Is een dynamisch energiecontract iets voor jou?

• 1 March 2023
  • 3 reacties
  • 134 Bekeken

Reputatie 2

Volgens de Vereniging van Dynamische Energieleveranciers (VvDE) worden dynamische energiecontracten steeds populairder.

Wie een dynamisch energiecontract heeft, betaalt de actuele dagprijs voor gas en de actuele uurprijs voor elektriciteit. Dagblad Trouw schreef in februari dat ongeveer 300.000 huishoudens en kleine bedrijven een dynamisch contract hebben, op een totaal van ruim 7 miljoen gasaansluitingen.

In hetzelfde artikel in Trouw zegt de voorzitter van de VvDE dat hij niet bang is voor het moment dat traditionele energiebedrijven omlaaggaan met hun prijzen. Ook de terugkeer van vaste contracten ziet de voorzitter niet als bedreiging. “Er zal altijd een groep Nederlanders, met een meer conservatieve aard, teruggrijpen naar een vast contract als dat er weer is. Maar er zijn ook liefhebbers van dynamische prijzen. Ik denk eerder dat andere leveranciers ervoor kiezen ook dynamische prijzen aan te bieden dan dat iedereen overstapt naar een vast contract.”

Wat denk jij: is een dynamisch energiecontract iets voor jou of wil je meer zekerheid?

3 reacties

de zekerheid die nog mist in de tarieven van een dynamisch contract kun je ‘afkopen’ middels je opzegtermijn van een maand (?) Als je binnen een maand weg kunt is die maand het enige risico en te overzien. Het enige is wel dat je de tarieven in de gaten moet houden.

Waar mijn persoonlijke afweging nog zit is de teruglevering van zonne energie. Saldering is per uur en dus loop je daar wel een risico. 

Reputatie 2

Ik vraag me af of het wel interessant is voor mensen met zonnepanelen, of het überhaupt wel zin heeft.
Met veel zon is er veel stroom en krijg je er niks voor en kan zelfs negatief zijn, maar als je later bij donker weer stroom nodig hebt van het net, dan is de prijs weer hoger.

ik verzamel nogal wat data in mijn huis en kan van het afgelopen jaar op uurbasis mijn verbruik/teruglevering inzichtelijk maken. Ik heb ongeveer 9MWh op jaarbasis nodig en lever ongeveer 6 MWh terug. Als ik die data vermenigvuldig met de dynamische prijzen per uur van afgelopen jaar, dan kom ik ongeveer op dezelfde kosten uit als ik nu betaal met variabele tarieven. 

Ik had ook altijd het idee dat zonnepanelen roet in het dynamische tarief eten gooiden, maar in mijn geval blijkt dat dus niet zo te zijn. Kortom, afschaffen van saldering op jaarbasis lijkt gecompenseerd te worden middels dynamische tarieven en salderen op uurbasis

Reageer