Beantwoord

Bestaan er warmte-isolerende panelen die achter de radiator geplaatst kunnen worden?

  • 19 April 2019
  • 12 reacties
  • 9575 Bekeken

Bestaan er warmte-isoletende panelen die achter de radiator geplaatst kunnen worden?
De dunne radiatorfolie kan ik niet aanbregnen omdat de vensterbank pal boven de radiator zit.
Zou een autoruit antivries scherm een idee zijn?
icon

Beste antwoord door YusufA 1 May 2019, 14:30

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Tonzon levert folie die met magneetstrips achter op de radiator geplakt kunnen worden. We zijn er nog niet over uit of die methode wel of niet effectief is aangezien de warmte achter de radiator juist moeilijker weg kan. Iemand adviseerde dan ook deze folie maar dan wel met de opmerking derhalve de cv temperatuur te verlagen. https://community.eigenhuis.nl/nieuws-7/daphne-verduurzaamt-over-radiatorfolie-97. Gaat het met meerdere personen niet lukken om het dubbel plakband aan de muur onder de vensterbank aan te brengen en daarna (het meest lastige) de gewone radiatorfolie hier op vast te plakken?

De warme lucht boven de radiator moet natuurlijk wel goed weg kunnen zodat de radiatoren hun warmte goed kwijt kunnen. Dat is ook van belang voor het rendement van de hr-ketel en later eventueel van de cv warmtepomp. Ik zou derhalve ook radiatorventilatoren (SpeedComfort of Climatebooster) onder de betreffende radiator overwegen.

Gezien de vensterbank zo dicht op de radiator zit en de warme lucht dus moeilijk weg kan vrees ik dat alle radiatoren niet even snel hun warmte af kunnen geven. (De afvoer van één radiator wordt sneller warmer dan de andere, c.q. de radiatoren staan niet 'waterzijdig afgesteld' waardoor er onnodig heet cv water retour naar de hr-ketel gaat.

https://community.eigenhuis.nl/besparen-13/vrijwel-alle-hr-ketels-condenserende-ketels-staan-verkeerd-afgesteld-cv-temperatuur-91
De vensterbank hangt net boven het achterste paneel, de bovenwarmte kan in ieder geval wel weg.
De achterkant van de radiator verwarmt wel de muur, maar kan niet goed weg, daarom leek het mij een goed plan om de muur te isoleren.
Ik kan echter met geen mogelijkheid folie op de achtermuur aanbrengen, tenzij ik de radiator er afhaal.
Daarom vroeg ik mij af het een oplossing is om de isolatie vanaf de zijkant aan te brengen door middel van (soepele of oprolbare) isolatie, eventueel folie plakken op een rol dun karton of iets dergelijks.
En zo kwam ik weer op de gedachte om de vorstbeschermers voor autoruiten achter de radiator te schuiven. Ik heb echter geen idee of deze een goede isolatiewaarde hebben en of er eventuele andere nadelen zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Lukt het ook niet om gewone radiatorfolie langs onderen achter de radiator te krijgen? Met een punt schuin langs onderen achter de radiator schuiven. (Dat gaat volgens mij sowieso niet lukken met de dubbele plakband reeds aan de bovenzijde van de folie.).

In principe moet het ook mogelijk zijn de radiator tijdelijk te verwijderen. Zelf nooit gedaan. Dan wel altijd alle lucht weer verwijderen want zonder goede doorstroming van cv water heb je meer verlies.
https://www.youtube.com/watch?v=VB6wlCBMJJs
Reputatie 4
Ik kan me voorstellen dat je van de zomer de radiator eraf haalt, folie op de muur plakt en op de onderkant van de vensterbank en daarna de radiator weer aanbrengt. Breng meteen een thermostaatkraan aan indien die er nog niet op zou zitten Wat je bovendien kan overwegen als de radiator toch eraf is, is om in de vensterbank sleuven te frezen zodat de warme lucht straks vanaf de radiator door die sleuven naar boven weg kan. Sleuven frezen moet je overigens niet doen als je gordijnen hebt die tot aan de vensterbank reiken. Die gordijnen zouden dan veel warmte gevangen zetten tussen het raam en het gordijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Photoncatcher Waarom zou je een thermostaatkraan plaatsen in een ruimte waar (zeer waarschijnlijk) de huiskamerthermostaat hangt? Het is ook juist de bedoeling om de doorstroming door elke radiator in de huiskamer gelijk te houden als de radiatoren eenmaal waterzijdig zijn ingeregeld. De enige reden voor een thermostaatkraan die ik zou kunnen bedenken is dat je één radiator zou kunnen dichtdraaien als je 's avonds dat raam en de volledige wand kan afsluiten met een goed isolerend gordijn. (mijn radiatorkranen ga ik niet open en dicht draaien want dan gaan ze water lekken, op mijn laminaat).
Reputatie 4
In het verre verleden had elke radiator in mijn woning een eigen handmatige radiatorkraan. Waarom zit er uberhaupt een radiatorkraan op een radiator? Niet voor de grap natuurlijk. Je kon (kan) dus handmatig de gewenste temperatuur instellen die nodig is door met die kraan de flow te 'knijpen'. Dat was voordat ik ontdekte dat je de ketelwatertemperatuur kan verlagen van de idiote 80 graden naar 60 graden of zoiets. Radiatoren die 60 graden heet worden vind ik veel te heet en bovendien oncomfortabel. Instellen dus. Dat instellen door radiatoren een voor een te 'knijpen' via de radiatorkraan was een heidense klus door de temperatuurtraagheid van cv radiatoren. Eigenlijk no way. Ik heb dus op ALLE radiatoren (onder het motto: als je het doet, doe het dan goed! - en de monteur was er toch al) thermostaatkranen laten plaatsen (en een bypass op de ketel). De gewenste temperatuur van een radiator instellen is nu een fluitje van een cent. Het comfort is fantastisch en ik bespaar vele kuubjes gas. Alleen zijn de radiatoren in de huiskamer weer weggehaald toen ik vloerverwarming liet aanleggen. Kapitaalvernietiging! De cv-thermostaat hangt overigens conventioneel in de woonkamer.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad de bedoeling om met een zo laag mogelijke (retourwater) radiatortemperatuur te verwarmen vanwege het rendement van de hr (rookgascondenserende) ketel of de cv warmtepomp.

Ik neem aan dat in een huiskamer een of meerdere radiatoren hangen (en derhalve ook in gebruik zijn). Een thermostaatkraan regelt de doorstroming van heet cv water door de radiator aan de hand van de ruimte temperatuur. Terwijl door het waterzijdig inregelen de doorstroming van het hete cv water door de radiator juist afhankelijk moet zijn van de temperatuur van de radiator zelf. Derhalve lijkt mij een thermostaatkraan op een radiator in een ruimte met een kamerthermostaat geen goed idee. Anders moet je die radiatorthermostaat voluit zetten zodat deze continu helemaal open staat en de uiteindelijke doorstroming door die radiator inregelen met het voetventiel.
De discussie gaat inmiddels alle kanten op. Het aanbrengen van dunne radiatorfolie is geen optie omdat ik aan de bovenkant noch aan de onderkant ruimte heb om achter de radiator te komen.
Mijn vraag was of er iets bestaat wat vanaf de zijkant achter de radiator geschoven kan worden, dan wel of een antvriesscherm van de autoruit een oplossing zou kunnen zijn.
Als de radiator om een of andere reden verwijderd moet worden zal ik zeker folie erop aanbrengen, of op de muur, maar om dat te doen alleen voor de folie lijkt me niet slim ook omdat ik dan verse zuurstof breng in het verwarmingssysteem. De ruimte wordt aangestuurd door de kamerthermostaat en de temperatuur van de CV ketel staat op 60gr.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
De discussie gaat inmiddels alle kanten op. Het aanbrengen van dunne radiatorfolie is geen optie omdat ik aan de bovenkant noch aan de onderkant ruimte heb om achter de radiator te komen.
Mijn vraag was of er iets bestaat wat vanaf de zijkant achter de radiator geschoven kan worden, dan wel of een antvriesscherm van de autoruit een oplossing zou kunnen zijn.
Als de radiator om een of andere reden verwijderd moet worden zal ik zeker folie erop aanbrengen, of op de muur, maar om dat te doen alleen voor de folie lijkt me niet slim ook omdat ik dan verse zuurstof breng in het verwarmingssysteem. De ruimte wordt aangestuurd door de kamerthermostaat en de temperatuur van de CV ketel staat op 60gr.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.


Dag Tolhuis,

Een antivriesscherm heeft inderdaad een reflecterende eigenschap waardoor deze ook gebruikt zou kunnen worden als "radiatorfolie" (origineel idee 🙂). Eventueel zou je ook een radiatorfolie op een stukje karton/hard materiaal kunnen bevestigen en achter de radiator plaatsen. Radiatorfolie werkt niet isolerend maar zorgt ervoor dat er geen stralingswarmte verloren gaat richting de buitenmuur. Veel succes met het verduurzamen van de woning.

Groet,

Yusuf
Reputatie 3
Zou een autoruit antivries scherm een idee zijn?

Het spul is in de bouwmarkt ook op rol van 60 cm breed te koop.
voorbeeld, https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/isolatie/isolatiefolie/decor-aluminium-noppenfolie-25-x-0-6m
Mocht je de radiator's wel van de muur halen, een idee wat in een vorig huis met radiatoren had gedaan.
Latjes van 1 cm dik verticaal op de muur onder de vensterbank, hier de aluminium noppenfolie op geniet, vervolgens weer een latje op de vorige en hardboard of (plafond) gipsplaat met het kamer behang eroverheen.
De rollen zijn naar verhouding nogal duur. Ik denk dat ik maar een paar antivriesschermen op maat maak en achter de radiator schuif.
Reputatie 7
Badge +3
De rollen zijn naar verhouding nogal duur. Ik denk dat ik maar een paar antivriesschermen op maat maak en achter de radiator schuif.
Ik (niet erg technisch) heb eens losse radiatorfolie achter een radiator geschoven. Bij het verhuizen, zo'n 20 jaar later, was het één stof nest. En uiteraard isoleert vaste radiatorfolie aan de muur ook beter.

Reageer