Vraag

Door installateur VAC-spanning laten meten voor dat je zonnepanelen aangeschaft?

  • 24 March 2024
  • 10 reacties
  • 102 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Op mijn eerste omvormer kon ik aflezen wat de VAC spanning is. Bij een VAC-spanning van 253 Volt zal de omvormer en dus de zonnepanelen immers uitvallen. Rond 14:00 h zomertijd was de VAC-spanning het hoogst. Dat kan kloppen want de meeste zonnepanelen liggen op het zuiden én op het westen. Zou het mogelijk zijn om voordat je zonnepanelen laat installeren eerst de VAC te kunnen meten? Als de VAC spanning op zomerse zonnige middagen al tegen de 253 Volt komt heeft installatie immers minder nut.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Aanvullend op eigen onderzoek/meting (in de meterkast) zou ik ook en in eerste instantie
de registratie van de netbeheerder raadplegen. Hij kent de probleembuurten/wijken.

Bijvoorbeeld Liander - postcodecheck voor spanningsproblemen

De installateur kan ook alleen maar op een super zonnig tijdstip op verdacht meten dus dat wordt lastig te plannen. Of je moet iemand vinden die de voltmeter met “maximum hold” functie voor een paar dagen beschikbaar stelt.

Het liefst wil je een voltmeter met een datalogger gebruiken.

Just my 2 mW

P.S.: Er zijn diverse mogelijkheden om het “uitvallen/afschakelen” van omvormers te voorkomen.

Reputatie 6
Badge +1

Meten lijkt mij niet zo moeilijk. Dat kan met een simpele multimeter. Moet je alleen even een zonnige voorjaarsdag uitzoeken en meten rond 13.00 uur.

Vragen aan de buren met panelen of ze uitval van omvormers hebben is wellicht makkelijker en beter. Als buren geen uitval hebben is het voltage ook niet van belang. Bij mij nog nooit uitval. Even in de app kijken. 231 V op dit tijdstip (zonnig 12.50)

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker Als een paar buren uitval van hun omvormers registreren kan de spanning (afhankelijk van de fase) in de meterkast op piekmomenten nog steeds onder de 253 V blijven.

De netbeheerder houdt (hopelijk) via de slimme meters de spanning in de hele buurt/wijk in de gaten.

Reputatie 7
Badge +3

De netbeheerder houdt (hopelijk) via de slimme meters de spanning in de hele buurt/wijk in de gaten.

Dat is voor mij nieuw. Ik dacht dat een slimme meter alleen het kWh-verbruik doorgeeft. Ik denk dat de netbeheerder (Enexis, Alliander, ect) hooguit alleen het voltage aan de laagspanningskant (die in onze trafo-wijk dus) van haar eigen transformator(huisjes) kan aflezen.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter Laten we maar zo zeggen - via de P1-meterpoort kan je bij verschillende smartmeters o.a. ook de fasespanningen per seconde uitlezen en mooie grafiekjes van maken.

En ja - standaard is het voor netbeheer NL niet mogelijk alle data zo fijnmazig uit te lezen,
hiervoor is toestemming nodig.

YMMV

Reputatie 7
Badge +3

Meten lijkt mij niet zo moeilijk. Dat kan met een simpele multimeter. 

Een multimeter lijkt mij inderdaad handig.

Vragen aan de buren met panelen of ze uitval van omvormers hebben is wellicht makkelijker en beter.

 

Ik zou juist willen voorkomen dat mijn nieuwe panelen uitvallen. Bovendien als de VAC al in de buurt dreigt te komen van uitvallen van de panelen bij je buren hebben je buren er belang bij dat jij ook geen panelen aanschaft.

 

Even in de app kijken. 231 V op dit tijdstip (zonnig 12.50)

Ik kan de VAC op mijn solaredge app niet aflezen.

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter Als de omvormer bij 253 V uitschakelt is de spanning in de meterkast meestal een paar volt lager. Soms is het mogelijk door een “dikkere” kabel de spanningsval kleiner te maken en kan de omvormer wat langer doorgaan.

Moderne omvormers kunnen bij benaderen van de 253 V de productie tijdelijk iets terugschroeven en vallen dan niet helemaal uit.

Anekdotisch:
Mijn omvormer registreert regelmatig, vooral nu in het voorjaar,  een spanning van max. 248 V.
In de meterkast is de spanning bij volle productie (5,0 kW) dan ca. 3 V lager.

Reputatie 4

 

 

Even in de app kijken. 231 V op dit tijdstip (zonnig 12.50)

Ik kan de VAC op mijn solaredge app niet aflezen.

kun je de omvormer via je netwerk benaderen? Ik ken Solaredge niet, maar bij mij SMA omvormer kan ik lokaal uitlezen wat de spanning op elk van de drie fasen is.

Wil je echt fancy, dan lees je ‘m uit met een domotica systeem en kun je overzichten maken over langere tijd incl de relatie met zonne intensiteit. Wel een hoog hobby gehalte, overigens.

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter Als de omvormer bij 253 V uitschakelt is de spanning in de meterkast meestal een paar volt lager. Soms is het mogelijk door een “dikkere” kabel de spanningsval kleiner te maken en kan de omvormer wat langer doorgaan.

Dank voor jullie reacties.

Een kabel om die reden vervangen is alleen maar uitstel van executie. Bij de eerste de beste die in de transformatorwijk ook panelen weglegt komt op zonnige zomerse middagen de VAC alsnog op 253 Volt. Het is ook zonde van die extra uitgaven want de marktprijs is op dergelijke momenten toch 0,0. 

 

Anekdotisch:
Mijn omvormer registreert regelmatig, vooral nu in het voorjaar,  een spanning van max. 248 V.
In de meterkast is de spanning bij volle productie (5,0 kW) dan ca. 3 V lager.

Logisch. Bij elk transportverlies neemt de spanning (potentiële energie) iets af.

Reputatie 2

Het valt wel mee, als het uitvalt is het een paar uur op piek dagen.
Voor de rest blijven ze gewoon werken.
Je haalt altijd nog wel 80 tot 90% op.
Een van mijn omvormers viel ook uit, de spanning van die fase bleek op piek momenten 4V hoger te zijn dan de andere twee.
Waarschijnlijk ook door een overdaad aan panelen in de buurt op die fase.
Een eenvoudige verhuizing naar een andere fase loste het probleem op.
Daarnaast kun je inderdaad een dikkere kabel leggen, of een dubbele tussen omvormer en meterkast.
Bij mij ligt die er al, maar is nog niet aangesloten, scheelt weer 3 volt.

Als je zonnepanelen hebt moet je geen dynamisch contract nemen, dan snij je in je eigen vingers.
Dan heb je ook geen last van een marktprijs van 0.0

Reageer