Betalen voor terugleveren stroom

  • 8 July 2023
  • 8 reacties
  • 209 Bekeken

Hoe zot kan het zijn,

Eerst worden we met zijn allen gestimuleerd om zonnepanelen en een warmtepomp te nemen. Vervolgens wordt er bekendgemaakt dat de salderingsregeling komt te vervallen, en dan nu willen de energieleveranciers dat we gaan betalen voor de teruggeleverde stroom. Hoe zot is het en wat kunnen we hier nog tegen doen?

Wellicht dat ik de enige ben die hier zo over denkt, maar zou de mening van de community wel willen weten.


8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In het algemeen:

Voor zover ik weet werken stimulerende regelingen meestal op deze manier:
Als de stimulatie (subsidie) haar werk heeft gedaan wordt ze afgebouwd.

 

Zonnepanelen: De in Europa unieke salderingsregeling bestaat pakweg sinds ~2014, sinds ~2015 kan je ook nog de btw over de aanschaf terugkrijgen. Sinds 2018 is bekend dat de salderingsregeling afgebouwd gaat worden. En uiteindelijk zal het waarschijnlijk nog jaren duren voor dat de afbouw überhaupt begint.

Ik kan hier niets onredelijks of verrassends constateren.

Dat iemand nu misschien niet meer volledig? van de salderingsregeling kan “profiteren” is gewoon pech. En hoe lang de btw bevrijding op installaties van begin dit jaar blijft? - Geen idee.

Wat de kosten van de salderingsregeling aangaat (bericht van 7 april 2023 - Info van de ACM & de minister):
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i33950/salderingsregeling-kost-mensen-zonder-zonnepanelen-1-35-miljard-euro-per-jaar

Stroomprijzen: Negatieve prijzen op de stroommarkt treffen voorlopig (en heel incidenteel!) terugleverende huishoudens met dynamische, per uur variabele, tarieven.
Deze contractvorm is uiteraard een persoonlijke keuze.

 

Dus afsluitend:

Tegen de afbouw van de salderingsregeling kan je heel misschien nog iets bij de volgende 2de kamerverkiezingen doen, nu het kabinet demissionair is.

Af en toe negatieve stroomprijzen (bij dynamische  tarieven!) kan je door de slimme keuze van je energieleverancier temperen.

Alle andere leveranciers (model- variabele contracten, etc.) verlagen natuurlijk hun terugleververgoeding tot een minimum (tot dat de overheid misschien ingrijpt - “80%”-regeling?).

YMMV

 

P.S.: Mensen met een lege/halflege EV op de oprit profiteren uiteraard van negatieve stroomprijzen🤑.

Reputatie 4

Hoe zot kan her zijn,

 

eerst worden we met zijn allen gestimuleerd om zonnepanelen en een warmtepomp te nemen.

vervolgens wordt er bekendgemaakt dat de salderingsregeling komt te vervallen, en dan nu willen de energieleveranciers dat we gaan betalen voor de teruggeleverde stroom.

hoe zot is her, en wat kunnen we hier nog tegen doen.

 

wellicht dat ik de enige ben die hier zo over denkt, maar ziu de mening van de community wel willen weten.

Heb je een dynamisch energie contract? Daar speelt dit en ik neem aan dat je dat wist voordat je dat contract afsloot. Overigens is een dynamisch contract een eigen vrije wil keus. Bij een variabel of 1/3 jaar contract heb je dit niet. 

Dus waar is het bij jou misgegaan? 

Ik heb een 3 jarig contract. Dit is van invloed op iedereen die terugleverd.

Reputatie 4

Nee hoor, is alleen bij dynamische contracten. Lees je contract maar eens na

Reputatie 7
Badge +2

Dat de salderingsregeling wordt afgeschaft is best wat voor te zeggen.
Een bijstandsmoeder met 3 kinderen die vorige jaar door haar partner is verruild voor een jonger model en met alle schulden is achter gebleven betaalt namelijk mee aan de verlaging van mijn energierekening.

Ook zonder salderingsregeling is de investering in een zonnepanelen systeem eigenlijk nooit weggegooid geld. Zeker nog altijd een stuk interessanter dan het op de bank zetten.

Daarnaast is de stroomprijs zoals iedereen nu toch wel zal weten afhankelijk van ‘de markt’.
En op die markt moet er idd soms betaald worden om stroom terug te leveren.
Overigens krijgen sommigen (vaak grootgebruikers die snel kunnen opschalen) ook betaald om stroom te verbruiken. Dat wordt oa ingezet om de netspanning stabiel te houden.

Anne.

Reputatie 4

de relatie met die bijstandsmoeder ontgaat mij een beetje. De stelling die gedaan wordt is dat iedereen zou moeten betalen voor terugleveren van stroom indien de dynamische tarieven negatief zijn, en dat is gewoon niet waar.

Overigens betaal ik ook voor subsidies op theater, terwijl ik daar nooit gebruik van maak. Zo werken subsidies nou eenmaal.

Reputatie 7
Badge +3

 Voordat er zonnepanelen waren was overdag, ook in de zomer, de stroomprijs hoog. Nu er heel veel zonnepanelen zijn is in de zomer overdag de kWh-prijs inmiddels laag. Door het overschot aan panelen is in de zomer vraag en aanbod dus verstoord. Te veel aanbod terwijl de vraag niet toeneemt. Want er geldt nog steeds een normaal tarief in de zomer tussen 11 en 16 uur, in plaats van een daltarief. Nog sterker. In de zomer geldt het daltarief zelfs 's nachts. Het is toch idioot dat je als consument voor bijvoorbeeld het opladen van je EV op zonovergoten zomerse middagen meer betaalt dan 's nachts wanneer er geen zon, en vaak ook geen wind is. Volgens mij zit het euvel in de nep-slimme meters die we hebben moeten aanschaffen. En de salderingsregeling die, bij wet, niet aangepast mag worden.

 Saldeerders houdt in dat je je, vooral op zonnige zomerse middagen, geproduceerde stroom op het net levert en in de winter, wannneer de stroom een stuk duurder is, zonder enige kosten weer terug kan afnemen. Het prijsverschil verrekent de energieleverancier in de algehele kWh-prijs, die vervolgens ook nog eens vooral door niet-paneelbezitters wordt betaalt. Ik ben zelf een netto-leverancier en betaal dus 0,0 aan die kWh's.

 Ik ben het er mee eens dat een energieleverancier die kosten wel verrekent bij de PV-bezitters. Alleen dan niet in de vorm van een vaste maandelijkse heffing. De zomerse middaguren moeten daltarief-uren worden. En verder salderen per zomer-winter seizoen. Dus op 1 oktober uitbetaling van al je zomerse netto-teruggeleverde kWh's. De terugleververgoeding van het energiebedrijf moet dan wel omhoog. Want voor elke kWh waarvoor je dan bijvoorbeeld 15 cent terugleververgoeding krijgt, betaal je in de winter immers de volle prijs van 25 cent.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ga er van uit dat de nieuwe energiewet c.q. de afbouw van de salderingsregeling naar aanleiding van de  recente ontwikkelingen c.q. proefballonnen van de energieleveranciers nog een keer op de helling gaat c.q. uitgesteld wordt. Verschillende lobbyclubs, o.a. de VEH en de solarbranche zijn waarschijnlijk achter de schermen al hiermee bezig, hoop ik tenminste.

Just my € 2 ct

Reageer