Beantwoord

Wie heeft er ervaring met de ombouw AGA van gas naar electrisch

  • 8 October 2019
  • 16 reacties
  • 8527 Bekeken

Onze AGA verbruikt ongeveer 1700m3 gas per jaar. Wie kent iemand die ervaring heeft met ombouw naar gas.

We zouden graag horen over ervaring van anderen die ons voorgegaan zijn.
icon

Beste antwoord door HoutHans 31 March 2020, 14:37

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Badge
Een beetje verwarrende vraag.
Gas ombouwen naar gas ???
Foutje, Ik bedoelde gas naar electrisch zoals ik in de titel al stelde. Het ombouwen kost volgens een leverancier ongeveer 4400 Euro. Met zo'n investering zou het wel fijn zijn om alvast te weten hoe het resultaat anderen bevalt.
Hans
Reputatie 7
Badge +1
@HoutHans € 4400 o.k. maar zonder nadere informatie over de vervangende installatie (type, merk, vermogen etc.)? - Wij kunnen geen gedachtes lezen, helaas.
Reputatie 6
Badge
Foutje, Ik bedoelde gas naar electrisch zoals ik in de titel al stelde. Het ombouwen kost volgens een leverancier ongeveer 4400 Euro. Met zo'n investering zou het wel fijn zijn om alvast te weten hoe het resultaat anderen bevalt.
Hans

Lijkt me wel heel erg prijzig
Vervanging door een nieuwe elektrische CV-ketel lijkt ma al gauw goedkoper
Ik ben geen voorstander van vol elektrisch verwarmen maar deze ombouwkosten zijn volgens mij buiten proporties
Het betreft een gasfornuis http://www.agaliving.nl/.
Het is een mooi traditioneel apparaat dat al in ons huis stond toen we het kochten. Het blijkt nu wel erg veel energie te kosten. We zijn daarom naar opties voor verbetering aan het kijken.
Als we het apparaat zouden gaan vervangen door "normale kookapparatuur" zouden we bijvoorbeeld een oven en een inductiekookplaat kunnen plaatsen.
Dan missen we wel de "bijverwarming" die ons kookapparaat nu levert.
Reputatie 6
Badge
Ok, ik had even niet door dat er nog de nodige nostalgie een rol meespeelde.
Lijkt me lastig om iemand met deze ervaring te vinden.
Echte energie transitie wordt dan ook een moeilijke keus, lijkt me.
Reputatie 7
Badge +3
Onze AGA verbruikt ongeveer 1700m3 gas per jaar.
Een kooktoestel verbruikt toch nooit 1700 m3 gas per jaar. Hoeveel gas verbruikt u buiten het stookseizoen voor warm water en koken?
U zal een besparing aan gas ergens anders mee moeten halen.
Reputatie 4
Badge +3

@HoutHans, hoi! Kun je inmiddels verder zo? Ik hoor het graag. :)

Inmiddels hebben we de knoop doorgehakt. We hebben iemand leren kennen die een AGA om heeft laten bouwen naar electriciteit. Dat werkt naar volle tevredenheid. Ik heb daar 3 dagen een energiemeter aangehangen om het verbruik te testen. In 3x24 uur bleek voor ongeveer 75 kWh electra verbruikt te zijn. 25 kWh per dag x 365 dagen x 0.25 € per kWh = 2280 € per jaar.

Dit verbruik is zeker 5x hoger dan het verwachtte verbruik met een inductie kookplaat.

@HoutHans, je hebt naar het lijkt alleen reacties gehad van mensen die geen flauw idee hebben van wat een Aga is dus dat schoot niet zo erg op. Kennelijk ben je toch tot nuttige inzichten gekomen, en daar ben ik nieuwsgierig naar. Wij hebben ook op een 4-oven Aga op gas, en ik hik al een tijd aan tegen ombouw naar elektrisch. Er zijn verschillende methodes volgens mij, en sowieso zijn er opties met en zonder besturing. Het energieverbruik kan wijd uiteen lopen afhankelijk van hoeveel hij aanstaat. Deed je jouw metingen aan een electrische Aga die voltijd aanstond (de maximale variant)? En je hebt een knoop doorgehakt, maar welke? Omgebouwd naar elektrisch, naar volle tevredenheid, of Aga weggedaan want 5x zo duur als normaal inductiekoken?

Ik heb ook een 4 oven AGA, maar op propaan gas. Na wat onderzoek blijkt dat er nieuwe AGA’s op de markt zijn, die gaspitten hebben en. De ovens staan niet meer constant aan! 

dus veeeel zuiniger in gebruik.


Alleen die we nu hebben is idd nostalgie!

Voor wie nog inspiratie zoekt. Vanwege de hoge gasprijs zocht ik een alternatief voor de Aga. Maar omdat deze een prachtig deel uitmaakt van de keuken, heb ik een andere optie bedacht. Ik heb een robuuste opbouw kookplaat gekocht en deze op de Aga gemonteerd (hier en daar wat moet

slijpen). Resultaat: zie foto. Heel blij mee.

 

Hierbij de foto

Voor iedereen met een warme AGA is het wel herkenbaar.  Heb me er in verdiept.

Er is ook een systeem waarmee je gas kunt besparen.

Zelfs is het mogelijk je AGA om te bouwen naar een aan-uit fornuis op krachtstroom.

Las er over op marktplaats.

Ik heb ook een 4 oven AGA, maar op propaan gas. Na wat onderzoek blijkt dat er nieuwe AGA’s op de markt zijn, die gaspitten hebben en. De ovens staan niet meer constant aan! 

dus veeeel zuiniger in gebruik.


Alleen die we nu hebben is idd nostalgie!

Dag Landgoedje,

Al even geleden, maar ik ben erg nieuwsgierig naar je ervaring van de ombouw naar propaan en zou je het aanraden? Hier namelijk ook een 4-oven AGA (op gas). Alvast bedankt! Gr, George

Reageer