Beantwoord

Waar moeten we rekening mee houden bij het uitkiezen en aanleggen van een douchegoot WTW?

  • 11 August 2019
  • 26 reacties
  • 17003 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

We zijn aan het kijken naar een badkamer voor een nieuwbouw woning. De badkamer leverancier gebruikt easydrain en toen we zagen dat easydrain een douchegoot met WTW (terugwinning van warmte) er had hebben we gevraagd of dat bij ons ook zou kunnen. Tot onze verbazing vertelde hij dat hij er slechte ervaring mee had en geen badkamer wou leveren met douchegoot WTW.

We hebben de mogelijkheid om zelf de douchegoot WTW er van te voren in te zetten. Waar moeten we rekening mee houden bij het uitkiezen en aanleggen van een douchegoot WTW?

icon

Beste antwoord door KlaasT 21 September 2019, 21:35

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik zou me vooral richten op de volgende vragen:

  • Hoe lang zou je eigenlijk elke dag onder de douche willen staan ?
  • Hoeveel denk je dat je dat gaat opleveren aan terugverdiende warmte ?
Reputatie 4
Badge +1
Lijken mij maar 2 vragen echt belangrijk
Hoe lang zou je eigenlijk elke dag onder de douche willen staan ?
Hoeveel denk je dat je dat gaat opleveren aan terugverdiende warmte ?


Ik heb al uitgerekend dat het op lange termijn redelijk kostendekkend gaat zijn, maar zelfs als het niet kostendekkend is is dat niet erg.
We zijn met 4 personen, douchen elke dag of om de dag voor 4-10 minuten met een douchkop voor 9L per minuut, gevoed vanuit een warmtepomp.

Mijn vraag gaat met name om de technische kanten en het gebruiksgemak. Zo zijn er verhalen dat ze snel verstopt raken en moeilijk schoon te maken zijn. Als ik de handleiding bekijk lijkt dat mee te vallen. Vandaar de vraag naar gebruikerservaring.
Reputatie 7
Badge +3
Waar moeten we rekening mee houden bij het uitkiezen en aanleggen van een douchegoot WTW?

Dat er geen water in blijft staan i.v.m. kans op legionella. Al helemaal als je in de zomer terug komt van vakantie.
Reputatie 4
Badge +1

Waar moeten we rekening mee houden bij het uitkiezen en aanleggen van een douchegoot WTW?Dat er geen water in blijft staan i.v.m. kans op legionella. Al helemaal als je in de zomer terug komt van vakantie ??????


Is dit iets waarvoor gewaarschuwd wordt? Een normaal syphon, wasmachine of afvoerputje heeft ook stilstaand water.
Reputatie 7
Badge +1
@.Jaap. Heb je al gezocht met "douche wtw problemen". Levert een aantal hits met achtergrondinfo over de voors en tegens van de verschillende oplossingen, bijvoorbeeld "goot-wtw" vs. "pijp-wtw".
YMMV
Reputatie 4
Badge +1
@.Jaap. Heb je al gezocht met "douche wtw problemen". Levert een aantal hits met achtergrondinfo over de voors en tegens van de verschillende oplossingen, bijvoorbeeld "goot-wtw" vs. "pijp-wtw".
YMMV


Ja. Bij online reviews lees je echter vaak meningen van mensen die iets te vertellen of een rede hebben iets online te posten. Door op een forum te vragen kom je hopelijk mensen tegen die er ervaring mee hebben, maar niet extreem positief of negatief zijn. Ik ben voornamelijk opzoek naar de verhalen zonder bijzonderheden (zoals: "heb ik al jaren, nooit problemen mee gehad").
Reputatie 7
Badge +3
Is dit iets waarvoor gewaarschuwd wordt? Een normaal syphon, wasmachine of afvoerputje heeft ook stilstaand water.

Dat water wordt niet verneveld of mee gedoucht.
Reputatie 7
Badge +1
@.Jaap. Een vertikale "pijp-wtw" is geen optie? Kan vaak in een bestaande trapkoof geplaatst worden.
Als ik me niet vergis is deze oplossing goedkoper én efficiënter dan een douchegoot-wtw.
Just my 2 cts
Reputatie 4
Badge +1
@.Jaap. Een vertikale "pijp-wtw" is geen optie? Kan vaak in een bestaande trapkoof geplaatst worden.
Als ik me niet vergis is deze oplossing goedkoper én efficiënter dan een douchegoot-wtw.Just my 2 cts


Klopt. Een verticale wtw was handiger geweest, maar omdat het project-bouw is kon dit niet.
Reputatie 4
Wij hebben nu ruim een jaar een easydrain WTW in gebruik, en inderdaad raakt deze vaak verstopt.
Deze staat op de hooizolder van onze boerderij in verbouwing, onder een (tijdelijke) stand-alone douche. Elke 2 weken moet ik er met de plopper op om hem weer vrij te maken.
Dit baart me wel enige zorgen, want op de benedenverdieping heb ik er eentje ingestort in de cementdekvloer (met vloerverwarming).
Wel ga ik daar proberen een fijnmazig filter ergens voor de sifon te maken (in het putje), om te voorkomen dat er haren etc. doorspoelen. In de easydrain blijven deze haren makkelijker hangen dan in een gladde pvc buis, want de Easydrain bestaat uit een soort lange wokkel van koperbuis, waardoor het koude water stoomt wat opgewarmd dient te worden. De haren etc. blijven in de loze ruimte tussen de buizen zitten vermoed ik.
Toch niet echt spijt van hoor, wellicht werkt het allemaal beter met een fijnfilter, maar zelfs met af en toe ontstoppen kan ik er (net) mee leven.
Reputatie 4
Badge
Is het sowieso niet bij een drain dat elke paar dagen de haren eruit moet halen? Anders loopt raakt die verstopt.
Reputatie 4
Is het sowieso niet bij een drain dat elke paar dagen de haren eruit moet halen? Anders loopt raakt die verstopt.
Als je een geperforeerd plaatje erop hebt liggen houdt die het meeste wel tegen, maar dat zit nogal los bij deze douchebak, dus het kan er ook nog onderdoor, of doorheen. En als je dan geen gladde wanden hebt, kunnen haren blijven hangen.
Ik weet niet of dit probleem bij een verticale wtw wisselaar zich ook voordoet.
Reputatie 4
Badge +1
Wij hebben nu ruim een jaar een easydrain WTW in gebruik, en inderdaad raakt deze vaak verstopt.
Deze staat op de hooizolder van onze boerderij in verbouwing, onder een (tijdelijke) stand-alone douche. Elke 2 weken moet ik er met de plopper op om hem weer vrij te maken.
...
Toch niet echt spijt van hoor, wellicht werkt het allemaal beter met een fijnfilter, maar zelfs met af en toe ontstoppen kan ik er (net) mee leven.


Bedankt voor de informatie. Het is beter om er bewust voor te kiezen dan achteraf achter te komen. De Joulia Inline douchgoot WTW suggereert beter schoon te houden te zijn en als ik naar de constructie kijk zie ik de logica er wel van in.
En een beetje moeite doen voor een beter milieu mag best.
Reputatie 4

Bedankt voor de informatie. Het is beter om er bewust voor te kiezen dan achteraf achter te komen. De Joulia Inline douchgoot WTW suggereert beter schoon te houden te zijn en als ik naar de constructie kijk zie ik de logica er wel van in.
En een beetje moeite doen voor een beter milieu mag best.

Deze Joulia ziet er inderdaad qua schoonmaken beter uit, al is hij wel 3x zo duur als de easydrain.
Maar aangezien dit product meestal wordt aangeschaft vanwegen een groot hart voor het milieu, zal de terugverdientijd mogelijk geen drempel zijn.
Eerste vraag is: Waar staat je douche? Verdieping of begane grond? Heb je een thermostatische mengkraan (is vereist)?
Begane grond: Alleen vlakke WTW systemen mogelijk. Douchedrain (goot) of douchebak met ondergebouwde spiraal (aangelast) . Heb je daarvoor wel voldoende inbouwhoogte? (Geen persoonlijke ervaring)
Verdieping: Heb je bijna direct onder je douche 2 m hoogte beschikbaar? (Zo nee: Vlak WTW systeem) Zo ja een vertikale WTW pijp. (Dit is een 3-wandige koperen pijp met een dubbele barrière tussen vervuild en warm douchewater en bacteriologisch zuiver drinkwater!) Let hierbij zeer goed op correcte uitvoering van de montagevoorschriften van de fabrikant. (Niet elke werknemer van een installatiebedrijf neemt deze voorschriften nauwgezet over. Er zijn rauwdauwers en cowboys die denken het wel te weten. Kijk ze op hun vingers!!) Ervaring gehad met dreigende foutieve plaatsing.
Bij en verticale douchewater WTW kan je ca 60% van de warmte terugwinnen. Bij vlakke WTW's is dit minder (tot 40%)
Laat de installatie over een goede installateur i.v.m. verleggen van douchewaterafvoer en koudwater toevoer naar de mengkraan. Zij behoren op de hoogte te zijn van de geldende voorschriften t.a.v. Drinkwaterwet en legionellapreventie. Check tijdens installatie of alle andere kranen in huis nog steeds water geven! Doe dit voordat de badkamervloer weer teruggeplaatst/betegeld wordt!
Extra tip: Laat meteen ook een waterontharder plaatsen. Watertoevoer en waterafvoer moeten toch al aangepast worden.
Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk met veel energiezuinige of energieneutrale huizen. Ik heb douchewater WTW bewust niet toegepast omdat er regelmatig problemen mee zijn. Ik heb een WTW balansventilatie om warmte terug te winnen. Zodat mijn warmtepomp slechts beperkt hoeft bij te stoken. Korter douchen bespaart vervolgens meer energie voor de warmtepomp, dan een WTW op de douche zelf.

Mijn buren hadden wel een douchewater WTW, maar hadden zoveel problemen dat ze deze er weer uit hebben laten halen. Als jullie een nieuwbouwwoning krijgen, zou ik het geld eerder in andere vormen van duurzame energie steken. Als die er nog niet in zitten, dan levert dat meer op voor een duurzame energiehuishouding en je portemonnee. Zoals een (hybride) warmtepomp om zoveel mogelijk gasloos te gaan, zonneboiler of extra zonnepanelen, desnoods een upgrade naar triple glas, zonwering als je grote ramen hebt (zodat je niet snel hoeft te koelen), etc.
Vorig voorjaar voor dezelfde keuze gestaan ivm verbouwing en een aansluiting op elektrische doorstroomverwarmer.
Ging tussen de Easydrain de Joulia of de ACO.
Easydrain is veruit het goedkoopste maar ik was niet helemaal overtuigd van de constructie, en aangezien deze in betonnen vloer verwerkt zou worden toch niet gedaan. Gezien een van bovenstaand reacties niet helemaal onterecht denk ik zo.

Uiteindelijk voor de ACO gegaan en dat bevalt prima, absoluut geen verstoppingen.
Het blijft een beetje gissen hoeveel rendement het nu geeft maar ik heb wel het idee dat het de doorstromer wel enigszins ontlast.

Verder tijdens normale schoonmaakbeurt van de badkamer even het rooster eraf en binnenzijde schoonmaken en dat is alles.
Reputatie 3
Wij hebben ook een ACO en die is eenvoudig te reinigen. Wilde ook eerst een easydrain, maar met 3 dames met lang haar hier in huis heb ik dat idee maar laten gaan. Tevreden met de ACO. Ik heb hem laten plaatsen om een langere douchetijd mogelijk te maken.
het prijsverwchil is ook geen 3x omdat je bij de easydrain ook nog een douchegoot erop moet zetten (of een simpel putje wellicht) en bijvoorbeeld een ACO compleet met douchegoot is.
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community @JvN en @Cujo74! En bedankt voor jullie reacties. @.Jaap., heb je inmiddels alle informatie gevonden die je nodig had?
Reputatie 6
Badge
Ik heb al uitgerekend dat het op lange termijn redelijk kostendekkend gaat zijn, maar zelfs als het niet kostendekkend is is dat niet erg.
We zijn met 4 personen, douchen elke dag of om de dag voor 4-10 minuten met een douchkop voor 9L per minuut, gevoed vanuit een warmtepomp.

Mijn vraag gaat met name om de technische kanten en het gebruiksgemak. Zo zijn er verhalen dat ze snel verstopt raken en moeilijk schoon te maken zijn. Als ik de handleiding bekijk lijkt dat mee te vallen. Vandaar de vraag naar gebruikerservaring.


Je reactie heeft me toch weer aan het rekenen gezet, even los van investering- en onderhoudskosten.
Ik kom voor mijn eigen situatie tot de conclusie dat het gewoon niets oplevert, anders gezegd de veronderstelde verliezen kunnen ook anders bespaard worden.
Natuurlijk heeft het rendement alles met de manier van leven en waterverbruik te maken
Wij zijn maar met 2 personen en wij nemen ook nog wel eens graag een bad. Er wordt dus minder gedoucht. Voor het warmteverlies van het bad doet een WTW helemaal niets.

De warmteopbrengst van het douchen is effectief in het bijgemengde koude water. Dit water heb je nodig om de te veel aan warmte in het hete tapwater weg te regelen.
Met een lagere temperatuur afstelling van het boilerwater zal de warmteterugwinning minder worden maar de lagere hoeveelheid nodig energie om het boilerwater op temperatuur te houden levert m.i. veel meer op.
Natuurlijk moet je aan de legionella denken > slim douchen doe na de legionella cyclus.
En natuurlijk speelt het volume van de boiler mee.
Ik ben zeker nog niet overtuigd van een werkelijk positief rendement.
Reputatie 3
Even ter verduidelijking. De doucht wtw is bij ons niet om terug te verdienen, maar om langer met de inhoud van de boiler te doen.
Als de kinderen een keer langer douchen of samen in bad en daarna afdouchen en wij er nog achteraan wille douchen komt einde warm water een keer in zicht. Komende vanaf een CV die makkelijk warm water kan blijven maken in real time, naar een WP die een keer 4.5 liter van 40 graden maakt in real time, leek het me een zinvolle optie.
Uiteindelijk opgelost met een naverwarmer zodat er weer eindeloos warm water is in theorie. Ding is nog nooit aangegaan.

ik sta niet met de stopwatch naast de douche als de familie douched.
Reputatie 6
Badge

Even ter verduidelijking. De doucht wtw is bij ons niet om terug te verdienen, maar om langer met de inhoud van de boiler te doen.
Als de kinderen een keer langer douchen of samen in bad en daarna afdouchen en wij er nog achteraan wille douchen komt einde warm water een keer in zicht. Komende vanaf een CV die makkelijk warm water kan blijven maken in real time, naar een WP die een keer 4.5 liter van 40 graden maakt in real time, leek het me een zinvolle optie.

Meer voldoende warm douchewater van een kleinere boiler betekent instellen op een hogere boiler temperatuur, dat is een keus.

Ik heb zelf gekozen voor een zo lagere boiler temperatuur (50 grad) maar dan wel een grotere volume (300 l) en relatief minder verliezen. Je moer er natuurlijk ook wel de plek voor hebben.

 

Reputatie 3

Even ter verduidelijking. De doucht wtw is bij ons niet om terug te verdienen, maar om langer met de inhoud van de boiler te doen.
Als de kinderen een keer langer douchen of samen in bad en daarna afdouchen en wij er nog achteraan wille douchen komt einde warm water een keer in zicht. Komende vanaf een CV die makkelijk warm water kan blijven maken in real time, naar een WP die een keer 4.5 liter van 40 graden maakt in real time, leek het me een zinvolle optie.

Meer voldoende warm douchewater van een kleinere boiler betekent instellen op een hogere boiler temperatuur, dat is een keus.

Ik heb zelf gekozen voor een zo lagere boiler temperatuur (50 grad) maar dan wel een grotere volume (300 l) en relatief minder verliezen. Je moer er natuurlijk ook wel de plek voor hebben.

 

Wij hebben een 378 liter boiler die op 57 graden verwarmd is, en tot 50 zakt en dan weer opgewarmd wordt.

Vandaag op 56.4 graden begonnen bad te vullen, dan zakt de temperatuur tot 54, daarna douche oudste dochter, mijn vrouw en ikzelf. Zakt de temperatuur weg tot 39,4 graden. Je zou haast twijfelen aan de werking van de douche wtw.

 

ik kan er een keer een opname met de ir warmtebeeld camera van proberen te maken. Dan moet zichtbaar zijn dat de koudwater leiding op de mengkraan warmer wordt als warm water door de wtw afvoer loopt.

Bij ons is in een aantal nieuwbouw woningen de easy drain WTW geïnstalleerd. Alle woningen hebben last van regelmatige verstopping van de afvoer. Het advies van easy drain is om iedere 6 tot 10 weken de afvoer te reinigen met een speciaal borsteltje (a 32 euro) en speciale easy WTW cleaner (a 28 euro voor 6 behandelingen). De geclaimde gemiddelde besparing van 35 m3 per persoon per jaar kan dus nooit uit. Bovendien blijkt in de praktijk dat de afvoer binnen de 6 weken weer verstopt raakt. Het betreft hier “levensloopbestendige” woningen, het regelmatig met een borsteltje de afvoer moeten reinigen lijkt me hier toch niet echt bij passen.

Reputatie 4

Dat borsteltje heb ik nog nergens kunnen vinden, maar heb er nu voor nog geen tientje eentje besteld bij een of andere bol (punt kom).

Ik moet elke week met de plopper aan de gang, met matig resultaat zoals ik hierboven al schreef, en ben het een beetje zat aan het worden, ook al ben ik nog niet in de levensloopbestendige leeftijd :innocent:

Reageer