Zonder een goede houtkachel juist een verbod om van het gas af te gaan


Reputatie 7
Badge +3
Een groot deel van het fijnstof komt van houtkachels. Officieel wordt zelfs afgeraden om bij windstil weer een houtkachel te gebruiken. Ik ben derhalve voor een verbod om zonder een goede houtkachel (en stookgedrag) van het gas af te mógen gaan.

15 reacties

Reputatie 3
Hoe gaan we dat toetsen en handhaven?
Reputatie 4
Badge +3
Inderdaad een interessante discussie, @driepinter!

Heb je al ideeën over hoe je een duurzame houtkachel zou kunnen realiseren of heb je tips over hoe je duurzaam stookt?

@peterberghs, @small consumer, hebben jullie hier ook ideeën over?

Groetjes,

Pieter
Reputatie 7
Badge +3
De overheid adviseert om bij windstil weer geen hout te stoken. Derhalve kan je als zelfde overheid niet toestaan dat huizen alleen met een houtkachel verwarmd kunnen worden.

Wat betreft duurzaam stoken stel ik voor
  1. Geen houtkachel als enige verwarming gezien je op windstille dagen geen hout kan stoken.
  2. Gemeentes moeten houtkachels laten registreren. Zodat (eindelijk) erkend wordt dat houtstook tot luchtvervuiling leidt.
  3. Een certificaat duurzaam hout stoken. Die je dus kwijt raakt als je dat niet doet.
  4. Alleen goed gekeurde houtkachels. Het einde dus voor de (zeer inefficiënte) open haard.
  5. Opstarten en uit laten branden alleen door gebruik te maken van pellets om kool- en koolmonoxide te voorkomen.
  6. Na 23:00 h houtkachels uit zodat de buren ook met windstil weer met open raam kunnen slapen.
  7. Verbod op stoken van onvoldoende gedroogd hout.
  8. Faciliteren opslag van te drogen brandhout. Opslag brandhout dus onder een agrarische bestemming laten vallen (gezien de vele leegstaande stallen e.d. op het platteland.
  9. Verplichte voorraad droog brandhout op locaties waar hout wordt gestookt. Dat geldt ook voor pellets voor het opstarten en (op tijd) uit laten branden.
Reputatie 2
De overheid adviseert om bij windstil weer geen hout te stoken. Derhalve kan je als zelfde overheid niet toestaan dat huizen alleen met een houtkachel verwarmd kunnen worden.

Wat betreft duurzaam stoken stel ik voor
  1. Geen houtkachel als enige verwarming gezien je op windstille dagen geen hout kan stoken.
  2. Gemeentes moeten houtkachels laten registreren. Zodat (eindelijk) erkend wordt dat houtstook tot luchtvervuiling leidt.
  3. Een certificaat duurzaam hout stoken. Die je dus kwijt raakt als je dat niet doet.
  4. Alleen goed gekeurde houtkachels. Het einde dus voor de (zeer inefficiënte) open haard.
  5. Opstarten en uit laten branden alleen door gebruik te maken van pellets om kool- en koolmonoxide te voorkomen.
  6. Na 23:00 h houtkachels uit zodat de buren ook met windstil weer met open raam kunnen slapen.
  7. Verbod op stoken van onvoldoende gedroogd hout.
  8. Faciliteren opslag van te drogen brandhout. Opslag brandhout dus onder een agrarische bestemming laten vallen (gezien de vele leegstaande stallen e.d. op het platteland.
  9. Verplichte voorraad droog brandhout op locaties waar hout wordt gestookt. Dat geldt ook voor pellets voor het opstarten en (op tijd) uit laten branden.



Dat zijn edele doelen. Helaas bijna niet te handhaven.

ad 1: Iemand kan voor de vorm een paar elektrische kacheltjes plaatsen.
ad 5: Opstarten met pellets is een goede tip. Maar uit laten branden lukt alleen zonder brandstof.
ad 6: Je moet sowieso zodanig stoken dat de buren er geen last van hebben. Los van het tijdstip.
ad 7: Zeer moeilijk te handhaven.
ad 9: Idem. "Het droge hout is net op meneer".

Wel leuk om op deze manier te filosoferen over houtstook. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Dat zijn edele doelen. Helaas bijna niet te handhaven.

ad 1: Iemand kan voor de vorm een paar elektrische kacheltjes plaatsen.
ad 5: Opstarten met pellets is een goede tip. Maar uit laten branden lukt alleen zonder brandstof.
ad 6: Je moet sowieso zodanig stoken dat de buren er geen last van hebben. Los van het tijdstip.
ad 7: Zeer moeilijk te handhaven.
ad 9: Idem. "Het droge hout is net op meneer".

Wel leuk om op deze manier te filosoferen over houtstook. 😉

Dank voor uw reactie. Het is lange tijd verboden geweest om je huis alleen elektrisch te verwarmen (met de traditionele elektrische kachels, de moderne efficiënte infrarood en warmtepompen dus niet meegerekend) om overbelasting van het elektriciteitsnet (en of voorziening) te voorkomen. Dus alleen een elektrisch kacheltje hoeft geen excuus te zijn. Je behoort dus naar mijn standpunt naast een houtkachel dus ook een gasverwarming (aardgas, propaan of butaan) te hebben.

En mogelijk zijn er meer verboden die niet te controleren zijn.😎 Je mag ook geen slagwapens in huis of je eigen winkel hebben. Maar als een inbreker "toevallig" (toevallig dubbel natuurlijk want hij is niet "toevallig" in je huis) een klap met honkbalknuppel krijgt stond lag die honkbalknuppel wel 'toevallig' in je kledingkast. Een slijter komt met een klap met een grote fles als zelfverdediging ook weg. Niet als hij een honkbalknuppel gebruikt.
Reputatie 2
Dat verbod heb ik nooit van gehoord.
Maar ook in dat geval is dat eenvoudig te omzeilen.

Het zou in deze tijd ook raar zijn: een overheid die het gasverbruik wil verminderen en tegelijkertijd verplicht om een gasverwarming in huis te hebben.

Beter zou het zijn om bestaande goede alternatieven te stimuleren. Zowel in de ontwikkeling als in de aanschaf.
Reputatie 4
Badge +3
De overheid adviseert om bij windstil weer geen hout te stoken. Derhalve kan je als zelfde overheid niet toestaan dat huizen alleen met een houtkachel verwarmd kunnen worden.

Wat betreft duurzaam stoken stel ik voor
  1. Geen houtkachel als enige verwarming gezien je op windstille dagen geen hout kan stoken.
  2. Gemeentes moeten houtkachels laten registreren. Zodat (eindelijk) erkend wordt dat houtstook tot luchtvervuiling leidt.
  3. Een certificaat duurzaam hout stoken. Die je dus kwijt raakt als je dat niet doet.
  4. Alleen goed gekeurde houtkachels. Het einde dus voor de (zeer inefficiënte) open haard.
  5. Opstarten en uit laten branden alleen door gebruik te maken van pellets om kool- en koolmonoxide te voorkomen.
  6. Na 23:00 h houtkachels uit zodat de buren ook met windstil weer met open raam kunnen slapen.
  7. Verbod op stoken van onvoldoende gedroogd hout.
  8. Faciliteren opslag van te drogen brandhout. Opslag brandhout dus onder een agrarische bestemming laten vallen (gezien de vele leegstaande stallen e.d. op het platteland.
  9. Verplichte voorraad droog brandhout op locaties waar hout wordt gestookt. Dat geldt ook voor pellets voor het opstarten en (op tijd) uit laten branden.


Wauw! Bedankt voor je uitgebreide antwoord, @driepinter !
Reputatie 3
Dat verbod heb ik nooit van gehoord.
Maar ook in dat geval is dat eenvoudig te omzeilen.

Het zou in deze tijd ook raar zijn: een overheid die het gasverbruik wil verminderen en tegelijkertijd verplicht om een gasverwarming in huis te hebben.

Beter zou het zijn om bestaande goede alternatieven te stimuleren. Zowel in de ontwikkeling als in de aanschaf.
Reputatie 3
Vind ik ook.

Verder ben ik ook een voorstander van minder regels. Dat was en is toch ook het politieke beleid?
Zoals ik er nu over denk schaf ik geen houtkachel aan.
Ik wil het liefst (aard)gas blijven stoken en als de techniek er klaar voor is, waterstof.

Wie in deze forumdiscussie denkt erover om wel een houtkachel te kopen?
Wij denken erover om een houtkachel aan te schaffen. Wel een zeer efficiente en schone versie. Toegegeven, uitstoot blijft er, op de juiste manier gestookt blijft dit echter beperkt en staat niet in verhouding tot bijv. een vuurkorf in de tuin. Het voorkomt houtsnippers uit Amerika laten komen om hier in kolencentrales als bijstook te verbranden. Daar komt ook heel wat uitstoot bij kijken. Ook bouw van windmolens en zonneparken hebben negatieve aspecten. De houtkachel gaat een goed geisoleerd huis verwarmen icm een warmtepomp. Houtkachel installeren om niet te hoeven isoleren is natuurlijk niet de oplossing.
Reputatie 4
Badge +3
Wauw, @Japioo! Daar had ik nog nooit bij stilgestaan, dat van die houtsnippers. Welkom op de community. 🙂 @driepinter, wat is jouw mening hierover? Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Pieter
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat er natuurlijk om of die houtsnippers geschikt zijn voor de aan te schaffen goed gekeurde kachel.
Verder weet ik wel zeker dat een kolencentrale voor de verbranding c.q. bijstook bij steenkool een efficiëntere verbranding heeft dan de meeste particuliere houtkachels.
Uitstoot is er altijd. Maar er is een verschil tussen de uitstoot van CO2 (die bij de verbranding van koolwaterstoffen immers altijd vrij komt) en de uitstoot aan fijnstof.
Gisterenmiddag was het buiten 20 graden. De buurman 's middags de rolluik omlaag vanwege de 'hinderlijke' zon. En toen ik om 20:00 mijn slaapkamerraam dicht wilde doen rook ik het al.

Gelukkig het ik de vereniging mee met haar advies niet te stoken bij windstil of mistig weer.
https://www.eigenhuis.nl/huis-duurzaam-maken/energiehuis/houtkachel. Ik adviseer dus om ook een warmtepomp aan te schaffen als u na uw investering gasloos wilt.
Reputatie 4
Badge +1
Houtkachels in en woonbuurt moeten verboden worden.
Een houtkachel is een puntbron voor fijnstof, en de buren zitten altijd in te veel fijnstof. Zij sterven eerder, en dat mag een houkachel stoker zijn buren niet aandoen.
Wie op minstens 200 m van zijn buren woont, die mag houtstoken, voor verwarming.
Verder een stookverbod van biomassa in woonbuurten
Reputatie 4
Badge +1
Houtkachels in en woonbuurt moeten verboden worden.
Een houtkachel is een puntbron voor fijnstof, en de buren zitten altijd in te veel fijnstof. Zij sterven eerder, en dat mag een houkachel stoker zijn buren niet aandoen.
Wie op minstens 200 m van zijn buren woont, die mag houtstoken, voor verwarming.
Verder een stookverbod van biomassa in woonbuurten


Bij deze conclusie hoort dit plaatje van een woonbuurt, elke piek is een huis met een houtkachel.
Met het programma ISL3a heb ik daarmee uitlaten rekenen hoe de fijnstof van de houtkachels zich verspreid.
Dit programma kunnen bedrijven gebruiken die een milieuvergunning aanvragen voor hun schoorsteen. Zo'n bedrijf moet daarvoor schatten hoeveel fijnstof er uit hun schoorsteen komt. Bij de houtkachels in mijn buurt weet ik dat niet, dus is het geschat, aan de hand van hoe vaak mijn buren stoken. en dat is geijkt met een fijnstof meting van 3 maanden in mijn tuin, jan, feb en mrt.
Ik woon in de grootste piek, mijn houtkachel stokende buurman woont op 50 m afstand.

Belangrijke parameters in het programma zijn de hoogte van de schoorsteen, de uittree snelheid en de de hoeveelheid fijnstof uitstoot per sec,
Het programma rekent de gemiddeld jaar blootstelling uit.
Hoewel er in mijn aanpak veel geschat is, is ook duidelijk dat wat je ook schat, de directe buren van houtkachelstokers altijd in te veel fijnstof wonen, en de stokers zelf ook.
Beide gezinnen zullen dus eerder sterven.


Reputatie 1

Rendement houtkachel?

Er zijn goede en slechte,   en ja, ook de Pellet kachel,  bij opstart een klein wolkje dus  op lage stand doorstoken is  voor pellets goed,  hout kachel is moeilijker  regelbaar  en  vuiler helaas.

 

 

Reageer