Skip to main content

Belemmering bij verduurzaming van nieuwbouwwoningen (douche WTW installatie)

  • 12 June 2024
  • 35 reacties
  • 290 Bekeken

Graag zou ik het volgende willen voorleggen:

 

Ik ben eigenaar van een nieuwbouw woning, welke nog gebouwd moet gaan worden.

De woning maakt deel uit van een nieuwbouwproject, start realisatie najaar 2024, oplevering verwacht najaar 2025. De realisatie van dit project gebeurt onder regie van een projectontwikkelaar, en beslaat in totaal zo'n 150 nog te realiseren nieuwbouwwoningen.

Nu is het zo dat geen enkele van deze woningen voorzieningen een douche warmte terug winning (WTW) (douche-WTW) voorziening heeft. Een douche-WTW levert zo'n 50% besparing op aan energie (gas of elektriciteit).


Meer informatie: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-warm-water/douche-wtw/

 

Een douche WTW systeem is (uiteraard) het eenvoudigst in te bouwen tijdens de bouw (realisatie) van de woning. Navraag bij de projectontwikkelaar heeft mij opgeleverd dat deze niet openstaat voor het inbouwen van een WTW systeem. Zelf (laten) realiseren tijdens de realisatie van de woning is evenmin onmogelijk: de projectontwikkelaar staat dit niet toe vanwege verzekeringskwesties / aansprakelijkheid door de projectontwikkelaar.

 

Kortom: een technisch eenvoudig te energiebesparing, wordt onmogelijk of in ieder geval zeer lastig gemaakt wegens "niet passende procedures". De enige optie die ik nu heb is om na oplevering van de woning de muren weer open te breken en het WTW systeem in te bouwen. Dat is natuurlijk verre van efficiënt bouwen. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor mijn woning; dit geldt voor alle woningen in het betreffende project (150 woningen). Maar waarschijnlijk ook voor andere nieuwbouwprojecten: ik kan mij zo voorstellen (nou ja eigenlijk niet), dat andere projectontwikkelaars ook zo halsstarrig zijn. 

 

Even uitzoomend: Men kan wel nagaan dat hier op grote schaal mogelijkheden om energie te besparen, niet worden benut.

Dat kan toch, met het oog op de besparingsdoelen en verduurzaming van Nederland, in combinatie met efficiënt bouwen niet de bedoeling zijn?! 

 

35 reacties

Reputatie 6
Badge

Mocht er totaal geen mogelijkheid zijn voor douche wtw, dan pleit ik voor het “uit leg principe”. Een onderbouwde, beargumenteerde verklaring waarom geen dwtw mogelijk is/niet rendabel zou zijn/meer risico's zouden opleveren. Het zogenaamde "pas toe of leg uit" construct.

Dat is afschuiven van de onderzoeksplicht die je als koper hebt. Je moet je zelf goed laten voorlichten door zowel voorstanders als tegenstanders. Verkopers lopen niet te koop met nadelen van hun produkten. Zoek de echte en betrouwbare referenties en niet alleen wat je wil horen.

Mocht er totaal geen mogelijkheid zijn voor douche wtw, dan pleit ik voor het “uit leg principe”. Een onderbouwde, beargumenteerde verklaring waarom geen dwtw mogelijk is/niet rendabel zou zijn/meer risico's zouden opleveren. Het zogenaamde "pas toe of leg uit" construct.

Dat is afschuiven van de onderzoeksplicht die je als koper hebt. Je moet je zelf goed laten voorlichten door zowel voorstanders als tegenstanders. Verkopers lopen niet te koop met nadelen van hun produkten. Zoek de echte en betrouwbare referenties en niet alleen wat je wil horen.

@jvdleeuw in de huidige koopwoningmarkt heb je weinig eisen te stellen, als individu. Neem dat even in ogenschouw. Daarom in deze context niet reëel te verwachten dat je als koper een dwtw kunt eisen. Bouwer zegt dan “pech voor jou, voor jou 10 andere kopers". Er is dus geen sprake van  een gezonde marktwerking in de koopwoningmarkt. Daarom is juist sturing vanuit de overheid vereist (helaas). Vergelijk het met het verplicht gasloos bouwen. Dat had er ook niet gekomen als het aan de bouwers had gelegen (en ik vermoed ook niet aan de (meeste) kopers).

Reputatie 6
Badge

Mocht er totaal geen mogelijkheid zijn voor douche wtw, dan pleit ik voor het “uit leg principe”. Een onderbouwde, beargumenteerde verklaring waarom geen dwtw mogelijk is/niet rendabel zou zijn/meer risico's zouden opleveren. Het zogenaamde "pas toe of leg uit" construct.

Dat is afschuiven van de onderzoeksplicht die je als koper hebt. Je moet je zelf goed laten voorlichten door zowel voorstanders als tegenstanders. Verkopers lopen niet te koop met nadelen van hun produkten. Zoek de echte en betrouwbare referenties en niet alleen wat je wil horen.

@jvdleeuw in de huidige koopwoningmarkt heb je weinig eisen te stellen, als individu. Neem dat even in ogenschouw. Daarom in deze context niet reëel te verwachten dat je als koper een dwtw kunt eisen. Bouwer zegt dan “pech voor jou, voor jou 10 andere kopers". Er is dus geen sprake van  een gezonde marktwerking in de koopwoningmarkt. Daarom is juist sturing vanuit de overheid vereist (helaas). Vergelijk het met het verplicht gasloos bouwen. Dat had er ook niet gekomen als het aan de bouwers had gelegen (en ik vermoed ook niet aan de (meeste) kopers).

 

Ik begrijp van deze reactie helemaal niets

Je kunt van alles eisen, maar wees blij dat je bij domme eisen wordt afgeremd. De overheid is daarbij niet per sé een goede referentie 

 

 

Mocht er totaal geen mogelijkheid zijn voor douche wtw, dan pleit ik voor het “uit leg principe”. Een onderbouwde, beargumenteerde verklaring waarom geen dwtw mogelijk is/niet rendabel zou zijn/meer risico's zouden opleveren. Het zogenaamde "pas toe of leg uit" construct.

Dat is afschuiven van de onderzoeksplicht die je als koper hebt. Je moet je zelf goed laten voorlichten door zowel voorstanders als tegenstanders. Verkopers lopen niet te koop met nadelen van hun produkten. Zoek de echte en betrouwbare referenties en niet alleen wat je wil horen.

@jvdleeuw in de huidige koopwoningmarkt heb je weinig eisen te stellen, als individu. Neem dat even in ogenschouw. Daarom in deze context niet reëel te verwachten dat je als koper een dwtw kunt eisen. Bouwer zegt dan “pech voor jou, voor jou 10 andere kopers". Er is dus geen sprake van  een gezonde marktwerking in de koopwoningmarkt. Daarom is juist sturing vanuit de overheid vereist (helaas). Vergelijk het met het verplicht gasloos bouwen. Dat had er ook niet gekomen als het aan de bouwers had gelegen (en ik vermoed ook niet aan de (meeste) kopers).

 

Ik begrijp van deze reactie helemaal niets

Je kunt van alles eisen, maar wees blij dat je bij domme eisen wordt afgeremd. De overheid is daarbij niet per sé een goede referentie 

 

 

@jvdleeuw uit je reactie maak ik op dat de door mij beschreven optie van de wettelijke verplichting / “pas toe of leg uit” constructie vwb de douche wtw, niet begrijpt en “dom” vindt. Kun je mij met argumenten uitleggen waarom je dit zo vindt?

Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw uit je reactie maak ik op dat de door mij beschreven optie van de wettelijke verplichting / “pas toe of leg uit” constructie vwb de douche wtw, niet begrijpt en “dom” vindt. Kun je mij met argumenten uitleggen waarom je dit zo vindt?

Je kunt mensen niet verplichten tot het aangaan van verplichtingen die ze om goede redenen niet willen.

Over en sluiten !!

 

@jvdleeuw uit je reactie maak ik op dat de door mij beschreven optie van de wettelijke verplichting / “pas toe of leg uit” constructie vwb de douche wtw, niet begrijpt en “dom” vindt. Kun je mij met argumenten uitleggen waarom je dit zo vindt?

Je kunt mensen niet verplichten tot het aangaan van verplichtingen die ze om goede redenen niet willen.

Over en sluiten !!

 

@jvdleeuw Heeft u ooit van het concept belasting betalen gehoord? En wat dacht u van het gasloos bouwen? Valt in het zelfde straatje misschien?

Reputatie 5

je bent echt volledig de weg kwijt…. misschien moet ook hier een moderator even ingrijpen.

je bent echt volledig de weg kwijt…. misschien moet ook hier een moderator even ingrijpen.

 

@EmielS  ja het lijkt mij ook, de laatst paar toevoegingen voegen weinig inhoudelijks toe aan de discussie. Hooguit meningen, losse flodders.

waarom sta je niet open voor alternatieven? na 4 pagina's op Tweakers wordt je topic gesloten omdat je totaal niet meebeweegt en niet wilt snappen waarom zaken lopen zoals ze lopen.

Heb je zonnepanelen? Warmtepomp? Isolatie? HR++ glas? dat zet 100 keer meer zoden aan de dijk dan een douche wtw, maar dat wil je maar niet snappen. Wat is dat toch?

 

@EmielS Natuurlijk zijn er zat alternatieven. En ja die besparen veelal nog meer. Helemaal mee eens. Maar daar gaat het in dit topic niet over. Want die alternatieven (warmtepomp, zonnepanelen, HR++ glas, goede isolatie) worden allemaal al gerealiseerd. 

Reputatie 5

#ikstopermee

Reageer