Bij ons hangt, zoals in zoveel huizen, de combiketel op zolder met een lange warm water leiding naar de keuken als gevolg. Om sneller warm water te hebben in de keuken, en ook gas te besparen, overweeg ik een plintboiler te plaatsen. Die wordt dan gevoed vanuit de koud water leiding. Dit heeft wel als gevolg dat de warm water leiding vanaf de 1e verdieping (douche) naar de keuken niet meer gebruikt wordt. Brengt dit stilstaande water gezondheid risico's met zich mee?
Ongebruikte warmwater leiding
Beste antwoord door Anonymous
Om legionella vorming te voorkomen moest ik bij mij de ongebruikte warmwater leiding naar de keuken wel afkoppelen. Er mag dan maar een stompje koper buis aan zitten zoals hierboven beschreven.
Die close-in boilers voor onder het aanrecht in de keuken heb je van 2000W en 500W. Normaal sluit je die aan op de warmwaterleiding en dan heet het hotfill. Maar ik heb die van 500W genomen, om met zonnepanelen zo weinig migelijk stroom van het net te pakken als het bewolkt is, en dan aangesloten op de koudwaterleiding en dat heet coldfill. Met de tijdschakelklok laat ik die (zoveel mogelijk) opwarmen op de zonnepanelen tussen 10-17 uur. Het voldoet al 2 jaar prima.
Ik heb toen ook de vaatwasser aangesloten op de koudwaterleiding. Als je dan overdag wast gaat het (zoveel mogelijk) op de zonnepanelen
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.