Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25


Zijn er al leden die ervaringen hebben met bovenstaande warmtepomp ? Ook icm het evohome Honeywell systeem ?

icon

Beste antwoord door Driepinter 16 January 2020, 19:45

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Voor wie belangstelling heeft voor de Itho HP-M25i het volgende.

Projectsupport van Itho-Daalderop melde mij, dat de HP-M25i binnenkort zal worden uit gefaseerd (juli 2021). De verwachting is, dat er Q3 2021 een opvolger zal worden gepresenteerd.  Zodra hiervan de gegevens worden vrijgegeven, zal ik deze op dit forum melden. Dus wie nog een HP-M25i wil plaatsen, zal snel met zijn installateur een afspraak moeten maken.

Of wachten op de opvolger ! ! .

Reputatie 4

De techneut van Itho gaf afgelopen jaar aan dat er mogelijk een 4kw type zou komen. De huidige heeft 2,5kw.

Die zou interessanter zijn dan de huidige door het grotere vermogen.

Bedankt voor de Info, ben er bijna wel zeker van dat de 2.5 kw niet trekt. Hou mij ogen open voor de 4kw variant. 

Reputatie 4

Hallo Rob_B,

Ik heb een nieuw huis (vrijstaand) met beneden vloerverwarming met 8 groepen. Verder boven 2 kamers met radiatoren en een badkamerradiator.

Zoals ik een stuk terug al schreef kan de Itho door de grote hoeveelheid water die door het systeem gaat, ook als ik alleen de VV gebruik, het water niet warmer krijgen dan zo'n 26 graden. Retour is constant 4 graden lager. Aan een stooklijn heb ik niets.
Om het water warm te krijgen draait hij altijd op maximaal vermogen. Gezien het gebruik kom je dan bij 24 uur op ongeveer 14 Kw stroom. Daarmee krijg ik het na een uur of 6 in de kamer/keuken op een temperatuur van 19/19,5 graden. Dat is wat we willen.
Willen we het warmer hebben of sneller dan moeten we gas bijstoken.  Maar dat is d afgelopen winter maar een paar keer voorgekomen.

We hebben over het hele jaar 29 april 2020 tot 30 april 2021 maar 359 kuub gas gebruikt (we zijn met 2 personen en meestal thuis).
Doordat we bijna 5500 wph aan panelen hebben hielden we daarvan afgelopen jaar ook nog 1200 kw over, na saldering.

Al met al had de Itho groter kunnen zijn, 4 is mooier dan 2,5, maar het financiele plaatje ziet er wat mij betreft goed uit.
En nu ik de boel goed heb ingeregeld en afgestemd met de CV kijk ik uit naar het verbruik van dit jaar tot 30 april 2022.
Dus “niet trekken” zoals ik eerder schreef is iets overdreven, maar het had iets beter gekund.

Overigens bijkomend voordeel als je minder dan 500m3 gas gebruikt, de leveringskosten voor gas wordt ruim € 50 lager. (Liander)

Wat wijsheid is, Itho 2,5kw, os wachten. Het is een keus.

Succ6
 

Bedankt voor de aanvullende informatie!

Reputatie 4

Een updat over de ervaring met de HP-M-I-25.

Nadat ik afgelopen winter allerlei instellingen heb aangepast, zowel van de WP als van de CV, zie alles wat hiervoor staat, heb ik nu een idee wat ik aan energie heb gebruikt om te verwarmen.
Vooraf, het is een flink vrijstaand huis met beneden vloerverwarming. Boven gebruiken we de 2 radiatoren niet.
We hebben geen vergelijkende cijfers van vóór de WP omdat het een nieuw huis betreft. Ik ben wat betreft elektra uitgegaan van de situatie in de oude woning met 10% erbij omdat we sinds we hier wonen niet meer werken.

Over de periode 1 december 2020 tot 1 december:
Totaalgebruik elektra voor de WP ongeveer 1500kw 
Gebruik gas voor hulp aan WP 170m3 (verdeeld over 9 weken waarvan 1 week meer dan 40m3)

In onze oude woning gebruikten we ruim 700m3 gas (zonder vloerverwarming maar met ltv radiatoren en na aftrek voor warm water). Dat was ook een (iets kleinere) vrijstaande woning.

Zoals ik eerder al heb aangegeven is de WP te klein voor de oppervlak van de woning. Momenteel staat de termostaat permanent op 20 graden en draait de WP 24/7 en kan dat net behappen. Soms zakt de temp even naar 19,5 maar trekt dat in de loop van de dag weer op naar 20.

Al met al ben ik tevreden, gezien het verbruik en het comfort.
Zou de oppervlak kleiner zijn dan zou de WP ook eens stoppen, maar gezien het verbruik van ongeveer 550 watt per uur en ruimschoots voldoende stroom van de 17 panelen, is de energierekening bijzonder laag. 

 

Hallo allemaal,

 

Sinds een jaar hebben wij deze itho warmtepomp in gebruik en ongeveer evenzo lang heb ik de ervaringen van anderen op deze site met interesse gevolgd. Inmiddels heb ik dus een jaar gebruikservaring en deel ik die graag met eenieder (misschien dat deze eerste post dus wel wat lang wordt…).

 

Ik wilde graag een warmtepomp zonder buitenunit en heb hem aangeschaft onder het motto: iedere m3 gas die we kunnen besparen is er 1. In de folder stond dat hij het water in het systeem tot 55C kon verwarmen, dus ik was hoopvol gestemd. Er liggen zonnepanelen op het dak, de WP is aangesloten op de mechanische ventilatie en we hadden HT-radiatoren. Dat ging dus niet! Ondanks gespeel met alle instellingen, overleg met de installateur en met Itho bleek het een gevecht om het huis vanuit de CV-ketel, via de WP, warm genoeg te krijgen. De bijdrage van de WP in het geheel was nihil. Omdat we toch al van plan waren de vloeren in het huis te vervangen, hebben we meteen vloerverwarming mee laten leggen, op 2 verdiepingen. De WP bestuurt nu 10 groepen vloerverwarming met open verdelers. Alles alleen op de thermostaat in de woonkamer (al heeft de WP de mogelijkheid een tweede thermostaat te bedienen). De pomp van de WP zorgt hiermee voor de flow door de vloeren.

 

Inmiddels is het eind december, dus we hebben de eerste herfst en een deel van de winter achter de rug en ik ben tevreden met de prestaties! Zolang de nachten maar niet te koud worden, houdt de WP het vol tot net iets onder de 10C buitentemperatuur. Ik heb nog geëxperimenteerd met een nachtverlaging met een halve graad, en ook met de ‘nightfan’ stand ingeschakeld, maar daar ben ik mee gestopt. In beide gevallen duurt het de volgende dag te lang om weer op de gewenste temperatuur in huis te komen. Op eigen kracht verwarmd de WP het water aanvoer en retour naar respectievelijk 25C en 23C en daar komen we een heel eind mee. Gemiddeld draait hij ca. 16u per dag en waar nodig zet hij de CV-ketel in. Ik heb er een kWh-meter tussen zitten en vanaf 1 sept tot nu heeft de WP 500 kWh verbruikt en ons gasverbruik is afgezien van het douchen met ongeveer een factor 4 verlaagd op koude dagen.

 

Ik zal hieronder een paar instellingen verder benoemen:

  • De fanspeed staat bij mij op 5 (ik heb hele korte buizen naar buiten). Als ik die op 9 zet, heb ik wel meer geluid door het huis (via de MV), maar dat lijkt geen effect te hebben op de temperatuur die hij opbouwt. De WP verbruikt dan overigens ook niet meer stroom. Ik heb onvoldoende kennis van de werking van de WP en koudemiddel of dat in theorie klopt: is het zo dat er een maximum is aan aan te zuigen lucht waaruit de energie kan worden gewonnen?
  • Pompspeed staat op 3: bij langdurig draaien van de WP is het verschil in aanvoer-retour ca. 2 graden. Ik ga binnenkort proberen of een lagere pompstand ook goed genoeg werkt
  • Bijstooktemperatuur staat nu op 15C, die zou in theorie nog wat lager kunnen
  • CVKIC heb ik sinds kort op 100 staan, omdat de binnentemperatuur toch wat verder wegzakte dan ik wilde (toen stond die instelling op 255)
  • De stooklijn lijkt geen invloed te hebben op het geheel, staat bij mij op 40-30. Overigens heb ik de ketel vanwege de open verdelers op een maximale temperatuur van 35C ingesteld en in praktijk (op het display) loopt die ongeveer op naar 40C, en hoger wil ik niet ivm de vloerverwarming 
  • Ik heb ingesteld dat een kWh mij 6 ct kost en een m3 gas 100 ct. De WP zou daarmee moeten uitrekenen wat het goedkoopst is, maar die instelling lijkt weinig te doen

 

Al met al ben ik tevreden met de prestaties van de WP en had ik achteraf misschien met een WP van iets meer vermogen (4 kW?) helemaal zonder gas kunnen verwarmen.

 

Tot slot heb ik nog 2 vragen, waar mogelijk al iemand over nagedacht heeft of ervaring mee heeft:

  1. Nu slaat het systeem uit als de gewenste temperatuur binnen bereikt is. Dat kan zomaar enkele uren duren en dan koelt het water in het systeem af. Vervolgens slaat de WP aan het zet hij de CV-ketel bij om het water de eerste opwarming te geven. Gevoelsmatig zou dat ook bereikt kunnen worden als de WP eerder aanslaat en zelf het water weer op temperatuur brengt. Ik weet niet aan welke knoppen ik nog verder kan draaien om dat te bereiken
  2. Wat te doen met onderhoud? In de handleiding staat dat de ventilatorbox af en toe schoongemaakt moet worden. Heeft iemand dat al eens laten doen, of zelf gedaan?

 

Reputatie 4

Hallo F.B.

Fijn dat je al deze info deelt. Zet ook mij weer aan het denken.
Zoals ik eerder had gelezen ben je zeker een heel stookseizoen bezig om de optimale (voor zover dat mogelijk is) instelligen te vinden.

Wat me opvalt zijn de volgende zaken:
Fanspeed op 5. In de installatiehandleiding staat hoeveel dit moet zijn. Het is een kwestie van bochten tellen en afstand opmeten.En dat voor BEIDE buizen. Op blz 43 en 44 van de installatiehandleiding staat de informatie hierover. Tellen, of het klopt. Bij mij hadden bij inregelen veel te laag ingezet.
Bijstook temp op 15C. Dat betekent dat als de aanvoerlucht onder de 15C is de CV bij MAG stoken.
Deze heb ik op 3C staan. Zie hierna.
CVKIC staat bij mij op 255. Ik wil namelijk helemaal niet dat de CV snel bijstookt.
Het mechanisme is zo dat CVKIC gedeeld wordt door het verschil tussen de vraagtemp en de werkelijke temp (voorbeeld CVKIC op 100, verschil vraag/werkelijk is 0,5, dan springt de CV pas bij na 200 minuten MAAR alleen als de aanvoerlucht lager is dan de bijstooktemp. Is namelijk de bijstooktemp 3C en buiten is het 10C, dan stookt de CV niet bij! ook niet na 200 minuten!
Omdat ik niet wil dat er vaak wordt bijsgestookt door de CV heb ik deze heel laag staan. Gaat het toch niet werken dan kan ik deze ad hoc hoger zetten. Zoals laats dat het plotseling koud werd.
Overigens is deze bijstooktemp niet een harde grens het is een plus/minus indicatie.

Mijn vraag is, is de slang vanaf de mechanische ventilatie een geisoleerde geluiddempende buis? Dat is wel voorgeschreven. Hadden ze bij mij ook niet gedaan. Scheelt een hoop in het geluid. BLZ 27 van de handleiding.

De stooklijn werkt niet als je zoveel groepen hebt, 10. Ik heb er 8.
Itho gaf ook toe dat dit (te)veel is om de stooklijn en het maximum te halen. Zelf kom ik niet hoger dan zo'n 26C  tot 27C, met een verschil aanvoer/retour van 4C. Maar mogelijk is dat hoger dan bij jou omdat de afstand WP / vloer meer dan 7 meter is.

Overigens draait hij bij mij ook vaak 16 uur en en als het koud is 24 uur. En redt hij het niet, dan zet ik de bijstooktemp hoger. (de CVKIC gaat namelijk al in zodra hij aanslaat)
Dus door de bijstooktemp lager te zetten springt de CV niet snel bij en gaat de WP eerst zelf een tijdje aan de slag.

Onderhoud, nog niet gehad. Aan het eind van dit jaar zou hij volgens een afgesloten onderhoudcontract onderhoud krijgen. Ik ben daar zelf bij en weet uit de handleiding wat er moet gebeuren en ben benieuwd of zij dat ook weten. Overigens is het ook een storingscontract. Want het is kleine installateur geweest die hem geplaatst heeft en daar kan je niet 24/7 een beroep op doen als er wat is. Daarom bij een groot bedrijf samen met onderhoud voor de CV afgesloten.

Hallo Rob,

Bedankt voor het meedenken, toch leuk zo!

Wat betreft de configuratie:
ik heb al eens meters en bochten geteld, echter de WP hangt bij mij direct onder het dak. De aanvoerbuis is <1m en heeft één 45 graden bocht, die van de retour is even lang, er zit alleen een 90 graden bocht extra in. Dan kom je op een fanspeed van 5-6 inderdaad. De buis van de MV is helaas niet geïsoleerd, dus dat klusje staat nog wel op mijn lijstje… De WP hangt voor beide verdiepingen ruim verder weg dan 7m van de verdeler.

En de instellingen:
Dat de bijstooktemperatuur een rondom temperatuur is, had ik ook gemerkt, daar kan ik niet zo goed tegen… ;-). Ik heb nog getwijfeld of het echt de buitentemperatuur is die hij meet, of de aanvoertemperatuur (vermengd met de MV lucht). Ik ben echter vaak niet thuis overdag en wil dan voorkomen dat het niet op temperatuur komt (voor mijn gezinsleden die wel thuis zijn) - dit itt de ad hoc aanpassing zoals jij benoemt. In de herfst heeft de bijstooktemperatuur een hele tijd op 5C gestaan en dat ging ook lang goed. Dat zal ik in de lente weer gaan doen.
Ik heb nu een configuratie die werkt, en ik ga nog langzaam parameters veranderen.

De eerste die ik toch weer op ga voeren is de CVKIC, en kijken hoe dat bevalt als hij weer op 255 staat - dat zou inderdaad bij uitstek de instelling moeten zijn om zolang mogelijk de WP te laten draaien en pas zo laat mogelijk de CV bij te schakelen. Daarnaast heb ik vorige week het vermogen van de ketel verlaagd en dat lijkt ook in het gasverbruik te helpen. Als het de komende dagen weer wat kouder wordt, zal ik eens kijken of het nog werkt als ik dat nog verder verlaag.

Stapje voor stapje komen we steeds verder. Ik moet steeds de verleiding weerstaan om niet in 1x een aantal dingen aan te passen, want dan weet ik niet wat welk effect heeft. Daarom inderdaad goed om je te realiseren dat er een seizoen overheen gaat voordat alles voor iemands situatie goed staat ingesteld.

 

Reputatie 4

Hallo F.B. 

Die buis van de MV naar de WP staat in de installatie handleiding. Daar kan je de installateur op aanspreken. Die moet die plaatsen. Anders is hij niet volgens de voorschriften van Itho aangesloten.

Mijn idee is dat als uit de berekening van de fan 5-6 komt, zet hem dan op 6. De WP kan uit lucht de warmte halen, en meer lucht = meer warmte(bron)?

Ik heb ongeveer de warmte behoefte berekend en heb het vermogen van de CV daarop aangepast. Als hij bijspringt brand hij het minimale vermogen, warmtewisselaar 53C en rookgas 35C. Op een heel laag pitje dus met een watertemp van 43C.

Maar stapje voor stapje, en kijken wat het resultaat is.

Succ6

 

 

 

Reputatie 4

Hallo F.B.

Even een kleine rectificatie van mijn eerdere bericht waarin ik inging op de CVKIC. De berichten over en weer hebben me weer aan het denken gezet. Omdat ik vorige winter heel intensief bezig was en alles heb ingeregeld heb ik nu teveel uit mijn hoofd gereageerd. Over de CVKIC staat in de installatie handleiding het volgende:

Het startmoment voor het bijstoken van de LT-zone(s). Hiermee stelt u in na hoeveel graadminuten het cv-toestel mag worden ingeschakeld als door de warmtepomp de cvretourtemperatuur niet wordt bereikt. Wanneer de warmtepomp is gestart voor een warmtevraag wordt elke minuut het verschil tussen de gewenste cv-retourtemperatuur en de gemeten cv-retourtemperatuur berekent en bij elkaar opgeteld. Een gemiddeld verschil van bijvoorbeeld 2°C zal na 50 minuten een totaal van 100 graadminuten opleveren. Op het moment dat dit totaal boven de ingestelde graadminuten komt, zal het cv-toestel voor bijstoken worden ingeschakeld. Hoe hoger de ingestelde waarde, hoe langer het duurt voordat het cv-toestel wordt ingeschakeld. Bij te weinig comfort kunt u deze instelling verlagen.

Duidelijk is dat het gaat om het niet bereiken van de gewenste retourtemp. en niet met de vraagtemp op de thermostaat.

De vraag is dan, waarom jouw CV zo snel bijspringt. In ieder geval kan je de CVKIC hoger zetten dan de ingestelde 100. Zelf heb ik deze op 255 (max) staan. En daarnaast de HYBSE (bijstooktemp) verlagen. Want bij mogen stoken als de temp hoger is dan bijvoorbeeld 5 graden vind ik overdreven. Zeker omdat hij dan waarschijnlijk al bijstookt bij 7 graden. Zelf heb ik hem nu op -1 staan. Dan doet de CV niets tot de buitenlucht onder de ongeveer 2 graden komt. Wordt het echt langdurig koud (of krijg ik het niet warm genoeg in huis) dan kan ik hem altijd weer wat hoger zetten. Dat kan ad hoc maar ook voor een wat langere periode. Net wat je wil.

Wat bij jou mogelijk ook meespeelt is dat jij 10 groepen hebt met een zeer groot watervolume (ik heb er 8 met waarschijnlijk iets minder). Als de WP aanslaat gaat de teller van de CVKIC lopen en begint met berekenen. Omdat het met een groot volume langer duurt voor het water rond is (en verwarmd en retour is) tikt dat behoorlijk aan voor de berekening in de CVKIC. Dan zijn de graadminuten “zo op”. En dan vraagt de WP om de CV.
Wat mogelijk zou kunnen helpen is om de pomp iets harder te laten lopen. Des te eerder is het eerste water dat verwarmd is als retour bij de WP.  Daardoor loopt de klok van de CVKIC wat langzamer.

Alles hangt met elkaar samen en ze zeggen niet voor niets dat je minstens 1 volledig stookseizoen bezig bent met uitproberen om de optimale instellingen vinden.

Succ6

Hallo Rob,

Blijft boeiend!

Nu ik jouw reactie lees, valt me pas (echt) op dat de CVKIC over graadminuten van het retourwater gaat. Klinkt ook wel logischer: de thermostaat zou toch niet accepteren dat het 4 uur een graad kouder is dan gewenst. Interessante vraag is dan wel: hoe bepaalt de WP wat de gewenste retourtemperatuur is (kan dat LTMIN van de stooklijn zijn?)? Anyway: wel meer reden om hem op 255 te zetten. De pompsnelheid verhogen is daarbij een interessante gedachte.

Verder heb ik de fanspeed verhoogd, maar daar heb ik wel een paar weken met verschillende temperaturen voor nodig om een verschil te merken: komt de WP dan wel zelfstandig tot een retourtemperatuur boven de 23C? Daarbij blijft mijn vraag: zit er voor de WP een maximum aan het aantal m3 lucht dat hij kan verwerken, maw is fanspeed stand 9 altijd beter dan 8, of kan het zo zijn dat in bepaalde configuraties (hele korte buizen naar buiten), stand 7 of 8 ook al de maximaal te verwerken hoeveelheid lucht aantrekt?

De HYBSE is inderdaad een harde parameter. Daar heb ik de hele herfst op gestuurd, tot het te koud werd. Nadeel is dat de WP het bij de ene dag op 8 graden buiten wel zelf redt tot de gewenste temperatuur binnen, en de andere dag niet (bijv. na een koude nacht). Vooralsnog ga ik op zoek naar instellingen die onder meerdere omstandigheden werken, dus eigenlijk iets meer comfort boven absoluut minimum gasverbruik. Al is wel duidelijk dat dit een parameter is om tijdens het seizoen een paar keer aan te passen. Die gaat straks in de lente zeker weer omlaag bij mij.

Daarbij ben ik sinds kort ook aan het spelen met de CV-ketel. Op de een of andere manier kan ie bij dit lage vermogen zijn warmte niet allemaal kwijt en slaat ie af om af te koelen en dan weer kort op te warmen. Al met al krijgt ie het ook op koude dagen warm genoeg binnen, dus er is niet echt een probleem, maar het lijkt niet efficiënt. Daarvoor zou een iets hogere pompsnelheid van de WP misschien ook gunstig zijn.

Mijn eerste echte stookseizoen is nog niet over… ;-).

Reputatie 4

Hallo F.B.

Ik weet ook niet wat de gewenste retourtemp is. Maar omdat ik bij voorkeur de WP het allemaal wil laen doen heb ik de CVKIC dus op 255 staan. Lukt het ECHT niet, en ik heb het idee in mijn huis dat dat moment er is als het buiten langere tijd rond/onder 0 is, Heb ik de HYBSE daarom op -1 staan. Maar dat is echt iets dat je uit moet proberen in jouw situatie. Overigens sprak ik laatst een monteur (met ook nog verstand van warmtepompen)  die aangaf dat het voor de levensduur van de WP geen probleem is heel lang achter elkaar te draaien. Vaker aan/uit is slechter, maar dat lees je op meer plekken.

In de technische brochure staat 
Luchthoeveelheid (binnen en buiten) 600 m³/h

In de installatiehandleiding op bladzijde 43 staat wat over de ventilatorstand. Bij opmerking staat iets wat misschien iets duidelijker maakt:
Overschrijding van de maximale rekenlengte ten opzichte van de ventilatorstand heeft een negatief effect op de prestaties van de warmtepomp.

A contrario, als je de pomp dus iets hoger instelt dan de rekenlengte aangeeft, dan krijgt meer lucht en kan naar mijn idee echt optimaal werken (wat warmte (lucht) bron betreft).
Bij mij wat het makkelijk, gezien alle bochten: stand 9 moest.
Iets hoger dan volgens rekenlengte noodzakelijk is kan mijn inziens geen kwaad: meer lucht is meer warmtebron.

De CV instellingen, daar ben ik ook druk mee bezig geweest.
Ik heb een intergas extreme die standaard op 75% vermogen stond, dat is 19,3 kw. Dat heb ik teruggebracht naar 40%/10,92 kw.
Overigens is het een CV die moduleert aan de hand van de temp van het retourwater.
Ik dacht eerst ook dat ik de pompsnelheid naar beneden moest doen want de WP kon al dat water toch niet aan. Gezien eerdere reacties op dit topic  (en natuurlijk internet) maakte me duidelijk dat de CV dit zelf regelt via het moduleren in samenhng met retourtemp etc. Daarom staat de pomp max op 70% en minimum op 40%. Daaroor kan hij in idere situatie ruimschoots moduleren. Hij regelt zelf wat nodig is. Zitten die instellingen te dicht op elkaar dan slaat hij af als hij niet lager kan maar wel wil. Je kan er denk ik voor kiezen om het minimum heel laag te zetten, dan is zeker voldoende ruimte om zelf te zoeken naar de juiste snelheid. Zo ook het maximum niet te laag want als de CV dan brand en de pomp kan niet hard genoeg dan slaat hij ook af.

De max temp van de CV heb ik op 45C gezet. Daardoor brand hij op ongeveer 7 kw vermogen, met een brandertemp van ongeveer 53C en een rookgas van 35C. Hoezo HR ketel?
Hij loopt dus op een heel laag pitje. 

Mogelijk dat een lagere pompsnelheid in de CV in combinatie met een hogere in de WP er voor zorgt dat de CV zijn langzamere warme water makkelijker kwijt kan aan de snellere pomp van de WP.
Ik ben geen techneut maar al doende leert men.
Mijn gedachte:
CV een laag vermogen heeft een lage pompsnelheid nodig (maar ook een hoge voor opstarten) en dat geeft ruimte om te moduleren. Dit gecombineerd met een lage temp, want de WP kan toch geen hoge temp aan.
De WP de pompsnelheid iets hoger want jij hebt maar 1 pomp die 10 groepen vol moet persen wat denk ik best een klusje is.
PS. Zoals je eerder hebt kunnen lezen, ik heb 8 groepen, dus minder water wat rond gepompt moet worden en daarnaast op de verdelere nog een pomp (in de laagste stand) die ook helpt rondpompen. Een andere situatie dan bij jou.

Succ en laat eens weten hoe het gaat.

Rob

Zo, weer een paar weken verder en wat ervaringen rijker.

Ten eerste de pompsnelheid: die heb ik iets verhoogd (staat nu op 4) en dat lijkt al veel goeds te doen. De CV kan nu inderdaad de warmte beter kwijt (zag in mijn aantekeningen van vorig jaar – met de HT radiatoren – dat de pompsnelheid toen op 8 stond om alle warmte uit de CV goed te verwerken) via de WP. Het verschil aanvoer – retour is nog steeds ca. 2 graden, dus dat is prima. Verder heb ik de CV ingesteld dat hij al bij 5 gr C temperatuurverschil terugmoduleert. Dat werkt verder goed. CVKIC heb ik daarbij langzaam weer verhoogd naar 255, maar daar merk ik nog steeds weinig verschil van.

Ondertussen nog wat geëxperimenteerd met de fanspeed. Hij staat bij mij op 5, en heeft langdurig op 6, 7 en 9 gestaan, maar zonder merkbaar effect. Ergens denk ik dus dat er een maximum / optimum aan aan te voeren buitenlucht is waar de WP rendement uit haalt. Nog meer lucht lijkt niet nog meer warmte te geven. Theoretisch zal misschien ook het effect van de bijgemengde lucht uit de MV kleiner worden als je (te) veel koudere lucht van buiten aanzuigt.

En toen kwam er een blokkeringscode. Van het ene op het andere moment ontstond er een blokkering in de WP met code B61. Volgens de handleiding: ‘stand expansieventiel te laag’. De storing zorgt er voor dat de WP 10 minuten uit gaat en daarna weer opstart. Hij is ook te verhelpen door 3 seconden op ‘pijltje terug’ op de controller te drukken. Deze storing kwam ongeveer ieder uur terug, waardoor het beneden eigenlijk te koud werd. Via de installateur heb ik de code gemeld bij Itho en die gaven aan dat het een bekende storing was en dat het expansieventiel zou moeten worden vervangen. De eerste 2 jaar schijn je garantie op materiaal en arbeid te hebben, dus dat kwam goed uit (op materiaal overigens 7 jaar garantie). Echter, omdat de installateur de storing in eerste instantie niet goed had doorgegeven (‘geen ticket aangemaakt’), duurde het lang voordat ik Itho aan de lijn had. Anderhalve week. En juiste toen ze belden, had ik de storing alweer 2 dagen niet gezien. Die is sindsdien ook niet meer teruggekomen, dus met Itho afgesproken dat ze niet langs hoeven te komen.

Omdat ik toch zoekende was naar de CVKIC heb ik een keer tijdens het klussen op zolder vanaf het moment dat de WP aansloeg voor warmtevraag iedere paar minuten de retourtemperatuur opgeschreven. Wetend dat na ca. 50 min. de CV bij ging stoken, was de conclusie dat de retourtemperatuur gemiddeld ca. 5 gr onder de gewenste retourtemperatuur had gezeten. Mijn LT MIN stond op dat moment op 25 gr C. Die heb ik toen op 20 gr C gezet en het effect was verbluffend! Kennelijk wordt de gewenste aanvoertemperatuur toch afgemeten van de stooklijn. De WP is dus zo afgesteld dat die volgens de stooklijn LTMIN – LTMAX (25-40) moet worden aangehouden. Bij een buitentemperatuur van 5 gr C wilde de WP de aanvoertemp op een graad of 28 hebben (volgens de stooklijn, nagetekend op grafiekpapier). Dat lukt hem zelf niet, dus de CV ging bijstoken tot die temp bereikt was. Gevolg was dat een paar uur later de temperatuur beneden boven de ingestelde kamertemperatuur kwam en het systeem uitschakelde. Als het dan een paar uur later weer was afgekoeld, begonnen we weer van voren af aan. Gebaseerd op de gegevens van de kWh-meter op de WP, draaide het systeem ca. 15u per etmaal en was 9u in rust. Nu staat LTMIN op 20 gr en is de gewenste aanvoertemperatuur ongeveer 2,5 gr lager en komt dus in de buurt van wat de WP zelf kan bereiken. Heel soms springt de CV een beetje bij (het was de afgelopen dagen ca. 5 gr C buiten). Gevolg is dat de WP nu (bijna) 24u per etmaal draait en de temperatuur beneden rond de ingestelde kamertemperatuur houdt. De komende dagen wordt kouder, dus ik ga eens kijken hoe zich dat ontwikkelt (theoretisch, volgens de stooklijn, zal de gewenste aanvoertemperatuur omhoog gaan als de buitentemperatuur daalt). Het verbruik van gas voor de verwarming van het huis is hierdoor ook drastisch verlaagd. Daarover zal ik de komende weken ook eens een analyse maken.

Reputatie 4

F.B.

Dank je voor je update. Heel veel info en maakt veel duidelijk.

Met betrekking tot de blokkeringscode, had ik toch Itho laten komen. Je weet tenslotte niet wat er nu echt aan de hand was en of en wanneer het zich weer voordoet.
Mijn advies is, laat maar komen en vervangen, het zit in de prijs inbegrepen en bedrijfszekerheid, ook op lange termijn, moet gegarandeerd zijn.

Met betrekking tot de stooklijn en bijstoken vind ik heel interessant. Daar heb ik ook wat aan.
De situatie is per huis verschillend en ook de hoeveelheid en ruimtes die je wil verwarmen. 
Bij mij staat de stooklijn op 25-45 en het verschil aanvoer/retour is 3 a 4 graden. De HYBSE heb ik op -2 staan en met alles draait de WP 24/7. En een heel enkele keer een stop van een uur of 6. en de kamertemp blijft mooi op 19,5/20 graden.

En het gasverbruik, dat is echt lachen.
Ik schrijf alle meterstanden iedere week op en jaar op jaar, inclusief voor warm water (2 personen) zit ik nu op een gasverbruik van 171m3. (in mijn vorige vrijstaande huis dat iets kleiner was gebruikte ik ongeveer 800m3)
Vorig jaar hadden we deze en de volgende 2 weken koude weken. (Dit gezien het gasverbruik)

Al met al zie je dat de juiste instelling wat tijd kost maar heel veel op kan leveren.

Overigens, heb je al contact gehad met de installateur over de buis tussen de WP en de MV die geisoleerd moet worden?

Ja Rob,

Gecombineerd met jouw info komen we steeds verder. Zo bezien is jouw benadering ook interessant: een stooklijn kiezen die de WP zonder bijstook net wel (of net niet) kan leveren en dan HYBSE heel laag. Zo lang het goed gaat en binnen aangenaam is, heb je dan sowieso het laagste (=geen) gasverbruik. Ik ben nu al blij met de reuzenstap van de afgelopen dagen, maar ik ga zeker ook de andere optie proberen de komende weken. Maar, ik dwing mezelf nog even tot geduld en ga een tijdje mijn huidige configuratie ervaren en eventueel optimaliseren.

Qua gasverbruik zijn wij een jong gezin, en zitten tegen een kuub gas per dag voor het douchen, maar met de waarden van de afgelopen dagen zou ik zomaar van 1200m3 per jaar terug kunnen naar 500m3.

Over de MV buis ben ik nog in dubio: ik heb nu zelf een 'geluid-stop’ geplaatst, en het grootste gedeelte van de ruis door de MV is weg. De geïsoleerde MV buis is toch meer een soort zilveren slang? De buis zit bij ons in het zicht op zolder, dus het is nog even de vraag of we dat willen (of hem achteraf wegwerken achter een aftimmering ;-).

To be continued.

Reputatie 4

Ja F.B. dat is zo'n zilveren slang. Scheelt een hoop maar een geluidstop heeft hetzelfde effect. Ik heb daar zelf ook naar gekeken. Wat wel van belang is om te zorgen dat de geluidstop geen belemmering is voor de doorstroming van de lucht van de MV naar de WP. Maar als de MV gewoon goed afzuigt lijkt het me geen probleem.

Succ6

 

Reputatie 4

Het werd al aangekondigd, de opvolger komt eraan. En wel met 4,5 kw vermogen.

Itho Daalderop - Vincent, de nieuwe naam in warmtepompen

Met 4,5 kW biedt Vincent het juiste vermogen voor de bestaande bouw in een hybride opstelling. Hierbij werkt Vincent samen met elk merk en type cv-ketel en afgiftesysteem. Wanneer de woning voldoende wordt verbeterd qua isolatie en/of glas is - met de toevoeging van een voorraadvat – bovendien met de Vincent V45 Combi een all-electric opstelling mogelijk. Vanaf dat moment kan de cv-ketel weg.

Reputatie 7
Badge +1

@RobvanV Vincent: Ja, ja - geen buitendeel nodig, maar wel een luchtdebiet van max. 1000m³ door het dak via een 25 cm opening. Voorlopig alleen voor projectbouw en pas vanaf eind 2022.

Nu het stookseizoen (bijna) voorbij is nog even een update van afgelopen jaar.

Door de stooklijn aan te scherpen, heb ik deze winter de meeste reductie in het gasverbruik behaald. In mijn situatie bleef de temperatuur in de woonkamer aangenaam bij LTMIN op 19 en LTMAX op 36. Toen stond HYBSE op 15, dus kon de ketel in principe bijstoken als hij dat nodig vond.

Sinds de invasie van Rusland heb ik HYBSE op 0 gezet. En eigenlijk kwam de WP alleen er ook wel uit. De eerste fase was natuurlijk wat (te) makkelijk, omdat het overdag buiten 16C was, maar ook in de fase daarna toen het ’s nachts 3C was en overdag iets van 8C bleef het redelijk goed op temperatuur binnen. Het blijft me tot op heden onduidelijk hoe de HYBSE nu precies bepaalt wanneer gas bij te stoken, want ook in nachten dat het ruim onder 0C was, heeft hij geen gas meer gebruikt. Om de WP niet onnodig te beperken heb ik de LTMIN op 23 gezet.

Tot het begin van de volgende winter zullen de instellingen zo blijven staan. Komen we dan op een punt dat het te koud wordt binnen, dan zal ik HYBSE wat verhogen en LTMIN weer op 19, zodat ik met minimaal gasverbruik de binnentemperatuur comfortabel houd. CVKIC staat nu altijd op 255.

Dan de blokkeringscode B61. Die heb ik naderhand nog 1x gezien, en mede door Robs resolute standpunt heb ik toch (via de installateur) de melding gedaan bij Itho, in de verwachting dat ze het expansieventiel zouden vervangen. Dat liep anders: de monteur gaf aan dat het lang niet altijd met het expansieventiel te maken heeft, en ook in mijn WP ziet dat er nog prima uit. Toen koppelde hij zijn laptop aan de controller, en aan de WP (op een plek waar bij mij ‘Data link’ staat) en lieten we de WP draaien. Hij zag al vrij snel dat het niet goed ging: daar waar na een tijd het expansieventiel helemaal open stond, nam de oververhitting alleen maar toe (zou andersom moeten zijn). Bovendien ontstond er ijs op de verdamper. Zijn conclusie was dat er (te) weinig koelmiddel in de binnenunit zit. Daar waar ik dacht dat hij daarop even wat koelmiddel zou bijvullen, blijkt de praktijk weerbarstiger: de hele binnenunit moet vervangen worden! Hij gaf aan dat het bijna niet voorkomt, en bood zijn excuses aan. Ik ben in ieder geval blij dat het nu naar bovenkomt en allemaal onder garantie valt. Overigens zei hij dat hij kon zien dat de WP zuinig stond afgesteld (las hij af aan LTMIN en LTMAX). Dat zie ik maar als compliment 😊. Nu ben ik vergeten te vragen hoe de HYBSE wordt bepaald, maar ik krijg dus nog een kans als ze de binnenunit komen vervangen.

Als ik kijk naar het verbruik heeft de WP vanaf 1 september tot medio april 1150 kWh verbruikt. Dat zou volgend seizoen nog iets op kunnen lopen, omdat ik er dit jaar pas halverwege achterkwam dat je met de stooklijn veel resultaat kan behalen (als in: meer inzet WP en minder gasverbruik). Het gasverbruik is gedaald van 1300m3 naar 600m3 en dat zal komend jaar nog verder afnemen. Los van het minder afhankelijk worden van gas, ook een flinke financiële besparing.

Al met al ben ik zeer tevreden met het behaalde resultaat en de werking van de WP. Ik blijf wel van mening dat de WP eigenlijk alleen geschikt is voor vloerverwarming of zeer LT radiatoren. En, met een WP met nog iets meer vermogen, heb je in een gunstige configuratie wellicht helemaal geen bijstook meer.

Reputatie 4

Hallo F.B.,

dank je voor de update.

Fijn dat je nu duidelijkheid hebt over de blokkeringscode. En als ze komen voor de reparatie zeker maar eens informeren over die HYBSE. Dat is mij ook niet helemaal duidelijk.
Begin januari was de buitentemp maar net boven 0. Ik had de HYBSE op -1 staan en toch sprong de CV een beetje bij. Daarom toen op -7 gezet. Als de Itho het niet redt dan kan hij snel genoeg omhoog. Maar blijf benieuwd hoe Itho de HYBSE uitlegt.

In die 2 weken begin januari heb ik niet meer dan 8m3 gas gebruikt voor verwarming. Verder de hele winter niets. Een lekker stookseizoen. En de stroom? Mijn contract eindigt op 29 april (€€€😪) en ik heb nu nog meer dan 800kw over na saldering. 
De “terugverdientijd” van de Itho gaat door het nauwelijks gebruiken van gas voor verwarming drastisch naar beneden.

Ik hoop wat te lezen over de uitleg van Itho over de HYBSE.

Ik laat het weten als de binnenunit vervangen is, en of ik meer te weten ben gekomen over oa. de HYBSE.

Zo filosoferend over jouw situatie (8m3 gas verbruikt voor verwarming in een heel seizoen en een overschot van 800 kWh uit zonnepanelen) zou je bijna overwegen om te gaan douchen met een boiler en voor die enkele week/weken in het jaar dat de WP hulp nodig zou hebben, kies je voor een warme trui, bijstoken met de houtkachel als je die hebt of een elektrische kachel. Dan kan je helemaal van het gas af.

Weet overigens niet wat de WP doet als je de CV ketel weg zou halen, maw of ie stand-alone kan draaien.

Reputatie 4

Tja F.B., dat is een gevalletje: als je alles van tevoren weet…

2 jaar geleden deze nieuwbouwwoning gekregen en een paar maanden later de warmtepomp en extra panelen geplaatst.

De Intregas Xtreme is dus 2 jaar oud en de WP dus een paar maanden jonger.
Volgens de RES komt mijn wijk waarschijnlijk in aanmerking om volledig electrisch te worden. Dat kan echter, de eerste wijken zijn pas aangewezen en het tempo zit er niet lekker in, nog zeker 10 jaar duren. Tot die tijd maar gewoon de Intergas gebruiken en de WP. Na die tijd zien we wel weer.

Met betrekking tot jouw laastste opmerking, de WP zonder CV.
Als ik zie hoe alles is aangelegd is is er als de WP draait geen stroming over de CV. Verder is de WP leidend en de CV alleen een hulpje om het water extra voor te verwarmen als de WP het niet red. 
Ik zou niet weten waarom de hybride WP het niet zou doen als de CV niet aangesloten is. Alleen moeten de instellingen van de WP zodanig zijn dat hij nooit vraagt om bijstook van de CV.
Maar het is hypothetisch, maar lijkt me te moeten kunnen.

Ik blijf gewoon doorgaan zoals het nu is. Zuinig en goedkoop.
Gas nog geen 80m3 en stroom meer teruggeleverd dan afgenomen.

Nou, de binnenunit is vervangen. Ondanks dat hij ‘het hart’ van de WP is, is het vervangen een fluitje van een cent. De unit is wel zwaar, vandaar dat Itho 2 monteurs gestuurd had. Daarna proefgedraaid, de waardes van oververhitting bleven goed, en klaar. Ondertussen heb ik ze wat vragen gesteld.

HYBSE: de temperatuursensor zit in het kanaal van de luchttoevoer. Deze meet dus de gemengde lucht van de MV ook mee. Op diepere vragen had hij verder niet echt antwoord meer. Ik kom dus tot de conclusie dat de meting mede afhankelijk is van windkracht en -richting. En dat verder ieder voor zich moet bepalen wat in zijn/haar situatie het beste is. Feit blijft voor mij wel dat het een harde meting is: dus meet ie een temperatuur boven HYBSE, dan laat ie de CV niet bijstoken. En dat is al prettig.

Fanspeed: de WP heeft een maximum aan luchtstroom die hij kan ‘verwerken’ – als ik het goed onthouden heb is dat 3600 liter lucht per uur (?). Dat betekent dat een hogere waarde van de fanspeed niet altijd tot meer verwarming(scapaciteit) van de WP leidt. De monteur van Itho schatte voor mijn situatie (een korte bijna rechte inlaat) in dat de fanspeed 4 of 5 voldoende zou moeten zijn. Dat klopt overigens aardig met wat ik ervaren heb dit seizoen.

Stand-alone: ik vroeg wat er zou gebeuren als ik de CV ketel weg zou halen. Volgens de monteur gaat dit goed zolang de WP geen extra warmtevraag nodig is, maar slaat hij in storing (W41) als hij ‘vraagt om warmer water’ maar de bijmengtemperatuur niet toeneemt. En bovendien is er data communicatie tussen de WP en de CV en ook dat zou tot storing kunnen leiden als die wegvalt. Ik nam genoegen met dat antwoord. Echter nu, een paar dagen later, lijkt het zichzelf tegen te spreken… als je namelijk HYSBSE zo laag zet dat de CV zeker niet bij zal stoken, zou het dan niet toch goed gaan? Anyway, one way to find out: een dagje de stekker van de CV eruit trekken – maar dat wordt dan volgend stookseizoen. En eigenlijk heb ik pas wat aan de info als de CV ketel vervangen moet worden, en de keuze ontstaat of er wel of niet nog een nieuwe moet komen.

Overigens draait de WP vanwege de huidige temperaturen niet met zijn nieuwe binnenunit, dus ook daarvan komt de echte beproeving pas volgend stookseizoen.

Op naar een mooie zomer!

Reputatie 4

Hallo F.B.

fijn dat de binneunit is vervangen. Hoop dat hiermee de problemen over zijn.

Mbt de HYBSE, duidelijk. Ik heb hem in principe al zo laag staan dat de CV niet hoeft bij te springen. Hiermee bepaal ik zelf het momen tdat de Itho het niet redt en bijverwarming nodig heeft.

Fanspeed, dat hangt zoals je schrijft, af van het buizenstelsel van de lucht. Ik heb nogal wat vreemde bochten en daardoor kom ik op de hoogste stand uit. Maar tellen en rekenen, en dan weet je het.

Stand alone zonder CV? Afgelopen winter had het bij mij bijna gekund. Maar zolang ik nog een CV heb laat ik het maar zo.

Reageer