Vraag

Hoe verder besparen ??

  • 21 February 2021
  • 18 reacties
  • 303 Bekeken

Beste mensen,

Voor mijn woning (2-onder-een-kap, 1986 in "nieuwbouwwijk") ben ik op zoek naar mogelijkheden om energie te besparen. Eind juni 2020 heb ik 18 zonnepanelen (295Wp) op mijn dak (exact op het zuiden) laten installeren. Ik heb hiermee een behoorlijke overcapaciteit te pakken. Ik heb dit bewust gedaan, omdat mijn grootste kostenpost voor energie in het gasverbruik zit, dus ik wil bekijken op welke manier ik dit verder terug kan dringen. Hieronder mijn plannen:

  • Tapwater badkamer via doorstroomboiler
  • Badkamer verwarmen naar bezetting dmv een IR-paneel
  • Bijkeuken bijverwarmen dmv IR-paneel (mogelijk aan plafond)
  • Gang bijverwarmen dmv IR-paneel (mogelijk aan plafond)
  • Tapwater keuken via doorstroomboiler (al naar gelang ervaring op badkamer) na installatie vaatwasser.
  • Airco in de woonkamer om bij te verwarmen in voor- en najaar, zodat mijn verwarming op gas minder hoeft te doen.
  • Verwarmingstemperatuur terug draaien van 70 naar 50 graden (reeds gedaan, werkt uitstekend)
  • Indien in toekomst elektrische energie overblijft, wil ik deze met een slim systeem opslaan in een elektrische boiler (verwarmen indien mijn opbrengst van de panelen meer is dan mijn opname uit het net)
  • Nieuwe groepenkast om meer te splitsen en beter te verdelen.
  • Dakisolatie aan de binnenkant voor woning en garage.
  • Hybride warmtepomp?

Voor de volledigheid zal ik ook nog even mijn energieverbruik vermelden:

  • Gas: ca 1100m3, verdeeld over gemiddeld apr-sept 15m3/mnd en okt-mrt 170m3/mnd
  • Electriciteit: 1200kWh
  • Teruglevering (juli-december): 2400kWh

Wat is reeds gedaan:

  • Het hele huis is reeds voorzien van LED en HUE-verlichting.
  • Vervangen van dubbel glas naar HR++ staat voor volgende winter op de planning
  • Vloerisolatie is aanwezig (20-25cm)
  • Spouwisolatie is uitstekend (7cm isolatie in 10cm spouw)
  • Dakisolatie ca 7cm

De verwarming van de woning:

  • CV-ketel, Remeha Avanta 27C CW4 (montage 2012)
  • Radiatoren, normale radiatore , type 21
  • Geen vloerverwarming

Zou ik hier uit de voeten kunnen met een hybride warmtepomp voor CV-toepassing?

Een project voor in de tuin wordt dan het opvangen van regenwater in 2 vaten van elk 1000L. Deze zullen worden ingegraven in de tuin om in de toekomst mee te beregenen, auto's te wassen etc.

Mijn vraag is nu concreet: Wie heeft er ervaringen met de door mij geplande zaken en hoe zijn deze? Een andere vraag is dan nog voor overige ideeën die ik nog zou kunnen doorvoeren.

Groeten,
Mischa


18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Om te beginnen goed nieuws over uw teruglevering van 2400 kWh over juli-december.  Deze zal gemiddeld over januari-juli een stuk hoger zijn. Uiteraard omdat de langste dag op 21 juni valt maar vooral ook doordat in het voorjaar het meestal iets kouder is waardoor het rendement van de zonnepanelen een stuk hoger is.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom een doorstroomboiler ? Als u een voorraadboiler neemt, kunt u overdag van het PV-overschot warm water maken.

Overigens betreft het per zomerdag maar hooguit een paar kWh. Bij gebruik van een ligbad natuurlijk een stuk hoger. (Een voorraadboilertje voor het tapwater is dus , net als seizoensopslag met immers veel te dure batterijen, géén oplossing voor afschaffing van de salderingsregeling ).

Reputatie 7
Badge +3

Infrarood paneel in de gang? Eigenlijk is infrarood alleen bestemd voor plekken die kort en plaatselijk verwarmd moeten worden. Het betreft immers een 1:1 elektrische verwarming. Volgens mij bestaan er geen IR-panelen die in een paar seconde al warmte leveren.

Reputatie 7
Badge +3

Een omkeerbare airco voor verwarmen in voorjaar en najaar is een verstandige keuze. In ons klimaat is het vaak in de winter ook soms erg zacht. Vooral bij harde zuidwesterwind. (Er is dan ook een overschot aan windstroom).

Zoals in deze community al vermeld de koude lucht van een airco zakt en daarom hangt de binnenuit boven. Misschien zou je de binnenunit voor verwarmingsdoeleinden dan ergens beneden kunnen laten installeren.

Als u vloerverwarming laat aanleggen, kan de warmtepomp werken met een lagere cv-temperatuur heeft de warmtepomp dus een hoger rendement (kan dus ook kleiner en goedkoper zijn) en kan u misschien ook bij strenge vorst zonder gas ((vooral met ondersteuning van de IR-panelen in de huiskamer)).

Een doorstroomboiler omdat het te lang duurt voordat er warm water bij de wasbak is op de badkamer. Deze kraan gaat vaak open en dicht en dan slaat de cv-ketel elke keer aan en loopt een 10sec na. De temperatuur van het water hoeft maar lauwwarm te zijn, dus het is nutteloos om dit tot 60 graden op te warmen. Een kleine doorstroomboiler kan verwarmen tot een graad of 35-40, wat meer dan genoeg is voor dat afnamepunt. Het bad blijft gewoon via de CV-ketel lopen.

Vloerverwarming is een vrij kostbare investering en ik heb net een nieuwe vloer liggen. Misschien moet deze er nog uit (slechte kwaliteit, klacht loopt), dan zou ik het kunnen overwegen.

Ik hoef nog niet direct van het gas af, ik wil voornamelijk besparen en mijn overschot in elektrische energie nuttig gebruiken. Voor de zomerdagen zat ik al aan een elektrisch verwarmde boiler te denken die ik zou willen sturen als ik  meer energie opwek dan verbruik.

Reputatie 6
Badge +1

Je noemt 2x een boiler. Lijkt mij beter om daar 1 van te maken. Is het niet mogelijk om een gewone boiler vlak boven de badkamer te maken. Een normale boiler kun je voor een groot deel met zonne-energie opwarmen. Je moet wel rekening houden met het feit dat de salderingsregeling eens ten einde komt. Dat kan zoals de oude plannen nog jaren duren, maar een nieuw kabinet kan daar veel sneller afschaffen. Groot voorbeeld: zie België.

Infrarood  panelen zijn voor badkamer nog wel te doen. Maar anders wordt het nogal duur verwarmen. Zeker als je toch al plannen hebt voor een warmtepomp.

Een regenwateropvang is in Nederland niet gebruikelijk. In België is dat bijna standaard. Ik zou daar het licht eens opsteken.

Ik heb zelf ook plannen om een dergelijke boiler pal boven de badkamer te bouwen. Badkamer is op eerste verdieping. Erboven is op de zolder prima ruimte voor een voorraadboiler. Daar kan de overtollige stroom in. (1100kWh) Enige probleem is de combiketel. Hoe krijg ik die van  het warme water af. Minimum temperatuur is 40 graden C.

Reputatie 7
Badge +3

Erboven is op de zolder prima ruimte voor een voorraadboiler. Daar kan de overtollige stroom in. (1100kWh) 

Ga eens rekenen hoeveel liter warm water je dan echt nodig hebt op een zonnige zomerdag waarbij je 15 kWh over hebt. 

Reputatie 6
Badge +1

Erboven is op de zolder prima ruimte voor een voorraadboiler. Daar kan de overtollige stroom in. (1100kWh) 

Ga eens rekenen hoeveel liter warm water je dan echt nodig hebt op een zonnige zomerdag waarbij je 15 kWh over hebt. 


Dat vind ik niet zo'n probleem dat ik stroom over heb. In de winter heb ik tekort.

Reputatie 7
Badge +1

@RakkerVoorbeeld: Als je een 200 l boiler pakt en van ca. 18°C naar 90°C wil verwarmen heb je ca. 17 kWh nodig.
Maar wat doe je dan op een (hete) zomerdag met 200 l heet water? - Juist - je verwarmt je zolder een beetje, meestal dan.
En om de volgende dag weer de zonnestroom in de boiler te kunnen stoppen moet die eerst weer flink afkoelen. Dit doet de boiler sowieso, een beetje dan, ca. 2,5 kWh warmteverlies in 24 uur bij 90°C. Maar zonder dat je het water gebruikt kan je hooguit deze 2,5 kWh de volgende dag “opslaan”.

O.k. je familie kan je natuurlijk helpen de boiler leeg te douchen, 1 uur regendouchen met ca. 15 l/min of zoiets.

Wat na de verkiezingen met de afbouw van de salderingsregeling gebeurt?
Geen flauw idee, afwachten ...

@MischaG Gemiddeld 0,5 m³/dag aan gas voor sanitair warmwater: 2-3 personen? Leeftijd/geslacht speelt een rol bij de douchetijden = warmwaterverbruik.

Dus ca. 900 m³ voor cv, klopt dit? - Volgens mij niet meer veel op te besparen zonder onevenredig te investeren. Ook een hybride wp is vermoedelijk onrendabel.
 

Even samenvattend reageren:

Ik heb het inderdaad over meerdere boilers, een doorstroomboiler om te voorkomen dat de ketel elke keer aan slaat als er een beetje water wordt afgenomen bij de wasbak. De elektrische "voorraadboiler” zie ik als een mogelijkheid om een overschot aan elektrisch vermogen om te zetten in warmte om bijvoorbeeld te douchen, al zie ik ook in de zomermaanden dat daarvoor slechts weinig gas verbruikt wordt.

Sinds eind juni 2020 is mijn vriendin bij me komen wonen en wonen er 2 personen in huis, begin vorig jaar woonde ik nog alleen. Dit zou in de toekomst nog kunnen wijzigen. :yum:

Ik ga in elk geval de woonkamer in voor- en najaar dmv een airco (bij)verwarmen. Voor de rest ben ik nog zoekende, maar als ik zo een beetje rondlees, is een hybride warmtepomp voor CV eigenlijk alleen rendabel met vloerverwarming. Ik zou eventueel ook nog open staan voor het upgraden van de radiatoren van type 21 naar 22 of 33 om meer warmteafgifte te hebben bij hetzelfde verwarmingsoppervlak en lagere temperatuur om op die manier misschien toch een H-WP rendabel te maken.

Gr. Mischa

Reputatie 7
Badge +1

@MischaG  Ik wil je niet helemaal ontmoedigen wat een (hybride) wp betreft, maar als je op de Remeha website met jouw 900 m³ hun warmtepomp-check doet, wat is dan je t.v.t.?

O.k. er zijn natuurlijk nog andere beweegredenen om van het gas af te stappen, maar als het economisch überhaupt niet past . . .

Bedenk ook, op het gasverbruik voor warmwater kan je met een hybride warmtepomp niet besparen en je gasverbruik voor cv gaat met de geplande maatregelen alleen maar omlaag
=> de businesscase voor een hybride wp wordt steeds ongunstiger.

Done, even kijken of ik het netjes op een rijtje krijg.

Advies: Elga Ace 6kW
Tvt: 12,6 jaar
Investering ca 3700
517m3 besparing per jaar
819kWh toename stroomverbruik

Met vloerverwarming zou ik op ca 10 jaar tvt uitkomen.

Gr. Mischa

Reputatie 7
Badge +1

@MischaG   Ik had al zoiets gevreesd. Als je nog ca. 200 m³ kan besparen (HR++ moet nog lees ik in de openings post? en eventueel dakisolatie) komt de t.v.t. boven de 15 jaar uit, zo lang leeft de hybride wp vermoedelijk niet. - Trouwens vloerverwarming = LTV, als je met grotere radiatoren (T33) hetzelfde lage temperatuurniveau kan bereiken ben je er ook, maar dan goedkoper.

Dat zou wel eens kunnen. Ik heb geen idee hoeveel ik ga besparen met mijn vervanging van dubbel → HR++ glas en kunststof kozijnen. Ik heb begrepen dat dit allemaal wat beter sluit en derhalve ook energie bespaart. Ik heb de buren eens gevraagd wat die kwijt waren aan hun overstap naar vloerverwarming 2 maanden geleden.

Ik heb nog niet echt een rekentool kunnen vinden waarmee ik de opbrengst van de radiatoren goed heb kunnen doorrekenen, maar ik moet ook toegeven dat ik nog niet extreem goed gezocht heb.

Reputatie 7
Badge +1

@MischaG Je kan het excel-sheet van Henrad voor hun type radiatoren gebruiken. Ook Stelrad heeft voor zover ik weet iets vergelijkbaars.

Hoppa, gaan we. Origineel hebben de radiatoren van de woonkamer de volgende afmetingen/vermogens:

Voor, 3000x400mm, type 21, volgens Radson 2988W
Achter, 2600x400mm, type 21, volgens Radson 2589W

De temperatuur waarbij dit is, staat niet vermeld.

Ga ik vervolgens in de rekensheet van Henrad kijken, kom ik voor de Softline ECO serie op vermogens van respectievelijk “shit, dat ga ik nooit redden!!!”

Ik had de aan- en afvoertemperatuur op respectievelijk 50 en 40 graden gezet (ketel staat nu op 50 graden) en ik kom op 1455W voor een type 22 van dezelfde afmeting, een 33 is niet leverbaar in deze serie. In de rekentool van Radson kom ik op 5754 W bij dezelfde temperatuur, nog maar eens goed aan rekenen dus.

Reputatie 6
Badge +1

Niet om het topic te stelen, maar toch voor meer mensen interessant.

@darkfiber

@RakkerVoorbeeld: Als je een 200 l boiler pakt en van ca. 18°C naar 90°C wil verwarmen heb je ca. 17 kWh nodig.
Maar wat doe je dan op een (hete) zomerdag met 200 l heet water? - Juist - je verwarmt je zolder een beetje, meestal dan.
En om de volgende dag weer de zonnestroom in de boiler te kunnen stoppen moet die eerst weer flink afkoelen. Dit doet de boiler sowieso, een beetje dan, ca. 2,5 kWh warmteverlies in 24 uur bij 90°C. Maar zonder dat je het water gebruikt kan je hooguit deze 2,5 kWh de volgende dag “opslaan”.

O.k. je familie kan je natuurlijk helpen de boiler leeg te douchen, 1 uur regendouchen met ca. 15 l/min of zoiets.

 

Dat getal van 17 kwh intrigeerde mij. Dat moet ik ook kunnen uitrekenen met voor mij bekende getallen. Ik ben uitgegaan van 200 liter met een delta T van 80 graden (90 -10). Ik kwam op bijna 19 kWh verbruik. (200x80x4,2 :3600).

Nu ben ik ook zeker niet van plan om een 200 liter boiler te plaatsen. Dat getal komt niet van mij. Ik denk meer aan 50 of 60. En voor degene die dat wat magertjes vindt: Zo lang douchen 2 bijna bejaarden niet. We hebben trouwens ervaring met een 60 liter boiler in ons 2e huis. Nooit is dat ding leeg. En de temperatuur staat maar op 62 graden.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker  @MischaG   Zonder een behoorlijke portie eigen zonnestroom is het gebruik van een elektrische boiler bij “normaal” gebruik van ca. 50 l warm water pp per dag (voornamelijk douchen 40°C) af te raden. Voorbeeld: 4 persoonshuishouden  met pubers = 200 l á 40°C => ongeveer 5-6 kWh in de zomer plus de boiler verliezen bij ca. 60°C is ca. 2700 kWh/jaar.

Meer wil ik er niet van maken, je kan bij optimaal gebruik maken van de zon heel misschien 800-900 kWh eigen zonnestroom direct “verbranden” (mijn eigen schatting). De rest van ca. 1800 kWh (verbruik voornamelijk in de wintermaanden) moet je tegen de gebruikelijke tarieven uit het net trekken.

Gelukkig mag je het overschot van de opwek, wat je teruglevertelwerk dus registreert, voorlopig! nog volledig wegstrepen tegen de levering. Maar wat de volgende regering met de afbouw van de salderingsregeling doet?

Reageer