Beantwoord

Zijn er bepaalde vloerkleden die meer geschikt zijn bij vloerverwarming (betonnen vloer)?

  • 12 October 2019
  • 6 reacties
  • 540 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie
De vloerverwarming werkt natuurlijk het best zonder enige bedekking. Maar het is wel zo leuk om door vloer-kleden 'zonering' te realiseren. Zijn er bepaalde kleden die hier meer / minder geschikt voor zijn vanwege de isolerende werking? Dank voor julie reacties!
icon

Beste antwoord door JJM 30 October 2019, 11:00

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Geachte JJM,

Een originele vraag volgens ons.
We hebben een wollen vloerkleed (2 x 3 meter) op de betonnen vloer met vloerverwarming liggen. Of wol beter geleidt dan kunststof is voor ons ook een vraag, die we nu nog niet kunnen beantwoorden, maar een antwoord moet te krijgen zijn.
Reputatie 1

Het blijft werken maar trager,   dikke isolerende kleden  kunnen de warmte soms naar beneden  sturen  helaas maar dunnere  werken  alleen vertragend,  dus  vandaag stoken en morgen pas warm.  Maar voor spelende kinderen prima als je  je huis  altijd op zelfde temperatuur hield en niet  hoge en lage temperaturen   aanhoud.

 

Reputatie 4
Badge +3

Inderdaad een leuke vraag, @JJM! Was het antwoord van @GeertN behulpzaam? Markeer het dan als beste antwoord. :sunglasses:

Reputatie 5
Badge +1

Geachte JJM,

Los van de mate van geleiding van of wol of een ander materiaal lijkt het me belangrijker dat de isolatie van je vloer optimaal is, zodat je weg-sluip-warmte voorkomt.

Daarnaast neem ik aan dat je , zoals Dick hierboven schrijft, de temperatuur van de vloerverwarming constant op dezelfde waarde zult houden. Onze thermostaat staat in onze woonkamer dag en nacht op 20,5 graden en het wollen vloerkleed is altijd weer een uitnodiging voor ons kleinkind om lekker liggend op te spelen.

Door de traagheid van ons vloerverwarmingssysteem heeft het in ons geval geen zin om binnen een etmaal de temperatuur te wijzigen.

Reputatie 4
Badge +3

Heb je inmiddels een antwoord op je vraag @JJM? Ik hoor het graag van je. :) 

Beste leden, dank voor de reacties op mijn vraag tot heden! Ik herken veel van de punten die genoemd worden. Isolatie onder de vloer met vloerverwarming is uiteraard cruciaal. Omdat het rendement echter sowieso verminderd met welke vloerbedekking / kleden dan ook, lijkt het me dat er een verschil zou moeten bestaan. En dat sommige kleden / materialen de warmte beter doorlaten en dus een hoger rendement geven, dan andere. Heeft iemand nog een nader idee welke materialen / kleden dan het meest geschikt zijn? Groet!

Reageer