gaat bevriest de verdamper inderdaad en dan wordt er om de x tijd een zogehete “defrost” gedaan, daarbij wordt tijdelijk de buitenunit even gloeiend warm(dit gebeurd tegenwoordig ook met warmtepomp het process wordt dan even omgekeerd).

Houtstook rook gaat vaak naar boven als je beneden de airco aan hebt zal dat niet zo snel gebeuren dat de stank naar binnen trekt.

Hier werkt het uitstekend maar heb wel wat moeten aanpassen in de ventilatie van de woning, als de airco aan staat ben ik aan “overventileren” dus de roosters zijn een beetje geknepen hier, dat zie ik ook zeer duidelijk terug in het verbruik, luchtverwarming werkt super met een WTW erbij, het hoeft niet, een WTW heb je bijvoorbeeld weer minder aan bij vloerverwarming omdat daar meer met straling verwarmt wordt.

 

Sbijker schreef:

Luchtverwarming kent vele variabelen waardoor het oncomfortabel kan zijn(te lage luchtvochtigheid), …

Die te lage luchtvochtigheid begrijp ik niet.

 

Droge lucht met een L/L Warmtepomp tijdens het verwarmen is enerzijds verklaarbaar. Bij verwarmen van lucht zal de relatieve vochtigheid afnemen. Komt door het uitzetten van de lucht. Door de lucht in de warmtewisselaar (geen verdamper) in de binnenunit, wordt de lucht tot 30 á 40 graden opgewarmd. De deze ‘warme' luchtstroom voelt inderdaad droog aan.

Maar hetzelfde gebeurt ook bij een CV installatie in een gesloten ruimte ! !

Om het vocht aan te vullen, zal je dus wat water moeten laten verdampen. Aan de CV had je vroeger van die bakjes (Bacteriën hotels) . Voor een L/L warmtepomp zal je dus andere wegen moeten zoeken. En dat is gewoon (!) ventileren.

( Wij hebben tevens vloerverwarming met tegels, welke in de ochtend uren opwarmt. Dweilen één maal perweek ivm huisdieren en laten de vloer gewoon vanzelf opdrogen )



Bij meer ventileren wordt de lucht juist nog droger in huis want koude buitenlucht bevat weinig vocht en dat trek je naar binnen.

Kwa luchtvochtigheid klopt het dit heeft elk systeem als je het gaat verwarmen daalt de relatieve luchtvochtigheid, alleen bij luchtverwarming merk je dat aanmerkelijk meer dan bij vloerverwarming, bij vloerverwarming heb je weinig luchtstroom en luchtverwarming juist meer.

Als het echt gaat vriezen heb ik hier een koudwaterverdamper staan en gaat die weer aan, verbruikt maar 5w maar je moet hem wel regelmatig vullen en onderhouden(schoonmaken), of je kan kiezen voor stoombevochtigers​​​​​​, op dit moment kunnen mijn planten het nog aan, ik heb gewoon grote jongens opgehaald zoals de goudpalm en lepelplant ze staan bekend als goede luchtbevochtigers, vooral de lepelplant gooi ik regelmatig 1L water in en dat drinkt die zo op, echter als het meer winter wordt doen de planten weinig meer en gaan ze “slapen” en dan komt de koudwaterverdamper uit de kast.

Mocht je een lepelplant willen, letop met huisdieren want ze zijn giftig, een kat mag bijvoorbeeld graag planten eten (ivm haarbal etc) en daar kan die heel ziek van worden of zelfs van sterven.

Reputatie 5
Badge +1

Een “airco” zuigt zeker wel meer buitenlucht aan via de ventilatieroosters, probeer maar eens uit zet alle roosters dicht en 1 open en controleer het verschil tussen airco aan en uit, je zal zeker groot verschil voelen als je dit controlleerd met de buitenkant van de hand.
 

Helaas moet ik dit tegenspreken. Een L/L warmtepomp (en of je die nu voor verwarmen of zomers voor koelen gebruikt, om het even)  werkt als een circulatie systeem voor de binnen lucht. De binnen-unit ventilator laat alleen de in de ruimte aanwezige lucht circuleren. Het koelen of verwarming komt doordat de lucht stroom met de ingebouwde ventilator door de warmtewisselaar wordt geleid. 

Vandaar dat je bij een L/L warmtepomp (maar net zo goed bij een CV installatie !) altijd voor een aparte lucht verversing moet zorgen, bijvoorbeeld met een (WTW) ventilatiesysteem.

Er zijn momenteel (dacht bij ITHO) ‘split’ L/L warmtepompen in ontwikkeling, waarbij de binnen-unit via een extra gat (en rooster) in de buitenmuur, verse lucht binnenhaalt en deze (alleen bij verwarmen !) bijmengt met de circulerende binnen lucht. Door de opgebouwde (geringe) overdruk, wordt de ruimte (mits er roosters openstaan) continu ververst, zonder dat deze afkoelt. Uiteraard, het verbruik neemt iets toe en de luchtvochtigheid wordt er niet mee gecompenseerd.

P.S. Voordat we voor ‘het huishouden van Jan Steen’  worden uitgemaakt. Wij drogen in  de winter regelmatig wasgoed in de kamer !!. Gewoon een dekbed hoes over 3 stoelen. Een ‘Win - Win’  situatie; de luchtvochtigheid stijgt en we besparen het energieverbruik van de wasdroger :wink: 

@Dekker-Lochem bij een hogere luchtcirculatie in de ruimte krijg je indrect ook meer lucht door de roosters, probeer het maar eens uit zou ik zeggen ondanks dat de unit alleen maar een beetje rond circuleert.

Trouwens er zijn ook l/L wp,s wat verse buitenlucht naar binnen kunnen “duwen” de Daikin Ururu Sarara heeft dat al een ventilatiestand en ook een bevochtigingsmodule erbij het is niet nieuw dus.

Probleem met wasdrogen binnen is dat de luchtvochtigheid maar tijdelijk stijgt, redelijk vlot daalt het weer zodra de was droog is en ik neem aan dat je niet dagelijks was te drogen hebt, ik ben er bekend mee maar doe dat niet meer, tegenwoordig hangt het gewoon boven de trapgat dat gaat toch iets sneller lijkt het.

Een CV installatie doet veel minder aan luchtcirculatie met name vloerverwarming en ook radiatoren omdat je daar meer met stralingswarmte te maken hebt, luchtverwarming werkt vooral op convectiewarmte, en daardoor is de luchtvochtigheid ook belangrijker omdat je de luchtstromen meer voelt.

En natuurlijk moet je geforceerd ventileren bij de beter geisolleerde woningen, dat kan met C of D ventilatie.
 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem bij een hogere luchtcirculatie in de ruimte krijg je indrect ook meer lucht door de roosters, probeer het maar eens uit zou ik zeggen ondanks dat de unit alleen maar een beetje rond circuleert.
 

En waar blijft de extra aangezogen lucht ?? Zal er toch ook weer ergens uitstromen, anders ben je je huis aan het opblazen  :nerd:

De Daikin Ururu Sarara heeft tevens  een ‘bevochtiger'-stand, te gebruiken tijdens verwarmen!  (en een “ontvochten”-stand bij koelen, maar dat hebben bijna alle Airco's).  Hierbij wordt er geen buitenlucht naar binnen ‘geduwd',  maar het condens vocht van de buitenunit naar de ventilator van de Bi-unit gevoerd en daar verdampt in de warmtewisselaar. Op zich een uitstekend systeem om de luchtvochtigheid binnen op peil te houden. Maar je ververst er niet de binnen lucht mee, dus geen bijmengen met buitenlucht.

Althans, zo is het mij indertijd door de Service dienst van Daikin uitgelegd (toen wij de L/L/ warmtepomp keuze moeste maken).

@JWD Bij Brink staat de wisselaar elders in de woning en heb je te maken met kleine roosters, daarom kan de uitblaastemp niet zo laag want dan gaat het tochten of wordt de woning niet warm.
Bij een "airco” staat de wisselaar in de woonkamer, je kan prima op 35c uitblaastemperatuur verwarmen, op 30c ook nog wel als er weinig warmtevraag is.

De  COP verschilt niks in vergelijking met een lucht/water warmtepomp en vloerverwarming.


Hier verwarm ik de complete benedenverdieping met een lucht/lucht warmtepomp, jaarverbruik 677kwh, en ja de woonkamer stook ik gerust op 21/22c.
Het is een lucht/lucht warmtepomp, maar dat begrijpen meeste mensen niet, in volksmond heet dat een airco inderdaad.

Luchtverwarming kent vele variabelen waardoor het oncomfortabel kan zijn(te lage luchtvochtigheid), stookgedrag bewoners, luchtvochtigheid en roosters/ramen open(kouval trek), of juist te kleine roosters waar lucht uit komt.


@darkfiber Subsidie op een lucht/lucht warmtepomp oftewel "airco” gaat niet gebeuren dan wordt er grof misbruik van gemaakt en gaat half Nederland 1 aanschaffen en dan alleen gebruiken om mee te koelen en daarmee ga je het doel voorbij.

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, maar wil graag een paar dingen delen.

Ik heb vorig jaar een woning gekocht waar net een jaar daarvoor een Brink Allure was geplaatst. De hele woning was slecht geisoleerd (650m3) platte daken, veel glas, en ik begreep een gasverbruik van ca. 4000m3. Ik heb de woning geisoleerd (muren, hr++ beglazing, platte dak 8cm PIR erop), zonnepanelen erop (32 stuks, 10kWp). Op de Allure heb ik een “topkoeling" van Brink laten plaatsen. Daarnaast ook van brink een WTW-ventilatie geplaatst. 

Mijn grootste frustratie: die topkoeling geeft weliswaar een comfort van koeling in de zomer, maar het doel was vooral naar een hybride oplossing om te verwarmen. Subsidie dus niet want het is een L/L warmtepomp, Echt belachelijk. Die subsidieregeling is afgeschaft omdat er massa's aan airco's met subsidie al was verkocht. Men had kunnen kiezen voor een subsidie op moment dat men kan aantonen dit serieus voor verwarming te gebruiken. een gemiste kans!

Afgezien hiervan (het systeem moest wel ‘even’ opnieuw ingeregeld worden) is het gasverbruik naar bijna nul. De uitblaastemperatuur is meestal tussen de 35-40 graden en comfortabel in het hele huis. Eigenlijk geen/weinig last van droge lucht. je krijgt je woning prima warm, maar de capaciteit van de L/L warmtepomp moet wel voldoende zijn om het hele huis te verwarmen. Het stelt eisen aan de isolatie van de woning! De maat van de uitblaasroosters is het probleem niet. Als een niet-geisoleerd huis goed op gas verwarmd kan worden, dan kan dat met een goed geisoleerd huis prima met de L/L/ warmtepomp. 

@Dekker-Lochem bij een hogere luchtcirculatie in de ruimte krijg je indrect ook meer lucht door de roosters, probeer het maar eens uit zou ik zeggen ondanks dat de unit alleen maar een beetje rond circuleert.
 

En waar blijft de extra aangezogen lucht ?? Zal er toch ook weer ergens uitstromen, anders ben je je huis aan het opblazen  :nerd:

De Daikin Ururu Sarara heeft tevens  een ‘bevochtiger'-stand, te gebruiken tijdens verwarmen!  (en een “ontvochten”-stand bij koelen, maar dat hebben bijna alle Airco's).  Hierbij wordt er geen buitenlucht naar binnen ‘geduwd',  maar het condens vocht van de buitenunit naar de ventilator van de Bi-unit gevoerd en daar verdampt in de warmtewisselaar. Op zich een uitstekend systeem om de luchtvochtigheid binnen op peil te houden. Maar je ververst er niet de binnen lucht mee, dus geen bijmengen met buitenlucht.

Althans, zo is het mij indertijd door de Service dienst van Daikin uitgelegd (toen wij de L/L/ warmtepomp keuze moeste maken).

Test het eens uit in praktijk zou ik zeggen, sluit even alle roosters behalve 1, en voel met je buitenkant van de hand aan de rooster met binnenunit aan en 1x unit uit, je zult duidelijk verschil voelen.

Lucht kiest altijd makkelijkste weg, een binnenunit hangt hoog en regelmatig vrij dicht bij ventilatieroosters naar buiten toe daardoor komt er indirect ook meer koude lucht naar binnen toe, een binnenunit/luchtverwarming heeft daar invloed op.

Als hier de roosters ver open staan voel je duidelijk tocht in de kamer met unit aan, staat de unit uit is er geen tocht.

 

Systemen zoals vloerverwarming hebben vrijwel 0 invloed op ventilatieroosters, dan is ventilatie type C een stuk belangrijker om onderdruk in de woning te creëren zodat er genoeg binnen komt, lucht/lucht WP,s doen hoodzakelijk convectiewarmte, en vloerverwarming voor een groot deel stralingswarmte.

Reputatie 7
Badge +3

. Subsidie dus niet want het is een L/L warmtepomp, Echt belachelijk. Die subsidieregeling is afgeschaft omdat er massa's aan airco's met subsidie al was verkocht. Men had kunnen kiezen voor een subsidie op moment dat men kan aantonen dit serieus voor verwarming te gebruiken. een gemiste kans!

 

Als de energiebelasting op aardgas omhoog gaat en de energiebelasting op elektriciteit omlaag zou je dat kunnen zien als een indirecte subsidie op L/L warmtepompen die gebruikt worden voor verwarming.  Volgens mij is er nooit subsidie geweest op L/L warmtepompen.  

 

 

Interessant om te horen hoe de airco is bevallen in de afgelopen vriesperiode (februari 2021).

Wij verwarmen onze woonkamer/keuken met een 2.5 kW Daikin Ururu Sarara. Onze ervaringen zijn heel positief, zelfs bij nachttemperaturen van -14 graden Celsius geen enkel probleem ondervonden. Het maximale verbuik van de airco bedroeg 12.8 kWh per dag (overeenkomend met 1.2 m3 gas), hetgeen heel acceptabel te noemen is. Tijdens de strenge nachtvorst hebben we wel de airco s’nachts door laten draaien, wat we anders niet doen.

Een zeer interessant topic dit. Ik was het nog niet tegengekomen, maar het sluit perfect aan bij mijn bedoelingen om een deel van het elektrische overschot van mijn panelen om te zetten in nuttige warmte. De rekenvoordelen komen hierbij erg van pas :wink:

Reageer