Vraag

Buitenmuur impregneren nuttig voor meer comfort?

  • 17 November 2022
  • 6 reacties
  • 413 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Dag allemaal, 

Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het impregneren van de buitenmuur, zonder extra spouwmuurisolatie. Is het de investering waard? 

Ik heb een hoekwoning uit 1988 waarin (weliswaar oude) spouwmuurisolatie in is verwerkt. Ik heb diverse bedrijven laten komen om te kijken of ik extra spouwmuurisolatie kan toepassen maar de meesten raden t af omdat:

  1. er natuurlijk nog isolatie zit, en volgens de expert de eerste laag de meeste impact heeft.
  2. de werking van de spouw natuurlijk teniet wordt gedaan en kans op vochtproblemen ontstaat.

Ik las ergens dat de gevel impregneren ook impact kan hebben op het comfort in huis. De vochtigheid in huis is in deze herfstperiode circa 60-70%.. vooral op zolder kan het behoorlijk vochtig zijn (zo duurt het dagen voordat de was droog is). Echter stook is niet op de bovenste verdiepingen. Wellicht dat impregneren helpt om de lucht iets droger te houden? 

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en zienswijze!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik verwarm ook niet op zolder (uberhaupt weinig vanwege gebruik infrarood panelen en de cv leidingen zijn geísoleerd) en in de winter duurt het ook twee tot drie dagen eer de was droog is.

mij is verteld dat impregneren alleen goed is als je last hebt van vochtige muren. Waarschijnlijk omdat impregneren ook de verdamping afremt. Een relatieve luchtvochtigheid van 60 à 70 % lijkt mij bij weinig verwarmen niet uitzonderlijk en dus niet het gevolg van vochtige muren. (Bij mij zou dat dan alleen de regenkant (west west zuid) moeten zijn).

Sinds dit voorjaar heb ik op de bodem van de kruipruimte een tonzon zeil liggen. Ik zie nu geen echt effect. maar dat zeil ligt er dan ook vanwege de condensdruppels die in de winter in de kruipruimte onder de betonnen vloer hingen met dus een slechtere isolatie van de betonnen vloer. Waar ik al wel plastic had liggen op de bodem was het plafond van de kruipruimte (al) droog.

Eén of twee keer per dag vóór het verwarmen deuren en ramen ca. een kwartier open. Zodat wel de lucht ververst wordt maar niet meubels, vloeren, muren e.d. afkoelen. 

Daarnaast heb je voor € 250,- een elektrische condensor luchtontvochtiger van 220 Watt. Dat is een soort airco in de luchtontvochtigersstand. Zeer geschikt voor warme vochtige ruimtes. met een rendement van 160 % (als gevolg van de warmte die bij het condenseren van de waterdamp vrij komt) maakt hij een badkamer droog én warm. Neem wel een luchtontvochtiger waarvan de ventilatorstand te regelen is (voor een goede verhouding ‘koude’ luchtstroming en warmte dat vrij komt). Het rendement is het hoogst wanneer de luchtvochtigheid nog het hoogst is dus in etappes laten draaien (nadat er al weer wat vocht tegen de badtegels e.d. is verdampt) geeft het hoogste rendement. De draaitijd is instelbaar maar helaas alleen per hele uren. Ik heb hem dan ook op een tijdschakelaarstekker zitten (< € 10,-) en kan dan dus in de verlaten en afgesloten badkamer een luchtvochtigheid van 50 % realiseren. Draaitijd hooguit een uur.  Raampjes staan dicht en afzuiging staat uit. Na douchen douche wel droog trekken en zemen.

EUROM DryBest 20 - Ontvochtiger - Welkoop

Werkt ook in de huiskamer maar is met 14 kg te zwaar om er de trap mee op en af te gaan. Je krijg je je huiskamer hooguit voor een halve graad warmer maar die één of twee procent lager vochtgehalte voelt veel comfortabeler aan. In de winter op onverwarmde zolder gaat niet want na 10 minuten is de condensor dichtgevroren door bevriezend condenswater en slaat de condensorpomp dus (tijdelijk) af. En bovendien maak je die warmte liever in de ruimtes waar je verblijft.

Voor onverwarmde ruimte zijn er adsorptieluchtontvochtigers. Die zijn een stuk lichter (principe is namelijk een ronddraaiend silicagelschijfje dat met een elektrisch verwarmingsrendement wordt verhit om het vocht er weer uit te blazen en na afkoeling met de koude kamerlucht condenseert en in een bakje wordt opgevangen) maar het rendement is een stuk lager, en ongeschikt voor warme vochtige ruimtes.

Reputatie 7
Badge +1

@Esss  Uit eigen ervaring: Impregneren van een buitenmuur heeft als effect dat regen niet meer de muur kan binnendringen, maar dat waterdamp wel van binnen naar buiten doorgelaten wordt.
Dus een vochtige spouw wordt onwaarschijnlijker en sowieso eerder droog.

Meestal wordt impregneren met een vloeistof op siliconenbasis bij kalkzandsteen toegepast, bij bakstenen is dit niet nodig omdat deze niet zoveel water opnemen.

Een stoomreiniging vooraf is aan te raden. Na het impregneren kan vuil minder goed hechten.
De impregnering moet na ongeveer ca. 10 jaar opnieuw gedaan worden.

Binnenkort laat ik ook een muur impregneren. Dank voor deze informatie. @darkfiber @Esss Een vraagje nog:

Die vloeistof op siliconenbasis, wat is dat precies? En spettert dat op de planten of is er weinig of geen morsen? Ik vraag me af in welke mate die vloeistof schadelijk is voor bodem, plant en mij zelf. Er staan eetbare planten langs die muur.

Reputatie 7
Badge +1

@Sam   Wat de samenstelling precies is moet u het bedrijf vragen, dit kan verschillen.
Correct toegepast spettert het niet en wordt het direct in de stenen opgenomen.

Bij sommige samenstellingen kunnen glasoppervlaktes eventueel aangetast worden,
deze worden dan ook waterafstotend een misschien wat mat => dus afplakkken.

Meestal wordt sowieso buiten het groeiseizoen - vaak in de late herfst - gewerkt, maar dat kan je natuurlijk zelf bepalen.

Ik heb het in 2018 zelf uitgevoerd op de westgevel omdat er schimmel op de natte  binnenmuur kwam . Hielp prima . Afgelopen zomer de andere gevels van mijn vrijstaande huis ook maar gedaan . Reden ? Ik denk dat een droge spouw en droge isolatie het gasverbruik verlaagt . Is prima zelf te doen met inachtneming van de instructies en bovenstaande tips . 

Mijn ervaring is dat een niet geïmpregneerde muur de steen zich helemaal vol zuigt met water.
Goed te zoen als je in een natte periode een gaatje in de buitenmuur boort.
Er komt tot de andere kant van de steen natte pulp uit.
Bij een geïmpregneerde muur komt er alleen droge steenstof uit.
Muren laten altijd warmte door en water kan heel veel warmte opnemen, logischerwijs kost een natte muur meer energie.
Hoeveel is moeilijk te meten, en of je het terug verdient blijft dus een vraag.
Maar als ik naar het warmte verlies van mijn woning kijk dat in 2000 is gebouwd dan kan hij qua isolatie wedijveren met een woning die vandaag de dag gebouwd wordt.
Daarom denk ik dat het flink kan schelen.

Maar er is nog een reden om te impregneren, met name gele en witte steen wordt  over de jaren lelijk en zwart van vuil.
Als je de muur impregneert blijft hij mooi en als nieuw.
Op de zuidwest kant gaan de voegen op den duur ook afbrokkelen en moeten de muren opnieuw gevoegd worden.
Ook dat voorkom je met impregneren.
De 10 jaar zijn voor mij weer voorbij en de volgende ronde staat al gepland.

Reageer