Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25


Zijn er al leden die ervaringen hebben met bovenstaande warmtepomp ? Ook icm het evohome Honeywell systeem ?

icon

Beste antwoord door Driepinter 16 January 2020, 19:45

Bekijk origineel

100 reacties

Hi,

Mooi topic! Goeie ervaringen 

Ik overweeg ook deze pomp van Itho.

Ik heb ongeveer 2,5 Kw nodig om mijn woning te verwarmen. Ik test nu al met de jaga tempo op 45/50, die trekt het wel. Paar goeie vriesdagen achter elkaar nog niet gehad, maar goed.

2 vragen

A) Hoeveel stroom verbruikt dit apparaat ongeveer? Ik heb dat eigenlijk nog nergens kunnen vinden of teruglezen. Ik heb ook 1000kwh overproductie en zou die graag inzetten voor het verwarmen van mijn woning. Vooral omdat je natuurlijk al energie stopt in de warme lucht die daarna via een pijpje het huis weer verlaat. Voelt zonde.

B) Ik lees ook dat de CV eerder in het circuit zit dan de Itho. Ik zou verwachten dat de Itho de retour leiding van de CV opwarmt tot (bijvoorbeeld) 45 graden en dat de ketel dus water van 45 graden krijgt en snapt dat ie dan niet aan hoeft te springen. Werkt het niet zo?

 

Hoe communiceren ketel en Itho met elkaar?

Reputatie 4

ReneK,

LTV van Jaga bevat ongeveer 10% van het water dat een gewone radiator bevat. Daardoor hoeft de WP of CV veel minder water warm te maken en gaat nog sneller ook. Daardoor veel zuiniger is mijn ervaring en omdat het feitelijk convector warmte is ipv stralingswarmte aangenamer.

Met betrekking tot de pompstand is niet, of juist niet de snelheid bepalend.
De WP heeft een “beperkte” capaciteit om een hoeveelheid water in een bepaalde tijd te verwarmen.
Zie het als volgt.
Als je een gasvlam hebt en je gaat daar snel met je hand overheen wordt hij maar een klein beetje warm. Doe je dit echter langszaam dan wordt je hand veel warmer.

Bij een WP werkt dat net zo. Gaat het water snel (pompsnelheid hoog) door de WP, dan heeft het water nauwelijks tijd om warmer te worden. Daardoor wordt de aanvoertemp van het water niet snel hoger. Tevens gaat het water ook snel door de radiatoren waardoor die minder tijd hebben om de warmte af te geven.
Gaat het water echter langszamer door de WP (pompsnelheid lager/laag) dan heeft het in de WP meer tijd om warm te worden waardoor het water dat de WP verlaat warmer is. Tevens gaat het water ook langszamer door de radiatoren waardoor die meer tijd hebben om de warmte af te geven.

Het gaat dus om het evenwicht vinden tussen pompsnelheid, warmte opname in de WP en afgifte van de radiatoren. 

Het verhogen van de pompsnelheid dat je gedaan hebt hoeft dus niet positief te zijn en kan misschien beter.
Ik ben dan ook benieuwd naar de up en ret temp die je bij de warmtepomp kan uitlezen, in de situatie van je laatste bericht.
Ik denk dat als het verschil klein is je pompsnelheid juist naar beneden moet doen. Daardoor heeft de WP meer tijd om op te warmen en de radiatoren meer tijd om warmte (die daardoor hoger is) af te geven. En worden de radiatoren gevuld met warmer water zal ook de kamertemp stijgen.

Reputatie 4

Hi,

Mooi topic! Goeie ervaringen 

Ik overweeg ook deze pomp van Itho.

Ik heb ongeveer 2,5 Kw nodig om mijn woning te verwarmen. Ik test nu al met de jaga tempo op 45/50, die trekt het wel. Paar goeie vriesdagen achter elkaar nog niet gehad, maar goed.

2 vragen

A) Hoeveel stroom verbruikt dit apparaat ongeveer? Ik heb dat eigenlijk nog nergens kunnen vinden of teruglezen. Ik heb ook 1000kwh overproductie en zou die graag inzetten voor het verwarmen van mijn woning. Vooral omdat je natuurlijk al energie stopt in de warme lucht die daarna via een pijpje het huis weer verlaat. Voelt zonde.

B) Ik lees ook dat de CV eerder in het circuit zit dan de Itho. Ik zou verwachten dat de Itho de retour leiding van de CV opwarmt tot (bijvoorbeeld) 45 graden en dat de ketel dus water van 45 graden krijgt en snapt dat ie dan niet aan hoeft te springen. Werkt het niet zo?

 

Hoe communiceren ketel en Itho met elkaar?

Op de monitor waarmee je instellingen aan kan passen staat 545w. 
Via een site (gratis) krijg ik dagelijks een overzicht van mijn stroomverbruik. Dat is per dag ongeveer 17Kw, maar dat is inclusief het 24 uur draaien van de Itho en natuurlijk al mijn andere verbruik. Daarmee kom je op een volle dag draaien en dus alleen verwarmen met de Itho op ongeveer 14 Kw.

Een opmerking over het vorige.
Mijn huis is te groot voor het vermogen van de Itho (of andersom, ha ha). Maar omdat ik een heleboel Kw over heb van mijn panelen en de terugleververgoeding ook niet om over naar huis te schrijven is, kies ik ervoor en heb de instellingen zo gedaan, dat ik probeer met behoud van een aangename temperatuur alleen te verwarmen met de Itho. Daardoor draait hij veelal 24/7.
Als ik de CV bij laat/moet helpen, dan staat de Itho soms wel 8 uur stil omdat het zo opgewarmd is (vloerverwarming) dat er geen warmte bij hoeft (nieuw huis).

Het stroomverbruik kan je ook lezen in de productinformatie onder nummer 2.
Naar mijn ervaring is deze lager dan de 3,8 A.
HP-M 25i (compano.com)
Ik heb een aantal foto's toegevoegd over de installatie zoals die bij mij is geplaatst.
De situatie is zo dat ik op zolder een vrijstaande muur heb met aan de ene kant de CV en aan de andere kant de Itho. Maar mijn overbuurman heeft hetzelfde maar dan beide naast elkaar.

De laatste foto is van de leidingen onder de CV.

Bij mij is de installatie gecontroleerd door een techneut van Itho en het werkt allemaal zoals het moet. Dat vooraf, hoe vreemd het ook allemaal lijkt.

Normaal zit de CV aan het systeem en het water van de CV gaat meteen het (warmte)systeem in.
De CV wordt losgekoppeld van het systeem en de uitgang van de CV (warm water) wordt gekoppeld aan een ingang van de Itho (zie hierna). De CV kan dan niet meer zelfstandig zonder Itho warm water het systeem in pompen. Onder de CV wordt een bypass gemaakt die er voor zogt dat de CV zijn warm water kwijt kan dat de Itho niet kan hebben. Het gaat dan meteen als reour weer de CV in.

De Itho heeft een uitgaande warm waterleiding die aangesloten wordt op het syteem waar voorheen de CV op zat. Er moet tenslotte verwarmd water naar het systeem.
De Itho heeft 2 ingangen.
1 Is de retour van het water dat uit het systeem komt (net als het bij een CV zou zijn).
2 Is de aanvoerleiding die van de CV komt, zie hiervoor, die pas warmte geeft als de CV brand en dat doet hij alleen op verzoek van de warmtepomp.

De Itho is leidend in het systeem. De kamerthermostaat wordt dan ook daarop aangesloten!
Van de Itho gaat een draad naar de CV. Deze is nodig om vanuit de Itho een signaal te sturen naar de CV dat deze bij moet springen (of weer moet stoppen).
In de Itho zit een klep die in pricipe dicht is maar open gaat als de C V bij gaat springen. Dit om het warme water van de CV binnen te laten.

Ik was ook bijzonder verbaasd hoe een en ander in elkaar zit, maar het werkt uitstekend. Maar zoals iemand al schreef: je hebt een stookseizoen nodig om de juiste instellingen te vinden.
Daar ben ik nu mee bezig en loop ongeveer 10x per dag naar zolder om alles te bekijken en te monitoren. Maar nu, een paar maanden ervaring, denk ik dat ik aardig opweg ben.

Heb je nog meer vragen, zet maar in de topic.

Succ6

Ik lees al een aantal weken de verhalen en reacties op dit forum. Bij wordt nu ook de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25 geïnstalleerd. De pomp hangt nu naast de CV ketel die ook vernieuwd is. De dakdoorvoer en buisaansluitingen moeten nog gerealiseerd worden. En ik zal mijn ervaringen hier ook gaan delen.

@RobvanV  ik las onderstaand.

Normaal zit de CV aan het systeem en het water van de CV gaat meteen het (warmte)systeem in.
De CV wordt losgekoppeld van het systeem en de uitgang van de CV (warm water) wordt gekoppeld aan een ingang van de Itho (zie hierna). De CV kan dan niet meer zelfstandig zonder Itho warm water het systeem in pompen. Onder de CV wordt een bypass gemaakt die er voor zorgt dat de CV zijn warm water kwijt kan dat de Itho niet kan hebben. Het gaat dan meteen als retour weer de CV in.


Hoort het bij deze installatie dat er voor de CV een bypass gemaakt moet worden? En hoe kan ik herkennen dat er een bypass is gemaakt?

Reputatie 4

Hallo PatrickT,

Leuk dat jij ook een Itho gaat gebruiken.

Met betrekking tot de bypass, ja die is nodig. Als de CV namelijk bijspringt en niet al het water door de WP gebruikt kan worden dan gaat het restant via de bypass naar de retouringang van de CV. Er moet een mogelijkheid zijn dat hij al het verwarmde water ergens laat. En doordat een gedeelte van het verwarmde water weer retour komt zal de CV  terug moduleren. Daar komt bij dat de CV een retouringang aangesloten moet hebben. Hij moet tenslotte ergens het water vandaan halen om te verwarmen. Zie ook verderop.

Ik heb een foto van onze CV en die bewerkt bijgesloten.
De oranje pijl links is de uitgaande leiding van de CV. Die zou normaal rechtstreeks aangeloten zijn op de leidingen in de vloer met de rode mantel.  Die is afgezaagd en met een dubbele haakse bocht gaat hij enerzijds door de achterwand (de WP hangt aan de andere kant van de muur!) naar de WP. En de andere haakse bocht gaat naar de leiding met de witte pijl. Dit is de bypass en die gaat met de leiding met de blauwe pijl weer de retouringang van de CV in..
Hierdoor gaat in beginsel het verwarmde water naar de WP en het overtollige gaat nog een keer door de CV.

Je ziet uit de vloer 2 leidingen komen met blauwe mantel. Die komen uit het systeem ((vloerverwarming en radiatoren) en gaan in eerste instantie naar de WP (ook weer door de muur en dan naar de retouringang van de WP).
Gaat de CV nu bijspringen dan haalt hij eerst water uit het syteem (vloer) en dat gaat hij verwarmen. En dat blijft hij doen samen met het overtollige verwamde water dat hij niet de WP in kreeg.

De bypass is dus duidelijk te herkennen aan een korte leiding tussen de uitgang van de CV en de retouringang van de CV.

Nog een aandachtspunt, dat bij ons was “vergeten”.
Als je tevens de mechanischeventilatie uitgang gebruikt als bron voor de WP MOET er een geluidsdempende slang worden gebruikt tussen de mechanische ventilatie en de ingangsbuis van de WP. Anders heb je net als ik het geluid van de WP via de mechanische ventilatie. Dit staat als MOETEN in de installatiehandleiding.
Overigens, een goede installateur doet dat uit zichzelf en anders erom vragen, dat de mechanische ventilatie uitgang mede gebruikt wordt als bron voor de WP. Het scheelt 2 á 3 graden aan warmte van de aangezogen lucht. Dus een hogere opbrngst van de WP.

Veel succes en ik kijk uit naar je ervaringen.

Reputatie 4

Update, toch maar weer aanpassingen.

Ik had het allemaal mooi ingesteld en draaide naar tevredenheid. 
Echter, we moesten aan een nieuwe verdeler omdat de eerste een “suizer” was. Permanent suizen, mogelijk een braampje volgens de installateur. En ja hoor, dat is nu over.
Alleen jammer dat de CV nu begon te pendelen als hij bij moest springen. Hoe dat kan? Het zij zo.

Daarom vandaag maar weer eens wat instellingen van de CV aangepast en de pompsnelheid van de WP op stand 2. Kan hij wat makkelijker het water van de CV  verwerken.
De CV als volgt ingesteld.

P010 vermogen 40% (iets meer dan 10kw)
P031 (max pomp) 60,  was 55 en fabrieksinstelling 65)
P032 (min pomp) 30, was 25 en fabrieksinstelling 35).
Proefgedraaid met bijspringer en nu geen pendelen meer. Wel zie ik een vermogen van 12 kw en een pomp van 66. Maar pendelen is erger:grin:

De komende dagen wordt het kouder en dan zal de cv nogal eens bijspringen.
Ik wacht het af en dan misschien weer kijken of het nog wat beter kan.

Hallo lezers en gebruiker(s),

 

We hebben nu een aantal flinke vriesdagen gehad. Wat zijn de ervaringen?

Mijn huis bleef in elk geval op temperatuur met 50 graden ketelwater gelukkig. Bleef wel 24/7 draaien, maar goed.

Ben ook benieuwd of de aan en afvoer van lucht nog problemen hebben gehad met alle sneeuw op de daken.

En ik ben benieuwd of en hoeveel de ketel heeft moeten bijspringen.

 

Ik lees graag de ervaringen. 

Reputatie 4

Ervaring met de warmtepomp of met de CV ketel?

Wat te verwachten was, de warmtepomp is te klein ten opzichte van ons huis om het bij erg lage temperaturen warm te houden, de CV sprong permanent bij. Eigenlijk kan ik wel stellen dat de warmtepomp alleen maar doorgeefluik was van de warmte van de CV.
Maar dat wisten we eigenlijk van tevoren. Het is een hybride die voor dit soort temperaturen een CV nodig heeft.

Ik had de stooklijn van de WP ingesteld op 50/30 en de bijstooktemperatuur op 5 graden. Maar aangezien de aanvoerlucht altijd lager bleef deed de CV alles.
Bij de CV had ik de watertemperatuur ingesteld op 45 graden. Dit omdat ik alles wil gebruiken wat hij doet. En dat lukte. De WP uit temperatuur liep naar 40/42 graden en dat ging naar de verdeler en de (2, meer hebben we niet boven) radiatoren.. Daarmee bleef de temperatuur permanent op 19,5 graden en ook boven werd het warm (radiatoren steeds open).

Het gasverbruik lag in de koude week tussen de 4,7 en 8,1 kuub. En het gebruik per uur op ongeveer 0,6/0,8 kuub per uur.
In de week van 8 t/m 14 februari 45 kuub, inclusief voor warm water.. En de elektra was uiteindelijk niet te meten vanwege een aantal zeer zonnige dagen.

Het geheel overziend en kijkend naar onze oude woning en aardige besparing op gas.

Nu het vandaag weer “warmer” is de bijstook temperatuur weer zo laag dat de warmtepomp het weer alleen doet. En dat lukt en toch stroom genoeg (5500 wph panelen)

Een aanvulling van iets wat ik eerder niet kon vinden maar nu wel.
Wij hebben (nog) een open verdeler. Deze is feielijk bedoeld voor hoge temp verwarming en menging van het warme water met het retour uit de vloer.
Bij een warmtepomp is dit niet heel efficient.
Op de retourbuis van de verdeler zit (bij de Theminon 5000) een inregelventiel (Imbus vlak boven de pomp aan de zijkant). Deze staat standaard volledig open. Daardoor veel retour water en weinig van de warmtebron.

Onder het kopje Type: LTV NA/DA, staat een uitleg over dit inregelventiel bij warmtepompen.
Lodewijk Vloerverwarming | Regelunit/verdeler (vloerverwarminglodewijk.nl)

Ik heb nu het inregelventiel grotendeels dicht gedraaid waardoor de warmte van de WP nagenoeg geheel naar de vloer gaat en niet slechts voor een klein gedeelte wordt gebruikt als bijmenging met het retourwater. Eens zien of dit iets uitmaakt.
Overigens ben ik bezig voor een gesloten verdeler die juist bedoeld is voor warmtepompen en alles de vloer in doet. En daarnaast ook geen pomp heeft.
wordt vervolgd.

Reputatie 5
Badge +1

RobvanV.  Heb kunnen volgen, dat bij jou er een Intergas Xtreme ketel staat, je LT vloerverwarming heb en een Itho HP-M25i heb draaien.

De eerste 2 delen we (zijn elkaar hier al tegengekomen) en deze Itho HP-M25i staat ook bij ons op de rol ter afronding van onze warmtehuishouding.

Dus maar meteen een vragen:

  • Welke thermostaat sturing heb jij in gebruik ? Met ‘OpenTherm’ of de aan/uit zoals Itho dit voorstelt.
  • En heb jij een, zoals Intergas adviseert bij vloerverwarming, Honeywell 2 (3)-weg klep in de aanvoer geplaatst? Zo ja, werkt de sturing vanuit de Itho ook?
  • Wij gaan de aanzuigbuis koppelen aan de C-type woning ventilatie.
  • Het dag verbruik van 14 kW lijkt me wel aan de hoge kant. Onze 3,5 kW L/L warmtepomp verbruikt ong. 5 kW per dag om onze woonruimte van 50 m2 (of met alle binnendeuren open bij een buitentemp. boven de 8 graden van 110 m2) op een constante temp van 20 graden te houden. Plus 3 á 5 m3 gas om de vloer ( 80 m2) op 22 graden te houden. En voor die vloer willen we de Itho gaan benutten !!

Wel nieuwsgierig naar je ervaring van het geluid. Komt bij ons op de overloop, wat tevens mijn ‘thuiswerkplek’ is.

Kortom, een interessant 'topic’, met name jouw inbreng, om op de voet te volgen ! ! !

P.S. Zie dat je goede ervaring met je installateur heb. Aanrader? (wij wonen in de Achterhoek)

 

Reputatie 4

Puntsgewijs.

Wat ik heb is juist. Naast de vloerverwarming heb ik boven 2 werkkamers met radiatoren. Deze zijn van zichzelf nu al 17 graden en ze staan permanent open. Worden lauw maar als de CV bijspringt gewoon lekker warm. Dit ondanks dat het water maar 40 graden is.

Ik heb zowel boven al beneden de Honeywell round aan/uit.
Je krijgt bij de WP een Spider modulation.. De WP moet of 2x aan/uit of iets anders hebben. Bij installatie, hadden wij beneden aan/uit (vloerverwarming met klep, zie ook hierna, en boven modulation op de overloop.
De WP kan niet overweg met EN 1x aan/uit EN 1x modulation. Dit bleek toen het installeren niet lukte en er een techneut van Itho bij kwam. Die zag het meteen.

Klep.

Wij hadden een Danfoss klep naast de verdeler zitten die aangestuurd werd door de thermostaat. Aan/uit betekent echter dat iedere 10 minuten wordt gekeken warmte ja: klep open warmtepomp aan, nee, klep dicht en warmtepomp uit. MAAR de WP kan beter lang draaien dan steeds kort, daarom zit er een nadraaitijd in (instelbaar).
Deze klep was geplaatst omdat we ook boven een thermostaat hebben. Als we dan beneden geen warmtevraag hadden en boven wel bleef de klep gesloten en werkte de WP alleen voor boven. 
Iedereen die langs gekomen is vraagt zich af wie dit bedacht heeft.
Er had gewoon een klep op de leiding moeten zitten onder de warmtebron. Zijn gewoon te koop, maar wie ben ik.
Ik heb dit als volgt opgelost.
De thermostaat rechtstreeks verbonden met de warmtepomp en de klep handmatig permanent open gezet (en stekker eruit). Omdat ik vloerverwarming heb en de temperatuur gelijk hou kan ik boven dmv de thermostaatknoppen op de radiatoren beslissen of en hoeveel warmte ik daar wil hebben.
Als ik boven warmte wil hebben zet ik ze ruim van tevoren open. Maar gezien de lage watertemp staan ze nu steeds open. Het wordt toch niet (te) heet.
En gezien de lage watertemp wordt het beneden met de vloerverwarming toch ook niet (te) heet. Het blijft maar net op de gevraagde 19,5.
De WP draait nu 24/7.

Geluid.
Is een laag ruistig geluid. Bij ons op zolder en we slapen met de deur open op de verdieping eronder.
Een puntje, de aanvoerbuis tussen de mechanische ventilatie moet een geissoleerde zijn!. Bij ons “vergeten”. Het geluid van de binnenzijde van de WP horen we nu erg via de niet geissoleerde buis in de mechanische ventilatie. Wordt nog aangepast.
Wat wel zo is met de WP, hij gaat regelmatig (hoe vaak weet ik niet) op een lagere stand voor ? een paar minuten?, een soort defrost? De ventialtor draait dan 1300 ipv 1900 toeren. Dan wordt hij nog stiller. Daarna gaat hij weer vo aan de gang.
Er wordt aangegeven dat de WP van zichzelf 38DB geluid geeft. Dat zou kunnen. Maar als je erbij zit lijkt mij dat iets teveel van het goede. Maar het is waar jezelf aan gewend bent. Bij ons in huis en in de buurt is het vreselijk stil. Maar toch ervaar ik het niet als hinderlijk terwijl er nog iets aan de buis gedaan moet worden.

Installateur, volgens mij weet jij meer dan zij. Maar ik ben voor de goedkoopste gegaan en die vlakbij zat (5 km). Verder zoek ik het zelf uit, want zij weten haast niets.
Als voorbeeld, toen ze bij mijn overbuurman dezelfde gingen plaatsen kwam de installateur bij mij nog iets vragen hoe het ook alweer zat met de thermostaten.

Verder ben ik nog zoekende, maar het begint duidelijk te worden wat het beste is.

Reputatie 5
Badge +1


Deze klep was geplaatst omdat we ook boven een thermostaat hebben. Als we dan beneden geen warmtevraag hadden en boven wel bleef de klep gesloten en werkte de WP alleen voor boven. 
..
Er had gewoon een klep op de leiding moeten zitten onder de warmtebron. Zijn gewoon te koop, maar wie ben ik.

RobvanV, Hartelijk dank voor je uitgebreide reaktie.

Ook wij hebben de woning opgedeeld in 2 zones (Intergas; “Installatievoorschrift” blz. 18, 5.1.4 ) waarbij zone T2 de gehele woning incl vloerverwarming B.G en werkplaats (alles LT). Na sluiten klep-B blijft  een kleine zone T1 over; mijn thuiswerkplek en 3 slaapkamers + 2 badkamers.

Reden: hebben in de woonruimte een L/L Warmtepomp van 3,5 kW in gebruik (draait van + 09h00 t/m 23h40).  En de ‘klok’ van T1  voorkomt s’avonds koude slaap- en badkamers. Willen we in principe zo houden.

Volgens de schema's worden de thermostaten via de Itho gekoppeld aan de Xtreme, maar die Honeywell klep wordt bediend vanuit de Xtreme. Gaat dus nog een ‘dingetje’ worden :kissing_smiling_eyes:

Succes verder, blijf het volgen. Rob.

P.S. Bij een Honeywell klep is steker eruit dicht !! Hij opent op de gestuurde 230 VAC uitgang X4 van de Xtreme !

Reputatie 4

Dit is de klep die wij hebben maar die ik permanent open heb gezet, handmatig.
Deze werd bediend door de aan/uit beneden.
Nu wordt de WP rechtstreeks aangestuurd door de aan/uit beneden (en ook boven maar niet van belang).

AD192786466363nl-000101.pdf (danfoss.com)

De thermostaten zijn bij mij samengedraaid en aangesloten op de modulerende aansluiting. Omdat de WP “te klein" is, is er geen sprake van moduleren, maar dit is door de techneut van Itho akkoord bevonden.

Waar jij alleen tegen aanloopt is het volgende.
De CV krijgt geen rechtstreeks verbinding meer met je systeem (VV of radiatoren) maar krijgt alleen een uitgang die meteen naar de Itho gaat. De Itho geeft dan een seintje aan de CV als hij moet gaan branden.
Wil je dus de CV apart branden zal deze niet via de Itho maar apart moeten worden aangestuurd maar ook , naast de uitgang naar de Itho , een uitgang naar je systeem  (vv etc) moeten hebben. Alles kan (?) maar dan zal er met kleppen gewerkt moeten worden.
Ik ben daar niet zo in thuis maar jij wel (denk ik als ik alles lees).

Succ6

Reputatie 5
Badge +1

Heb per e-mail mijn situatie aan de helpdesk van Itho-Daalderop EN van Intergas voorgelegd. Zodra een goede oplossing, zal ik deze hier plaatsen. Tot die tijd blijf ik alles volgen. Rob.

Reputatie 5
Badge +1

Helaas. Deze voor ons optimale aanvulling op het verwarmingssysteem gaat (voorlopig)  NIET door.

Reden: Het formaat van de HP-M25i, 92 x 55 x 55 cm netto (alleen de ombouw). Voor de hoogte komt dit met de CV aansluitruimte eronder en er boven ruimte voor 2 x 22 cm aan/afvoer buizen op ‘tenminste’ 175 cm.

Had bij het plaatsen van de Xtreme al rekening gehouden met een ELGA ernaast en hiervoor ruimte gehouden. maar dat wordt wel erg krap (is precies 55 cm ! ! !) en Itho-Daalderop adviseert rondom 10 cm ruimte voor service (echt nodig ?)

Ook ‘ruggelings’ tegen de achterwand van de Xtreme plaatsen lukt niet. Door het aflopende dak is hier onvoldoende hoogte  (overigens, een geweldig goede oplossing, zoals RobvanV dit heeft gemonteerd !)

En Itho-Daalderop waarschuwt dat de HP-M25i toch wel wat trillingen en geluid produceert, zodat plaatsen in de logeerkamer (andere zijde van de wand) af valt. 

Kortom, we wachten nog even de reacties van Itho-Daalderop en Intergas af, maar ik denk dat dit (voor ons)  einde project betekent.

Reputatie 4

Had bij het plaatsen van de Xtreme al rekening gehouden met een ELGA ernaast en hiervoor ruimte gehouden. maar dat wordt wel erg krap (is precies 55 cm ! ! !) en Itho-Daalderop adviseert rondom 10 cm ruimte voor service (echt nodig ?)

De ruimte ernaast is niet echt nodig. Maar als ze aanhet werk zijn IN de WP moeten ze soms aan de zijkant erin kijken. Daarom wel noodzakelijk (lijkt mij).

Voor de hoogte komt dit met de CV aansluitruimte eronder en er boven ruimte voor 2 x 22 cm aan/afvoer buizen

Voor de hoogte heb je meer nodig dan de dikte van de buizen. Alleen als de buizen rechtstandig meteen het dak uitgaan klopt dit. Anders, zie mij foto's, moet er eerst een bocht van 90 graden worden gemaakt en dat is ook minstens 30 cm.

Geluid, ja dat klopt en trillingen, het zal wel.
Mischien is dat ook de reden waarom ze zeggen dat hij op een wand met voldoende stabiliteit moet komen.

Jammer dat het geen optie is.

Reputatie 7
Badge +2

Helaas. Deze voor ons optimale aanvulling op het verwarmingssysteem gaat (voorlopig)  NIET door.

Reden: Het formaat van de HP-M25i, 92 x 55 x 55 cm netto (alleen de ombouw). Voor de hoogte komt dit met de CV aansluitruimte eronder en er boven ruimte voor 2 x 22 cm aan/afvoer buizen op ‘tenminste’ 175 cm.

Had bij het plaatsen van de Xtreme al rekening gehouden met een ELGA ernaast en hiervoor ruimte gehouden. maar dat wordt wel erg krap (is precies 55 cm ! ! !) en Itho-Daalderop adviseert rondom 10 cm ruimte voor service (echt nodig ?)

Ook ‘ruggelings’ tegen de achterwand van de Xtreme plaatsen lukt niet. Door het aflopende dak is hier onvoldoende hoogte  (overigens, een geweldig goede oplossing, zoals RobvanV dit heeft gemonteerd !)

Hoi Rob,

Ik heb nog eens wat foto’s zitten kijken die je eerder hebt gepost.
Daarin zie je een CV hangen met rechts onder een rood expansievat en linksboven er naast een kleine meter kast.

Geeven die situatie zou je kunnen overwegen of het mogelijk is de HPM25 wel links naast de CV maar dan wat verder naar onder te monteren. De grootste uitdaging daarbij gaat dan wrs de condens afvoer zijn.

Overigens denk ik als ik naar het ontwerp van het toestel kijk dat er niet snel aan de rechterkant iets gedaan moet worden anders dan de kap er langs schuiven.

Ik volg ook niet waarom je hem niet tegen de linkerwand kunt op hangen.

En last but not least: is een opstelling als tafelmodel rechts naast het rode expansievat niet een optie? Direct achter de Xtreme is niet voldoende hoogte, maar rechts er van mogelijk wel?

Reputatie 7
Badge +2

Wat ik trouwens me nog afvroeg over de HP M 25:
hoe weet je dat je ventilatie systeem voldoende lucht kan aanvoeren?

Ik neem aan dat zo’n L/W WP toch een bepaald aantal liter/m3 per uur moet krijgen om de warmte uit te trekken?

Reputatie 4

Anne,
De aan- en afvoerbuis voor de lucht is 220mm.  en met de ventilator kan hij tot  600 liter/m3 per uur verwerken.
Daarom krijg je door het dak een dakdoorvoer met dezelfde maat 220mm.
En op de aanvoerbuis (binnen) sluit je de afvoer van de mechanische ventilatie aan. Die voegt alleen zijn lucht toe aan de lucht die van buiten wordt aangezogen.
Door zowel buitenlucht te gebruiken als de “warme lucht” uit de woning is de aangezogen lucht warmer dan alleen van buiten.
Het is dus niet een ventilatiewarmtepomp (die alleen ventilatielucht gebruikt).

Reputatie 4

Als de kap (voorkant van de WP) eraf moet dan zitten de scharnieren aan de bovenkant. Aan de voorkant van de WP moet dan ook minstens net zoveel ruimte zijn dan de gehele diepte van de WP. Plus dat je daar eigenlijk ook zelf moet staan om de kap eraf te halen maar ook weer terug te plaatsen.

En zoals ik eerder schreef de aan en afvoerbuis heeft een hoop ruimte nodig. Zie ook mijn foto's.

Reputatie 5
Badge +1

Heb inmiddels van ITHO-Daalderop wat ( helaas er algemene ! )  gegevens ontvangen. Maar geen antwoorden op mijn vraag !!

Met de gegevens van de maand Januari en februari (hartelijk dank voor week 6 ! ), eens gaan doorrekenen welk voordeel ik met deze Itho Daalderop HP M25i warmtepomp kan behalen.

Kom uit op  een gas reductie van 250 á 300 m3 jaar. Daar staat tegenover het electra verbruik.

De huidige L/L warmtepomp (draait van 09h00 tot 23h40) verbruikt gemiddeld 3,5 kWh, max. 5 kWh  per dag. De HP M25i gaat (volgens RobV en Itho-Daalderop) naar gemiddeld 10 kWh tot max. 14 kWh per dag ( hoewel dat laatste mij aan de hoge kant lijkt ).

Nadeel van de L/L is, dat de vloer (en mijn werkplaats) niet mee verwarmd worden, wat met de HP M25i  wel zou lukken. Maar daar zal ook weer extra (aanvullend) gas verbruik bij komen. Momenteel (eerste week van Maart, nachten gemiddeld -4 graden) verbruikt alleen de vloer zo'n 3 á 4 m3 gas per nacht. Dat is ‘ergens’ na 0h00 tot 09h30 in de ochtend om het vloer oppervlakte op constant 21 graden te houden. De rest van de dag staat de L/L op 21 graden te blazen, dus koelt de vloer nauwelijks af.

Maar ons grootste probleem is het plaatsen (hierboven al eens aangehaald). Voor de CV en een uitbreiding (ELGA) heb ik bij de verbouwing in 2017 een stevige wand geplaatst. De rest van de 1e verd. bestaat uit wanden met een houten frame + 2-zijde gipsplaten. Daar kun je niet ‘even’ 75 kg aan ophangen. Ook Itho-Daalderop wijst nadrukkelijk op een stevige wand, mede om trillingen (en geluidsproductie) te beperken.

Blijft puzzelen, maar wij haken nu even af ! Rob.

P.S. Van Intergas tot op heden niets vernomen !!

 

Hallo allemaal,

 

Leuk en leerzaam om dit stuk zo eens te lezen, vooral de info van Rob is zeer nuttig. 

 

Op dit moment hebben we een aantal offertes aangevraagd voor de warmtepomp, ik ben benieuwd wat het zal gaan kosten en in hoeverre hij het huis warm kan krijgen/houden.

 

Op dit moment hebben wij alleen beneden de vloerverwarming aan staan. De CV staat op het laagst mogelijke vermogen ingesteld (7kW ofzo) en 35°C water temperatuur. Het water komt nu niet boven de 30°C maar de CV stopt er vaak ook al weer redelijk vlot mee. De thermostaat staat op 20.5°C en die temperatuur weet hij gewoon te handhaven.

 

Wat voor ons extra mee speelt is dat er een groot raam lek is bij ons en de kozijnen zijn niet best. We hebben dus besloten beneden kunststof kozijnen te plaatsen, en in combinatie met de WP krijg je dan subsidie op het glas, hierdoor kunnen we nu triple glas nemen en zijn we nog goedkoper uit dan dubbel glas. (100€ m² voor triple, 35€ m² voor HR++)

 

Met deze combinatie hoop ik volgende winter een stuk minder gas te verbruiken. Net als bij Rob heb ik ook 4800Wp zonnepanelen, maar dan 'maar' 400kW over capaciteit, de rest wordt door de auto opgezogen…

Reputatie 4

Hallo TimO,

Heel goed dat je meerdere offertes vraagt. Wij hadden er 2 en er zat € 500 verschil tussen. Natuurlijk zijn we voor de laagste gegaan: € 3.950. En daar ging de subsidie nog vanaf.
Overigens ben ik er, tijdens het jaarlijks overstappen van energieleverancier, achter gekomen dat als ik (liander) minder dan 500 kuub gas afneem ik ook € 58 minder vaste leveringskosten voor gas betaal. Leuk meegenomen, want daar blijf ik ruim onder.

Zoals je waarschijnlijk wel weet is vloerverwarming traag, maar met een warmtepomp nog trager. Dit komt, in ieder geval bij ons, we hebben 8 groepen dus heel veel meters, omdat de WP het water zelf maar tot maximaal 26-28 graden kan maken. Maar als jij nu al op een lage temperatuur verwarmt zal het beter gaan.

Tip.
Ik heb een open verdeler voor de vloerverwarming. Het gaat misschien wat ver, maar als je meer wilt weten hoor ik het wel, ik heb het inregelventiel van de verdeler bijna dicht gedraaid zodat er haast geen retour water weer wordt bijgemengt en meer water van de WP direct de vloer ingaat.
Ik heb overigens (vanwege stroomgeluid) de thermostaatknop op de verdeler op maximaal staan. Via de WP regel ik toch al de max temperatuur. Ook als de CV bijspringt bepaald de stooklijn de maximale watertemperatuur.

Let bij de installatie van de WP wel op dat als je een mechanische ventilatie hebt deze verbonden wordt met de aanvoerbuis van de WP MET een geisoleerde slang. 

Succ6
 

Hallo Rob,

 

Zelf hadden wij ook 4000€ in onze hoofd voor de warmtepomp, dus goed om te horen dat dit realistisch is. Het overstappen doen wij ook ieder jaar, dus dat is ook mooi om in de gaten te houden.

 

De vloerverwarming is inderdaad extreem langzaam bij ons en ik doe ook niet aan nacht verlaging. 1x een mid-week center parcs gedaan en daarbij de thermostaat naar 17° gezet. De besparing die we in 5 dagen hadden was ik volledig kwijt op de 6e en 7e dag dat hij moest gaan verwarmen. 

 

De vloerverdeler thermostaat staat al vol open omdat ik hem hoorde ruisen, wat in mijn ogen weerstand betekend vanuit de cv. Ik heb nog niet echt gekeken of ik een retour inregelventiel heb, maar ik heb de pompsnelheid op dit moment ook redelijk hoog staan waardoor hij moet mengen, als ik hem afsluit is de vloer niet meer hydraulisch neutraal.

 

Ik heb nog een beetje geprobeerd met de vloerpomp snelheden te spelen, maar als ik naar de deltaT kijk van het water past de hoogste stand het beste op dit moment. 

Als de warmtepomp er is kan het ook zo zijn dat ik dit weer aan pas, maar dat zien we dan weer.

 

Wat ook nog op mijn lijstje staat is de aanvoer en retour leidingen te isoleren met 20mm climaflex isolatie. Nu is alleen de aanvoer gedaan met een behoorlijk dunne versie. Als ik eraan voel is de isolatie gewoon warm.

 

Dat van de mechanische ventilatie had ik meegekregen inderdaad. Indien mogelijk wil ik misschien kijken om de geïsoleerde buis tussen het huis en de MV box te plaatsen, dan dempt hij eventueel ook nog de MV unit een beetje.

Ons huis heeft geen aansturing van de MV box (de buren wel, dus waarom wij niet?...) dus met de komst van de itho spider kunnen we die dan ook mooi aansturen. Dit is ook een itho met draadloze aansturing.

 

 

Reputatie 4

Nachtverlaging doe ik niet want om ½ graad omhoog te krijgen duurt uren. En als de WP 24 uur draait gebruikt hij nog geen 15 Kw. En met de >5400 Wph op het dak genoeg over. Ook bij mij gaat een gedeelte naar de auto maar als ik zie wat ik terugkrijg voor een overproductie aan electra. Dan maar geen gas.

Bij mij was er ook het ruisende geluid van de verdeler thermostaat. Dus gewoon op max gezet. De WP regelt de maximale temperatuur van het water. En omdat de WP eigenlijk te klein is voor ons huis hoef ik niet bang te zijn dat het > 35 graden wordt, ben al blij als het 28 is. Via de stooklijn is ook het max temp bepaald als de CV bijspringt.

Ik begrijp dat jij ook een open verdeler hebt die retour bijmengt. Dan zit er aan de zijkant van de retourbalk een inregelventiel. Bij mij een inbus. Die staat fabrieksmatig nagenoeg geheel open: zoveel mogelijk retour weer opnieuw. 
Omdat mijn aanvoerwater maar 26-28 graden is wil ik dat ook zoveel mogelijk benutten. Daarom heb ik die zoveel mogelijk dicht gedraaid. Wel iets open anders wordt de pomp hydraulisch actief. En dat wil ik niet.
Voor een warmtepomp volstaat eigenlijk een gesloten verdeler, zonder pomp. De WP gooit dan al zijn warme water meteen de vloer in. Je moet dan alleen uitrekenen op welk stand de pomp van de WP moet staan. Er moet natuurlijk wel voldoende flow zijn. Omdat ik het inregelvnetiel nagenoeg dicht heb staat de pomp van de WP op 3 (was 1) en de pomp op de verdeler op 1 (minste geluid en voldoende).

Bij mij waren in de bouw de aanzuigbuizen van de MV uit het huis ook al geisoleerd. Als de WP niets doet hoor je alleen heel zachtjes de ventilator draaien. De geisoleerde buis tussen de MV en de WP zorgt ervoor dat het geluid uit het binnenste van de WP niet doorklinkt in de MV. Dat gebeurd namelijk wel (heb ik ondervonden). Is nu beter door de geisoleerde verbinding.

Hallo Robvanv,

 

Allereerst heel veel dank voor het bij houden van je ervaringen. Ikzelf zit ook naar een soortgelijke opstelling / apparaat te kijken en heb een vraag omtrent je woning aangezien je al aangaf dat deze itho eigenlijk te weinig capaciteit heeft. 

Wat voor een type woning is het? wat is je isolatieniveau en klopt het dat je alleen beneden vloerverwarming hebt? 

ikzelf heb namelijk een 2 onder 1 kap, 1973, na geïsoleerd met 16cm PIR op het dak, triple glas rondom en nieuwe kunststof ramen/deuren. 4 groepen vloerverwarming boven 3 slaapkamers + 1 badkamer. De slaapkamers zijn uiteraard koeltjes afgesteld, de badkamer wat warmer. 

 

Beneden (nu mee bezig) 5 groepen woonkamer, 1 groep keuken, 2 groepen bijkeuken, 1 groen hal/toilet. 

 

Resume; maximaal na geïsoleerd en overal vloerverwarming. Zou de genoemde Itho dit trekken of kom je toch uit bij een grotere warmtepomp? Meestal krijg je dan ook een buitenunit en dat zou jammer zijn. 

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

m.v.gr, Rob 

 

 

 

 

 

Reageer