Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp itho daalderop hp-m i 25

• 5 January 2020
  • 77 reacties
  • 12475 Bekeken

Zijn er al leden die ervaringen hebben met bovenstaande warmtepomp ? Ook icm het evohome Honeywell systeem ?

icon

Beste antwoord door Driepinter 16 January 2020, 19:45

Bekijk origineel

77 reacties

Hoi, na het doorlezen van de drie pagina’s vol met gebruikers-ervaring (met dank aan RobvanV, FB, en andere bijdragers) begint de warmtepomp mist wel wat op te trekken, maar zie ik zeker nog geen zonnige BlueSky aan de horizon. 😊

Oorspronkelijk zat ik te kijken naar een Inventum Ecolution (tegenwoordig Modul-Air) maar kwam ik ook de Itho HP-M 25i tegen en viel in eerste instantie de prijs op, n.l. 2399,- online tegen een mogelijke subsidie van 2250,- (excl. dakdoorvoer)

Al lezend zag ik (tov. de Ecolution) een mogelijk voordeel in de manier van lucht aanzuigen, en een iets hoger verwarmingsvermogen (2.02Kw tov. 1,7Kw) en dus ben ik verder gaan lezen.

Nu is natuurlijk iedere installatie en woning verschillend en/maar zie ik al lezend (als ik het goed begrepen heb) dat ; het eigenlijk alleen goed werkt i.c.m. vloerverwarming, de verwarming eigen constant moet zijn en niet te hoog moet staan (liever 19,5 dan 20,5) en dat het vinden van de juiste instellingen nog best een complexe puzzel is.

Nu zou ik dat natuurlijk allemaal fijn aan een installateur kunnen overlaten, maar dat is na 4 maanden proberen nog steeds niet gelukt (meestal geen reactie, soms een bezoek maar nooit offerte, als ik m’n bedrijf zo zou leidden...) en aangezien ik redelijk technisch van aard ben en op zich niet terug deins voor wat water en electra geknutsel zal ik heb vermoedelijk zelf moeten gaan doen (en alleen de ‘inbedrijfstelling’ ergens moeten regelen ivm. de subsidie)

Dus vandaar misschien wat voor de hand liggende vragen aan de mensen met ervaring ;

Uitgaande van een 2/1kap uit 1999 met deels (achter) vloerverwarming, maar ook (voor) 2 traditionele radiatoren en boven radiatoren die nagenoeg dicht staan), is de HP-M25i dan een realistische optie in combi met een Intergas HRE ketel ?

Met een huidig verbruik van 1500 m3 gas en 12x 370Wp aan panelen zou ik dan (kort door de bocht) kunnen rekenen met -500 m3 gas vermindering tegen 1150KWh aan (zonne)stroomverbruik ?

Of behalen ‘jullie’ toch minder rendement dan voorheen gedacht ? Ik sprak n.l. vandaag, via de website van Itho, met een installateur om even te polsen over mogelijke installatie (kreeg zowaar iemand aan de lijn) maar kreeg keer te horen dat men ontevreden was over de kwaliteit van deze HP-M25i en dat deze units eigenlijk geen zinvol rendement konden leveren… dus advies voor een volledige WP werd aanbevolen.

En dan nog dat inregelen, is dat nou een kwestie van goed de handleiding lezen, of moet je toch uiteindelijk veel proefondervindelijk zelf proberen uit te vinden ?

Enfin, zoals je kunt lezen ik ben er nog niet uit, maar wil toch wel proberen een stap vooruit te zetten.

Alvast bedankt voor ieder inzicht, heel veel dank voor alle info in de thread, en ik ben blij met iedere stap/vraag die me dichter bij de keuze brengt !

Met vriendelijke groeten, Richard

Reputatie 4

Hallo Richard, 

De HP-M25i wil ik eigenlijk niemand adviseren. Alleen als je een heel klein huis met alleen vloerverwarming hebt kan het. De nieuwe versie van Itho heeft een groter vermogen, verder redelijk gelijk aan de HP-M25i, dat is een ander verhaal.

In mijn situatie werkt de HP-M25i wel. Dit omdat ik een nieuw huis heb, goed geisoleerd en handig genoeg ben om alles in te regelen, ook van de CV. Dat heeft goed gewerkt. Maar met de kennis van nu….

Verder het inregelen, een kwestie van heel veel lezen en uitproberen. En zoals je vaker gelezen zal hebben, steeds kleine stapjes in de veranderingen. Na mijn eerste "winter” had ik het redelijk voor elkaar en na de tweede werkt het nu goed.

Veel succ6

Reageer