Wij zijn al een aantal jaren tevreden afnemer van Easyenergy. Zij rekenen de actuele dagelijkse en werkelijke inkoopprijzen van energie door aan de afnemer. Dat zijn de flexibele energietarieven zoals deze op de handelsmarkten worden bepaald. Hun verdienmodel zit in een vast bedrag per maand, €4,50 voor gas én €4,50 voor stroom, plus een geringe vaste opslag per eenheid afgenomen energie (stroom 1,962 ct/kWh incl. btw en gas 9,81 ct/m3 incl. btw). De maandelijkse kosten fluctueren, zomers weinig of geld terug vanwege terugleveren stroom van zonnepanelen tot een hoger bedrag in de winter. Mijn keuze voor Easyenergy is gemaakt omdat mij dit een eerlijk systeem lijkt en ik goed voeling hou met mijn energieverbruik, maar ook omdat ik daarmee voorkom dat ik onderdeel van speculatie op de energiemarkt word. Immers traditionele energieproviders kopen in op verwachtingen op de lange termijn en werken met vaste percentuele winstopslagen. Dus nu de tarieven zeer hoog zijn, werken die vaste opslagpercentages in het nadeel van de afnemer en worden er forse winsten gemaakt.
Ik vraag me steeds af of mijn zienswijze correct is. Toen ik dit forum zag en niets vond over Easyenergy, en ook elders lees ik er niets over, besloot ik die maar eens in de groep te gooien.
Mijn vraag is dus: is de keuze voor een systeem zoals Easyenergy dat hanteert financieel verstandiger voor een afnemer dan het systeem van vaste percentuele opslagen van andere providers, zeker in het geval je nu een keuze zou moeten maken voor een nieuwe energieleverancier?