Skip to main content

Bedenkingen bij 'waterzijdig inregelen'

Toon eerste bericht

• Nieuwe deelnemer
  • 18 januari 2022
Driepinter :

Thermostaatkranen hebben niets met waterzijdig inregelen te maken. Waterzijdig inregelen betreft dat alle (gebruikte, het spreekt voor zich dat alle radiatoren in één ruimte benut moeten worden) ongeveer dezelfde retourtemperatuur krijgen.

Volgens mij schrijf ik nergens dat thermostaatkranen wat met waterzijdig inregelen te maken heeft. Mijn betoog gaat over de besparing die er te halen is met wzir zoals de topicstarter stelt. In de hele discussie wordt alleen gesproken over het rendement van de ketel. Inprincipe worden radiators berekend op een doeltemperatuur voor de betreffende ruimte. Als er te veel water door een radiator gaat neemt het vermogen toe van de radiator en zal het in die ruimte warmer worden dan berekend mits er geen thermostaatkraan is toegepast.(nog even afgezien van dat dus de retourtemperatuur ook hoger zal zijn maar die besparing is al besproken). In mijn voorbeeld worden de 1ste etage en de zolder dus warmer dan berekend. Dat is dus verlies en dat zal minder worden met wzir want het wordt boven namelijk niet meer te warm.

• Actieve deelnemer
  • 7 april 2025

Waterzijdig inregelen even duur als aanschaf warmtepomp

Sinds eind september heb ik uit min of meer idealistische overwegingen een hybride Adlar warmtepomp naast een 2-3 jaar oude ATAG hr-ketel. De ketel staat in de kelder en het goed geïsoleerde 30-erjarenhuis heeft 3 verdiepingen. Overal staan radiatoren (13 stuks) zonder drukventielen. Op zolder staan normaliter de radiatoren dicht evenals een deel van de radiatoren op de eerste verdieping. Toen ik echter toen het vroor de zolder ook wilde verwarmen bleek dat daar de radiatoren (vrijwel) koud bleven, terwijl die voorheen wel gewoon warm werden met alleen de cv-ketel. Volgens Adlar zou waterzijdig inregelen de remedie zijn. Heb daarop een offerte laten maken bij een degelijke installateur. De offerte met voor alle radiatoren dynamische thermostaatkranen, 5 gewone radiatorkranen en 8 thermostatische radiatorkranen en installatie kwam uit op 3500 €. De kranen en knoppen kosten 1025 €. De hele operatie waterzijdig inregelen kost vrijwel het zelfde als de Adlar warmtepomp met subsidie.

Ik voel me behoorlijk bekocht door Adlar die een en ander bij de schouw had kunnen voorzien.

Op verschillende plaatsen kan je vinden dat de kosten van het waterzijdig inregelen ca 500-1000 € bedragen, maar niet zo'n bedrag waarmee ik ben geconfronteerd. Ik vind dat de voorlichting van de overheid daarmee schandalig tekort schiet. Verder is het nauwelijks mogelijk een bedrijf te vinden die dit werk kan en wil uitvoeren. Feenstra doet het alleen voor klanten die een cv of warmtepomp van hun gekocht hebben. Adlar zou het moeten doen, maar beweert dat zij het niet doen.

Mijn vraag is zou wzir met dynamische thermostaatkranen wel helpen om mijn zolder te verwarmen?

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 7 april 2025

@W.E.B Interessante vraag - maar wat zegt de degelijke installateur? 

Of wzir helpt? - Misschien een beetje - maar vermoedelijk krijg je geen garantie als je het aan de pijpfitter vraagt.

Verder is een diagnose op afstand een beetje (zeer) lastig.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 7 april 2025

@W.E.B  Als die radiatoren dan een beetje warm worden kunnen ze dus niet bevriezen. En al helemaal niet als u cv buis isolatie aanbrengt en een oude deken of iets dergelijks op die radiatoren legt. Enkele deuren naar een verwarmde ruimte open zetten en als noodvoorziening een elektrische kachel met vorstvrij thermostaat wegzetten.  Waterkraan in de meterput dicht draaien en de leidingen ontwateren (door dan ook de kranen boven even open te draaien). Als u de kranen boven weer dicht draait blijft er lucht in de leiding zitten waardoor als het verkeerd gaat de leidingen minder snel kapot vriezen.

• Actieve deelnemer
  • 7 april 2025

Ik heb het de installateur nog niet gevraagd of hij denkt dat wzir de juiste remedie is tegen het niet warm worden van de radiatoren op zolder. Het zou me niet verbazen als hij wzir nog nooit voor een hybride warmtepomp heeft gedaan. Hij wist waarschijnlijk niet dat je dan een delta-T van 5-7 graden moet gebruiken voor een lage temperatuurverwarming en niet van 20 graden zoals bij een cv.

Welke informatie zou jij nodig hebben voor een diagnose op afstand?

De radiatoren zijn ontlucht en de thermostaatknoppen stonden op de hoogste temperatuur. De waterdruk staat op 1,9, wat de bedoeling van Adlar was. Mogelijk heeft het probleem ook te maken met onvoldoende stroomsnelheid in de installatie te maken, die voor lage temperatuurverwarming hoger moet zijn dan voor de cv.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 7 april 2025

@W.E.B Misschien niet duidelijk genoeg - op afstand is in dit geval geen snelle diagnose mogelijk.

Tot dat alle belangrijke informatie beschikbaar en gerangschikt is duurt waarschijnlijk een aantal vraag/antwoord rondes en of dan de juiste informatie op tafel ligt? - Maar ik ben geen expert voor verwarming en warmtepompen, eerder een tweaker met een warmtepomp.

• Actieve deelnemer
  • 7 april 2025

Ik ben niet bang dat de zaak bevriest, daar is het huis te goed voor geïsoleerd, maar ik ben met die warmtepomp alleen maar in comfort achteruit gegaan en dat vind ik belachelijk.

De leidingen waren trouwens ook al vrijwel helemaal koud. Zelf denk ik aan gebrek aan druk/debiet.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 8 april 2025

@W.E.B  Kan je, wanneer je boven moet verwarmen, in het menu van de ketel of warmtepomp niet de pompsnelheid van de water-, herhaal water- en dus cv-, pomp verhogen? 

Ik heb er niet voor geleerd maar voor mij is een combinatie waterzijdig inregelen en thermostaatknoppen vreemd. Als je alle thermostaatknoppen ‘dicht’ zou draaien staat de cv en warmtepomp op een dichte leiding te draaien. Dan moet er een noodbypass zitten en dus meer kans op een heel verkeerde afstelling.

Reageer