Skip to main content

Flexibel gebruik stroomnet

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1

Afgelopen week in het AD een heel artikel over het ‘slimmer'  (Flexibeler)  gebruik van het stroomnet. Komt er een hele uitleg van de dirctie van Enexis en het overleg met het ACM (lees zelf)

Alg. Dagblad Maart 2024

Heb ik het nu zo mis? Al in de 60er jaren van de vorige eeuw (!) hadden we electrameters met een dubbeltelwerk. Toen populair; het “Dag & Nacht"-tarief. Zetten mijn ouders de wekker voor, zodat de ‘Kookwas’ klaar was voordat het dag tarief inging.

Anno NU hebben > 99 % van de woningen een ‘Digitale e-meter’ (zie oot), vaak voorzien van een dubbel telwerk ( H & L ) en voor zowel leveren als terug leveren. 

Wij hebben o.a. zo'n ‘H & L’ telwerk meter. En ondanks dat we één tarif in ons vaste contrakt hebben,  krijgen we jaartlijks een specificatie overzicht met 4 kolommen; H-Leveren, L-Leveren, H-Terugleveren en L-Terugleveren.

Als ik dan het bericht in het AD nog eens doorlees, kom ik tot de conclusie dat het ‘Flexibel’ gebruik van het net dus al ruim 60 jaar bestaat! En in het huidige ‘Digitale’ tijdperk nog steeds prima functioneert. Kan zelfs op meerdere momenten, zelfs dagafhankelijk, aangestuurd worden.

Dus een ‘Flexibel’ contrakt, door de leveranciers te sturen. De tijden aanpassen en de CEO van Enexis wordt op zijn wenken bediend ! !

NOOT; Ik spreek nooit over ‘slimme’ é-meters! De enigste ‘slimme’-meter is de Ferrarismeter. Draait gewoon vooruit (Leveren) of terug (Terugleveren). Rob

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 14 maart 2025

Het is eigenlijk van de gekke dat we nog steeds de oude dag/nacht tijden hebben. Dat moet niet moeilijk zijn om dat aan te passen in de slimme meters. Kwestie van software. Wat Enexis nu mee bezig is om dat als verplichte netwerkkosten in te voeren. De enige manier om iedereen meer te laten betalen in de dure uren.

Vrijwillig kan het nu al met een dynamisch tarief. Het aantal consumenten met zo'n contract groeit gestaag. Toch is er veel weerstand tegen. Te eng, angst voor plotselinge prijsstijgingen en niet willen nadenken wanneer de EV opgeladen moet worden. Enz.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 14 maart 2025
Dekker-Lochem :

Alg. Dagblad Maart 2024

NOOT; Ik spreek nooit over ‘slimme’ é-meters! De enigste ‘slimme’-meter is de Ferrarismeter. Draait gewoon vooruit (Leveren) of terug (Terugleveren). Rob

Op uw noot reageer ik hier niet op. #sladelen #salderen

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 14 maart 2025

Heel simpel. Laat de energieleveranciers tussen 17:00 en 21:00 uur gewoon meer rekenen. Dan wordt er overdag of 's nachts meer elektriciteit verbruikt en tussen 17:00 en 21:00 h minder. Probleem opgelost. Probleem zit echter in de uitvoering van de Splitsingswet. Want Enexis is netbeheerder. Die gaat alleen over het transport.

Prima als er een hogere transporttarief gerekend wordt tussen 17:00 en 21:00 h. Maar dan daarvoor wel een vrijstelling voor dynamische contracten aangezien die vanwege de dan hogere kWh prijs tussen 17:00 en 21:00 h al minder elektriciteit verbruiken.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 14 maart 2025

ik snap de discussie/vraag niet. Hoog-Laag tarief is niet flexibel maar net niet star. En we hebben al lang dynamische tarieven op uurbasis die meebewegen met de echte markttarieven. 

En dynamisch is voor de massa nog eng, 1 uurtje een hoog tarief en we schieten in de stress. 

• Gevorderde
  • 14 maart 2025

Ik heb de afgelopen dagen maar weinig motivatie gezien voor dynamisch.
De batterij kan ook getriggerd worden op prijs, maar het maximale verschil was nooit meer dan 10 cent en dan ook nog maar een uurtje.
Voor de rest van de dag was het verschil minder.
Je hebt al 10 cent nodig om uit de kosten te komen en zonder saldering komt daar nog 12 cent bij.
Dan zie ik na 1-1-27 dynamisch helemaal niet meer zitten.
Hoe vaak verschillen de tarieven meer dan 22 cent op een dag?

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 15 maart 2025
Polvo55 :

Ik heb de afgelopen dagen maar weinig motivatie gezien voor dynamisch.
De batterij kan ook getriggerd worden op prijs, maar het maximale verschil was nooit meer dan 10 cent en dan ook nog maar een uurtje.
Voor de rest van de dag was het verschil minder.
Je hebt al 10 cent nodig om uit de kosten te komen en zonder saldering komt daar nog 12 cent bij.
Dan zie ik na 1-1-27 dynamisch helemaal niet meer zitten.
Hoe vaak verschillen de tarieven meer dan 22 cent op een dag?

Volgens mij haalt u twee dingen door elkaar. Een dynamisch contract en een thuisbatterij. 

• Gevorderde
  • 15 maart 2025

Volgens mij kunnen die niet zonder elkaar

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 15 maart 2025

Tuurlijk wel. Als na 2027 je energie minder waard is, dan kun je prima zonneenergie opslaan in een batterij voor de avond en nacht, zowel met variabel als met dynamisch. Dat je de thuisbatterij niet terugverdient is een ander verhaal, maar dag geldt ook voor beide vormen. 

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 15 maart 2025
Polvo55 :

Als je elektriciteit vooral tijdens de goedkope uren kan gebruiken is een dynamisch contract raadzaam. Daar heb je dan geen thuisbatterij voor nodig. Ruim 400.000 huishoudens hebben een dynamisch contract. Veel minder huishoudens hebben een thuisbatterij (of 2VG-oplader).

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1
Rakker :

Vrijwillig kan het nu al met een dynamisch tarief. Het aantal consumenten met zo'n contract groeit gestaag. Toch is er veel weerstand tegen. Te eng, angst voor plotselinge prijsstijgingen en niet willen nadenken wanneer de EV opgeladen moet worden. Enz.

Dus stel ik ter discussie een vorm van een vast contrakt, maar met de (financiele) prikkel om de 'Spits'-tijdenden te mijden. Waarop je de timers in de wasautomaat & droger, de vaatwasser, de warmtepomp(en), de werkplaats heater en b.v. een EV kan programmeren. 

Oké, heb zelf al diverse ‘slimmere’ systemen draaien (moge bekend zijn 😉). 

Maar kom regelmatig bij huishoudens over de vloer (voor e-adviezen), waar een ‘Dynamisch'-contrakt ver boven hun kunnen is. Het programmeren van de wasautomaat  al een te hoge drempel is. Maar de woningcorporatie, om aan een A-label te komen (!), wel het dak volgelegd heeft met PV-panelen en de gasleiding heeft (laten)  verwijderen.

En juist deze groep dreigt verstrikt te raken.

En ook ik heb over de dag ‘iets’ nuttigers te doen als de hele dag op mijn smartfone de e-tarieven te volgen! ! Rob.

• Gevorderde
  • 15 maart 2025
Driepinter :
Polvo55 :

Als je elektriciteit vooral tijdens de goedkope uren kan gebruiken is een dynamisch contract raadzaam. Daar heb je dan geen thuisbatterij voor nodig. Ruim 400.000 huishoudens hebben een dynamisch contract. Veel minder huishoudens hebben een thuisbatterij (of 2VG-oplader).

Stroom gebruiken op goedkope tijden wordt al heel lang geroepen flexibel gebruik is alleen een andere naam er voor.
Punt is dat het in de praktijk maar mondjesmaat is toe te passen.
De grote bulk komt thuis en zet zijn elektrische spullen aan.
Verwacht je dan dat mensen tot 20.00 uur bij een enkel lichtpuntje elkaar aan zitten kijken om pas daarna hun spullen aan te zetten?
Niet dat het wat uitmaakt, want dan krijg je op dat moment een piek, die verschuift alleen maar.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 16 maart 2025
Dekker-Lochem :
Rakker :

En ook ik heb over de dag ‘iets’ nuttigers te doen als de hele dag op mijn smartfone de e-tarieven te volgen! ! Rob.

Dat hoeft ook niet. De uurtarieven zijn de dag er voor om 14:00 h al bekend. Bovendien kan je zelf een inschatting maken aan de hand van het weer en wel of geen weekend welke uren het goedkoopst zijn.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 16 maart 2025

de piek en dal periodes in de tarieven zijn over het algemeen gelijk voor elke dag. Als je daar op mikt met grootgebruikers, kun je prima een dynamisch tarief hebben en niet elk uur op je smartphone kijken. 

En als we onszelf aanleren om de EV niet om 18:00 uur aan te zetten maar om 22:00 uur (of rond het middaguur als we thuiswerken), dan is de avond piek ook weg. Koken, lampjes, TV zijn allemaal kleinverbruikers waar ik me niet druk om zou maken.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 16 maart 2025

@EmielS  Koken hoort bij mij niet in dit rijtje van kleinverbruikers terecht.

• Flink piekverbruik/vermogen, zeker bij een grotere inductiefornuis en dan ook nog tijdens de piekuren 
  • Afhankelijk van de omvang van de kookacties en de grootte van het gezin kan dit minimaal 1 uur duren.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 16 maart 2025

eens dat dit verschilt per huishouden. Laten we het dan maar op midden-gebruik ;-) (tov EV)

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1
Driepinter :

Bovendien kan je zelf een inschatting maken aan de hand van het weer en wel of geen weekend welke uren het goedkoopst zijn.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

En dat doet mijn e-manager (mijn vrouw 😉 ) ook. Kijkt elke ochtend uit het raam en kiest dan voor 40, 60 of 90 graden (de was).  En de rest regelt mijn Home-Bus systeem.

Reageer