Bedenkingen bij 'waterzijdig inregelen'

  • 12 February 2020
  • 76 reacties
  • 5583 Bekeken

Reputatie 2

Ik zie dat mede door de (uitstekende!) artikelen van Daphne van Paassen en het artikel in Eigen huis magazine van februari de belangstelling voor 'waterzijdig inregelen' (wzir) flink toeneemt.

Ik zou dat enthousiasme toch willen temperen met een aantal punten vanuit een technisch perspectief:

 

  1. De situatie is niet statisch.
    Als na veel geregel met alle radiatoren open eindelijk een evenwicht is bereikt, dan geldt dat alleen voor die situatie; d.w.z. alles open en bij dat toerental van de circulatiepomp.
    In de praktijk stook je niet vaak in alle kamers (hoop ik). En/of je hebt thermostaatkranen, die voortdurend meer en minder open gaan. Weg evenwicht!
  2. De totale verwarmingscapaciteit vermindert (vaak).
    Doorgaans worden voetventielen en radiatorkranen met regelbare klephoogte geleverd in de stand ‘vol open’. De installateur monteert ze en laat de installatie zo achter (meestal). Bij wzir ga je een aantal radiatoren  afknijpen. Daardoor wordt de capaciteit daarvan minder. Geen probleem als ze overbemeten zijn, maar anders moet de keteltemperatuur omhoog (!) om toch voldoende warmte te kunnen afleveren.
  3. De besparing?
    Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je zuiniger stookt door alleen de warmteafgifte in een ruimte iets te verschuiven van de ene naar de andere radiator. Tot maar liefst 20 %? Zeer onwaarschijnlijk. Te controleren valt het voor een particulier al helemaal nauwelijks.
    Een besparing kan bereikt worden door verlaging van de keteltemperatuur, mits de radiatoren voldoende overbemeten zijn voor deze vorm van ‘lagere temperatuurverwarming’. Maar dat staat geheel los van dat wzir gedoe!

Stel je ook niet te veel voor van verlaging van de watertemperatuur op de ketel. Een moderne kamerthermostaat / gasketel ‘moduleert’, dwz werkt uit zichzelf al met een lage watertemperatuur en verhoogt die bij aanhoudende warmtevraag. Het voor de hand liggende is vaak al lang verzonnen …

Kortom, @ Daphne van Paassen en @Marijke , als ik jullie was zou ik mijn tijd, geld en energie in iets anders steken!

En dat geldt natuurlijk ook voor de lezers.


76 reacties

Thermostaatkranen hebben niets met waterzijdig inregelen te maken. Waterzijdig inregelen betreft dat alle (gebruikte, het spreekt voor zich dat alle radiatoren in één ruimte benut moeten worden) ongeveer dezelfde retourtemperatuur krijgen.

 

Volgens mij schrijf ik nergens dat thermostaatkranen wat met waterzijdig inregelen te maken heeft. Mijn betoog gaat over de besparing die er te halen is met wzir zoals de topicstarter stelt. In de hele discussie wordt alleen gesproken over het rendement van de ketel. Inprincipe worden radiators berekend op een doeltemperatuur voor de betreffende ruimte. Als er te veel water door een radiator gaat neemt het vermogen toe van de radiator en zal het in die ruimte warmer worden dan berekend mits er geen thermostaatkraan is toegepast.(nog even afgezien van dat dus de retourtemperatuur ook hoger zal zijn maar die besparing is al besproken). In mijn voorbeeld worden de 1ste etage en de zolder dus warmer dan berekend. Dat is dus verlies en dat zal minder worden met wzir want het wordt boven namelijk niet meer te warm.

Reageer