Vraag

Wie heeft er ervaring met een warmtepomp geplaatst door Heattransformers?

  • 21 November 2023
  • 9 reacties
  • 1023 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

2 jaar terug hebben ze een warmtepomp geplaatst die nog steeds niet goed verwarmt. Het blijkt nu nadat ik er een vakman bij gehaald heb dat de pomp totaal niet geschikt is voor  de 9 aangesloten radiotoren. De watertemperatuur komt bij koud weer niet hoger dan ± 38°. Deze temperatuur is eventueel wel geschikt voor onze vloerverwarming. Maar ze weigeren om dit te veranderen. Wat is goeie raad?


9 reacties

Reputatie 6
Badge

Die 38 graden is niet echt veel maar moet met een goed afgifte systeem zoals vloerverwarming en voldoende isolatie van de woning wel genoeg kunnen zijn. Zijn de radiatoren wel geschikt voor LT-verwarming (convectoren al dan niet geforceerd) ?

Wat stond er in de offerte van de installateur over wat hij precies zou “leveren” ?

Reputatie 6
Badge +1

Ik denk dat er even wat meer gegevens nodig zijn om daar wat over te zeggen. Een warmtepomp in combinatie met radiatoren moet kunnen, maar veelal gaat dat moeizaam. Zie reactie jvdleeuw.

Hoe hoog was de watertemperatuur toen je nog een normale cv ketel had? Hoe groot is het huis, isolatiegraad en hoe groot is de WP.

Met de huidige buitentemperaturen moet het prima kunnen.

Eerste vraag aan jvdleeuw, wat is LT verwarming?

Ik heb de 50° test gedaan voor ik de warmtepomp het aangeschaft en dat ging perfect. Huis is perfect geïsoleerd met Energielabel A+. En als de cv ketel wordt ingeschakeld dan wordt de 50° gehaald en is het dan behaaglijk warm in huis. Bij de test om alle radiotoren te sluiten, behalve 1 dan haalt de warmtepomp wel de 50°. Dus dat ding is beslist niet geschikt voor onze radartoren En als de buitentemperatuur zakt, zakt ook de temperatuur van de warmtepomp. Nadeel is nu dat hij bijna altijd aanstaat, omdat hij het dus niet redt, en wat verschrikkelijk veel stroom kost. De oplossing is dus warmtepomp aansluiten via een warmtewisselaar op de vloer verwarming en de cv ketel separaat te bedienen

Maar waar het eigenlijk om gaat of er dus iemand ook een warmtepomp bij Heattransformers heeft gekocht en wat zij er van vinden of ook moeilijkheden hiermee ondervinden.

Reputatie 6
Badge

@R.L.H LT verwarming betekent stoken op Lage Temperatuur.

 De CV systemen met radiatoren hebben een ketel temperatuur van 70-80 ingesteld staan en wordt er verwarmd door warmte straling vanaf radiatoren.

Bij LT systemen wordt er verwarmd met temperaturen van 25 - 40 graden waarbij warmte aan de ruimte wordt afgegeven door convectie, lucht stroming langs een warmer oppervlak.

@Rakker Stelt terecht vragen mbt tot de dimensionering van het systeem, vragen die ook in het overleg met de leverancier op tafel gekomen moeten zijn. Zonder die gegevens is een goede beoordeling van het probleem niet echt mogelijk.

Ik constateer wel dat er ergens een keus voor een warmtepomp is gemaakt die altijd LT-verwarmen betekent en met name goed functioneert in combinatie met vloerverwarming (een groot oppervlak voor warmte afgifte). Dan de opmerking maken dat de WP niet geschikt is voor je radiatoren is de wereld op z'n kop zetten; de radiatoren zijn niet geschikt voor LT verwarming.

Ik zou over je “oplossing” nog maar eens heel goed nadenken.

Ik mis in het hele verhaal nog steeds de inbreng van de installateur, hoe zijn de keuzes tot stand gekomen ?

Reputatie 6
Badge +1

Ik mis gegevens van het huis en installatie. @jvdleeuw ook.

Gegevens die belangrijk zijn:

Inhoud woning.

Oude gasverbruik per jaar.

Capaciteit WP in kWh

Verdere vragen kunnen zijn: staan alle radiatoren wel open.

: Wordt er gestookt met een nachtverlaging.

: Zijn de backup verwarmingselementen (elektrisch) wel ingeschakeld.

Bedankt verders, maar ik heb geen antwoord op mijn vraag gekregen. Dus ik stop ermee.

Reputatie 7
Badge +3

Lukt het verwarmen niet alleen met de vloerverwarming? 

Reputatie 7
Badge +3

: Zijn de backup verwarmingselementen (elektrisch) wel ingeschakeld.

1:1 elektrische verwarming als backup? Dat wordt wel een heel duur. En dat al bij deze gematigde novembertemperaturen.

Reageer