Ervaring met gas besparen ?


Reputatie 1

Een 2-o-1kapper huis uit 1971(480 m3). Twee jaar geleden nog een gasverbruik van 1840 m3 en toen aan de slag gegaan.

Begonnen met 3 grote  raam kozijnen in woonkamer  laten vernieuwen met hr ++ etc. Vervolgens vorig jaar in maart de spouw opnieuw laten isoleren(endeverifoam) en in woonkamer 2 oude 2-plaats- radiatoren vervangen door 2 nieuwe type T22  en daaronder speedcomfort. Waar mogelijk ook nog tonzon folie.

In april 2019 verbruik 1584 en nu 1421 (waarvan +/- 300 voor warm water en koken). Keteltemperatuur geprobeerd op 55 graden maar moest in november toch naar de 60. Een besparing van +/- 12,5 % op stookkosten. Valt me iets tegen maar ben de laatste jaren door de leeftijd(80) wel kouwelijker geworden. Thermostaat moet 's avonds toch op 22 waar vroeger 20 voldoende was. Zie niet veel meer mogelijkheden nog verder te besparen zonder ingrijpende acties (b.v dakisolatie totaal vervangen door 12 cm dik glaswol i.p.v. 6 cm wat er nu sinds de jaren 70 al in zit). De ketel is van dec 2015 dus die is nog niet aan vervanging toe. Als het zover is betwijfel ik of een warmtepomp haalbaar is. Of het zou electrisch bijverwarmen moeten worden. Heb nu 9 panelen (2250 pw en gemiddeld 2400kwh opbrengst sinds 2015). Op het dak zouden er nog max 3 bijkunnen en op het garagedak 6. We wachten maar af. Hoor nog weinig van gemeentelijke plannen (Wijchen)

 

Maus

darkfiber 3 jaar geleden

@MBOBTS Ken je mindergas.nl? Zeggen je (gewogen) graaddagen iets? Hiermee kan je je gasverbruik (cv+sww) over de jaren heen beter vergelijken en ook het effect van isolatie/besparingsmaatregelen beter beoordelen.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@MBOBTS  Ja - ruime ervaring met gas besparen door diverse maatregelen aan een vrijstaand huis uit 1984 en ondertussen wel gereed om all-electric met een L/W-warmtepomp + warmtepompboiler te gaan. Voor nadere info:

Wijchen - onsgroenegezicht/de-heer-braun

De gemeente gaat waarschijnlijk eerst in de “wijk van de toekomst” (pilotwijk) aan de slag om van het gas af te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Met een radiatortemperatuur van 60 graden is een lucht water of water water warmtepomp niet haalbaar. U heeft toevallig geen (omkeerbare) airco ? 

Reputatie 1

Nee , het lukt me nu nog om in zomer de temperatuur onder de 26/27 te houden maar het wordt wel moeilijker als de maxima veel en lang boven de 35  gaan komen. Zonneschermen omlaag en s'nachts alles open. Zou boven op zuid-slaapkamer nog een rolluik of screens kunnen nemen.

Als de ketel t.z.t vervangen moet worden zal het wel een hybride worden.

Hoor nog steeds weinig over accu technologie. Zou te duur zijn. Wel eens gelezen dat ook accu's gemaakt kunnen worden van goedkope alom verkrijgbare materialen, minder effectief maar toepasbaar als volume geen rol speelt? (b.v 2 m3 )

Hoeveel capaciteit hadden die onderzeeërs in WWS2?

Reputatie 7
Badge +3

 Die onderzeeërs hadden, en tot ver na de oorlog, gewone loodzuuraccu's.

 Welke accu techniek je ook neemt voor een huisbatterij je kan niet kWh opslaan dan je 's avonds of 's nachts verbruikt. In de meeste gevallen 1 kWh.  Dag-nacht opslag wordt alleen interessant als je voor nachtlevering van opgeslagen stroom extra betaald krijgt.

 En als je een batterij neemt om overdag (als de zon schijnt) pieken zoals dat door een stofzuiger, waterkoker, wasmachine e.d is het klimaateffect daarvan 0,0 want diezelfde pieken worden thans opgevangen door de PV-panelen van anderen.

Reputatie 7
Badge +1

@MBOBTS Ken je mindergas.nl? Zeggen je (gewogen) graaddagen iets? Hiermee kan je je gasverbruik (cv+sww) over de jaren heen beter vergelijken en ook het effect van isolatie/besparingsmaatregelen beter beoordelen.

Reputatie 1

Dank voor de tip. Heb op de site wat meterstanden van de afgelopen maanden en 3 jaren ingevoerd en gezien dat genomen maatregelen inderdaad een gunstig effect hebben gehad.

Nu nog bedenken of er nog meer te behalen valt. Hier geldt natuurlijk de wet van de afnemende meeropbrengsten. € 1000 investeren in bv. een rolluik of nieuwe keukendeur bespaart denk ik minder dat dat bedrag investeren in een spouwmeer isolatie (wat al gebeurd is). We zoeken verder. 

Reputatie 7
Badge +1

@MBOBTS Welke ervaringen heb je met Enverifoam gemaakt? Was het een na-isolatie van een deels geïsoleerde spouw of is de spouw leeggehaald en opnieuw geïsoleerd?

- Bijzonderheden bij de na-isolatie?, zoals schuim op niet gewenste plekken via kieren, wandcontactdozen, dichtgelopen ventilatieopeningen van de kruipruimte, eventueel in het begin last van geur, luchtwegirritaties door formaldehyde?

Is de spouw van het hele huis opnieuw gedaan? Hoeveel m², hoeveel cm spouw?

(Ik neem aan dat het bedrijf uit Nijmegen de uitvoerder was.)

Reputatie 1

Het was een na-isolatie. Het oude uf schuim was heel broos geworden en kon zo 'weggedrukt” worden. Even een kortsluiting gehad  via een stopcontact in de spouw van de keuken maar dit was na een uur al weer over. Het kwam op sommige plaatsen een beetje naar buiten maar niet veel. Het is witspul en lijkt op scheerschuim

Volgens 2 offertes was het aantal m2 88 en bij de ander 112.  Spouw bedroeg 6 cm. Totaal geen last gehad van geur of luchtwegirritaties . Hoefden ook ons huis niet uit. Dat zou bij vloerisolatie met pur wel gemoeten hebben. Produkt was gecertificeerd door SKG IKOB. Het bedrijf (Alpineisolatie. bv uit Enter)) was lid van het ISOLATIEGILDE. Als je het dan nog niet kunt vertrouwen weet ik het ook niet meer. Totale kosten € 1610. Tot nu toe tevreden.

Via mindergas.nl kunnen zien dat er het afgelopen jaar nog een behoorlijke besparing is geweest.

 

Reputatie 7
Badge +1

@MBOBTS Bedankt voor jouw ervaringsbericht! 88 m² of 112 m² dit is nogal een verschil van 27%! Blijkbaar is de winstmarge zeer ruim.

Met 88 m² kom ik op een prijs van € 18,30/m² bij een spouw van 6 cm, maar wat is het oppervlak bij jouw echt? De ISOLATIEGILDE hanteert idd een vrij uitgebreid protocol voor inspectie van de spouwmuur en verwerking van het product. Het bedrijf uit Nijmegen refereert in zijn offertes niet (meer) aan de ISOLATIEGILDE?

Reputatie 7
Badge +2

Even een paar algemene opmerkingen.

Isolatie van de ruimtes die verwarmd worden (de leefruimtes) levert (idd) vaak het beste/snelste resultaat en ook comfortverbetering op.

Een ketel uit 2015 zal waarschijnlijk al modulerende zijn.
Die zal dus er zeer waarschijnlijk al voor zorgen dat de (retour) temperatuur zo optimaal mogelijk is.

Maar meten is weten. Met een simple temperatuur datalogger(*) kun je makkelijk je eigen CV systeem in kaart brengen, met de aan- en retour-temperaturen op de diverse plaatsen.
Overigens is de winter dan wel het meeste geschikte tijdstip om dat te doen.
Ontluchten kan ook geen kwaad.

Het klinkt idd alsof op termijn een hybride lucht - water warmtepomp nog een toevoeging kan bieden.

Maar mss is/zijn lucht - lucht warmte pompen ook het overwegen waard.
Ook wel bekend als airco’s die kunnen verwarmen.

Accus zijn idd vooralsnog financieel gezien niet interessant.
Dus alleen voor de leuk als je toch geld teveel hebt :)


(*) een temperatuur datalogger met externe sonde werkt naar mijn mening beter dan IR meters. 
Je kunt de sonde strak tegen de leiding vastmaken en een tijdje laten zitten om ook over een wat langere periode een goed beeld te krijgen over de temperaturen van de leiding.
Als je er 2 gebruikt kun je ook de aan- en afvoer direct met elkaar vergelijken.
Als je zoekt op BV ‘RC4 temprature datalogger’ kun je voor rond de 30,= (incl verzendkosten) ze wel vinden. is wel vooral voor de hobbyist :)
 

Reputatie 1

Ga tz,t aan de slag met een datalogger. Misschien kan ik de ketel dan toch op 55 graden houden. De woonkamer annex open keuken  (met houten deur naar buiten) lukt nog wel maar duurt lang. De werkkamer boven moet dan elektrisch bij-verwarmd worden. De 2 twee slaapkamers worden alleen verwarmd als het vriest of als kleinkinderen  in de winter komen logeren. Kortom, ik zie niet veel mogelijkheden meer om op gasverwarming te besparen zonder ingrijpende acties 

V.w.b de isolatie had ik ook van firma Duits uit Nijmegen een offerte ontvangen voor € 2186,38 , met enverifoam, en 97m2. Geen verwijzing naar het IsolatieGilde.

Reageer