Alleen door energiebesparing gaat de energieprijs echt omlaag.

  • 27 September 2022
  • 1 reactie
  • 82 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 De gassubsidie, ook door de linkse partijen verkocht als prijsplafond, gaat de belastingbetaler 22 miljard kosten. Het werkt averechts want een lagere prijs leidt veelal tot een hoger verbruik. Zo is het met een prijsplafond van € 1,30 per m3 gas en € 0,70 per kWh een warmtepomp al niet rendabel bij een COP van 4. Er werkt maar één ding tegen de gascrisis (en de daar uit voorkomende elektriciteitscrisis) en dat is massaal energiebesparen. Tevens heeft Poetin daardoor minder middelen voor zijn oorlog in Oekraïne.

Met vereende krachten kan de energieprijs sneller omlaag (esb.nu)


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Voor veel mensen - iedereen? - is de gasprijs van het prijsplafond aanzienlijk hoger dan wat ze gewend waren. Dat dat dus tot meer verbruik zal leiden geloof ik niet.
Hoogstens minder minder verbruik. Maar ook met veel minder problemen voor mensen, dus wrs een mooie balans?

Daarnaast zijn de tarieven die nu genoemd worden resp 1,45 en 0,40 (incl belastingen).
Dus dan ben je met een COP van 3,6 of hoger - over het hele stookseizoen gemeten - volgens mij nog altijd beter uit?

Ik merk juist dat er een hele sterke toename is in de vraag van mensen naar mogelijkheden om hun energieverbruik te verminderen. Daarnaast zijn de warmtepompen niet aan te slepen, dus daar zal het plafond denk ik niet veel invloed meer op hebben.

Anne.

Reageer