Koelfunctie van een warmtepomp?

  • 6 February 2024
  • 8 reacties
  • 126 Bekeken

Beste mensen,

Wanneer jullie gebruik maken van een warmtepomp dan weet je waarschijnlijk ook of koelen met een warmtepomp rendabel is.

Wij wonen in een nieuw appartement met een warmtepomp en willen van de zomer gebruik gaan maken van de koelfunctie.

Dit kan maar met een paar graden en zou voor enige verkoeling zorgen, Er wordt alleen ook gezegd dat dit net zoveel energie als dat je in de winter je huis moet verwarmen.

Is er iemand die mij dit kan bevestigen of liever nog aanbevelen, want als dit net zo duur wordt als je huis in de winter verwarmen is deze mogelijkheid niet erg waardevol.

Met vr. groeten, Lex van der Post.

 


8 reacties

Reputatie 2

Of het koelen in de zomer net zo veel kost als het verwarmen in de winter is afhankelijk van het type warmtepomp. Wij wonen bijna drie jaar in een appartement met een aardwarmtepomp die in de winter door middel van een pomp en compressor en warmtewisselaar warmte onttrekt aan de bodem door een glycol oplossing rond te pompen. In de zomer wordt via de warmtewisselaar koude onttrokken aan de bodem door uitsluitend de glycol oplossing rond te pompen. De compressor wordt dan alleen gebruikt voor het warme water. Het koelen in de zomer kost dus veel minder energie dan het verwarmen in de winter. 

Voor een appartement van 160 m2 verbruikt onze warmtepomp in de winter circa 300 kWh per maand, maar in de zomer ligt dit rond de 70 kWh per maand, deze cijfers zijn inclusief de warmwater voorziening.

In combinatie met buitenzonwering en koeling houden wij het in de zomer erg comfortabel!

Hallo Herman,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

ik denk dat jij voordeel hebt bij de aardwarmtepomp. Wij hebben een buitenunit die de (warme) buitenlucht om moet zetten naar koeling. Dat zal sowieso meer energie kosten.

ik hoop dat er nog iemand reageert met een buitenunit.

groeten, Lex.

 

 

Reputatie 2

Ik heb een koel functie in mijn warmtepomp, maar die is afgelopen zomer nooit aan geweest.
De reden is simpel, hij gaat pas werken als het warmer wordt dan 28 graden in huis.
Goede isolatie werkt twee kanten op, het is ook in langdurige warme perioden bij mij nooit boven de 26 graden in huis geweest.
Ik heb die functie uit laten zetten, is nutteloos.
Zou hij het wel doen dan zit vloerverwarming eigenlijk verkeerd en kost bakken met energie.
Wil je effectief koelen dan moet je eigenlijk plafond koeling hebben, daar zit de meeste warmte.
De vloerverwarming zit (bij mij) diep in de vloer en het zal heel lang duren voor dat enig effect zou hebben.

Reputatie 4

 

Is er iemand die mij dit kan bevestigen of liever nog aanbevelen, want als dit net zo duur wordt als je huis in de winter verwarmen is deze mogelijkheid niet erg waardevol.

Met vr. groeten, Lex van der Post.

 

Je kunt zelf relatief eenvoudig je slimme meter uitlezen, of wellicht heeft je energieleverancier die verbruiksgegevens per dag. En dan is het gewoon een kwestie van proberen en kijken wat het verbruik is. Dat is nl nogal afhankelijk van veel andere factoren waarmee een algemeen getal niet gegeven kan worden. 

Meten=Weten

Ik ben het met jullie beiden eens.

ik kan het altijd zelf uitproberen en meten.

maar ik ben juist op voorhand benieuwd naar ervaringen met het koelen met een buitenunit lucht/water warmtepomp.

Reputatie 4

koelen op zich werkt prima, hangt waarschijnlijk ook wel weer af van het type warmtepomp die je hebt, wel rekening met de 18gr (dauwpunt) daaronder krijg je vochtvorming. 

Reputatie 1

Dag Lex,

Wij hebben in een nieuwbouwhuis uit 2019 een lucht-water warmtepomp. Die ook geschikt is om te koelen. Inmiddels heb ik daar de afgelopen jaren enige ervaring mee.

Het klopt wat al geschreven is dat koelen bij een water-water warmtepomp (dus op bodemenergie) weinig extra energie kost, alleen het rondpompen vraagt wat elektriciteit, maar de koude zelf is gratis. Sterker nog, dat helpt ook weer voor de komende winter.

Dat gaat helaas niet op voor een lucht-water warmtepomp, dat kost inderdaad vergelijkbare hoeveelheid kWh als opwarmen. Uiteraard afhankelijk van te overbruggen temperatuurverschil etc. 

Ik zet daarom alleen bij zomerse hitte die naar verwachting ten minste 5 dagen aanhoudt de koelfunctie aan. Dan zet ik de watertemperatuur op de warmtepomp op 18 graden, kouder geeft problemen met condensatie op de vloeren. De kamerthermostaten zet ik dan op 23-24 graden. En de handmatige ventielen op de verdeler-unit voor de badkamers zet ik dicht want in de badkamer heb je a. geen last van de warmte en b. krijg je daar veel eerder condensatie op de vloer.

Je moet wel even checken of in jouw systeem ook het regelsysteem automatisch omschakelt van verwarmen naar koelen. Dat was in eerste instantie bij mij niet het geval waardoor ik als work-around de kamerthermostaten juist hoger moest instellen dan de actuele temperatuur om de ventielen per groep open te sturen. Een handige monteur heeft dat voor mij aangepast zodat ik nu gewoon de juiste settemperatuur kan instellen op de kamerthermostaten. 

Met de koelfunctie tijdig aangezet, bleef de binnentemperatuur ook in de laatste hittegolven consequent maximaal 25 graden. Wel alle familieleden instrueren om ramen en deuren naar buiten goed dicht houden en uiteraard helpt het om directe zonnestraling buiten te houden.

Bedankt voor je duidelijke uitleg en positieve bijdrage hoe of je de koeling optimaal kan benutten.

Ik vraag me af of onze installateur deze kennis ook heeft en zo niet dan kan ik hem het doorgeven. Met name het afsluiten van de ventielen, waarvan ik nog na moet vragen hoe of dit moet, want zelfs als je de pompjes los maakt blijven de ventielen open gaan.

Kortom, ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat werken hier, want het eerste jaar was koelen nog niet toegestaan, i.v.m. eventuele schimmel vorming.

Bedankt!

 

Reageer