Beantwoord

Hoe krijg ik energielabel A voor mijn woning

  • 10 May 2020
  • 6 reacties
  • 1497 Bekeken

Goedendag, in 2019 gestart met verduurzaming van onze woning. Hypotheekverstrekker Attens verleent ons een rentekorting van 0,4 % wanneer de woning energielabel A krijgt. In 2019 nieuwe dakbedekking, zonnepanelen geplaatst en kunststofkozijnen met HR ++ glas op de verdieping. Onze woning steeg van energielabel C naar B. Welk kunstje moet in nu nog uithalen. Niemand kan het me vertellen, het lijkt wel een tombola. Is het de warmtepomp? kunstofkozijnen met HR ++ op de vebane grond? Wie weet raad en weet meer over deze materie. Het is maar helemaal de vraag of de geboden rentekorting opweegt tegen alle investeringen.
Jenneke

icon

Beste antwoord door Anne 10 May 2020, 16:32

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Jenneke Wat de economische afweging betreft moet je niet alleen naar de korting op de hypotheekrente kijken (hoeveel € is dat per jaar), maar dat wist je al. Welke besparing op je energierekening kan/wil je behalen? Speelt het wooncomfort ook een rol?

Met een warmtepomp haal je waarschijnlijk meteen een label A. Maar zonder aanpassingen in je woning zou je wel van een koude kermis thuis kunnen komen. Hoe oud is het huis en welk gasverbruik voor cv heb je nu? Met welke temperaturen stook je? Als je nog met hoge temperaturen stookt kan je een warmtepomp in eerste instantie vergeten.

Reputatie 7
Badge +2

@Jenneke Het meest eenvoudig is om te beginnen met de aanvraag van een defintief energie label.

https://www.energielabelvoorwoningen.nl

Daar kun je bij het invullen ‘spelen; met de verschillende instellingen.
Je kunt zo bekijken wat dubel glas (altijd een goed idee) dak- of vloerisolatie gaat helpen of wat een warmtepomp, zonneboiler of zonnepanelen (ook nog altijd een goed idee) zal doen.

Een warmtepomp ‘helpt’ als ik het goed herinner al 1 hele stap kwa label.
Ik heb een jaar geleden het proces doorlopen, maar had alle maatregelen al genomen, gewoon omdat ik het interessant vind :)

Let er ook nog even op dat tot 1-1-2021 het aanvraag proces vrij simpel is.
Veel van de erkend deskundungen zullen alleen op basis van je facturen en aangeleverde informatie een inschatting maken. Dat kan vanaf € 1,=

Voor het energielabel van het huis van mijn vader (een modern appartement waar niet veel vraagtekens waren) was ik binnen een uur en voor € 7,= klaar.

Mijn eigen huis heb ik door een ‘echte’ expert laten checken,
je kunt als energiecoach niet de randjes er van aflopen vond ik :)
Desondanks heb ik een A-label gekregen terwijl het een voorlopig F label was.

En ja, daar heeft de warmtepomp (in hybride opstelling) idd ook aan bijgedragen.
Maar dat is in mijn geval ook terecht. Want ondanks dat in 1e instantie ik nog veel enkel glas had in de leefruimtes (nu allemaal minimaal HR+), is mijn gas verbruik significant gedaald.

 

Wat erg kan helpen in het verbeteren van het energielabel zijn zogenaamde kwaliteitsverklaringen voor de zonnepanelen, cv-ketel en eventuele andere apparatuur. Met deze verklaringen kunnen onderdelen van de installatie beter 'scoren’ in het bepalen van het energielabel. Je moet dan wel een ‘uitgebreid’ energielabel laten opstellen door een expert die aan huis komt. Reken op zo'n 200,- tot 250,-. Als je mij merk en type van alle installatieonderdelen laat weten dan kan ik, zonder kosten, voor je beoordelen of je kans hebt om in de huidige situatie toch een A-label te behalen. Mocht dat zo zijn dan kan ikzelf, als het een beetje in de buurt is, of een collega-energieadviseur zo'n uitgebreid energielabel voor je opstellen.

Reputatie 7
Badge +2

@theov Jij bedoelt dan neem ik een aan een Energie Prestatie Coëfficiënt of Energie-Index.

Daar wordt idd als het goed is een stuk beter gekeken naar wat er precies hoe gedaan is.
Ik wil dat ook nog eens later uitvoeren maar heb er dus nog geen ervaring mee. 

Zoals in het VEH magazine ook werd vermeld kun je daarmee bij sommige banken ook korting krijgen op de hypotheek rente.

Dat klopt, de Energie Index is het onderliggende getal en dit resulteert in een bijbehorend energielabel. Maar ik begrijp van Jenneke dat voor haar de precieze Energie Index er niet zo veel toe doet, als er maar een energielabel A uitrolt. Andere banken vragen wel om een Energie Index die lager is dan een bepaalde waarde.

Beste communityleden,

Dank allen voor jullie respons, mijn vraag is beantwoord.
Jenneke.

Reageer