Vraag

Wie heeft er ervaring met een doorstroomboiler of doorstroomgeiser?

  • 25 February 2020
  • 41 reacties
  • 23214 Bekeken

Ik heb warm water uit een combiketel, maar de afstand van die ketel naar de douche is lang, zodat er veel liters koud water wegstromen voordat er warm water uit de douche komt. Dat stoort me steeds meer. 

Ik zoek een andere oplossing voor mijn warme water in de badkamer (een wastafel en een gewone douche met spaarkop). Dat zou ook weer een stapje naar gasloos betekenen. Voor een zonneboiler heb ik niet genoeg ruimte op het dak. Een gewone elektrische boiler is niet erg energiezuinig. Het water in het vat moet immers steeds op temperatuur gehouden worden. Het beste energielabel is B. Een doorstroomboiler verwarmt het water direct op het moment dat je wilt douchen en heeft energielabel A, maar werkt op krachtstroom. Dat vraagt een ingrijpende en dure ingreep in de stoppenkast. Ik heb wel gehoord dat je bijvoorbeeld niet zou kunnen stofzuigen als er iemand onder de douche staat. 

 

Graag ervaringen met de doorstroomboiler!


41 reacties

Reputatie 3

@Dekker-Lochem 

Duidelijk. Van de zomer zijn we er weer. Dan ga ik hem opmeten.

Reputatie 7
Badge +2

@Dekker-Lochem De mensen van Quooker claimen dat hun vat vacuüm is waardoor ze een beter rendement zouden halen?

Dat is een reden waarom ik eigenlijk een Quooker zou willen,
ondanks dat ik hem helemaal niet nodig heb, de kosten er never nooit uit en mijn water meestal met een water koker kook zou halen :)

Ik heb nog een hele oude 15l Daalderop close-in-boiler die afgelopen jaar in totaal 230kWu heeft gebruikt.
Leek al een paar keer overleden, maar bleek dan toch nog weer te resetten zijn. En werkende spullen weg doen heb ik nog een beetje moeite mee.

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem De mensen van Quooker claimen dat hun vat vacuüm is waardoor ze een beter rendement zouden halen?
Anne.

Water wat je opwarmt, zet uit in volume. Dus heeft het boiler vat een (kleine) luchtbel bovenin. Deze heeft dezelfde functie als het expansievat van de CV. Pas bij ‘forse’ overdruk is (meestal 8 Bar !) , gaat het overstort ventiel open om water terug te storten.

Wat ‘Quooker’ claimt is de isolatie! De ruimte tussen het ‘natte’ binnen vat en de buitenmantel. Vacuüm is een ultieme isolator. Oude techniek. Vroeger werden boiler vaten gemaakt van glas, waaromheen een 2e glazen vat werd geblazen. Door de hitte werd de lucht tussen de vaten verdreven en daarna dicht gesmolten. Glas was breekbaar , dus maakt Quooker dubbelwandige RVS vaten.

Waterkoelers (kantoren !) zijn nog steeds voorzien van een dubbelwandig glazen fles, zodat de inhoud vers en koel blijft.

P.S. Het gebruikte en de dikte van het isolatie materiaal bepaalt de ‘warmte'-lek  van de boiler. Dus het energie label van de boiler !!

De rest, digitale displays,  druktoets bediening, een andere vorm ed. , hebben alleen toegevoegde waarde in de eindprijs !

Ik wil een doorstroomboiler gaan gebruiken voor het tapwater op de badkamer, om dezelfde reden, lange leiding en in mijn geval kortstondig gebruik. Ik heb een enkelfase doorstroomboiler gekocht (maar nog niet ingebouwd), deze haalt een temperatuur die hoog genoeg is voor handen en gezicht wassen, maar komt niet aan de vereiste 60+ graden om legionella te voorkomen zoals bij verneveling vereist is. Ik volg dit topic met interesse.

Reputatie 5
Badge +1

e

maar komt niet aan de vereiste 60+ graden om legionella te voorkomen zoals bij verneveling vereist is. Ik volg dit topic met interesse.

Die 60 graden is pas nodig, als warmwater (langdurig) stilstaat in b.v een Boiler, boiler vat in CV-ketel (!) of als er lange aanstroom leidingen zijn (van CV op zolder naar de keuken).

Bij een doorstroom toestellen, zoals een gasgeiser, doorstroomboiler zonder opslag volume (mits geplaatst vlak bij het tappunt) en een ‘Quooker’ (!), is de kans op legionella bacterie nihil.

Pas als de leidingen langer worden (volume ! ) en bij een opslag volume, moet er met stilstaand water, dus legionella bacterie groei rekening worden gehouden. Dus een temperatuur van 60+ graden. 

Terzijde;  Als een (gasten / 2e) badkamer of een warmwater tappunt voor meer als 5 dag ongebruikt is, is het aan te bevelen deze voor gebruik enkele minuten op de hoogste warmwater temperatuur door te spoelen.

Ik heb warm water uit een combiketel, maar de afstand van die ketel naar de douche is lang, zodat er veel liters koud water wegstromen voordat er warm water uit de douche komt. Dat stoort me steeds meer. 

Ik zoek een andere oplossing voor mijn warme water in de badkamer (een wastafel en een gewone douche met spaarkop). Dat zou ook weer een stapje naar gasloos betekenen. Voor een zonneboiler heb ik niet genoeg ruimte op het dak. Een gewone elektrische boiler is niet erg energiezuinig. Het water in het vat moet immers steeds op temperatuur gehouden worden. Het beste energielabel is B. Een doorstroomboiler verwarmt het water direct op het moment dat je wilt douchen en heeft energielabel A, maar werkt op krachtstroom. Dat vraagt een ingrijpende en dure ingreep in de stoppenkast. Ik heb wel gehoord dat je bijvoorbeeld niet zou kunnen stofzuigen als er iemand onder de douche staat. 

 

Graag ervaringen met de doorstroomboiler!

Sietske, ik ben beniewd naar wat het geworden is en wat ondertussen je ervaringen zijn?

 

Reputatie 1

Hallo, wilde eerst een nieuwe topic starten maar werd hier naar verwezen. Mijn oog viel op de masterwatt kospel elektrische combiketel calida compact duo. wie heeft hier al ervaring mee of heeft hier al wat over gelezen? Momenteel stoken wij hout maar daar willen wij vanaf. daarnaast vragen wij ons af wat beter is, aansluiten op 400 volt 40 ampère ( is aanwezig) of 220 volt, ook omdat wij met onze zonnepanelen 2000 kw terug leveren op jaar basis. Aanstaande zomer krijgen wij op onze beneden verdieping vloerverwarming en als dit bevalt ook op de boven  verdieping een jaar later, ook zal na de plaatsing cq bouwen van onze nieuwe badkamer er een zonneboiler geplaatst worden. Ps heb de leverancier van masterwatt gemaild met de vraag voor een berekening Kw versus Kuub gas. Tot nu toe wel verbaasd dat iedereen gewoon Kw berekend x de Kw prijs, lijkt ons echter sterk dat zon ketel 24/7 staat te trekken aan de meterkast.

Reputatie 6
Badge +1

Je hebt dus nog geen antwoord op de vraag van de leverancier. Je vraag is ook een beetje fout. Het moet zijn: hoeveel kWh is vergelijkbaar qua warmte met een kuub gas. Het antwoord daarop is simpel. Ongeveer 9 kWh staat gelijk aan 1 kuub gas. De 2000 kWh die je over hebt is dus goed voor ruim 200 m3 gas.

Omdat je ook hout stookt, zul je dat ook mee moeten nemen. 2 kg  hout is ongeveer gelijk met 1 m3 gas.

De conclusie zal worden dat elektrisch verwarmen in een normaal huis gewoon te duur is. Houd ook rekening met de salderingsregeling. Dat zou wel eens kunnen stoppen.

Reputatie 1

@Rakker, had inmiddels een tabel gevonden van de Leverancier waarin de verhouding gas en elektra wordt weergegeven. Hieruit maak ik op dat 1 euro gas met dit apparaat op 1,30 euro  elektrisch komt. Zoals al aangegeven willen wij stoppen met hout, alle berichten hier over hebben ons doen besluiten om geen nieuwe kachel meer te laten plaatsen. 

Reputatie 6
Badge +1

@HansRobben 

Ik zou toch maar niet uitgaan van die tabel van de verkoper. Ik zou wat onafhankelijkere data prefereren. Ik had al een voorzet gegeven. Die 30 % meerkosten kan gewoon niet kloppen. Je komt boven de 100 % uit.

Reputatie 1

@HansRobben

Ik zou toch maar niet uitgaan van die tabel van de verkoper. Ik zou wat onafhankelijkere data prefereren. Ik had al een voorzet gegeven. Die 30 % meerkosten kan gewoon niet kloppen. Je komt boven de 100 % uit.

Dank voor jou reactie. Alle kosten van de afgelopen jaren bij te hebben gehouden lijkt het ons beter om voorlopig terug te gaan op cv ketel. Wij hebben nog een contract tot augustus 2023 dus voorlopig zitten wij nog goed. 

Met de huidige variable energieprijzen is het goedkoper om voor de keuken een  elektrische geiser te nemen. Rekenvoorbeeld per l water. Opwarmen van 10 grd naar 40 grd kost 125,46 KJ. Met een CV combiketel 479 l gas of 35 Wh. Bij gas € 2.10/m3 (markt)=€ 3.10/m3 (Consument), elektra €0.26/kWh (markt)=€ 0.40/kWh (Consument) kost dit met gas 1.476 €ct, met E € 1.389 €ct . Naar 60 grd resp. 2.46€ct of 2.315 €ct. Alles per liter warm water (40 of 60 grd).

Grootste besparingen komen van niet meer hoeven opwarmen van het koude water in de stilstaande leiding. (een keukenboiler geeft direct heet water van > 60 grd en staat altijd aan= warmteverlies. Soms volstaat een 16A aansluiting)  

Comfort met een elektrische geiser: Je hebt onmiddellijk handwarm water (je brandt je handen niet meer en je hoeft geen koud water meer bij te mengen) Nadeel: Aansluiting naar keuken verzwaren (3.5 KW uit 16A is vaak onvoldoende)

Als je alleen de wastafel in de badkamer (of elders) een elektrische geiser neemt, kan je wel met een 16A stopcontact volstaan. (watergebruik is een stuk lager) 

 

Nog een tip: je kunt een doorstroomboiler combineren met een douche WTW.

Die laatste warmte het koude aanvoerwater (koude kraan van de douche) op met het afvoerwater.

Dat scheelt zo'n 50% in het verbruik.

Reputatie 7
Badge +2

Nog een tip: je kunt een doorstroomboiler combineren met een douche WTW.

Die laatste warmte het koude aanvoerwater (koude kraan van de douche) op met het afvoerwater.

Dat scheelt zo'n 50% in het verbruik.

Is daar ook betrouwbaar onderzoek van beschikbaar?
In die link ben ik dan nl wel geintereseerd.
Ik zie dat bijvoorbeeld milieucentraal dat vermeld, maar zonder enige referentie naar waar dat op gebaseerd zou zijn.

Anne.

Nog een tip: je kunt een doorstroomboiler combineren met een douche WTW.

Die laatste warmte het koude aanvoerwater (koude kraan van de douche) op met het afvoerwater.

Dat scheelt zo'n 50% in het verbruik.

Is daar ook betrouwbaar onderzoek van beschikbaar?
In die link ben ik dan nl wel geintereseerd.
Ik zie dat bijvoorbeeld milieucentraal dat vermeld, maar zonder enige referentie naar waar dat op gebaseerd zou zijn.

Anne.

Als je googled op kwaliteitsverklaring douchewater wtw dan vind je het antwoord.

Bijvoorbeeld hier: https://bcrg.nl/nl/verklaringenregister/kwaliteitsverklaringen-douchewater-wtw/?category=s-50&declaration_type=GK

Ik zie rendementen staan van 70% en meer, dus die 50% van mij is een conservatieve inschatting.

Reputatie 7
Badge +2

@TinusH Thanks.

Ik had intussen ook deze gevonden
Ontwikkeling meetmethode energieprestatie van douchewater-wtw producten - PDF Gratis download (docplayer.nl)

Mijn gas verbruik voor koken en douchen is ca 0,2m3/dag dus niet direct iets waar ik veel aan kan besparen. Maar desondanks mss wel een idee om dit eens te installeren, al was het maar voor de volgende bewoners O:)

Anne.

Reageer