Besparing op energierekening

  • 9 March 2019
  • 3 reacties
  • 543 Bekeken

Naast noodzakelijke isolatie van woningen is de beste besparing de temperatuur op de verschillende dagdelen een graatje lager in te stellen, zo blijkt uit onze jaarlijkse energierekeningen. Ook zonnepanelen kunnen een steentje bijdragen.
In te veel woningen en openbare gebouwen/gemeenschappelijke ruimten staat de temperatuur te hoog ingesteld.

3 reacties

Reputatie 3
ik denk dat je gelijk hebt. maar binnentemperatuur is subjectief. Ik zelf hou van 19 graden. Maar dat verschilt natuurlijk sterk per mens. Ik las eens een interessant artikel van een architect van kantoorgebouwen. Vrouwen en mannen hebben andere voorkeuren voor de binnentemperatuur. Vrouwen hebben het eerder koud binnen. Er is veel te reguleren door de plaats waar je zit in het kantoor. Als de zon schijnt is het enkele graden warmer bij het raam bijvoorbeeld.
In een woning kan eenvoudig de temperatuur geregeld worden. In een kantoor kan er in hoofdzaak qua indeling rekening gehouden worden met temperatuurverschillen. In openbare ruimten levert een graad minder al veel besparing op en zullen de bezoekers deze graad niet merken.
Reputatie 4
inderdaad,
laten kantoren alvast beginnen met het uit zetten van verwarmingen als het buiten de 19°C passeerd.
ik kom nog wel is ergens, en dat stoort me mateloos, de kachel warm terwijl er mensen bijna in hun zwembroek lopen.

Reageer