Tips over comfort verhoging door koelen met buitenlucht tijdens warme periodes?


Reputatie 3
  • Actieve deelnemer
  • 175 reacties

Het wordt in de zomer soms onaangenaam warm in huis.

Om de warmte van de zon dan buiten te houden, heb ik aan de westkant buiten zonneschermen hangen en aan de oostkant aan de binnenkant lamellen. 

Ik wilde van de zomer proberen het huis koel te houden met de nachtelijke buitenlucht. Om de temperaturen buiten en in huis te kunnen meten, heb ik 

1 x Renkforce Draadloze thermo- en hygrometer Zilver (TF0073) met 3 losse sensors
5 x Sensors FT007TH

gekocht en rond en in het huis opgehangen.

Voor de duidelijkheid: dit zijn dus 1 display kastje (met ingebouwde temp sensor) + 8 losse sensors. Ik kan dus op 9 plekken de temperatuur uitlezen.

 

Ik heb de verschillende sensors op de volgende plekken staan:

  • Buiten bij de voordeur aan de oostkant onder een afdak in de schaduw.
  • Buiten aan de achterzijde aan de westkant onder het afdakje van de schuur in de schaduw.
  • Buiten op de 2e verdieping aan de westkant onder het zonnescherm (als het zonnescherm is opgetrokken hangt de sensor in de zon).
  • De Display unit staat in de woonkamer.
  • De overige sensors hangen in de verschillende kamers.

 

Heeft iemand ervaring met deze manier van het huis koel houden?

KlaasT 3 jaar geleden

Mijn ervaring is vrij basic, als het warm is in huis overdag, de ramen en deuren dicht doen als het buiten nog warmer is. Zodra de avond valt en het koelt buiten af (lager dan de binnentemp) dan ramen/deuren openzetten, en het koelt af.

Nu ben ik nog midden in een jarenlange verbouwing van een woonboerderij, en op termijn ga ik met een wtw-ventilatiesysteem ventileren. Vanaf dat moment zal de bypass functie op de wtw unit voor eenzelfde verkoeling zorgen, maar dan automatisch.

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 3

@darkfiber ja inderdaad.

Ik kan op 2 manieren de luchtstroom door het huis leiden:

  • Op de 2e verdieping van de oostkant naar de westkant.
  • Van de 2e verdieping door het trappenhuis naar de bgg waar een schuifpui zit.

Op de 2e verdieping zit aan de westkant een balkondeur. Deze moet ‘inbraakproef’ gemaakt worden als hij open staat.

Het zou mooi zijn:

  • Als ik hem op een stand van 15 cm open zou kunnen blokkeren. 15 cm wordt gezien als niet mogelijk om doorheen te kruipen.
  • Of een metalen tuinhek voor de deur plaatsen. Alles staat dan maximaal open.
  • of…..

wellicht iemand een goed idee

Reputatie 6
Badge

Inderdaad, het probleem is de thermische massa van de vloer waardoor er niet snel genoeg gereageerd kan worden op snel stijgende %RV wat dan een garantie is voor een waterbalet tenzij je zorgt dat de vloer uberhaupt niet te koud wordt, maar dan zal het koelend effect ook niet al te groot zijn.

Dat gezegd hebbende, alle beetjes helpen dus het zal zeker iets doen, maar ook iets om stil bij te staan als je in de toekomst denkt met een WP de vloer koel te houden overdag en ‘s avonds/ ‘s nachts met vochtige buitenlucht gaat ventileren….

Reputatie 3

Het is inmiddels einde van de zomer en het warme weer.

Het is deze zomer aardig gelukt om de temperatuur in huis aangenaam te houden door:

  • de zon tegen te houden
  • koelen met koele avond en nachtlucht.

Ik ben tegen het volgende aangelopen:

  • Je hebt er veel werk van (ramen open en dicht doen, binnen lamellen voor de ramen schuiven en weg schuiven, buiten zonwering omhoog en omlaag).
  • Als je op vakantie bent geweest, is het erg warm in huis geworden.
  • Na een vakantie krijgt je de warmte praktisch niet meer uit de muren.

Ik denk dat je het meeste plezier hebt van buiten jaloezieën. Omdat je daarmee voorkomt dat de zonne-energie binnen komt. Je kunt ze (bij afwezigheid) in de zonwerende toestand kan zetten.

De zonwerende toestand is tevens regen werend dus je kunt het raam erachter ook permanent open zetten.

Reputatie 3

Deze zomer nauwelijks last van warmte gehad in huis.

Om mij voor te bereiden op volgend jaar zomer ben is bezig met:

  • Buiten jaloezieën aan de oostkant voor de ramen op de 1e en 2e verdieping.
    Deze moeten nog geselecteerd worden en die laat ik monteren.
  • Deur afstand houder op de 2e verdieping.
  • Blokkering op de schuifpui zodat deze permanent 15 cm open gezet kan worden.
  • Horren op de 2e verdieping en bij de schuifpui.

Rond de balkon deur op de 2e verdieping is een probleem met de isolatie. Ik heb de aftimmering verwijderd en daaronder kwam een stelkozijn tevoorschijn. Om het isolatie probleem te repareren moet ik achter dit stelkozijn zijn. Dan moet echter ook het kozijn met de deur verwijderd worden.

Iemand een goed idee hoe ik dit simpel zou kunnen doen zonder alles los te maken (en dus weer te herstellen)?

Reputatie 3

Bij het bestellen van de buiten jaloezieën bleek dat deze weer verwijdert moesten worden bij het vernieuwen van de kozijnen. Kozijnen vernieuwen gaat pas gebeuren als er eerst wat andere projecten zijn afgerond. Dus de jaloezieën zijn even gestopt.

Na het herstellen van de isolatie rond de balkondeur was er soms regenwater zichtbaar aan de binnenzijde rond de kozijnen van de deur. Er bleken op meerdere plekken lekkages in de afstelling van de deur en bij kitranden te zijn. Deze zijn gerepareerd en nu ben ik de aftimmering en de muur aan het herstellen zodat alles er weer redelijk uit ziet.

Ondertussen zijn op de slaapkamer ramen van de 1e verdieping afneembare horren gezet. Dit is ‘s nachts heel aangenaam geweest.

De schuifpui is niets aan gedaan omdat het glas van het vaste deel is gaan lekken. We denken er over om de schuifpui te vervangen voor een openslaande deur. Alles moet in kunststof uitgevoerd worden zodat er nooit meer geschilderd hoeft te worden.

Zo kom je van de ene uitdaging in de andere terecht. Het huis is ook van 1998 dus van verschillende  delen begint de kwaliteit achteruit te gaan.

 

Reageer