Vraag

Het WOZ-effect verhouding energierekening vs gemeenterekening?

  • 3 March 2024
  • 4 reacties
  • 62 Bekeken

Reputatie 2

De woz waarde stijgt als gevolg van verduurzaming.
Dat was de strekking van een artikel in Eigenhuis Magazine.

Een opvallende uitspraak van woz waakhond Kathman: op een of andere manier doet een rekening van de gemeente meer pijn dan die van het energiebedrijf.
Hij gaat er vanuit dat de energie rekening veelal hoger is dan de rekening van de gemeente.

Maar daar slaat hij de plank mis, door te verduurzamen is de gemeente rekening veel hoger dan de energie rekening.

Ik ben al in 2012 begonnen met zonnepanelen, de energie rekening is sindsdien veel lager dan de gemeente rekening.
De laatste tien jaar staat de energierekening al op nul en er waren jaren bij van -500 euro.
Dit in tegenstelling van de gemeente rekening die inmiddels verdubbeld is, dus ja die gemeente rekening doet inderdaad meer pijn dan de energie rekening.

Dat zal niet alleen voor mij als verduurzamer gelden, maar ook voor andere verduurzamers en mensen met een kleinere woning of appartement.
Bij velen zal de gemeente rekening de energie rekening allang gepasseerd zijn, met uitzondering misschien de periode dat de gasprijs explodeerde,.

Een ander aspect is dat je wat aan energie kosten kunt doen, niet alleen door verduurzamen, maar ook door er zuiniger mee om te springen.
Dit in tegenstelling tot gemeente belastingen, die al jaren ver boven de inflatie worden verhoogt. (Slapende waakhonden?)
Soms extreem verhoogt en je kun er niks tegen doen, ook de waakhond doet er niks tegen.
Dat maakt ook dat de gemeente rekening meer pijn doet.

Kennelijk zitten mensen als Kathman te ver van de dagelijkse werkelijkheid af.

De vraag: Hoe ligt bij andere forum leden de verhouding energie rekening vs gemeente rekening?


4 reacties

Reputatie 4

waarom wil je die 2 vergelijken? zijn appels en peren. WOZ is om de gemeente uitgaven te financieren, energie om je huis te verwarmen. 

Reputatie 2

Ik dacht dat de vraag duidelijk was naar aanleiding van het artikel in Eigenhuis Magazine.

Het gaat niet om vergelijken maar het effect van verduurzamen op de Woz waarde.
Vooral ook vanwege ik de uitspraken van deze woz waakhond.
 

Reputatie 7
Badge +1

Voor mijn directe omgeving met vergelijkbare huizen zullen de van de WOZ-waarde afhankelijke belastingen (dit is dus niet alleen de OZB) grosso modo (iets) lager uitvallen dan de energierekening.

Hierbij kijk ik naar de StandaardJaarVerbruiken (SJV) die door de netbeheerder per postcode gepubliceerd worden. Voor de energieprijzen ga ik van modelcontracten uit.

Individuele gevallen kunnen altijd afwijken - maar verduurzaming speelt hier nog geen meetbare rol als ik bijvoorbeeld na de energielabels kijk. Allemaal nog voorlopig C of D, behalve bij mijn huis.
Maar mijn WOZ-waarde is relatief laag - dus hier geen relatie.

YMMV

 

Reputatie 7
Badge +2

Als ik het artikel goed begreep dan is het effect van verduurzaming, daar waar het überhaupt al effect heeft op de WOZ, wat niet zo heel veel voorkwam, iets van € 0,28 per maand of zo?

Was in eider geval een volgens mij een erg laag bedrag?
https://www.eigenhuis.nl/wonen/belastingen/woz/wat-is-woz


Of de WOZ waarde omhoog gaat heeft vaak (eigenlijk nooit?) te maken met verduurzaming.
Tenzij alle controle panden allemaal verduurzaamd waren en daardoor allemaal voor duidelijk meer geld zijn verkocht?

Ane.

Reageer