Vraag

zonnepanelen geen optie

  • 8 October 2022
  • 1 reactie
  • 106 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Beste forumleden,

Al een aantal maanden ben ik aan het nadenken hoe ik kan verduurzamen. 

 

Huidige situatie:

- hoekhuis eind jaren 50

- spouwmuurisolatie

- dakisolatie

- vloerisolatie

- triple glas

- voortuin op zuiden

 

Door hoge bomen van de gemeente in onze straat, is ons dak ongeschikt voor zonnepanelen. Achtertuin is ook niet diep genoeg om ze op het schuurdak te plaatsen. Meedoen aan een gemeente project om zonnepanelen op een gebouw te plaatsen lijkt m.i. ook weinig op te brengen. Ik wil de opgewekte energie namelijk zelf gebruiken en niet terug leveren. 

 

Heeft iemand voor ons de gouden tip? Mijn man blijft maar hameren op een houtkachel, maar dat vind ik ook geen oplossing. 

Mvg Cynthia


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Cynthia,

Een gouden tip heb ik niet, maar ik zal wel even wat gedachten met je delen.
Al met al best wel weer een lang verhaal geworden :)


Een houtkachel is idd niet heel erg duurzaam. Het hout heeft in de loop van zijn leven CO2 opgevangen en dat komt dan bij verbranding weer vrij.
Wel kun je het gebruiken om je totaal gas verbruik te verminderen.


De vraag is ook wat je precies bedoelt met verduurzamen.
Gaat het je er om je CO2 ‘footprint te verkleinen, minder fossiele brandstof te gebruiken, enkel persoonlijk of ook het totaal? Of wil je vooral je energiekosten verlagen.
Dat bepaalt namelijk voor een groot deel wat de meest logische keuzes zijn.


Zonnepanelen in een SCE project - voorheen postcode roos - leveren weliswaar niet direct kWu’s op die je mag salderen/verrekenen met je eigen verbruik, maar het levert je normaal gezien wel een goed rendement op op de investering die je doet en zorgt er daarnaast voor dat een deel van de energie die in jouw woonplaats wordt gebruikt met zonnepanelen wordt opgewekt.
Dat is dus best duurzaam - in principe net zo duurzaam als wanneer ze op je eien dak liggen - en ook goed voor je eigen portemenee.
Maar zeker niet zo goed voor je portemonnee als wanneer je zelf zonenpanelen kunt neerleggen en de opwek salderen.


Het klinkt alsof jullie al een aardig eindje op weg zijn om je energiebehoefte te verminderen.
Dat is altijd stap 1, want de energie die je niet gebruikt is - afhankelijk van de investering die je moet doen natuurlijk - altijd de meest goedkope.


Mijns inziens begint het altijd met ‘meten is weten’. Inzicht krijgen in je energie verbruik, bepalen waar dat aan/door gebruikt wordt en dan keuzes maken.
Die keuzes zijn heel persoonlijk. De 1 zet de verwarming een graad lager en trekt een trui aan, de ander investeert liever in nog meer isolatie.

De kans is overigens groot dat een deel van je energie wordt gebruikt op een manier waar je helemaal niet aan had gedacht. Zo kwam ik er achter, nadat ik een energiemeter aan mijn slimme meter had gekoppeld, dat de elektrische bedframe’s in totaal zo’n 140W ‘sluipverbruik’ hadden.
Dat is per jaar 1.226.400W(!) want elke Watt aan verbruik die 24u per dag aan staat is 8.760W per jaar.

Als je weet waar je energie naar toe gaat kun je kijken of daar mogelijkheden zijn om he energie verbruik te verminderen. Bijvoorbeeld, zoals jullie al voor een groot deel lijken te hebben gedaan, door middel van isolatie te zorgen dat de gebruikte energie niet meteen naar buiten ontsnapt.


Vervolgens kun je kijken of de manier waarop de energie wordt gebruikt nog efficienter kan.
Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het verlagen van de aanvoer temperatuur van je CV installatie. Aan het begin van het stookseizoen kun je die bijvoorbeeld op 55C zetten en als het dan een keer niet lukt om je huis prettig warm te krijgen hem met 5C te verhogen.
Op die manier kun je het ook met enige regelmaat aanpassen aan het weer buiten.
Dat kan - zeker bij wat oudere ketels - een signifcante besparing aan gas verbruik opleveren.

En mss staan de radiatoren niet overal lekker vrij om hun energie af te geven.
Radiatoren inbouwen is een tijd lang erg populair geweest maar kan hun efficientie ernstig verminderen. Een radiator geeft zijn warmte af als convectie warmte naar boven. Dat is de reden dat ze vaak voor/onder ramen staan omdat daarmee dan een warmtedeken voor de ramen wordt gemaakt wat erg goed werkt voor het comfort. Daarvoor is het nodig dat ze zowel aan de bovenkant, maar ook aan de onderkant liefst onbehinderde aan- en afvoer van lucht hebben.
Daarnaast stralen ze warmte direct de ruimte in. Ook dat werkt aanzienlijk minder goed als er een plaat voor zit of een bank in de weg zit. 
Gordijnen zitten idealiter volgens mij het liefst niet voor de verwarming, maar half er boven. Zodat een deel van de convectiewarmte achter de gordijnen weer de genoemde warmte deken maakt en de rest de ruimte in gaat om daar de lucht te verwarmen.


Ook van belang is te kijken hoe de warmte in het huis verdeeld wordt. Blijft die niet teveel hangen in een ruimte die eigenlijk niet verwarmd hoeft te worden?
Eventueel hier en daar wat radiator ventilatoren gebruiken om de warme lucht sneller door de ruimte te verdelen. Of zelfs radiatoren gebruiken die nog veel efficiënter met warm water omgaan.
Een andere optie is het gebruik van vloerverwarming - met warm/CV water. Dat is een geschikte manier om met lage temperatuur water - waar dus minder energie voor nodig is - een leefruimte op temperatuur te krijgen. Maar dat is in veel gevallen niet heel simpel even aan te leggen.


Een volgende stap is dan om te kijken of de energie die je gebruikt op een duurzame manier kan worden opgewekt. Dat kan bijvoorbeeld door zelf zonnepanelen te installeren.
Maar ook als je een contract afsluit met 100% NL windenergie, dan wil dat zeggen dat de stroom die je gebruikt in principe 100% duurzaam is. Of in ieder geval wordt gecompenseerd met 100% duurzame energie.

Voor veel mensen is het verminderen van hun gas verbruik voor verwarming - vaak meer dan 80% van al het gas verbruik gaat in verwarming zitten - een logische volgende stap.
Dat is waarom zogenaamde lucht - water warmte pompen - in hybride opstelling - erg populair zijn. Daarmee kun je je gas verbruik omzetten in elektriciteit verbruik, waarbij je vaak maar 2kWu aan stroom nodig hebt om 10kWu energie te krijgen, wat het equivalent is van 1m3 aan gas.
(dat is wel enigszins kort door de bocht, maar in de basis klopt het)
Met de huidige prijzen van 1,27/kWu en 3,20/m3 gas is het goedkoper om zoveel mogelijk met stroom je huis te verwarmen, dat is natuurlijk niet het geval als de stroom weer 0,30/kWu en het gas 0,8/m3 zou zijn. En ook de ‘price cap’ die de overheid volgend jaar gebruikt trekt die vergelijking enigzins scheef.
Als je wel je eigen stroomopwek zou hebben is het daarom ook van belang om je berekeningen te maken er van uitgaande dat je alleen maar ca 6 cent per kWu terug krijgt en niet alles kunt verrekenen. 

En hoewel het een beetje vloeken in de kerk is - vanwege de zeer gerede kans op groter energie verbruik in de zomer - zijn ook lucht - lucht warmte pompen, oftewel airco’s erge efficient in energie gebruik. Vaak nog wat meer dan lucht - water warmtepompen.
Een duidelijk nadeel, mijns inziens, is dat die minder goed geschikt zijn om een ‘warmte deken’ voor de ramen te maken, waardoor je bij (minder goed geïsoleerde) ramen vaak toch iets van koude van de ramen voelt komen.

Wat zou ik doen als ik jou was?
Dat is vrij lastig te zeggen zonder de situatie beter te kennen en zijn natuurlijk ook persoonlijke keuzes…

Als eerste kijken of er niet ‘gewoon’ nog energie te besparen is, al dan niet door radiatoren beter hun werk te laten doen.
Dan kijken of er nog ergens wat te isoleren valt
Indien mogelijk warm water vloerverwarming aanleggen (de radiatoren kunnen nog wel blijven hangen voor het geval het ooit nog koud wordt).
En ipv een houtkachel zou ik denk ik eerder voor een hybride warmtepomp kiezen.
En als je dan nog wat geld over hebt, mee doen aan een SCE zonnepanelen project

Ik hoop dat het bovenstaande je een beetje kan helpen.

Anne.

Reageer