Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25


Zijn er al leden die ervaringen hebben met bovenstaande warmtepomp ? Ook icm het evohome Honeywell systeem ?

icon

Beste antwoord door Driepinter 16 January 2020, 19:45

Bekijk origineel

100 reacties

Hoi, na het doorlezen van de drie pagina’s vol met gebruikers-ervaring (met dank aan RobvanV, FB, en andere bijdragers) begint de warmtepomp mist wel wat op te trekken, maar zie ik zeker nog geen zonnige BlueSky aan de horizon. 😊

Oorspronkelijk zat ik te kijken naar een Inventum Ecolution (tegenwoordig Modul-Air) maar kwam ik ook de Itho HP-M 25i tegen en viel in eerste instantie de prijs op, n.l. 2399,- online tegen een mogelijke subsidie van 2250,- (excl. dakdoorvoer)

Al lezend zag ik (tov. de Ecolution) een mogelijk voordeel in de manier van lucht aanzuigen, en een iets hoger verwarmingsvermogen (2.02Kw tov. 1,7Kw) en dus ben ik verder gaan lezen.

Nu is natuurlijk iedere installatie en woning verschillend en/maar zie ik al lezend (als ik het goed begrepen heb) dat ; het eigenlijk alleen goed werkt i.c.m. vloerverwarming, de verwarming eigen constant moet zijn en niet te hoog moet staan (liever 19,5 dan 20,5) en dat het vinden van de juiste instellingen nog best een complexe puzzel is.

Nu zou ik dat natuurlijk allemaal fijn aan een installateur kunnen overlaten, maar dat is na 4 maanden proberen nog steeds niet gelukt (meestal geen reactie, soms een bezoek maar nooit offerte, als ik m’n bedrijf zo zou leidden...) en aangezien ik redelijk technisch van aard ben en op zich niet terug deins voor wat water en electra geknutsel zal ik heb vermoedelijk zelf moeten gaan doen (en alleen de ‘inbedrijfstelling’ ergens moeten regelen ivm. de subsidie)

Dus vandaar misschien wat voor de hand liggende vragen aan de mensen met ervaring ;

Uitgaande van een 2/1kap uit 1999 met deels (achter) vloerverwarming, maar ook (voor) 2 traditionele radiatoren en boven radiatoren die nagenoeg dicht staan), is de HP-M25i dan een realistische optie in combi met een Intergas HRE ketel ?

Met een huidig verbruik van 1500 m3 gas en 12x 370Wp aan panelen zou ik dan (kort door de bocht) kunnen rekenen met -500 m3 gas vermindering tegen 1150KWh aan (zonne)stroomverbruik ?

Of behalen ‘jullie’ toch minder rendement dan voorheen gedacht ? Ik sprak n.l. vandaag, via de website van Itho, met een installateur om even te polsen over mogelijke installatie (kreeg zowaar iemand aan de lijn) maar kreeg keer te horen dat men ontevreden was over de kwaliteit van deze HP-M25i en dat deze units eigenlijk geen zinvol rendement konden leveren… dus advies voor een volledige WP werd aanbevolen.

En dan nog dat inregelen, is dat nou een kwestie van goed de handleiding lezen, of moet je toch uiteindelijk veel proefondervindelijk zelf proberen uit te vinden ?

Enfin, zoals je kunt lezen ik ben er nog niet uit, maar wil toch wel proberen een stap vooruit te zetten.

Alvast bedankt voor ieder inzicht, heel veel dank voor alle info in de thread, en ik ben blij met iedere stap/vraag die me dichter bij de keuze brengt !

Met vriendelijke groeten, Richard

Reputatie 4

Hallo Richard, 

De HP-M25i wil ik eigenlijk niemand adviseren. Alleen als je een heel klein huis met alleen vloerverwarming hebt kan het. De nieuwe versie van Itho heeft een groter vermogen, verder redelijk gelijk aan de HP-M25i, dat is een ander verhaal.

In mijn situatie werkt de HP-M25i wel. Dit omdat ik een nieuw huis heb, goed geisoleerd en handig genoeg ben om alles in te regelen, ook van de CV. Dat heeft goed gewerkt. Maar met de kennis van nu….

Verder het inregelen, een kwestie van heel veel lezen en uitproberen. En zoals je vaker gelezen zal hebben, steeds kleine stapjes in de veranderingen. Na mijn eerste "winter” had ik het redelijk voor elkaar en na de tweede werkt het nu goed.

Veel succ6

Hallo Rob,

Halverwege dit seizoen kan ik zeggen dat de pomp naar tevredenheid draait en geen verrassingen meer heeft. Ik ken mijn eigen ideale stooklijn en heb nog wat geëxperimenteerd met de fanspeed: iets hoger lijkt iets meer rendement te geven, bij mij tot stand 6. Alles bij elkaar heb ik dit jaar zo'n 40m3 gas gebruikt voor de CV.

Nu heb ik nog een vraag over het onderhoud: ik meen me te herinneren dat jij dat wel wilde laten uitvoeren. Is dat inmiddels al een keer gebeurd? Heb je meegekeken wat ze dan doen? En wat waren bij jou de kosten? Ik heb het dit jaar nog overgeslagen, omdat er net een hele nieuwe binnenunit in zit. Mijn installateur vraagt € 61,- per jaar. Best wel wat. Aan de andere kant is mijn CV ketel 17 jaar oud en werkt nog steeds zonder problemen. En ik heb het idee dat dat mede komt doordat hij netjes elk jaar onderhouden wordt (en een beetje geluk ;).

Reputatie 4

Hallo F.B.

Eerst even over onderhoud.
Ik heb bij ESNW een onderhoudscontract en tevens voor storingen (geen voorrijkosten en uurloon). 
Hiervoor betaal ik bijna € 200 voor de CV als WP samen. Ik weet dat het onderhoud van de WP niet veel is, maar ik heb ze al een keer nodig gehad voor iets (kleins ) maar dat kostte me dus niets.
Er is nog geen onderhoud gepleegd. Dat had na 2 jaar moeten gebeuren (september j.l.) maar bij mijn schoonzus (alleen CV en ook bij ESNW) kwamen ze pas na bijna 3 jaar. Wat mij betreft geen probleem, de CV heeft tot nu toe pas 575 m3 gas verstookt en is nog geen 3 jaar oud.

Nu weten we allemaal dat er overal personeelstekorten zijn en in de installatie/onderhoudsbranche zeker. Ik heb ook al gelezen dat als je geen onderhouds/storings abonnement hebt ze helemaal niet komen als je belt. IK ben daarmee dus gedekt. En garantie van de WP zal wel kleine lettertjes bevatten: Onderhoud! Maar dat weet ik niet zeker, maar vertrouwen?

Dan het gebruik.
Sinds het begin van het stookseizoen t/m deze week (zie hierna) heb ik bijna 50m3 gas bijgestookt.

De afgelopen week bleek, dat bij alleen de WP aan, de temperatuur 's nachts daalde naar onder de 18,5 en de hele dag bezig was om het net boven de 19 te brengen. Dat vinden we wat kil. Daarom besloten de CV bij te laten stoken. Dat had tot gevolg dat de watertemperatuur tijdens bijstook steeg van 25/26 naar ruim 38. Daardoor draaide zowel de WP als de CV maar een uur of 3 á 4 en sloeg dan af en bleef een uur of 9 tot 10 alles uit. De bijstook kostte ongeveer 3,5 m3 per keer dat hij stookte. Soms deed hij dat 1 keer per dag en soms 2 keer.
Natuurlijk had ik het liever met de WP alleen gedaan maar het is maar een (kleine) hybride WP. We zouden dat haast vergeten.

Nog iets bijzonders dat vorige week gebeurde.
IK zette de thermostaat hoger, je zou verwachten dat de WP aanslaat en zonodig de CV bij laat stoken (ik had de WP ook ingesteld dat de CV snel moest bijspringen). Niets is minder waar: 
de CV begon te stoken ZONDER dat de WP was aangegaan! Veel later ging de WP pas “bijstoken”bij de CV. De ongekeerde wereld. Overigens ging het heel goed, het CV water werd gewoon in de verdeler gepompt door zijn eigen pomp.
Dat gebeurde slechts 1x. 
Als ik op internet kijk lijkt voorgaande juist te zijn: als de WP het "te koud” vindt en slaat hij af en laat het over aan de CV. 
Bij de Itho is het dubbel draaien eigenlijk heel onzuinig. De WP geeft een watertemperatuur van 26 graden (in mijn situatie het maximum wat hij kan halen) en daarmee koelt hij het CV water dat met 45 graden uit de CV komt.

Maar goed. De komende dagen blijft iets "warmer” dus de WP moet maar weer volop (desnoods) 24/7 gaan draaien. 
 

Ok, thanks!

Wat betreft het bijstoken: dat de CV gaat bijstoken, zonder dat de WP gedraaid heeft, komt mij niet bekend voor. Het enige dat me zo te binnen schiet, is dat de CVKIC zodanig laag staat (kan dat?) dat ie bijna direct aan zijn graadminuten zit dat eerst alleen de WP moet draaien.

Verder had ik ook de ervaring van 3-4 uur flink bijstoken en daarna een lange periode 'rust'. Dan koelt het water in je systeem allemaal weer af, en dat moet dan later (weer met gas) opgewarmd worden. Idealiter zou de WP dan blijven draaien en het water (zo goed mogelijk) op temperatuur houden.

Voor mij was de truc: de stooklijn (instellingen LTMIN en LTMAX). Als je LTMIN op de fabrieksinstelling heb staan (25C) dan gaat ie flink zijn best doen om dat met behulp van de CV te halen. Bij mij staat LTMIN-LTMAX op 19-37, dan houdt ie het bij mij net zo dat de WP 24/7 draait en er voldoende gas wordt bijgestookt om de kamertemperatuur te houden op wat je hebt ingesteld op de thermostaat. Dat is dus geheel afhankelijk van ieders configuratie (vv, type vloer en bijvoorbeeld isolatie). Je zou het eens kunnen proberen als het volgende week weer wat kouder wordt.

 

 

Reputatie 4

Dank je F.B.

Maar de stooklijn wijzigen om de WP door te laten na bijstook door de CV werkt voor mij niet, eerder averechts.
De CV geeft door zijn instellingen een watertemperatuur de vloer in van tegen de 40 graden. Daarmee voelt de vloer daadwerkelijk warm aan.
Als ik de WP laat draaien komt er maar een watertemperatuur de vloer in van maximaal 26 graden. Toch krijg ik het daarmee (na verloop van tijd) wel op een temperatuur van tussen de 19 en 19,5. 
Zou ik dus de warme vloer (na CV bijstook) gaan voeden met water van maximaal 26 graden, dan koelt hij meer af dan dat hij opwarmt. Dus contra productief.
Maar als het bij jou werkt, mooi. Bij mij ligt het iets anders.

Overigens vraag ik me in dit verand 2 dingen af.
Hoeveel m2 vloer verwarm jij, en met betrekking tot de WP, wat is de maximale temperatuur van het water dat uit de WP komt.
Ik ben benieuwd, want ik begin me af te vragen of mijn WP wel helemaal goed is gezien de lage watertemperatuur.

Ok, een configuratie tussen de CV en de WP dus. Dat werkt bij mij inderdaad anders.

Interessant dat je dat vraagt over de temperatuur, toevallig had ik vandaag dezelfde vraag/twijfel. Ik verwarm 2 verdiepingen, in totaal ca. 90m2. Bij de huidige buitentemperaturen (ca. 6-8C) kom ik tot een aanvoertemperatuur van 24C en de retour van 22C. En vandaag stond ie op 23/21. Soms heb ik het idee dat het met meer wind moeilijker is om het water te verwarmen, al kan ik niet verklaren waarom… Als het kouder wordt zakt de watertemperatuur soms naar 22/20. Ik kan de WP laten draaien zonder gas bij te stoken als het overdag 6C is, en dan moet de nacht niet onder de 3C komen. Deze winter heb ik dus tot nu toe een dag of 20 bijgestookt.

Met bovenstaande aanvoertemperaturen houd ik het binnen op een kamertemperatuur op een graad of 19-19,5C. Overigens gaat het verwarmen van het water zonder gasbijstook héél langzaam. Als ik een weekend de houtkachel aan heb gehad, dan duurt het minimaal 24 uur voordat het water in het systeem weer op die 22/20 zit. Ik weet dat het systeem traag is, maar dat is voor ons ok. Hoe zit dat bij jou, qua oppervlakten en watertemperaturen?

In aanvulling op het vorige stukje, ik besef me dat ik met mijn inschatting van het vloeroppervlak de trappen, WC en badkamer heb meegeteld, dus het zal rond de 75m2 liggen.

Reputatie 4

Hallo F.B.

Ik verwarm alleen de benedenverdieping  met vloerverwarming. Ik heb alle bouwtekeningen (woning 2020 nieuw opgeleverd) en kan zien dat er onder 80m2 vloer vv ligt. 
Ik kijk voornamelijk naar de aanvoertemperatuur en die begint bij draaien van de WP meestal snel op 23 en loopt op naar 26 (vanmorgen, na meer dan 24 uur draaien verrassend 26,5). Zoals gisteren was de max temp 25,5 graad.
De retour ligt daar meesatl 3 / 4 graden onder.

Als het kouder wordt blijft de watertemp hangen op 24.5/25. Het hangt uiteraard af van de buitentemperatuur.

Ik probeer echter zolang mogelijk alleen met de WP te verwarmen. Alleen als de temp niet meer boven de 19 komt na continu draaien dan laat ik de CV bijstoken.
En dat het opwarmen heel traag gaat, het is maar een WP met een vermogen van 2,5 kw!
Het opwarmen gaat ook zo langzaam omdat de water temp zo laag is en de vloer eerst op moet warmen voordat de lucht verwarmd wordt. Daarom gaat met met de CV stoken sneller, de vleor wordt warmer.

En als het hard waait, als je zelf buiten bent? Voelt het toch kouder dan dat het nauwelijks waait?
Feitelijk heeft de aanvoerlucht ook last van de gevoelstemperatuur. 
KNMI - Kou

De in/uitgang van de WP zit bij mij bijvoorbeeld op het zuiden boven de zonnepanelen. 
De koude wind staat meestal niet op die kant, en als de zon schijnt is er straling op het zwarte dak en op de panelen die warme lucht genereren. All kleine beetjes helpen.

En als de aanvoerlucht van de WP lager kan hij minder warmte eruit halen en zal de watertemp lager blijven dan als het warmer is.

Vandaag zojuist is de WP gestopt na ruim 24 uur draaien en is de binnentemperatuur 19,5.

Ok, dat is dan nog iets hoger dan bij mij. Waar lees jij af? Ik lees het af op het schermpje van de controller van de WP, alleen daar kan ik geen halve graden zien. En bij jou staat de fanspeed op 9 toch? Die staat bij mij nu op 6 (ik heb een hele korte rechte aanvoerbuis), misschien dat dat nog iets verschil maakt.

Ik zal eens een tijdje de buitentemp (zelf meten), de sourcetemp en de aanvoertemp bijhouden. Kijken wat ik zoal zie, maar ik kom meestal tot een aanvoertemp van 23 of 24C.

Reputatie 4

Hallo F.B.

Ik lees het af op de pompschakelaar die ik op de leiding bij de verdeler heb gezet. Ik heb deze temp meerdere malen gecontroleerd met de controller en dit geeft geen noemenswaardig verschil. Vandaar dat ik daar vanuit ga (iedere keer naar zolder, krijg ik het wel warm van, ha ha).

In het begin van dit topic heb ik een foto geplaatst van de aan/afvoer buizen. Met de cijfers in de installatiehandleiding kom ik dan op fanstand 9.
In de handleiding staat het volgende:
Overschrijding van de maximale rekenlengte ten opzichte van de ventilatorstand heeft een negatief effect op de prestaties van de warmtepomp.
Daar tegenover zou het kunnen zijn dat door de ventilator 1 stand hoger te zetten dan volgens rekenlengte nodig is, het rendement “mogelij” iets hoger wordt. Je kan het proberen.

Verder de pompstand. 
Die heb ik op stand 2 staan. 
Op de volgende site staat iets over de pompstand en verschil aanvoertemp en retourtemp:
Met deze instellingen haal je meer uit de ELGA – Energiepionier
Een warmtepomp werkt het beste als het verschil tussen de aanvoer en retour niet al te groot is: rond de 3 graden is het ideale werkgebied.  Laat de pomp harder draaien als het verschil groot is, en langzamer bij een verschil van 2 graden of minder. Let er in een hybride opstelling wel op dat het geheel ook met ingeschakelde CV ketel blijft werken.

Bij mij is het verschil 3 á 4 graden. Bij jou rond de 2.
Als ik deze tekst lees zou je kunnen proberen de pomp langzamer te laten draaien. Daardoor heeft het water in de WP bij de wisselaar meer tijd om op te warmen en in de vloer meer tijd om warmte af te geven.

Het blijft uitproberen.

Succ6

Thanks, ga ik zeker proberen.

Overigens zet ik de pumpspeed juist iets hoger (op 4) als de CV bij mag stoken. In mijn configuratie heb ik het idee dat de CV dan zijn warmte beter kwijt kan.

Reputatie 4

Met betrekking tot de (bijstook) C.V.

Ik heb een Intergas Xtreme CW5 ,et een vermogen van ruim 19 kw. Ik heb deze ook op meerdere punten opnieuw ingesteld, en aangepast, en aangepast …..

Ik heb de instellingen nu als volgt staan:
vermogen op 45% 
pomp (is modulerend) max 70% en min 40%

Met deze 2 instellingen heb ik uiteindelijk geen last meer van pendelen. Door de pomp een groot modulerend bereik te geven kan hij bij opstarten en bij langer branden op laag pitje zelf moduleren.
Ik dacht eerst dat de max op 60 moest maar dan had hij een probleem bij opstarten (aan en meteen weer uit). Hij heeft nu ruimte genoeg en zoekt het zelf uit.

Tevens kan de pomp van de WP, door de lage snelheid van de pomp van de CV, ook bij pompstand 2 van de WP het water van de CV voldoende kwijt. Bij mij is er dan ook geen reden om de pomp van de CV hoger te zetten.

Verder heb ik de CV temp op 47 graden gezet waardoor hij ruim onder de 50 blijft, wat als maximum gezien wordt wat de vloer in mag. De rookgassen liggen dan rond de 40 graden, dus ruimschoots in HR gebied.

Mogelijk dat bij jou de CV ook nog iets aangepast kan worden om goed samen te werken met de WP. Zoals uit het stuk blijkt wat is bijsloot, een verschil aanvoer retour van 2 is (te) laag en behoort 3 á 4 te zijn.

Beste RobvanV en F.B.,

Hartelijk dank voor jullie mooie uiteenzetting van de mogelijkheden van de hp-m i 25 Itho-Daalderop Hybride warmtepomp. Zo kon ik me wat verdiepen in wat ik vanaf vrijdag kan verwachten. Dan krijg ik namelijk als 1 van de eerste particulieren de opvolger - Vincent - aangesloten in een bestaande woning uit 1998 naast een Bosch CV uit 2011. Bestaande reviews als deze voor de Vincent zijn daardoor nergens te vinden en ik wilde wel graag weten aan welke knoppen ik straks kan draaien om het hele systeem optimaal te laten draaien over de tijd.

Reputatie 4

Beste RobvanV en F.B.,

Hartelijk dank voor jullie mooie uiteenzetting van de mogelijkheden van de hp-m i 25 Itho-Daalderop Hybride warmtepomp. Zo kon ik me wat verdiepen in wat ik vanaf vrijdag kan verwachten. Dan krijg ik namelijk als 1 van de eerste particulieren de opvolger - Vincent - aangesloten in een bestaande woning uit 1998 naast een Bosch CV uit 2011. Bestaande reviews als deze voor de Vincent zijn daardoor nergens te vinden en ik wilde wel graag weten aan welke knoppen ik straks kan draaien om het hele systeem optimaal te laten draaien over de tijd.

GielvE,

Ik benieuwd hoe de Vincent gaat bevallen. Ik hoop hier tzt wat over te lezen.

En heb je nog vragen over instelling, laat maar weten want met elkaar weten we meer.

Succ6

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel geluid maakt deze, en zijn opvolger Vincent  ? Een buitenunit binnen 4 meter erfgrens mag niet vanwege de geluidslast maar in een tussenwoning zouden zelfs diezelfde buren ook geluidsoverlast kunnen ondervinden.

Reputatie 4

Zowel de itho HP m25I als de Vincent heeft geen buitenunit.
De Itho heeft max geluid binnen van 38db.

En als de Itho draait hoor ik buiten heel zacht windgeruis. De aan- en afvoer gaat namelijk met dikke buizen door het dak (of muur).

Driepinter, de Vincent 54db want alleen binnenunit. Aangeraden dus deze in een servicekast te plaatsen of zoals bij mij in een aparte afsluitbare zolderruimte.

Proefondervindelijk dus even aankijken hoe dit nu bevalt, bij teveel overlast binnen gaat er nog een extra wandje voor met geluidsisolatie en extra toegangsdeur.

Die 38 dB voor de HP25mI klopt wel als ik hem zelf meet met een app. Ik heb geen servicekast oid eromheen en kan zonder problemen de hele dag thuiswerken, bellen of teamsoverleg volgen zonder dat ik er zelf gek van wordt of een gesprekspartner vraagt welke ruis hij hoort.

Ben ook zeer benieuwd naar (het geluid en) de prestaties van de Vincent! Mijn hoop / verwachting is dat die met vloerverwarming voldoende vermogen heeft om stand-alone te draaien, ook als het flink koud is buiten.

Heb sinds 2020 nieuwe vloerverwarming , hoop dus inderdaad dat de Vincent het alleen aan kan. We gaan het meten en zien. Volgens installateur zou alleen bij strenge winter de CV een paar dagen moeten ondersteunen (maar instellingen zijn alles las ik reeds in jullie verslagen) Als ik voldoende overtuigd ben kan ik in de toekomst over naar all electric met hetzelfde apparaat.

 

Reputatie 4

Met de huidige 2,5 kw van de Itho red ik het heel lang, een vloerverwarming oppervlak van meer dan 80m2.

De Vincent is dacht ik 4kw, daar moet je toch een heel eind mee kunnen komen.

Maar zoals je weet, instellen en een winter uitproberen. Je hebt al wel wat handvatten gelezen,  maar je kan alleen maar stapsgewijs uitproberen wat in jouw situatie werkt.

Ik heb eea doorgelezen en ben zover vraag te stellen over hp-m25i 

Mijn 2kapper uit 1960 zo ver gerenoveerd dat ik op 700m3 gas per jaar voor verwarming gebruik. Afgelopen winter op koudste dagen 6m3/dag met  pieken  op 0,75m3/h

Afgelopen april alke dag tussen 2 & 3m3 /dag met pieken naar  0,3m3/h

Vloerverwarming op 35 -40 graden aanvoer gaat prima om huis op 20.5 C te houden.

Ik zou misschien al wel naar wp kunnen maarik wil nu echter  nog geen investeringen doen van vele 1000 en euro's die ik pas over 7 jaar terugverdientijd ofzo, zeker met onzekerheid wat sommetje word wa is als salderen afbouwt. Voorlopig hou ik mijn vailliant vhr solide ketel nog ff.

 

Over 1 jaar loopt mijn vaste energie contract af en zal mijn gasprijs wel omhoog schieten.

Nu heb ik van mijn panelen na salderen ca 700kwh over wat me maar 5ct per kWh opbrengt. Nu zat ik te denken  hoe ik dit beter kan gebruiken en overweeg om een kleine gebruikte monoblock warmtepomp  hybride te kopen ter ondersteuning van cv ketel.

Hij hoeft niet mijn gehele warmtevraag aan te kunnen, Als hij in voor en najaar bij zijn optimale COP men gasverbruik kan verlagen zou mooi zijn. Daarbuiten spring cv ketel bij.

Is mijn overschot op dan zet ik hem uit en/of ls het buiten niet te koud wordt en rendabel is laat ik hem meelopen.

 

Ik kan een 2 jaar oude hp-m25i kopen incl dakdoorvoer leidingen,  en spider kopen voor 1000,-

Installatie kan ik zelf, zal me 100,- kosten aan koppelingen enzo  . Ik heb centrale afzuigbox welke ik aan kan sluiten voor extra rendement.

Zou ik uit kunnen ? Of beter in iets anders kunnen investeren 

 

Reputatie 4

Hallo HenkH,

Als eerste, wat ik mis is het aantal m2 vloerverwarming dat je moet verwarmen.

Je geeft aan dat je de gewnste temperatuur bereikt met een watertemperatuur van 35-40 graden. Dat is heel goed. Wat je eechter ook gelezen hebt in de diverse reacties en ervaringen, dat de Itho maar tot een aanvoertemperatuur komt van maximaal 26 graden. Dit wordt veroorzaakt dooradt enerzijds de hp-m25i maar een vermogen heeft van 2,5kw en anderzijds het te verwarmen oppervlak van 80m2.  Ik hoor het de monteur nog zeggen toen ik hem destijds bij mijn overbuurman sprak, die heeft er ook één, de hp-m25i is eigen lijk geschikt voor een klein appartement. 

Op zich kan ik het heel goed doen met de hp-m25i maar ideaal is het niet. Als koud is draait hij 24/7 (zo ongeveer) en duurt het een paar dagen op het alleen (zonder gas) op 19/19,5 te brengen en te houden. Ik heb daar geen probleem mee omdat ik weliswaar ruim 4000 kw (totaal voor alles) gebruik maar meer dan 5000kw met mijn panelen opwek. Het elektragebruik van de hp-m25i is “maar” 0,545 kw per uur, maar 24 uur is dan toch een behoorlijk gebruik.

Verder jouw idee, ik zet de wp uit en ga alleen op gas verder als het toch te koud is en de hp-m25i redt het niet.
De thermostaat stuurt de hp-m25i aan en op zijn beurt stuurt de hp-m25i de CV aan ( er loopt een draad van de WP naar de CV die het signaal doorgeeft en de CV is niet meer zelfstandig verbonden met de thermostaat). De CV heeft geen directe leiding naar het verwarmingssysteem maar loopt eerst door de hp-m25i. Als de C en WP standaard worden aangesloten, is jouw idee niet uitvoerbaar (met de kennis die ik nu heb)
Verder zit er in de hp-m25i een klep die de leiding die van de CV komt afsluit als de WP geen bijstand vraagt van de CV.

Ik neem aan dat je de installatiehandleiding van de hp-m25i hebt gevonden en gelezen? Maar voor de zekeheid:

HP-M 25i (compano.com)

Het is slim om te kijken hoe je jouw overschot aan stroom zinvol kan besteden, maar of de HP-M 25i (compano.com) daar voor jou (overschot 700kw) de oplossing voor is? Ik weet het niet.

Succ6

 

Te verwarmen BG heeft 50m2 vloerverwarming 

Waarom kom je niet boven 26 graden? Als hij na zoveel wachtminuten gevraagde warmte niet haalt gaat hij cv toch bijschakelen en bijmengen en kom je toch alsnog op ingestelde aanvoertemperatuur ?

En zelfs als hij niet voldoende capaciteit heeft om alles op wp te doen heb je het op de 2,5 kW die hij wel heeft kunnen inzetten voor  verwarmen met een cop van zeg 4 toch een 400% rendement op de elektra die je er in hebt gestopt 

Reputatie 4

HenkH,

Zo te zien heb je je al flink ingelezen in de hp-m25i. Je hebt helemaal gelijk met je reactie op mijn post, maar….

Ik kies ervoor om de hp-m25i alleen alles te laten doen. Alleen als het echt niet gaat, ook niet na 24 uur draaien dan stel ik de bijstooktemp op een hogere waarde en de graad minuten op een lagere. Dit totdat er weer voldoende warmte is en dan verander ik dat weer en ga weer verder met de hp-m25i als dat nodig is.

Standaard staan de graadminuten maximaal (255?) en de bijstooktemp op -7.
Ik heb stroom genoeg (zolang we salderen) en gebruik daardoor over een kalenderjaar maar ongeveer 100m3 gas (vrijstaande woning, nieuw (2020) en twee personen).
Ik krijg ieder jaar nog geld toe.
Dus laat ik de hp-m25i gewoon draaien. Maar zoals ik begon: je hebt gelijk.

Overigens vertelde de monteur, zie mijn eerdere reactie, dat de hp-m25i bedoeld is voor veel kleinere woningen. De hoeveelheid water dat hij moet verwarmern en het vermogen is te laag voor een oppervlak van 80m2. Zelfs als het buiten 10 graden is komt de watertemp niet boven de 26/27 graden.
Met de kennis van nu…..

Maar de wijze waarop ik wil verwarmen en ruimschoots stroom heb, laat ik de hp-m25i voorlopig gewoon draaien als dat nodig is, en hoelang maakt me niet uit.
Jouw situatie is anders en daarom zal je zelf de afweging moeten maken, hp-m25i of niet.

Overigens, heb ik een aan/uit thermostaat. Een warmtepomp slijt harder door steeds aan/uit te gaan. Gezien de lager aanvoertemp gebeurd dat bij mij maximaal 1x per dag (aan en weer uit) en soms in dagen niet.
Door de lage aanvoertemp heb ik ook niets aan een modulerende thermostaat.
En het vermogen van de CV, en nog andere zaken, heb ik aangepast aan de werking in combinatie met de hp-m25i. Maar daar staat veel meer over in eerdere reactie en ervaringen.
Dus ga je voor de hp-m25i, dan is het verstandig om ook wat aan de instellingen van je CV te doen.

Succ6

Reageer